Consiliul local al Comunei Băcia, judeţul Hunedoara;
Examinând propunerile cuprinse în Referatul de aprobare nr. 92/19 10 2023 prin care se propune aprobarea nivelurilor impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2024 în raza administrativ-teritorială a Comunei Băcia, în scopul respectării prevederilor legale în materie de drept fiscal precum şi a încasării unora dintre veniturile proprii ale bugetului local al Comunei Băcia, prevăzute de lege, ce se utilizează pentru asigurarea cheltuielilor publice a căror finanţare se asigură din bugetul local, potrivit prevederilor legal, prezentat de domnul primar Alba Florin.
Având în vedere Raportul de specialitate al Compartimentului Buget Contabilitate din cadrul aparatului de specialitate al Primarului comunei Băcia înregistrat sub nr.194/19 octombrie 2023;
Având în vedere:
- hotărârea consiliului local nr. 33/2015 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul fiscal 2016 prin care a fost stabilită și delimitarea zonelor şi stabilirea numărului acestora, atât în intravilanul cât şi în extravilanul teritoriului administrativ al comunei Băcia, în vederea stabilirii impozitului.
- hotărârea consiliului local nr. 34/2023 privind aprobarea indexării anuale cu rata inflaţiei de 13,8 % a impozitelor şi taxelor locale, care constau într-o anumită sumă în lei sau care sunt stabilite pe baza unei anumite sume în lei, precum si a actualizării cu 13,8 % a limitelor amenzilor prevăzute la art. 493 alin. (3) şi alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare ;
În conformitate cu prevederile Titlulului IX din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii nr. 370/ 2022 privind aprobarea <LLNK 12022 16132 301 0 33>Ordonanţei Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea şi completarea <LLNK 12015 00932 201 0 39>Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar-fiscale
H.G. nr.1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 266 alin. (5)-(7) din Legea nr. 207/2015 privind codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 16 alin. (2) si art. 27 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,
art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Hotărârii Guvernului nr. 831/2022 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică;
În temeiul dispozitiilor art. 87 alin. (3), art. 129 alin. (2) lit. b), alin. (4) lit. c), art. 139 alin. (1), alin. (3), art. 140 alin. (1), art.196 alin. (1) lit. a), art. 197 alin. (1)-(2), alin. (4)-(5), art. 198 alin. (1)-(2), art. 243 alin. (1) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare,
HOTĂRĂŞTE :
Art. 1 (1) La nivelul unităţii administrativ-teritoriale Băcia, impozitele si taxele locale pentru anul fiscal 2024 sunt stabilite prin prezenta hotărâre şi se constituie ca venituri proprii la bugetul local al Comunei Băcia.
(2) Resursele bănesti constituite din impozitele şi taxele locale se utilizează pentru asigurarea cheltuielilor publice a căror finanţare se asigură din bugetul local, în condiţiile prevăzute de lege.
A. IMPOZITUL PE CLĂDIRI ŞI TAXA PE CLĂDIRI
Art. 2 (1) Impozitul pe clădiri şi taxa pe clădiri se datorează către bugetul local al Comunei Băcia, de către contribuabilii persoane fizice şi juridice, prevăzuţi de lege şi se stabileşte potrivit regulilor generale prevăzute la art. 455 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru clădirile amplasate pe teritoriul administrativ al comunei Băcia, cu excepţiile şi în condiţiile prevăzute la art. 456 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Impozitul pe clădiri şi taxa pe clădiri se stabilesc în funcţie de destinaţia finală a clădirii, care poate fi rezidenţială sau nerezidenţială, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a contribuabilului, şi se calculează în conformitate cu prevederile art. 457-460 din Codul fiscal şi potrivit Titlului IX, pct. 28-37 din Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal aprobate prin H.G. nr. 1/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3 (1) Pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile anexă aferente, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de impozitare de 0,14% asupra valorii clădirii, determinată prin însumarea valorii clădirii, a clădirilor-anexă, după caz, şi a valorii suprafeţelor de teren acoperite de aceste clădiri, determinate conform prevederilor art. 457 din Codul fiscal.
Art. 4 (1) Pentru clădirile nerezidenţiale şi clădirile anexă aferente, impozitul pe clădiri se calculează, potrivit dispoziţiilor art. 458 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal şi potrivit prevederilor titlului IX, capitolul II, secţiunea 4 din normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, aprobate prin H.G. nr. 1/2016, cu modificările şi completările ulterioare, prin aplicarea cotei de impozitare de 0,5% asupra valorii clădirii determinată prin însumarea valorii clădirii, a clădirilor-anexă, după caz, şi a valorii suprafeţelor de teren acoperite de aceste clădiri.
(2) Calculul impozitului/taxei pe clădirile deţinute de persoanele juridice
a) Pentru clădirile rezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,14% asupra valorii impozabile a clădirii.
<LLNK810003283505000001> b) Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea sau deţinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 1,14%, asupra valorii impozabile a clădirii.
Art. 5 (1) Pentru clădirile care au în componenţă atât spaţii cu destinaţie rezidenţială, cât şi spaţii cu destinaţie nerezidenţială, impozitul/taxa pe clădiri se determină în funcţie de destinaţia suprafeţelor cu o pondere mai mare de 50% şi se calculează prin aplicarea cotei corespunzătoare destinaţiei majoritare, asupra valorii întregii clădirii.
(2) În situaţia prevăzută la alin.1, contribuabilii au obligaţia de a declara suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, însoţită de documentele doveditoare, în vederea stabilirii destinaţiei finale a clădirii, cu excepţia contribuabililor deja aflaţi în evidenţa fiscală a unităţii administrativ-teritoriale.
Art. 6 (1) Se vor transmite contribuabililor comunicări referitoare la valoarea clădirilor şi a terenurilor acoperite de acestea, precum şi impozitul aferent acestora, cu valoarea calculată în baza prevederilor art. 457- art.460 din Codul fiscal.
Art. 7 (1) Impozitul pe clădiri se plăteşte anual, în 2 rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv.
- Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe clădiri, datorat pentru întregul an 2024 de catre contribuabili, pana la data de 31 martie, inclusiv, se acordă o bonificaţie de 10%.
- În cazul contractelor de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă, care se referă la o perioadă mai mare de un an, taxa pe clădiri se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv.
- În cazul contractelor de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă, care se referă la perioade mai mari de o lună, taxa pe clădiri se plăteşte lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului, de către concesionar, locatar, titularul dreptului de administrare sau de folosinţă.
- În cazul contractelor care se referă la perioade mai mici de o lună, persoana juridică de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă colectează taxa pe clădiri de la concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinţă şi o varsă lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului.
B. IMPOZITUL PE TEREN ŞI TAXA PE TEREN
Art. 8 Impozitul pe teren şi taxa pe teren se datorează către bugetul local al comunei Băcia de către contribuabilii persoane fizice şi persoane juridice prevăzuţi la art. 463 din Legea
nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care deţin terenuri pe raza administrativ-teritorială a comunei Băcia, cu exceptiile şi în condiţiile prevăzute la art. 464 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 9 Impozitul/taxa pe teren se stabileşte, potrivit dispoziţiilor art. 465 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, luând în calcul suprafaţa terenului, rangul localităţii în care este amplasat terenul, zona şi categoria de folosinţă a terenului, conform încadrării făcute de Consiliul local Băcia şi conform anexei 1 la prezenta hotărâre.
Art.10 (1) Impozitul pe teren se plateşte anual, în doua rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv.
- Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe teren, datorat pentru întregul an 2024, până la data de 31 martie 2024, inclusiv, contribuabilii beneficiază de o bonificaţie de 10 %.
- În cazul contractelor de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă, care se referă la o perioadă mai mare de un an, taxa pe teren se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv.
- În cazul contractelor de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă, care se referă la perioade mai mari de o lună, taxa pe teren se plăteşte lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului, de către concesionar, locatar, titularul dreptului de administrare sau de folosinţă.
- În cazul contractelor care se referă la perioade mai mici de o lună, persoana juridică de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă colectează taxa pe teren de la concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinţă şi o varsă lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului.
C . IMPOZITUL PE MIJLOACELE DE TRANSPORT
Art. 11(1) Impozitul pe mijloacele de transport se datorează către bugetul local al comunei Băcia, de către contribuabilii persoane fizice şi juridice, prevăzuţi la art. 468 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz, pe raza administrativ-teritorială a comunei Băcia, cu excepţiile şi în condiţiile prevăzute la art. 469 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
- Impozitul pe mijloacele de transport se calculează în funcţie de tipul mijlocului de transport, conform dispoziţiilor art. 470 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare si potrivit anexei 2 la prezenta hotărăre.
- În cazul mijloacelor de transport hibride, impozitul se reduce cu 50%.
Art. 12(1) Impozitul asupra mijloacelor de transport se plăteşte anual în două rate egale până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv.
(2) Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe mijlocul de transport, datorat pentru întregul an 2024, de către contribuabili, până la data de 31 martie 2024, inclusiv, se acordă o bonificaţie de 10 %.
D . TAXA PENTRU ELIBERAREA CERTIFICATELOR, AVIZELOR ŞI A
AUTORIZAŢIILOR
Art. 13 (1) Orice persoană care trebuie să obţină un certificat, un aviz sau o autorizaţie dintre cele prevăzute la art. 474 - 475 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie să plătească o taxă la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale înainte de a i se elibera certificatul, avizul sau autorizaţia necesară, care se calculează potrivit normei juridice menţionată mai sus, cu excepţiile şi în condiţiile prevăzute la art.476 din Legea nr.227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Taxele de la prezentul punct, exprimate în procente, se calculează de structurile de specialitate din cadrul aparatului de specialitate al primarului comunei Băcia
.
a)Taxa pentru eliberarea certificatelor de urbanism, a autorizaţiilor de construire
şi a altor avize şi autorizaţii
Art. 14(1) Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism, , este egală cu suma stabilită conform tabelului următor:
Suprafaţa pentru care se obţine certificatul de urbanism | -lei- |
a) până la 150 mp, inclusiv | 3 |
b) între 151 şi 250 mp, inclusiv | 3,5 |
c) între 251 şi 500 mp, inclusiv | 4 |
d) între 501 şi 750 mp, inclusiv | 5 |
e) între 751 şi 1.000 mp, inclusiv | 6,5 |
f) peste 1.000 mp | 7 + 0,005 lei/mp,pentru fiecare mp care depăşeşte 1.000 mp |
- Taxa pentru prelungirea unui certificat de urbanism este egală cu 30% din cuantumul taxei pentru eliberarea certificatului sau a autorizaţiei iniţiale.
- Taxa pentru avizarea certificatului de urbanism de către comisia de urbanism şi amenajarea teritoriului, de către primari sau de către structurile din cadrul consiliului local se stabileşte în sumă de 15 lei.
Art. 15(1) Taxa pentru eliberarea unei autorizaţii de construire pentru o clădire rezidenţială sau clădire-anexă este egală cu 0,5% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcţii, care se stabileşte după regulile şi în condiţiile prevăzute la art. 474 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
- Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de construire pentru alte construcţii decât cele menţionate la alin. (1) este egală cu 1% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcţie, inclusiv valoarea instalaţiilor aferente, care se stabileşte după regulile şi în condiţiile prevăzute la art. 474 alin. 7 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
- Taxa pentru prelungirea unei autorizaţii de construire este egală cu 30% din cuantumul taxei pentru eliberarea certificatului sau a autorizaţiei iniţiale.
- Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de desfiinţare, totală sau parţială, a unei construcţii este egală cu 0,1% din valoarea impozabilă stabilită pentru determinarea impozitului pe clădiri, aferentă părţii desfiinţate.
Art. 16 Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de foraje sau excavări necesare lucrărilor de cercetare şi prospectare a terenurilor în etapa efectuării studiilor geotehnice şi a studiilor privind ridicările topografice, sondele de gaze, petrol şi alte excavări se datorează de către titularii drepturilor de prospecţiune şi explorare şi se calculează prin înmulţirea numărului de metri pătraţi de teren ce vor fi efectiv afectaţi la suprafaţa solului de foraje şi excavări cu 4 lei, potrivit regulilor prevăzute la art. 474 alin. (11) din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 17 Taxa pentru eliberarea autorizaţiei necesare pentru lucrările de organizare de şantier în vederea realizării unei construcţii, care nu sunt incluse în altă autorizaţie de construire, este egală cu 3% din valoarea autorizată a lucrărilor de organizare de şantier.
Art. 18 Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de amenajare de tabere de corturi, căsuţe sau rulote ori campinguri este egală cu 2% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcţie.
Art. 19 Taxa pentru autorizarea amplasării de chioşcuri, containere, tonete, cabine, spaţii de expunere, corpuri şi panouri de afişaj, firme şi reclame situate pe căile şi în spaţiile publice este de 8 lei, pentru fiecare metru pătrat de suprafaţă ocupată de construcţie.
Art. 20 Taxa pentru eliberarea unei autorizaţii privind lucrările de racorduri şi branşamente la reţele publice de apă, canalizare, gaze, termice, energie electrică, telefonie şi televiziune prin cablu este de 13 lei, pentru fiecare racord.
Art. 21 Taxa pentru eliberarea certificatului de nomenclatură stradală şi adresă se stabileşte în sumă de 9 lei.
b)Taxa pentru eliberarea autorizaţiilor pentru desfăşurarea unor activităţi
Art. 22 Taxa pentru eliberarea autorizaţiilor sanitare de funcţionare se stabileşte la suma de 20 lei.
Art. 23 Taxele pentru eliberarea atestatului de producător, respectiv pentru eliberarea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol sunt în cuantum total de 60 lei, fiind compuse din taxa pentru eliberarea atestatului de producător în sumă de 30 lei, respectiv taxa pentru eliberarea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol în sumă de 30 lei.
Art. 24 Persoanele a căror activitate comercială se încadrează în grupele 561 - Restaurante, 563 - Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor şi 932 - Alte activităţi recreative şi distractive potrivit Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, actualizată prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, care au amplasată unitatea sau standul de comercializare şi care desfăşoară activitatea economică în aria administrativ-teritorială a comunei Băcia, datorează bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale, după caz, o taxă pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică, în funcţie de suprafaţa aferentă activităţilor respective, în sumă de:
- 150 lei, pentru o suprafaţă de până la 50 m2, inclusiv;
- 350 lei, pentru o suprafaţă între 51 m2 şi 100 m2, inclusiv;
- 550 lei, pentru o suprafaţă între 101 mm şi 150 m2, inclusiv;
- 750 lei, pentru o suprafaţă între 151 mm şi 200 m2, inclusiv;
- 1000 lei, pentru o suprafaţă între 201 m2 şi 250 m2, inclusiv;
- 1300 lei, pentru o suprafaţă între 251 m2 şi 300 m2, inclusiv;
- 1500 lei, pentru o suprafaţă între 301 m2 şi 350 m2, inclusiv;
- 2000 lei, pentru o suprafaţă între 351 m2 şi 400 m2, inclusiv;
i) 2500 lei, pentru o suprafaţă între 401 m2 şi 450 m2, inclusiv;
j) 3000 lei, pentru o suprafaţă între 451 m2 şi 500 m2, inclusiv;
k) 5000 lei, pentru o suprafaţă mai mare de 500 m2.
E. TAXA PENTRU FOLOSIREA MIJLOACELOR DE RECLAMĂ ŞI PUBLICITATE
a) Taxa pentru serviciile de reclamă şi publicitate
Art. 25 (1) Taxa pentru servicii de reclamă şi publicitate se datorează bugetului local al comunei Băcia, de către contribuabilii prevăzuţi la art. 477 alin. 1 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care prestează serviciile de reclamă şi publicitate în aria administrativ-teritorială a comunei Băcia şi se stabileşte potrivit dispoziţiilor art. 477 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal cal, cu excepţia serviciilor de reclamă şi publicitate realizate prin mijloacele de informare în masă scrise şi audiovizuale şi a situaţiilor de scutire de la plată a acestei taxe, prevăzute la art. 479 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
- Taxa pentru servicii de reclama si publicitate se calculeaza prin aplicarea cotei de 2% la valoarea serviciilor de reclamă şi publicitate.
- Taxa pentru servicii de reclamă şi publicitate prevăzută la alin.(1) se declară şi se plăteşte de către prestatorul serviciului de reclamă şi publicitate la bugetul local, lunar, până la data de 10 a lunii următoare celei în care a intrat în vigoare contractul de prestări servicii de reclamă şi publicitate.
b) Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate
Art. 26 (1) Taxa anuală pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate se datorează bugetului local al comunei Băcia, de către contribuabilii prevăzuţi la art. 478 alin. 1 din Legea nr.227/2015 privind codul fiscal, care au amplasate panouri, afişaje sau structuri de afişaje în aria administrativ-teritorială a comunei Băcia şi se stabileşte potrivit dispoziţiilor art. 478 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia celei care intră sub incidenţa art.477 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal şi a situaţiilor de scutire de la plată a acestei taxe, prevăzute la art. 479 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
- Valoarea taxei pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate se calculează anual prin înmulţirea numărului de metri pătraţi sau a fracţiunii de metru pătrat a suprafeţei afişajului pentru reclamă sau publicitate cu suma prevăzută mai jos, astfel:
- a) în cazul unui afişaj situat în locul în care persoana derulează o activitate economică, suma este de 32 lei;
- b) în cazul oricărui altui panou, afişaj sau oricărei altei structuri de afişaj pentru reclamă şi publicitate, suma este de 23 lei.
- Taxa pentru afişajul în scop de reclamă şi publicitate se plăteşte anual, în condiţiile legii, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv.
- Nu se percepe taxa pentru serviciile de reclamă si publicitate si taxa pentru afisaj în scop de reclamă si publicitate pentru situatiile exceptate, potrivit art. 479 din Codul fiscal.
F. IMPOZITUL PE SPECTACOLE
Art. 27(1) Impozitul pe spectacole se datorează bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale Băcia, de către contribuabilii prevăzuţi la art. 480 alin. 1 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care organizează o manifestare artistică, o competiţie sportivă sau altă activitate distractivă în aria administrativ-teritorială a comunei Băcia şi se stabileşte potrivit dispoziţiilor art. 480-481 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia spectacolelor organizate în scopuri umanitare.
- Impozitul pe spectacole se calculează prin aplicarea cotei de impozit la suma încasată din vânzarea biletelor de intrare şi a abonamentelor, exclusiv T.V.A., după cum urmează:
- de 2% în cazul unui spectacol de pentru spectacolul de teatru, balet, operă, operetă, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competiţie sportivă internă sau internaţională;
- 5% în cazul oricărei altei manifestări artistice decât cele enumerate la lit. a).
- Suma primită din vânzarea biletelor de intrare sau a abonamentelor nu cuprinde sumele plătite de organizatorul spectacolului în scopuri caritabile, conform contractului scris intrat în vigoare înaintea vânzării biletelor de intrare sau a abonamentelor.
- Impozitul pe spectacole se plăteşte lunar până la data de 10, inclusiv, a lunii următoare celei în care a avut loc spectacolul.
G. ALTE TAXE LOCALE
Art. 28 (1) Toate persoanele fizice şi juridice care utilizează locurile publice ce fac parte din domeniul public al comunei Băcia, reprezentat de cimitir, capela, târgul de animale, teren de sport, trotuare şi drumuri publice destinate temporar unor târguri, expoziţii cu vânzare şi altele asemenea, în scopul realizării unor activităţi de comerţ ori prestări servicii din care se obţin venituri, datorează bugetului local al comunei Băcia o taxă pentru utilizarea temporară a locurilor publice, conform alin. 2-5 de la prezentul articol.
(2) Toate persoanele care intră în târgul de animale plătesc taxa pentru intrarea în târgul/oborul de animale cu vehicule, atelaje, autoturisme, autocamioane, tractoare cu sau fără remorcă, dar fără animale, alte produse sau mărfuri destinate comercializării, al cărui cuantum este egal cu suma stabilită în tabelul următor:
Vehiculul | -Suma- |
căruţe (atelaje) | 3 lei/buc |
autoturisme | 3 lei/buc |
autoturisme cu remorcă | 4 lei/buc |
autocamioane | 5 lei/buc |
autocamioane cu remorcă | 6 lei/buc |
tractoare cu remorcă | 5 lei/buc |
|
|
(3) Toate persoanele care aduc animale la tâtg, în scopul vânzării, plătesc taxa pentru introducerea în târgul/oborul de animale a unor animale şi păsări, al cărui cuantum este egal cu suma stabilită în tabelul următor:
Specia | -Suma- |
ovine, caprine | 3 lei/buc |
porcine până la 6 luni | 3 lei/buc |
porcine peste 6 luni | 5 lei/buc |
bovine, bubaline până la 6 luni | 5 lei/buc |
bovine, bubaline peste 6 luni | 5 lei/buc |
cabaline până la 6 luni | 3 lei/buc |
cabaline peste 6 luni | 5 lei/buc |
animale mici şi păsări | 1 leu/buc |
pui de o zi | 1 leu/buc |
(4) Taxa pentru folosirea în scop comercial, a terenurilor destinate comerţului ambulant şi a meselor şi tarabelor din târgul/oborul de animale, este datorată bugetului local al comunei Băcia de producătorii agricoli, persoane fizice şi agenţii economici care utilizează bunurile proprietate publică a comunei Băcia menţionate la prezentul aliniat, iar cuantumul acesteia este egal cu suma stabilită conform tabelului următor:
producători agricoli | pentru folosirea meselor şi tarabelor din târg | 10 lei/masă/zi |
| pentru ocuparea terenului din târgul de animale în vederea vânzarii de cerereale şi alte produse de acest fel | 5 lei/mp/zi |
agenţi economici | pentru ocuparea terenului din târgul de animale cu cerereale şi alte produse de acest fel, în vederea vânzarii | 10 lei/mp/zi |
| pentru ocuparea terenului din târgul de animale cu mese, tarabe, corturi etc., în vederea vânzarii produselor specifice târgurilor traditionale | 10 lei/mp/zi |
(5) Se aprobă procedura de stabilire şi achitare a taxelor de la alin.2-4, în sensul că aceasta se achită de participanţii la târgurile tradiţionale, în perimetrul desfăşurării târgului, unde în schimbul plăţii taxei se eliberează un bilet tipărit pe care este consemnată contravaloarea taxei. Biletele sunt înseriate, ştampilate şi înregistrate, iar evidenţa acestora se regaseşte la compartimentul buget contabilitate. Taxa este colectată de funcţionari din cadrul aparatului de specialitate al primarului, cu atribuţii specifice, la faţa locului şi se depune apoi la casieria instituţiei, în condiţiile legii.
Art. 29(1) Persoanele fizice sau juridice care ocupă temporar sau permanent cu mese, tarabe, terase, corturi, umbrele, tonete, rulote, chioscuri şi altele de acest gen, terenuri ce reprezintă locuri publice, altele decât cele prevăzute la art. 28, precum şi suprafeţe de teren din faţa unitatilor de alimentatie publica, a magazinelor, a atelierelor de prestări servicii, a sediilor de firma sau asimilate acestora, după caz, datorează bugetului local al comunei Băcia o taxă pentru ocuparea locurilor publice, al cărui cuantum este egal cu suma din următorul tabel:
Tipul | suma |
taxa pentru pentru amplasarea unor mese, tarabe, terase, corturi, umbrele, tonete, rulote, chioscuri şi altele de acest gen pe terenuri ce reprezintă locuri publice, în scopul vânzării de produse alimentare şi nealimentare | 5 lei/mp/zi |
taxa pentru pentru amplasarea unor mese, tarabe, terase, corturi, umbrele, tonete, rulote, chioscuri şi altele de acest gen, pe terenuri ce reprezintă locuri publice, în scopul prestării unor servicii | 5 lei/mp/zi |
taxa pentru pentru amplasarea unor mese, tarabe, terase, corturi, umbrele, tonete, rulote, chioscuri şi altele de acest gen, pe terenuri ce reprezintă locuri publice, în scopul vănzării produselor de presă, reviste, cărţi, produse de papetărie | 2 lei/mp/zi |
taxa pentru pentru amplasarea unor mese, tarabe, terase, corturi, umbrele, tonete, rulote, chioscuri şi altele de acest gen, pe terenuri ce reprezintă locuri publice, în scopul vănzării de flori | 5 lei/mp/zi |
taxa pentru pentru amplasarea unor scări şi alei de acces, pe terenuri din domeniul public, ce reprezintă locuri publice în scopul intrării la sediile unor societăţi comerciale | 1,5 lei/mp/lună |
taxa pentru pentru amplasarea unor terase provizorii sezoniere, pe terenuri ce reprezintă locuri publice, în scopul desfăşurării unor activităţi de alimentaţie publică | 5 lei/mp/lună |
taxa pentru pentru ocuparea domeniului public în scopul vânzarii de produse alimentare cu prilejul desfăşurării unor evenimente cultural-artistice în aer liber | 30 lei/mp/ eveniment |
taxa pentru pentru ocuparea domeniului public în scopul vânzarii de produse nealimentare cu prilejul desfăşurării unor evenimente cultural-artistice în aer liber | 15 lei/mp/ eveniment |
taxa pentru pentru ocuparea temporară a domeniului public în scopul desfăşurării unor evenimente cultural-artistice, în aer liber | 5 lei /mp/ eveni ment |
Pentru ocuparea terenurilor aparţinînd domeniului public sau privat al comunei, cu construcţii provizorii, se stabileşte o taxă de | 3,0 lei /mp/an |
Pentru depozitarea de materiale de construcţie sau de producţie pe domeniul public sau privat al comunei se stabileşte o taxă de | 1 lei/m² pe zi |
(2) Se aprobă procedura de ocupare a domeniului public şi de plată a taxelor de la alin.(1), după cum urmează : Declararea şi achitarea tuturor acestor taxe se face în condiţiile actului administrativ al autorităţii deliberative de la nivelul comunei Băcia prin care s-a aprobat Regulamentul de desfăşurare a activităţilor comerciale în comuna Băcia şi a prezentului aliniat. După obţinerea avizului/acordului pentru ocuparea domeniului public, eliberat de primarul comunei Băcia şi materializat într-un act juridic încheiat în baza unei cereri a solicitantului, contribuabilii au obligaţia ca cel mai târziu în ziua următoare să depună la sediul Primariei, declaraţia de impunere pentru ocuparea domeniului public, conform modelului din anexa 3 la prezenta hotărâre şi documente justificative. În cazul amplasării pe domeniul public a unor terase provizorii, în baza autorizaţiilor de construire, contribuabilii au obligaţia ca cel mai târziu în ziua următoare eliberării autorizaţiei să depună la sediul Primariei, declaraţia de impunere pentru ocuparea domeniului public şi documente justificative. Dacă locul public ocupat este un trotuar, solicitantul va depune ca act justificativ, anexat cererii, un plan de amplasament al terenului solicitat, care va fi întocmit astfel încât amplasarea mesei, tarabei, terasei, cortului/corturilor, umbrelei/umbrelelor, tonetei, rulotei, chioscului să nu stânjenească traficul pietonal în zonă, sens în care va fi lăsat un spaţiu de trecere al pietonilor, suficient pentru a nu se crea aglomerări şi treceri anevoaioase prin aceste zone. Taxa se datorează anticipat şi se plăteşte în momentul depunerii declaraţiei, pentru toată perioada pentru care se solicită şi se aprobă ocuparea locurilor publice. Pentru neachitarea taxei la scadenţă, se datorează accesorii, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 30 (1)Persoanele fizice sau juridice care utilizează şi ocupă temporar locuri publice de genul celor prevăzute în tabelul de mai jos, aflate în proprietatea publică a comunei Băcia, cu prilejul organizării de diferite evenimente precum nunţi, botezuri, alte aniversări, înmormântări, simpozioane, expoziţii cu vânzare, evenimente culturale, sportive şi altele asemenea datorează bugetului local al comunei Băcia o taxă al cărui cuantum este egal cu suma din următorul tabel :
Nr. crt. | Imobilul | Descrierea taxei | Suma lei/ eveniment |
| |
|
| Taxă pentru utilizarea căminului cultural, | 500 | ||
|
| în vederea organizării şi desfăşurării unei |
| ||
|
| nunţi |
| ||
1. | Căminele culturale | Taxă pentru utilizarea căminului cultural, | 250 | ||
| Băcia, Petreni, Tâmpa și Petreni | în vederea organizării şi desfăşurării unui
|
| ||
|
| botez |
| ||
|
| Taxă pentru utilizarea căminului cultural, în vederea organizării şi desfăşurării unei pomeni | 100
| ||
|
| Taxă pentru utilizarea căminului cultural, |
| ||
|
| în vederea organizării şi desfăşurării altei |
| ||
|
| aniversări decăt nuntă sau botez ( zile onomastice, etc) lunile aprilie- septembrie lunile octombrie – martie |
75 150 | ||
|
| Taxă pentru utilizarea căminului cultural a comunei Băcia în vederea organizării |
| ||
|
| şi desfăşurării unei adunări publice, | 100 | ||
|
|
|
| ||
2. | Căminele culturale | Taxă pentru utilizarea căminului cultural a comunei Băcia în vederea organizării | 100 | ||
| Băcia, Petreni, Tâmpa și Petreni | şi desfăşurării unei prezentări de produse, lansări carte sau simpozion |
| ||
|
| Taxă pentru utilizarea căminului cultural a comunei Băcia în vederea organizării | 200 lei/zi | ||
|
| şi desfăşurării unei expoziţii cu vânzare |
| ||
|
| de produse comerciale |
| ||
|
|
|
| ||
|
| Taxă pentru utilizarea capelei
| 100 | ||
|
| ||||
3. | Capela şi cimitirul | ||||
| Comunei Băcia | ||||
|
| Taxă pentru utilizarea capacelor | 150 | ||
|
| frigorifice în afara incintei capelei |
| ||
|
| Comunei Băcia |
| ||
4. | Stare civilă | Taxă de deplasare pentru oficierea căsătorie în afara sediului primăriei, (Domenile Streiului, Casa Blanca, etc) altul decât Sala de oficiat (situată în cadrul Primăriei comunei Băcia), cu excepţia căsătoriilor oficiate la domiciliul soţilor (în caz de boală) | 500 | ||
5 | Teren de sport Băcia | Taxă utilizare teren de sport | 100 | ||
6 | Sală de sport Băcia | Taxă utilizare sala de sport | 150 | ||
(2) În baza art. 484 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, coroborat cu prevederile art. 30 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, pentru funcţionarea unor servicii publice locale create în interesul contribuabililor, persoanelor fizice şi juridice, consiliul local poate adopta taxe speciale.
(3) Se aprobă procedura de ocupare a domeniului public şi de plată a taxei de la alin. (1), pentru imobilele de la nr. crt. 1-4 din tabelul de mai sus, după cum urmează : Declararea şi achitarea acestei taxe se face în condiţiile prezentului aliniat. După obţinerea avizului/acordului pentru utilizarea imobilului sau serviciile oferite de către Starea Civilă, eliberat de primarul comunei Băcia şi materializat cel putin într-o rezoluţie pusă pe un act/cerere a solicitantului, contribuabilii au obligaţia ca cel mai târziu în ziua următoare să depună la sediul Primariei, declaraţia de impunere/cerere pentru utilizarea imobilului, conform modelului din anexa 3 la prezenta hotărâre şi documente justificative. Taxa se datorează anticipat şi se plăteşte, la casieria instituţiei, în momentul depunerii declaraţiei/cererii, pentru eveniment, ori pentru toată perioada pentru care se solicită şi se aprobă ocuparea şi utilizarea locurilor publice. Dovada plătii se ataşează la declaraţia de impunere/cerere.
(4) Taxele speciale prevăzute la pct 4 din tabel se încasează numai de la persoanele fizice şi juridice care beneficiază de serviciile oferite de către Starea Civilă.
(5)Taxele pentru prestări servicii, efectuate de către Starea Civilă la solicitarea persoanelor fizice sau juridice sunt venituri ale bugetului local, fiind instituite şi utilizate în vederea acoperirii cheltuielilor curente de întreţinere şi funcţionare a Stării Civile,
Art. 31 (1) Taxa pentru îndeplinirea procedurii de divorţ pe cale administrativă este în cuantum de 500 lei.
(2) Majorarea prevăzută la art.486 alin. (4) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, se stabileşte pentru anul 2024, la 50% din valoarea prevăzută la alin. (1).
Art. 32 Pentru eliberarea de copii heliografice de pe planuri cadastrale sau de pe alte asemenea planuri, deţinute de consiliile locale, se stabileşte o taxă de 32 lei.
Art. 33 (1)Sumele provenite din taxele prevăzute la art. 28-32 din prezenta hotărăre constituie venituri proprii ale bugetului local al comunei Băcia.
(2) Taxele menţionate la alin.(1) nu se datorează în acele situaţii în care se plăteşte o chirie pentru locurile publice ocupate şi utilizate, care a fost stabilită potrivit legii.
Art. 34 În cazul persoanelor fizice şi juridice care încheie contracte de fiducie conform Codului civil, cu privire la bunuri înregistrate la primăria comunei Băcia, impozitele şi taxele locale aferente masei patrimoniale fiduciare transferate în cadrul operaţiunii de fiducie sunt plătite de către fiduciar la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale Băcia, cu respectarea prevederilor prezentului articol şi a legii, începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care a fost încheiat contractul de fiducie.
Art. 35 Delimitarea teritoriului administrativ al comunei Băcia, atât în intravilan cât şi în
extravilan, este cea prevăzută prin Hotărârea Consiliului local nr. 46/2015 privind aprobarea Planului Urbanistic General si a Regulamentului Local de Urbanism.
Art. 36 Prevederile prezentei hotărâri se aplică începând cu data de 01 ianuarie 2024.
Art. 37 Impozitele şi taxele locale prevăzute de prezenta hotărâre au implicaţiile bugetare
reglementate de art. 494 din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 38 Prezenta hotărâre se aduce la cunoştiinţă publică prin afişare pe site-ul www.primariabacia.ro, la panourile de afişaj special amenajate ale Consiliului local al comunei Băcia de la sediul acestuia şi din comună şi prin publicare în Monitorul oficial local.
Art. 39 Orice prevedere contrară se abrogă începând cu data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
Art. 40 Responsabilitatea ducerii la îndeplinire a acestei hotărâri cade în sarcina tuturor structurilor cu atribuţii specifice din cadrul aparatului de specialitate al primarului si a celor aflate în subordinea Consiliului local.
Art. 41 Începând cu data de 1 ianuarie 2024 se indexează, în condiţiile legii, cu rata inflaţiei, impozitele şi taxele locale, care constau într-o anumită sumă în lei sau care sunt stabilite pe baza unei anumite sume în lei, conform Hotărârii Consiliului Local Băcia nr. 34/2023, şi totodată se actualizează, cu rata inflaţiei, limitele amenzilor prevăzute la art. 493 alin. (3) şi alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 42 Prezenta hotărâre poate fi contestată la instanţa competentă, în teremenele şi condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
Art. 43 Anexele 1 -3 la prezenta hotarare fac parte integrantă din aceasta.
Art. 44 Prezenta hotărăre se publică în Monitorul Oficial Local, pe site-ul www.primariabacia.ro, se afişează la panoul de afişaj şi se comunică, în condiţiile legii: Instituţiei Prefectului Judeţului Hunedoara, Primarului comunei Băcia, Compartimentului buget contabilitate, Cămin cultural Băcia, Compartiment urbanism,
Băcia la 19 octombrie 2023