România

România

Județul Harghita

Comuna Sânmartin

Comuna Sânmartin

STATUTUL COMUNEI SÎNMARTIN

CUPRINS

 

  1. CADRU LEGAL
  2. STATUTUL COMUNEI SÎNMARTIN ART. 1 – ART. 16
  3. ELEMENTE ALE CADRULUI NATURAL
  4. AŞEZAREA COMUNEI SÎNMARTIN
  5. NUMĂRUL POPULAŢIEI
  6. AUTORITĂŢI PUBLICE
  7. EDUCAŢIA ŞI ÎNVĂŢĂMÂNTUL
  8. BIBLIOTECA COMUNALĂ
  9. TRANSPORT DE PERSOANE ÎN CONT PROPRIU
  10.  SERVICIILE PUBLICE
  11.  ECONOMIA
  12.  INDUSTRIA
  13.  AGRICULTURA
  14.  ASISTENŢA MEDICALĂ
  15.  BISERICA
  16.  OBIECTIV MEMORIAL
  17.  TURISMUL
  18.  BUGETUL COMUNEI
  19. DREPTURILE CETAŢENILOR
  20.  APARATUL DE SPECIALITATE  AL PRIMARULUI COMUNEI SÂNMARTIN
  21.  MODIFICARE
  22.  DISPOZIŢII FINALE

 

 

 

CADRU LEGAL

 

- CONSTITUŢIA ROMÂNIEI

- ORDONANŢĂ   Nr. 53 din 16 august 2002 privind Statutul-cadru al unităţii administrativ-teritoriale

-  MONITORUL OFICIAL  NR. 633 din 27 august 2002

-  LEGE    Nr. 96 din 18 martie 2003 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 53/2002 privind Statutul-cadru al unităţii administrativ-teritoriale

 

  • Legea nr. 215/2001 republicată, privind administraţia publică locală 
  • Monitorul Oficial nr. 123 din 20 februarie 2007
  • Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali 
  • Monitorul Oficial nr. 912 din 7 octombrie 2004
  • Legea nr.52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică
  • Monitorul Oficial nr.70 din 3 februarie 2003
  • Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ 
  • Monitorul Oficial nr. 1154 din 7 decembrie 2004
  • Legea nr. 340/2004 privind instituţia prefectului cu modificările şi completările ulterioare
  • Monitorul Oficial nr. 658 din 21 iulie 2004
  • Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale
  • Legea nr. 571/2003 – Codul fiscal şi normele metodologice de aplicare a acestuia
  • Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică
  • Legea nr. 51/2006 privind serviciile de utilitate publică
  • Declaraţia Universală a Drepturilor Omului
  • Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi combaterea corupţiei;
  • Cartea Europeană a Autonomiei Locale şi Descentralizării
  • Legea nr.339/12.07.2004 privind descentralizarea administrativă

 

Având în vedere Ordonanţa Guvernului României Nr.53 din 16 august 2002, privind statutul

– cadru al unităţii administrativ – teritoriale, aprobat prin Legea Nr.96/2003, consiliul local adoptă următorul Statut al comunei Sînmartin ,

Art.1Comuna Sînmartin este unitatea administrativ-teritorială de bază care cuprinde

populaţia rurală reunită prin comunitate de interese şi tradiţii .

 

Art.2-În funcţie de condiţiile economice, social-culturale şi geografice comuna Sînmartin

este formată din:

- Satul Sînmartin –reşedinţa comunei

- Satul Ciucan, Valea Uzului – sate componente ale comunei

În reşedinţa de comună îşi are sediul autorităţii administraţiei publice locale şi instituţii mai

importante .

Art.3(1)Comuna Sînmartin este persoană juridică de drept public, are patrimoniu propriu şi capacitate juridică deplină. 

(2)Comuna Sînmartin poate intra în raporturi juridice cu alte autorităţi sau instituţii publice, cu persoane juridice române sau străine indiferent de natura acestora, precum şi persoane fizice în condiţiile legii.

Art.4-În vederea individualizării comunei în raport cu alte unităţi similare se ţine cont de

următoarele elemente specifice comunei Sînmartin ca :

Sânmartin este o comună în judeţul  HarghitaTransilvaniaRomânia.

Comuna Sînmartin a fost atestata documentar in 1332, apărând in registrele papale    sub denumirea de Zent  Marton, adică   Sfântul Martin.   

În anul 1615 in Sânmartin a fost înfiinţată prima şcoala cu predare in limba latină. 

In anul 1840 s-a înfiinţat in localitatea Sînmartin  primul gimnaziu pentru zona Ciucului de Jos , care a funcţionat 8 ani până în anul 1849.

Comuna Sînmartin de-a lungul istoriei a îndeplinit un rol important în viaţa social- economică a regiunii. Până în anul 1932 a fost reşedinţa Plasei Ciucului de Jos. În anul 1999 a fost înființată Asociaţia de Dezvoltare Microregională ALCSÍK cu sediul în localitatea Sînmartin  cu rol de coordonare a dezvoltării infrastructurii localităţilor din regiunea Ciucului de Jos.

 

Art.5Rangul unităţii administrativ-teritoriale, stabilit potrivit prevederilor Legii

Nr.351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional Secţiunea a IV   -a

Reţeaua de localităţi este :

- Rangul IV - Reşedinţa de comuna Sînmartin

- Rangul V - Satul Ciucani , component al comunei Sînmartin

 

Art.6-Autorităţile administraţiei publice locale :

CONSILIUL LOCAL -COMUNA SÎNMARTIN, îşi desfăşoară activitatea în sediul : - Sânmartin nr.40, Judeţul Harghita. 

1.Consiliul Local al comunei Sînmartin : autoritate deliberativă

2.Primăria Comunei Sînmartin : autoritate executivă

3.Căile de comunicaţii : - Telefon : 0266-332242, 0266-332122

4.Adresa email : office@csikszentmarton.ro

5.Adresa web –www.csikszentmarton.ro

 

Consiliul Local al comunei Sînmartin este compus din consilierii aleşi prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat în condiţiile stabilite de legea nr.64/2004 -Legea privind alegerile locale cu completările si modificările ulterioare.

-HCL nr. 10/02.06.2012 - constituirea Consiliului Local .

 

Consilieri locali :

 

ÁBRAHÁM ISTVÁN

BIRTALAN SÁNDOR

GERGELY ATTILA

GERGELY JÓZSEF

GONDOS IMRE

KERESZTES LÁSZLÓ

LÁSZLÓ ANTAL

LÁSZLÓ ATTILA

MÁTYÁS IANOS LÁSZLÓ

RÁCZ ERZSÉBET

VITOS ISTVÁN

 

Primarul Comunei Sînmartin:  Gergely András

Viceprimarul Comunei Sînmartin:  László Antal

 

Art.7-Persoanele născute în comună, primesc la  împlinirea vârstei de 18 ani titlul şi

certificatul de fiu/fiică al/comunei. 

 

Art.8- (1)Criteriile potrivit cărora se pot conferi titlul de cetăţean de onoare sunt :

Pentru merite deosebite, se poate conferi persoanelor fizice române sau străine titlul

de cetăţean de onoare,

(2)Titlul de cetăţean de onoare a comunei oferit unor persoane se retrage in următoarele cazuri :

Defăimează pe nedrept comuna şi administraţia publică locală prin orice mijloace de

comunicare;

- este condamnat pentru fapte de corupţie, sau de alte natură penală;

 

Art.9.-Locuitorii comunei sunt consultaţi în condiţiile legii, prin referendum asupra

problemelor de interes deosebit din comună. Problemele supuse referendumului se stabilesc de

consiliul local la propunerea primarului sau a unei  treimi din numărul consilierilor. Exemplu proiecte de lege pentru modificarea limitelor teritoriale ale comunei, care va fi înaintat parlamentului spre adoptare în urma consultării locuitorilor din comună prin referendum. Referendumul se va organiza atât la reşedinţa comunei cât şi în satul aparţinut de comună.

 

Art.10Cetăţenii comunei pot fi consultaţi şi prin adunări cetăţeneşti organizate pe sate.

Convocarea se face de către primar la iniţiativa acestuia sau la propunerea a unei treimi din

numărul consilierilor în funcţie. Convocarea se face prin aducerea la cunoştinţă publică a

scopului, datei şi locul unde va fi organizată adunarea. Adunarea cetăţenească este valabil constituită în prezenţa majorităţii reprezentanţilor familiilor şi adoptă propuneri cu majoritatea celor prezenţi.

Propunerile se consemnează în proces verbal şi se înaintează primarului, care le supune dezbaterii

consiliului local în prima sa şedinţă în vederea stabilirii modalităţilor concrete de realizare şi de

finanţare. Soluţia adoptată de consiliu local va fi adus la  cunoştinţa publică prin grija secretarului.

 

Art.11(1) Potrivit legii, patrimoniul unităţii administrativ-teritoriale este alcătuit din

bunurile mobile şi imobile aflate în proprietatea publică şi în proprietatea privată ale acesteia, precum şi drepturile şi obligaţiile cu caracter patrimonial.

(2) Bunurile care aparţin unităţilor administrativ – teritoriale sunt supuse inventarierii anuale, în

termenul prevăzut de lege.

(3) Inventarul bunurilor unităţilor administrativ-teritorial se actualizează anual, care va fi păstrat la statut ca o anexă.

 

Art.12- (1)Constituie patrimoniu al comunei Sânmartin bunurile mobile şi imobile care aparţin domeniului public şi domeniul privat al unităţii administrativ - teritoriale.

 Bunurile aflate în proprietatea publică al comunei şi cele de proprietatea

privată pot fi date în administrare, pot fi concesionate ori închiriate numai prin licitaţie publică

potrivit prevederilor legale.

(2) Aparţin domeniului public de interes local sau judeţean bunurile care potrivit legii sau prin natura lui, sunt de uz sau de interes public si nu sunt declarate prin lege de uz sau de interes public  naţional.

(3) Bunurile ce fac parte din inventarul domeniului public al comunei sunt inalienabile, imprescriptibile si insesizabile.

(4)Administrarea bunurilor se execută în conformitate cu art. 123 din  Legea 215/2001 privind administraţia publică locală, modificată şi completată.

a)Consilul local al comunei hotăreşte ca bunurile ce aparţin domeniului public sau privat, de interes local, să fie date in administrarea regiilor autonome si instituţiilor publice, sa fie concesionate ori sa fie închiriate. Consiliul local Sînmartin hotăreşte cumpărarea unor bunuri ori la vânzarea bunurilor ce fac parte din domeniul privat, in condiţiile legii.

b) Vânzarea, concesionarea şi închirierea se face prin licitaţie publică, organizată in condiţiile legii.

c) Prin derogare de la prevederile lietera b), in cazul in care consiliul local  hotăreşte vânzarea unui teren aflat in proprietatea privata a unităţii administrativ-teritoriale pe care sunt ridicate construcţii, constructorii de bună-credinţă ai acestora beneficiază de un drept de preemţiune la cumpărarea terenului aferent construcţiilor. Preţul de vânzare se stabileşte pe baza unui raport de evaluare, aprobat de consiliul local.

d) Proprietarii construcţiilor prevăzute la lit. c) sunt notificaţi in termen de 15 zile asupra hotărârii consiliului local şi îşi pot exprima opţiunea de cumpărare in termen de 15 zile de la primirea notificării.

(5)La baza selecţiei privind achiziţia bunurilor stau criteriile de oportunitate, necesităţi ale comunităţii, precum şi preţul cel mai favorabil.


 
Art.13Consiliul local potrivit prevederilor legale poate să asocieze cu persoane juridice  române sau străine, cu organizaţii neguvernamentale şi cu alţi parteneri sociali, în vederea finanţării şi realizării în comun a unor acţiuni, lucrări, servicii sau proiecte de interes public local, precum şi de stabilire a unor relaţii de parteneriat cu unităţi administrativ-teritoriale similare din alte ţări. Aceste cooperări trebuie să reflecte interesele locale ale comunităţii în vederea promovării unor interese comune .

 

Art.14- Modalităţile de atribuire sau schimbare a denumirile străzilor a unor obiective de interes public va fi stabilit de consiliul local, conform prevederilor legilor în vigoare.

 

Art.15Proiectul Stemei localităţii se eliberează în trei variante care se supune dezbaterii şi consultării locuitorilor, în vederea propunerii celei mai reprezentative variante, după care consiliul local adoptă o hotărâre în acest sens şi transmite Comisiei de Heraldică Judeţeană, care după verificare transmite Guvernului spre aprobare.

Stema aprobată pot fi reproduse pe firmele şi sigiliile autorităţii administraţiei publice locale pe imprimatele acestora şi pe indicatoarele care marchează intrarea în localitate. Vor fi expuse pe frontispiciul clădirilor în care se află sediul autorităţii locale împreună cu stema localităţii aşezate în dreapta stemei ţării privind stemele din faţă şi dimensiunea lor va fi egală.

Cu ocazia sărbătorilor legale şi în cazuri unor evenimente organizate în comună vor fi expuse drapelele ţării şi a altor ţări conform prevederilor legale. Cu aceste ocazii Eşarfa de tricolor va fi purtat de primar.

 

Art.16Consiliul local are dreptul de a modifica prezentul statut dacă vor interveni şi alte propuneri din partea comunităţii locale.  

 

 

ELEMENTE  ALE CADRULUI  NATURAL

RELIEFUL

Aşezarea teritorială a comunei Sînmartin este in extremitatea nordica, in zona de depresiune intramontana  a Ciucului de Jos , axata pe cursul superior al  râului Olt, prezintă un relief relativ plat format din lunci largi, însoţite de terase joase şi fâşii de câmpii piemontane, care fac trecerea spre zonele montane înconjurătoare, creând cele mai favorabile condiţii pentru aşezările omeneşti. Pentru dezvoltarea activităţilor economice şi pentru realizarea lucrărilor de echipare tehnico - edilitare, caracteristici , care se evidenţiază în structura şi zonificarea vetrei localităţilor componente (Sânmartin), a dispunerii formei şi aşezării construcţiilor. Prin aşezarea lor în teritoriu localităţile comunei dispun de legături rutiere rapide cu localităţi din jur, precum şi cu principalele oraşe   Miercurea - Ciuc si Băile Tuşnad.  Prin poziţia geografică, teritoriul comunei cuprinde forme variate de relief, - depresiuni, culoare pe valea Oltului şi munţi cu întinse păduri şi pajişti naturale, bogate resurse minerale , aşezate   la altitudinea de   650 – 1200 m.  Vetrele   celor   două localităţi sunt înşirate la est de râul Olt, la poalele Munţilor Ciucului, iar Valea-Uzului se află la 33 km est de  Sînmartin într-o depresiune intramontană de a lungul râului Uz.

 

RETEAUA HIDROGRAFICA

 

Reţeaua hidrografică   formată din cursuri de ape permanente cu debit bogat şi constant face parte din bazinul hidrografic al Oltului şi a Trotuşului prezentând următoarele caracteristici:   panta medie  de 25 %  (fiind tronsonul superior).  Valea Oltului are  direcţie longitudinală pe axa  nord - sud cu afluent pârâul Fişag, care la rândul lui este alimentat de pârâurile Sânmartin şi Ciucani  pe teritoriul satului Valea Uzului pârâurile Magherus, Sóvető si Rác alimentează pârâul Uz.

 

CLIMA

 

Datorită situării geografice în zona depresionară intramontană pe teritoriul comunei Sânmartin se remarcă un topoclimă specific caracterizat prin frecvente şi persistente inversiuni termice nocturne şi de iarnă. Aceste fenomene fac ca zona comunei să se  situeze în regiunea cea mai rece a ţării.  Clima şi hidrografia teritoriului studiat ale celor trei localităţi în special, sunt caracterizate  de condiţii termice aspre, cu veri scurte şi ierni lungi. Temperatura medie anuală este caracterizată prin izoterma  anuala de + 6C.  Zăpada se menţine la sol 80-90 zile pe an, număr mediu anual al zilelor cu îngheţ este 160. Vânturile sunt puternic influenţate de relief, atât în privinţa direcţiei cât şi a vitezei. Frecvenţele medii anuale înregistrate la Sînmartin indică predominanta vânturilor din NV si N. Caracteristica acestei zone sunt curenţii de aer de 5-7 G.B.  cu o intensitate mai mare dea lungul Oltului.

 

 

 

 

 

Aşezarea comunei, suprafaţa administrativă

 

Aşezarea teritoriului comunei pe pantele estice ale munţilor Harghita , determină structura geomorfologică.             Între punctul cel mai jos - valea Oltului şi denivelarea faţă de munţi se intercalează o treaptă de  800-900 m altitudine.

Comuna Sânmartin este situat în partea sudică a judeţului Harghita, se învecinează la nord cu comuna Ciucsîngeorgiu, la est cu comuna Cozmeni, la vest cu comuna Sînsimion, la sud cu satul Cetăţuia din comuna Sînsimion .

Se află la 15 km sud de Miercurea  Ciuc pe traseul DE 578, la o altitudine de 640-650 m. Este una din cele mai vechi aşezări din Ciucul de Jos.

Comuna Sînmartin are o suprafaţă administrativă de 4183 ha, din care 1109 ha teren arabil, 450 ha păşuni, 1269 ha fâneţe, 1166 păduri şi alte terenuri forestiere, 11 ha terenuri cu ape, 28 ha căi de comunicaţii, 135 ha terenuri ocupate cu curţi şi construcţii şi 15 ha terenuri degradate şi neproductive.
 Principala trăsătură a reliefului constă în predominarea ţinuturilor muntoase, acestea ocupând peste 60% din teritoriul comunei. Se disting trei unităţi principale de relief, munţi cu înălţimi până la 1200 metri, dealuri cu altitudini medii de circa 800 metri şi depresiuni intramontane şi intracolinare cuprinse între 400 şi 800 metri. O notă caracteristică o constituie existenta în comună a peste 10 izvoare de apă minerală.

 

Numărul populaţiei

 

Conform recensământului efectuat în 2011, populaţia comunei Sânmartin se ridică la 2.322 de locuitori, în scădere faţă de  recensământul anterior din 2002, când se înregistraseră 2.348 de locuitori. Majoritatea locuitorilor sunt maghiari (97,46 Din punct de vedere confesional, majoritatea locuitorilor sunt romano-catolici (94,92%), cu o minoritate de reformaţi (1,34%). Pentru 1,72% din populaţie, nu este cunoscută apartenenţa confesională.

 

Numărul populaţiei actualizata:(18.03.2015) 2347

 

Etnie: 

  • Romani 26
  • Maghiari 2091
  • Romi 230

 

Religie: 

  • Ortodox: 25
  • Reformat: 41
  • Unitariana: 7
  • Greco-Catolica: 2
  • Fără religie: 20
  • Romano-Catolica: 2252

 

Autorităţi publice

 

 Consiliul Local Sînmartin (11 consilieri-constituit prin HCL nr.10 din 10.06.2012) are iniţiativa şi hotărăşte, in condiţiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepţia celor care sunt date prin legi în competenţa altor autorităţi ale administraţiei publice locale sau centrale. Consiliul local exercită următoarele categorii de atribuţii:

1. atribuţii privind organizarea şi funcţionarea aparatului de specialitate al primarului, ale instituţiilor şi serviciilor publice de interes local şi ale societăţilor comerciale şi regiilor autonome de interes local;

            2. atribuţii privind dezvoltarea economico -socială şi de mediu a comunei; 

3. atribuţii privind administrarea domeniului public şi privat al comunei; 

4. atribuţii privind gestionarea serviciilor furnizate către cetăţeni 

5. atribuţii privind cooperarea interinstituţională pe plan intern şi extern; 

Primarul comunei Sânmartin reprezintă unitatea administrativ-teritorială în relaţiile cu alte autorităţi publice, cu persoanele fizice sau juridice române ori străine, precum şi în justiţie.

Primarul îndeplineşte următoarele categorii principale de atribuţii: 

1. atribuţii în calitate de reprezentant al statului, în condiţiile legii;

            2. atribuţii referitoare la consiliul local; 

3. atribuţii referitoare la bugetul local; 

4. atribuţii privind serviciile publice asigurate cetăţenilor; 

5. alte atribuţii stabilite prin lege;

 

Educaţia şi învăţământul

- Liceul Tehnologic ”TIVAI NAGY IMRE“  Clasele I-XII din localitatea Sînmartin

- Grădiniţa de copii Sînmartin Nr.1

- Grădiniţa de copii Ciucani Nr. 2

- in total :- 12 învăţători

                 - 38 profesori

Învăţământ preşcolar 

La nivelul comunei Sînmartin învăţământul preşcolar funcţionează în două unități cu program normale în satul Sînmartin şi în satul Ciucani şi dispun de toate utilităţi pentru buna desfăşurare a procesului educaţional.

 Învăţământul primar 

Învăţământul primar funcţionează tot într-o singură unitate, în satul Sînmartin, care dispune şi ea de toate utilităţile pentru desfăşurarea procesului educaţional în condiţii optime.

 

 

 Învăţământul gimnazial 

Învăţământul gimnazial funcţionează tot într-o singură unitate, în satul Sînmartin, fiind dotată cu cabinet de informatică şi bibliotecă. 

Biblioteca comunală - Centrul de biblioteci „Baka János”

 Comuna Sânmartin dispune de o bibliotecă comunală, care funcţionează în satul Sînmartin ,fiind pusă în slujba comunității şi care permite accesul gratuit la colecţii, baze de date şi surse proprii de informare. In cadrul bibliotecii se derulează un program - Biblionet, care facilitează cetăţenilor accesul gratuit la informaşii şi furnizează servicii de internet. În cadrul centrului este amenajat un centru de documentare şi de informare.

Transport de persoane in cont propriu

Comuna Sînmartin are atribuţia de a organiza prin mijloace si personal propriu transportul elevilor de la domiciliu si pana la unităţile de învăţământ.

 

Serviciile Publice :

 

În comuna Sînmartin funcţionează Serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă cu un personal total  de 25 voluntari . Serviciul este dotat cu două autospeciale.

 

Economia

În urma proceselor de restructurare şi privatizare a întreprinderilor, declanşate după anul 1989,s-a înregistrat apariţia unor societăţi comerciale, mult mai flexibile, capabile să se adapteze la cerinţele economiei de piaţă.

Industria

 

Industria comunei Sînmartin se caracterizează prin existenta unui potenţial productiv ce cuprinde societăţile comerciale. Activitatea societăţilor comerciale este diversificată: producţie, comerţ, prestări servicii. Principalele unităţi industriale sunt cu profil de exploatare şi prelucrare a lemnului precum şi industria alimentară. Pe teritoriul comunei funcţionează 3 gatere în cadrul SC Radix Novo SRL, SA Burgabotek şi Composesoratul din Ciucani. SC Primula SRL este o întreprindere medie în domeniul panificaţiei. Societatea Agricolă BURGABOTEK din Sânmartin   în afara profilului agricol al firmei are şi o secţie de prelucrare a lemnului. Unităţile productive din comuna sunt amplasate   corespunzător, nu constituie factori  poluanţi pentru mediul înconjurător.

 

 

Agricultura

 În agricultura comunei Sînmartin au avut loc importante mutaţii reflectate în structura pe categorii de unităţi, precum şi în destinaţia şi modul de valorificare a producţiei. Aplicarea Legii nr. 18/1991 a schimbat structura proprietăţii funciare în cadrul localităţii, preponderentă devenind proprietatea privata asupra pământului.

Existenta în comună a peste 1719 ha de pajişti naturale asigură condiţii favorabile creşterii animalelor, sector preponderent în asigurarea veniturilor în agricultură.
În ceea ce priveşte structura culturilor în comuna, păioasele (orz, orzoaică, secară) şi cartoful ocupă locul principal, fiind urmat de cultura sfeclei de zahăr.
 Cartoful de consum şi sămânţă, de categorii biologice superioare, se cultivă pe suprafeţe mari în localitatea Sînmartin, producţia anuală de cartofi poate atinge 8.500 tone/an.

Principalele unități economice :

 

  • Composesoratul AKLOS din SÎNMARTIN
  • Composesoratul CIUCANI din CIUCANI
  • Radvanszky rozmaring SRL
  • SC Natur Prod SRL
  • SA Burgabotek
  • SC Ferati SRL
  • Bene ABC MIXT SRL
  • Radix Novo SRL
  • Primula SRL
  • Meyrin Sanmartin SRL
  • Remik Trans SRL
  • SC Aleker SRL
  • Zsombor SRL
  • Szocs Auto Prest SRL
  • SC Hibiscus SRL
  • SC Zolsport SRL
  • SC Ercenter SRL
  • Musher SRL
  • SC Telescop-Expert SRL
  • Cab.Ind. Avocat Hajdu Menyhert
  • SC Vicuscom SRL
  • Csillag-Fahaz SRL
  • TulitGroup SRL
  • Pergament Office SRL
  • Levitrans Group SRL
  • Schradi Laszlo Pal SRL
  • Alexismarket Stefidem SRL
  • Miklosy Ladislau PFA
  • Miklosy M-M Laszlo II
  • Xantus Company SRL
  • Doky&Katy Impex SRL
  • Tanko Lemn SRL

 

Organizaţii nonprofite:

 

 

 

 

Asistenţă medicală

 

Serviciile de asistenţă medicală sunt oferite prin intermediul cabinetului medical: - Cabinet individual medic de familie dr. Tamás Mária

-Farmacie umană – SC HIBISCUS SRL

 

 

 

Biserica

Biserica romano-catolică din Sînmartinjudeţul Harghita, a fost construită între anii 1802-1817. Lăcaşul de cult se află sub patronajul Sf. Martin de Tours, cu sărbătoarea de hram pe 11 noiembrie. Edificiul figurează pe lista monumentelor istorice 2010, cod LMI HR-II-a-B-12964.

                                                                                 

 

Obiective memoriale

Pe teritoriul comunei sunt înfiinţate două cimitire militare.

Cimitirul eroilor români, maghiari şi străini din Primul Război Mondial  este amplasat lângă tabăra şcolară din Valea Uzului. A fost înfiinţat în perioada 1916-1918 şi are o suprafaţă de 8 000 m . În acest cimitir sunt înhumaţi peste 1000 soldaţi căzuţi în I. Război Mondial.

În centrul comunei Sînmartin este amplasat cimitirul eroilor căzuţi in al II-lea Război Mondial. In cimitir sunt înhumaţi 37 soldaţi maghiari si 37 soldaţi germani. 

Ambele cimitire sunt in administrarea Comunei Sînmartin.

 

Turismul

            Aşezarea comunei Sînmartin  favorizează dezvoltarea funcţiunii balneare şi turistice de interes local. Turismul rural şi îndeosebi agroturismul are mari posibilităţi de dezvoltare în zona.    În comună sunt mai multe case amenajate corespunzător pentru scopuri agroturistice. În administrarea SC Tulit Grup SRL funcţionează o pensiune şi un restaurant.

 

Bugetul comunei

Generalităţi

            Consiliul local aprobă, la propunerea primarului, cu votul majorităţii consilierilor locali în funcţie, bugetul local, virările de credite, modul de utilizare a rezervei bugetare şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar. Dacă bugetul local nu poate fi adoptat după două  şedinţe consecutive, care vor avea loc la un interval de cel mult 7 zile, activitatea se va desfăşura pe baza bugetului precedent, până la adoptarea noului buget, dar nu mai târziu de 45 de zile de la data publicării legii bugetului de stat în Monitorul Oficial al României, Partea I.  Veniturile bugetului local se constituie din: venituri proprii (formate din impozite, taxe, contribuţii, alte vărsăminte, alte venituri şi cote defalcate din impozitul pe venit);sume defalcate din unele venituri ale bugetului de  stat; subvenţii primite de la bugetul de stat şi de la alte bugete; donaţii şi sponsorizări; sume primite de la Uniunea Europeană şi/sau alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi refinanţări. Este interzisă efectuarea de plăti direct din veniturile încasate, cu excepţia cazurilor în care legea prevede altfel. Cheltuielile bugetare au destinaţie precisă şi limitată şi sunt determinate de autorizările conţinute în legi speciale şi în legi bugetare anuale. Nicio cheltuială nu poate fi înscrisă în buget  şi nici nu poate fi angajată şi efectuată din aceste bugete, dacă nu există baza legală pentru respective cheltuială. Nicio cheltuială din fonduri publice locale nu poate fi angajată, ordonanţată şi plătită dacă nu este aprobată, potrivit legii, şi dacă nu are prevederi bugetare şi surse de finanţare. După aprobarea bugetelor locale, pot fi aprobate acte normative cu implicaţii asupra acestora, dar numai cu precizarea surselor de acoperire a diminuării veniturilor sau a majorării cheltuielilor bugetare aferente exerciţiului bugetar pentru care s-au aprobat bugetele locale respective. La elaborarea bugetelor, ordonatorii de credite şi autorităţile deliberative au obligaţia să prevadă distinct credite bugetare destinate stingerii plăţilor restante la finele anului anterior celui pentru care se întocmeşte bugetul. În situaţia în care gradul de colectare a veniturilor proprii programate în buget, în ultimii doi ani, este mai mic de 97% pe fiecare an, ordonatorii de credite fundamentează veniturile proprii pentru anul curent cel mult la nivelul realizărilor din anul precedent. Ordonatorii de credite au obligaţia ca în execuţia bugetelor prevăzute să asigure achitarea plăţilor restante. Ordonatorii de credite pot face noi angajamente legale, în limita prevederilor bugetare aprobate, numai după stingerea plăţilor restante înregistrate la finele anului anterior, cu excepţia angajamentelor noi pentru proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile. 

Drepturile cetăţenilor

 

Cetăţenilor comunei Sînmartin le sunt garantate, în condiţiile legii, următoarele drepturi şi libertăţi fundamentale :

a) dreptul la viaţă şi la integritate fizică si psihică ;

b) libertatea individuală ;

c) dreptul la apărare ;

d) libera circulaţie ;

e) dreptul de a le fi respectată şi ocrotită, de către autorităţile publice  viaţa intimă, familială şi privată;

f) inviolabilitatea domiciliului ;

g) secretul corespondenţei ;

h) libertatea conştiinţei ;

i) libertatea de exprimare ;

k) dreptul la învăţătură ;

l) accesul la cultură ;

m) dreptul la ocrotirea sănătăţii ;

n) dreptul la mediu sănătos ;

o) dreptul la vot ;

p) dreptul de a fi ales ;

r) libertatea întrunirilor ;

s) dreptul de asociere ;

s) dreptul la muncă şi la protecţie socială a muncii;

t) interzicerea muncii forţate ;

t) dreptul la grevă ;

u) dreptul la proprietate privată;

v) libertatea economică ;

x) dreptul la moştenire ;

y) asigurarea unui nivel de trai decent ;

z) ocrotirea familiei ;

a.1 protecţia familiei şi a tinerilor ;

a.2 dreptul la petiţionare ;

a.3 dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică de a solicita anularea actului şi repararea pagubei ;

 

2. Autorităţile publice locale au obligaţia de a asigura, în mod direct, sau în colaborare cu instituţiile şi autorităţile statului, exercitarea drepturilor şi libertăţilor prevăzute în prezentul statut, în condiţiile legii.

3. Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau a unor libertăţi se poate impune numai prin lege şi numai pentru situaţii de natura celor prevăzute de art. 53 din Constituţia României.

Tuturor cetăţenilor comunei li se asigură egalitatea de şanse şi în faţa legii şi a autorităţii. In comuna Sânmartin sunt interzise discriminarea, exploatarea şi încălcarea sub orice formă a demnității umane.

 

Aparatul de specialitate al primarului comunei Sînmartin

 

       (1) Aparatul de specialitate al primarului cuprinde funcţii publice de conducere si respectiv funcţii publice de execuţie si personal contractual, conform statului de funcţii. Numărul de personal, statul de funcţii şi organigrama primăriei se aprobă prin hotărâri ale consiliului local, la propunerea primarului, cu luarea în consideraţie a necesarului de resurse umane şi a fondurilor alocate, prin bugetul local, pentru acoperirea cheltuielilor de personal;

      b) Dintre funcţiile publice, următoarele sunt funcţii de conducere:

                  - secretar UAT

                  - administrator public, înfiinţat prin hotărârea consiliului local 

                  

c) Aparatul de specialitate al primarului este structurat pe compartimente funcţionale a căror configuraţie se stabileşte anual prin organigrama propusă de primar şi aprobată de către consiliul local.

d) Numărul total de posturi din aparatul de specialitate al primarului poate fi mărit conform legislaţiei in vigoare, cu motive întemeiate şi dacă prevederile bugetare pentru salarizarea personalului sunt acoperitoare.

e) Numirea, promovarea, evaluarea, salarizarea şi acordarea celorlalte drepturi pecuniare, eliberarea din funcţie a personalului din aparatul de specialitate al primarului se fac în conformitate cu Legea nr. 188/1999 republicată privind Statul  funcţionarilor publici, respectiv Legea nr. 53/2003-Codul Muncii şi celelalte acte normative aplicabile.

f) Modul de organizare si funcţionare, obiectivele, sarcinile si responsabilităţile ce revin fiecărui compartiment funcţional din cadrul primăriei se stabilesc, potrivit legii, de către primar.

g) Sarcinile ce revin fiecărui funcţionar public sau angajat pe bază de contract de muncă se stabilesc prin fişele posturilor care se întocmesc de către primar, viceprimar si secretar care are şi competenţa de a evalua, stimula, propune sancţiuni etc. pentru activitatea desfăşurată de aceştia. Personalul contractual şi funcţionarii publici exercită obligatoriu toate atribuţiile şi sarcinile date prin lege, hotărârile consiliului local şi dispoziţiile primarului.

h) Compartimentele din cadrul primăriei au obligaţia de a întocmi, prezenta şi susţine rapoartele de specialitate la proiectele de hotărâri ale consiliului local, răspunzând de exactitatea şi de corectitudinea informaţilor furnizate, de respectarea normelor tehnice şi juridice aplicabile cu privire la punctele de vedere exprimate şi soluţiile propuse. Prezenta acestora la şedinţele de comisie sau de plen ale consiliului local în vederea susţinerii rapoartelor este obligatorie, invitaţiile de participare făcându-se în scris de către secretarul comisiei, respectiv de către secretarul comunei. Pentru proiectele de hotărâri iniţiate de către primar sau de către viceprimar solicitarea şi depunerea rapoartelor, respectiv prezenţa reprezentanţilor compartimentelor şi a administratorului public la şedinţele de comisie sau de plen în vederea susţinerii punctelor de vedere şi propunerilor făcute se asigură prin grija acestora.

(2) a) Primarul, viceprimarul, secretarul unităţii administrativ-teritoriale şi aparatul de specialitate al primarului formează primăria comunei Sânmartin care duce la îndeplinire hotărârile consiliului local şi dispoziţiile primarului, soluţionând problemele curente ale colectivităţii locale.

b) Primăria comunei Sînmartin îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului de ordine interioară aprobat de către consiliul local.

(3) Primarul, viceprimarul şi secretarul unităţii administrativ-teritoriale împreună cu aparatul de specialitate al primarului formează o structură funcţională numită primăria comunei Sânmartin care aplică actele locale de autoritate şi soluţionează problemele generale ale comunităţii cu respectarea legislaţiei în vigoare.

Activitatea primăriei este organizată şi se desfăşoară pe baza regulamentului intern şi a statutului comunei Sânmartin care se aprobă prin hotărâri ale consiliului local.  

 

 

Modificare

Modificarea şi actualizarea prezentului Statut se fac, în condiţiile legii, prin hotărâre adoptată de consiliul local.

Dispoziţii finale

Publicare Statutul comunei Sînmartin va fi adus la cunoştinţa locuitorilor comunei prin publicare pe pagina de internet a instituţiei .

 

Statutul în format fișier