România

România

Județul Iași

Comuna Aroneanu

Comuna Aroneanu

REGULAMENT PROPRIU

Privind măsurile metodologice, organizatorice, termenele precum și circulația 

proiectelor de dispoziții ale autorității executive

 

I. DISPOZIȚII GENERALE

 

Art. 1 – (1) În exercitarea atribuțiilor ce le revin, autoritățile publice locale adoptă sau emit după caz, acte normative cu caracter normativ sau individual, după cum urmează:

  1. Consiliul local adoptă hotărâri;
  2. Primarul emite dispoziții.

(2) În organizarea executării sau în executarea în concret a legii, autoritățile deliberative și cele executive, adoptă, emit sau încheie, după caz, și alte acte juridice, prin care se nasc, se modifică sau se sting alte drepturi juridice.

Art. 2 – (1) Dispoziția constituie actul administrativ ce exprimă voința manifestată unilateral de către Primarul Comunei Aroneanu și produce în mod direct efecte; are caracter de actualitate și este obligatorie:

  1. pe întreg teritoriul Comunei Aroneanu, în situația în care dispoziția are caracter normativ;
  2. pentru persoana sau persoanele nominalizate, în situația în care dispoziția are caracter individual.

(2) Prin dispoziție se creează/se modifică/ se sting unele drepturi și obligații sau se abrogă/ se interzice o activitate din domeniile în care intră în competența primarului, potrivit legii, sau ca însărcinare primită din partea Consiliului Local al comunei Aroneanu.

Art. 3 –(1) Organizarea executării și executarea în concret a dispozițiilor constituie o preocupare constată a Primarului Comunei Aroneanu, precum și a viceprimarului, secretarului general al comunei, a oricăruia dintre funcționarii publici sau personalul contractual anume responsabilizat cu ducerea la îndeplinire a dispoziției respective.

(2) Neducerea la îndeplinire a prevederilor dispozițiilor emise de  Primarul Comunei Aroneanu, la termenele și în condițiile prevăzute de acestea, se sancționează potrivit O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul Administrativ sau Codului Muncii, după caz.

 

II.INIȚIEREA, ELABORAREA, STRUCTURA ȘI CONȚINUTUL PROIECTELOR DE DISPOZIȚII CE URMEAZĂ A FI EMISE DE PRIMARUL COMUNEI ARONEANU

 

Art. 4- (1) Dreptul la inițiativa și elaborarea  proiectelor de dispoziții aparține primarului. Această competență poate fi delegată către secretarul general al comunei și către conducătorii compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului Comunei Aroneanu ori către conducătorii instituțiilor/ serviciilor publice din subordinarea Consiliului Local al Comunei Aroneanu, fiecare potrivit competențelor, atribuțiilor și limitelor stabilite prin fișa postului sau alte acte, pentru realizarea prerogativele cu  care este investit primarul, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al Comunei Aroneanu.

(2) Persoanele nominalizate la alin. (1) către care s-a delegat competența de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții, exercită această atribuție în numele primarului și nu în numele funcției pe care o dețin.

Art. 5 – (1) Inițierea unui proiect de dispoziție de persoanele către care s-a delegat această competență,  se realizează numai după întocmirea unui referat, cu propunerea de emitere a unei dispoziții aprobată de către primar.

(2) Proiectul de dispoziție împreună cu actele probatorii, atunci când este cazul se va fi înaintat secretarului general al comunei, în vederea verificării legalității acestuia.

(3) În situația în care, proiectul de dispoziție nu întrunește condițiile de legalitate, acesta va fi returnat inițiatorului urmând a se parcurge etapele procedurale descrise la art. 6 alin. (2).

Art. 6 –(1)  Proiectele de dispoziții trebuie să respecte condițiile de formă și de fond prevăzute în Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare și nu trebuie să contravină actelor normative de nivel superior.

(2) În elaborarea proiectelor de dispoziții  cu caracter normativ se parcurg următoarele etape:

 a). stabilirea obiectului și scopului reglementării;

 b). stabilirea actelor normative care reglementează problematica respectivă și abilitarea Consiliului Local să stabilească măsuri pentru aplicarea lor;

 c). culegerea și selectarea informațiilor;

 d). prelucrarea și analizarea informațiilor;

 e). elaborarea variantelor de soluție, delimitarea celor optime ca scop și posibilitate de înfăptuire.

(3) Proiectul de dispoziție are următoarele părți constitutive:

a). titlul;

b). formula introductivă;

c). preambulul;

d). partea dispozitivă;

e). formula de atestare a autenticității.

(4) Titlul proiectului de dispoziție cuprinde obiectul reglementării exprimat sintetic.

(5) Se interzice ca titlul proiectului de hotărâre să fie aceeași cu cel a altui proiect de dispoziție în vigoare, numai dacă prin acest proiect se abrogă dispoziția respectivă.

(6) Formula introductivă este următoarea: ,, Analizând temeiurile juridice...”

(7) Preambulul urmează formula introductivă, și cuprinde:

a). menționarea dispozițiilor legale, pe baza și executarea căruia proiectul de dispoziție a fost inițiat;

b). emiterea, în sinteză a scopului reglementării;

c). aviele avute în vedere, atunci când pentru emiterea dispoziției respective, se impune emiterea unui aviz;

d). înaintea părții dispozitive următoare formulă:,, În temeiul prevederilor art. 196 alin. (1) lit. b) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările urlterioare 

 

”PRIMARUL COMUNEI ARONEANU

emite următoarea dispoziție

 

(8) Partea dispozitivă a proiectului de dispoziție, reprezintă conținutul propriu zis al reglementărilor, alcătuit din totalitatea reglementărilor juridice instituite pentru sfera raporturilor ce fac obiectul acestuia.

(9) Formula de atestare a autenticității:

a). ,,PRIMARUL COMUNEI ARONEANU”, sub care se scrie prenumele și numele persoanei care exercită această autoritate, lăsându-se spațiul necesar pentru semnătura sa;

b) ,,CONTRASEMNEAZĂ PENTRU LEGALITATE” sub care se menționează ,,SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI ARONENU”, iar sub aceasta se înscrie prenumele și numele persoanei care exercită această funcției publică de conducere specifică, lăsându-se spațiul necesar pentru semnătura sa.

Art. 7 – (1) Proiectele de dispoziții, inclusiv anexele la acestea, având ca inițiatori persoanele menționate la art. 4 alin. (1), prealabil prezentării primarului în calitatea sa de  emitent, vor fi prezentate secretarul general al comunei în scopul contrasemnării pentru legalitate, concretizată prin semnătura sa.

(2) Contrasemnarea pentru legalitate poate fi:

a). favorabilă, în cazul în care proiectul de dispoziție se semnează de către secretarul general al comunei;

b). favorabilă cu obiecții sau propuneri, ce vor fi comunicate persoanei inițiatoare, verbal sau în scris, după cum secretarul general al comunei apreciază că se justifică, astfel încât acestea să fie avute în vedere la definitivarea proiectului de dispoziție;

c).negativă, caz în care secretarul general al comunei, nu va semna dispoziția și va motiva în scris, însoțit de documentele sau de  informațiile pe care se sprijină.

(3) Contrasemnarea pentru legalitate se poate face:

a). la prezentarea de către inițiator a proiectului de dispoziție;

b). până cel târziu cu două ore înainte de sfârșitul programului de lucru al zilei următoarei celei în care i s-a prezentat proiectul de dispoziție;

c). în cazul în care examinarea proiectului de dispoziție necesită o documentare aprofundată și care nu permite încadrarea în termenul prevăzut la lit. b), înainte de expirarea acestui termen, secretarul general al comunei poate solicita primarul încuviințarea privind prelungirea termenului; termenul stabilit de primar nu poate fi depășit.

(4) Însușirea proiectului de dispoziție, contrasemnat pentru legalitate potrivit prezentului articol, se face de către primarul comunei la termenele și în condițiile prevăzute de alin. (3)lit. a) și b).

Art. 8  - (1) Dispozițiile însușite de către primar prin semnătură și contrasemnate pentru legalitate de către secretarul general al comunei, se înregistrează în Registrul pentru evidența dispozițiilor în ordinea datării lor, începând cu nr. 1 pe fiecare an calendaristic.

(2) Numărul dispoziției și data emiterii acesteia sunt înscrise în imediata apropiere a titlului dispoziției, întregind identitatea acestuia.

(3) Elementele de identificare prevăzute la la alin. (2) se înscriu de către secretarul general al comunei.

Art. 9 În situația în situația în care emiterea dispozițiilor, precum și contrasemnarea pentru legalitate se exercită de către alte persoanele decât cele menționate la art. 6 alin. (8) lit. a) și b), în limitele și condițiile legii, înaintea denumirii funcției se menționează ,, p.” reprezentând forma abreviată a cuvântului ,, pentru” , și numele și prenumele persoanei respective cât și funcția deținută de drept în structura funcțională a Comunei Aroneanu. Exemplu ,,p. PRIMARUL COMUNEI ARONEANU, VICEPRIMARUL COMUNEI ARONEANU” (prenumele și numele).

 

III. MODIFICAREA, COMPLETAREA, ABROGAREA, PUBLICAREA ȘI REPUBLICAREA DISPOZIȚIILOR

 

Art. 10 După intrarea în vigoare, pe durata existenței unei dispoziții pot surveni unele evenimente, precum modificarea, completarea sau abrogarea.    

Art. 11 - (1) Modificarea constă în schimbarea expresă a textului unuia sau mai multor articole ori alineate, dându-le o noua formulare. Pentru exprimarea normativă a intenției de modificare se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare. Proiectul de hotărâre se formulează utilizându-se sintagma „Se aprobă modificarea Dispoziției nr.....din data.....cu privire la .......... si va avea următorul cuprins: ”, urmată de redactarea noului text. 

(2)Modificarea ori completarea unei dispoziții este admisă numai dacă nu se afectează concepția generală sau caracterul unitar al acesteia, ori dacă nu privește întreaga sau cea mai mare parte a reglementărilor. În caz contrar, ele se înlocuiesc cu o nouă reglementare, urmând să fie în întregime abrogate. 

(3) În cazul în care se modifică sau se completează o altă dispoziție, articolele se numerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.   

Art. 12 Reglementările de modificare și completare se încorporează în actul de bază de la data intrării lor în vigoare, identificându-se cu acesta, iar intervențiile ulterioare de modificare sau completare vor fi raportate tot la actul de bază.

Art. 13 - (1) Completarea unei dispoziții constă în introducerea unei dispoziții noi, cuprinzând soluții și ipoteze suplimentare, care se adaugă elementelor structurate existente  prin     utilizarea următoarei  formule  de  exprimare:  „După articolul …......... / alin. …...........se introduce un nou articol/alineatul cu următorul cuprins”. 

(2)Actul de completare poate să dispună renumerotarea articolelor actului completat și republicarea lui, sau ca acestea să dobândească numărul structurilor corespunzătoare din textul vechi, însoțite de un indice cifric pentru diferențiere.  

 Art. 14- (1) Prevederile cuprinse într-o dispoziție, contrare unei reglementări de același nivel sau de nivel superior, vor fi abrogate. 

(2)Abrogarea poate fi totală sau parțială.                                                                                                                         

(3) În cazul abrogărilor parțiale, intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi la întregul act normativ, nu numai la textele rămase în vigoare.                                            

(4)Abrogarea unei dispoziții, parțială sau totală, are întotdeauna caracter definitiv, nemaiputându-se repune în vigoare.                                                                                        

 (5)Abrogarea poate fi dispusă, de regulă, printr-o prevedere distinctă în finalul  unei dispoziţii care reglementează o anumită problematică, dacă aceasta afectează reglementări conexe anterioare.

 Art. 15 - (1)Unele dispoziții pot avea aplicare limitată în timp, în spațiu sau în ce privește obiectul reglementării.  

 (2) Prin dispoziții ulterioare se poate prelungi, extinde sau restrânge durata de timp și aplicarea în spațiu sau se poate modifica obiectul reglementării, cu condiția ca acestea să intervină înainte de expirarea termenului şi să indice, când este cazul, noul termen.                                                                                                                                                                                                                

IV. DISPOZIȚII FINALE

 

Art. 16 Prezentul regulament poate fi modificat și completat prin dispoziție de Primar în condițiile legii. 

Art. 17 Orice alte prevederi necuprinse în prezentul regulament se vor completa sau prelua în funcție de situația de fapt și de drept din legislația specifică domeniului de activitate. 

 

                                                                                 Emisă, astăzi 19 martie 2021

 

       Primar,                                                                                                                            Contrasemnează pentru legalitate -  Secretar general 

   Benoni Moruzi                                                                                                                              al  comunei Aroneanu  - Anca Elena Alexandru

Regulamentul în format fișier