ANEXĂ la hotărârea nr. 5 din 28.02.2025

Anexa nr.1 la HCL nr.5/28.02.2025

                                                                                                                           

 

Planul de  acţiune privind serviciile sociale administrate şi   finanţate din bugetul

Consiliului Local al Comunei Bărăganu pentru anul 2025

 

Având în vedere:

 

  1. Legea asistenței sociale nr.292/2011, cu modificările și completările ulterioare;
  2. Hotărârea Guvernului nr.797/2017, privind aprobarea Regulamentului cadru de organizare și funcționare al direcției de asistență socială organizate în subordinea consiliilor locale ale municipiilor și orașelor, cu modificările și completările ulterioare;
  3. Ordin Nr.1.086/2018 privind aprobarea modelului-cadru al Planului anual de acţiune privind serviciile sociale administrate şi finanţate din bugetul consiliului judeţean/consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
  4. Ordin nr.2.489/2023 pentru aprobarea Standardelor minime de calitate privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice;
  5. Strategia națională privind drepturile persoanelor cu dizabilități „O Românie echitabilă”, 2022-2027, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 490/2022, cu următoarele direcții de acțiune/obiective:
  • Obiectivul general al Strategiei 2022-2027Asigurarea participării depline și efective a persoanelor cu dizabilități, bazată pe libertatea de decizie, în toate domeniile vieții și într-un mediu accesibil și rezilient. 
  • Direcții de acțiune:

1.Accesibilitate și mobilitate 

Obiectiv general: Asigurarea accesului fizic, informațional și comunicațional al persoanelor cu dizabilități la produsele, serviciile și programele pe care societatea le pune la dispoziția membrilor săi;

2. Protecția efectivă a drepturilor persoanelor cu dizabilități 

Obiectiv general: Recunoașterea egală în fața legii, a persoanelor cu dizabilități, pentru exercitarea tuturor drepturilor fundamentale, inclusiv de a lua decizii în toate aspectele vieții lor;

                    3. Ocupare

Obiectiv general: Asigurarea oportunității persoanelor cu dizabilități de punere în aplicare și de dezvoltare a calificării și a competențelor, precum și a potențialului creativ și productiv, într-o ocupație liber aleasă și într-un loc de muncă incluziv, accesibil, adaptat;

4. Protecție socială, inclusiv abilitare/reabilitare 

Obiectiv general: Asigurarea unui standard de viață adecvat pentru persoanele cu dizabilități cu șanse egale cu toate celelalte persoane;

5. Viață independentă și integrare în comunitate, inclusiv accesul la servicii publice  

Obiectiv general: Asigurarea vieții independente pentru persoanele cu dizabilități, drept fundamental al omului, esențială pentru dezvoltarea identității personale și realizarea potențialului uman;

6. Educație

Obiectiv general: Accesul copiilor și tinerilor cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale (CES) la o educație incluzivă de calitate în comunitate, în condiții de egalitate cu ceilalți copii și tineri, astfel încât să își poată atinge potențialul maxim de dezvoltare;

7. Sănătate

Obiectiv general: Asigurarea de servicii de sănătate de cea mai bună calitate pentru persoanele cu dizabilități;

8. Participare politică și publică

Obiectiv general: Asigurarea participării active a persoanelor cu dizabilități, ca membri deplini ai societății, cu drepturi egale.

 

  1. Strategia Națională pentru Dezvoltarea Durabilă a României 2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.877/2018, care vizeaza urmatoarele obiective:

Obiectivul 1 Fără sărăcie

            Măsuri

Eradicarea sărăciei extreme pentru toți cetățenii 

Reducerea cu cel puțin jumătate a numărului de cetățeni care trăiesc în sărăcie relativă 

Consolidarea sistemului național unitar a serviciilor de intervenție de urgență, reabilitare ulterioară și compensare a pierderilor în caz de calamități naturale, accidente industriale sau evenimente climatice extreme

            Obiectivul 4  Educație de calitate

             Măsuri

Reducerea ratei de părăsire timpurie a sistemului educațional

Obiectivul 5 Egalitate de gen

            Măsuri

Eliminarea tuturor formelor de violență împotriva femeilor și fetelor, în sferele publice și private, inclusiv a traficului, exploatării sexuale și a altor tipuri de exploatare

  1. Strategia Națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului “copii protejați, România sigură” 2023-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea strategiei, aprobate prin H.G. nr.969/2023;
  2. Strategia Națională privind drepturile persoanelor cu dizabilități “O Românie echitabilă”  2022-2027 și Planul operațional privind implementarea strategiei, aprobată prin H.G. nr.490/2022;
  3. Strategia naţională privind incluziunea socială şi reducerea sărăciei pentru perioada 2022-2027, aprobată prin HG nr.440/2022;
  4. Strategia naţională pentru ocuparea forței de muncă 2021 - 2027 şi a Planului de acţiuni pentru implementarea strategiei , aprobată prin HG nr.558/2021;
  5. Strategia naţională privind prevenirea instituţionalizării persoanelor adulte cu dizabilităţi şi accelerarea procesului de dezinstituţionalizare, pentru perioada 2022-2030 și Planul de acțiune pentru implementarea strategiei, aprobate prin H.G. nr.1543/2022;
  6. Strategia națională privind promovarea egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați și prevenirea și combaterea violenței domestice pentru perioada 2022-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea strategiei, aprobate prin H.G. nr.1547/2022;
  7. Strategia naţională pentru prevenirea şi combaterea violenţei sexuale "SINERGIE" 2021-2030 şi Planul de acţiuni pentru implementarea strategiei, aprobate prin H.G. nr. 592/2021;
  8. Strategia naţională împotriva traficului de persoane pentru perioada 2018-2022 şi Planul naţional de acţiune pentru implementarea strategiei, aprobate prin H.G. nr.861/2018;
  9. Strategia naţională privind îngrijirea de lungă durată şi îmbătrânirea activă pentru perioada 2023-2030 și Planul de acțiune, aprobate prin H.G. nr. 1492/2022;

             Strategia națională de reintegrare socială a persoanelor private de libertate 2020-2024

Strategia naţională în domeniul drogurilor 2022 – 2026aprobată prin  HG nr.344/2022 

  1. Strategia Guvernului României de incluziune a cetățenilor români aparținând minorității rome pentru perioada 2022-2027, aprobată prin HG nr.560/2022;
  2. Programe de interes naţional pentru dezvoltarea serviciilor sociale, pentru persoanele vârstnice: "Servicii comunitare la domiciliu pentru persoanele vârstnice dependente"; "Servicii de acordare a hranei pentru persoanele vârstnice"; "Centre de zi de asistenţă şi recuperare pentru persoanele vârstnice"; "Servicii sociale de asistenţă comunitară pentru persoanele vârstnice", aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 435/2022.

 

Planul  anual de acţiune privind serviciile sociale administrate şi finanţate din bugetul local comunei Bărăganu  cuprinde:

  1. Date privind  administrarea, înfiinţarea şi finanţarea serviciilor sociale – Capitolul I;
  2. Planificarea  activităţilor de informare  a publicului cu privire la  serviciile sociale existente la  nivel local – Capitolul II;
  3. Programul de informare şi îndrumare metodologică a personalului care lucrează în domeniul serviciilor  sociale – Capitolul III.

 

Capitolul  I : Administrare, înfiinţare şi finanţarea serviciilor sociale

 

  1.  Serviciile sociale oferite de Serviciul de Îngrijire la Domiciliu și Serviciul Ambulanță Socială din cadrul Compartimentului de Asistență Socială:

 

 

Nr. crt.

Cod serviciu social, conform Nomenclatorului serviciilor sociale 

Denumirea serviciului social

Capacitate

Grad de ocupare

Bugetele estimate pe surse de finanțare, pentru serviciile sociale existente

Buget local

mii lei

Buget județean

Buget de stat

Contribuții persoane beneficiare

Alte surse

1.

Serviciul de îngrijire la domiciliu pentru persoanele varstnice


8810 ID-I

Ingrijire  la domiciliu pentru persoane vârstnice

10 Persoane 

80%

439 920

0

131 976

0

0

2.

Serviciul Ambulanță Socială


8899 SIS-II 

Serviciul de Ambulanță Socială

-

-

0

0

0

0

 

  1. Programul anual de contractare a serviciilor sociale din fonduri publice, în baza  prevederilor Legii asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare . În conformitate cu lit. f, art. 6, Legea nr. 292/2011, a asistenţei sociale cu modificările şi completările ulterioare, contractarea serviciilor sociale reprezintă procedura de achiziţionare/ concesionare a serviciilor sociale, în baza unui contract, încheiat în condiţiile legii, de către autorităţile administraţiei publice locale. Contractarea din fonduri publice a serviciilor sociale oferite de furnizori privaţi are, în vedere  realizarea următoarelor obiective aprobate prin strategiile naţionale şi locale în domeniu:
  1. Promovarea parteneriatului public – privat;
  2. Dezvoltarea şi diversificarea serviciilor sociale de interes local;
  3. Asigurarea  stabilităţii şi continuităţii funcţionării serviciilor sociale;
  4. Asigurarea calităţii serviciilor sociale;
  5. Asigurarea accesului, pe   criterii nediscriminatorii, a furnizorilor privaţi şi publici de servicii sociale la  fonduri publice;
  6. Optimizarea rezultatelor obţinute în urma serviciilor sociale.
  1. Programul de subvenţionare a asociaţiilor, fundaţiilor şi cultelor recunoscute de lege, în  baza  Legii nr.34/1998 privind acordarea unor subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică, care înfiinţează şi administrează unităţi de asistenţă socială, cu completările ulterioare.

În conformitate cu prevederile Legii mai sus menţionate se pot aloca de la bugetul local subvenţii asociaţiilor şi fundaţiilor române cu personalitate juridică, care oferă servicii de asistenţă socială. Subvenţiile acordate vor fi utilizate în exclusivitate pentru serviciile de asistenţă socială acordate persoanelor care potrivit dispoziţiilor legale, au dreptul să beneficieze de acestea. Pentru a beneficia de subvenţie în baza Legii nr. 34/1998, cu modificările şi completările ulterioare, este necesar ca  serviciile sociale oferite de către fundaţia/asociaţia solicitantă să se încadreze în liniile de subvenţionare prioritare ale comunităţii locale în domeniul asistenţei sociale şi care au la baza obiective propuse în Strategia de dezvoltare  a serviciilor sociale ale  comunei Bărăganu.

 

Capitolul II – Planificarea activităţilor  de informare a publicului cu privire la serviciile sociale  existente la  nivel local în  conformitate   cu prevederile legale

  1. Revizuirea/actualizarea informaţiilor care se  publică pe pagina proprie de internet/se  afişează la sediul Compartimentului de Asistență Socială:
  2. Planul anual  de  acţiune   privind serviciile  sociale administrate şi finaţate din bugetul local - publicat pe site-ul instituției www.primaria-Bărăganu.ro anual
  3. Activitatea proprie şi serviciile din cadrul Compartimentului de Asistență Socială respectiv formulare/modele de cereri  în format editabil, programul instituţiei, condiţii de  eligibilitate, informaţiile  privind  costurile serviciilor sociale  acordate, pentru fiecare serviciu furnizat etc. - se publică pe site-ul instituției www.primaria-Bărăganu.ro și se actualizează lunar/ când apar modificări;
  4. Informaţii privind serviciile sociale disponibile la nivelul unităţii administrativ teritoriale/subdiviziunii administrativ – teritoriale, acordate de furnizori publici ori privaţi:
  5. Lista  furnizorilor de servicii sociale din comunitate şi a serviciilor sociale acordate de aceştia - se actualizeaza lunar/când apar modificări;
  6. Serviciile sociale care funcţionează în cadrul/coordonarea serviciului public de asistenţă socială: nr. cod serviciu, datele privind beneficiarii, costurile cu personalul /tipul de serviciu, înregistrate în  anul anterior, etc. - se actualizează anual;
  7. Informaţii privind   alte  servicii de interes public care nu au organizate compartimente deconcentrate la  nivelul unităţii administrativ teritoriale - nu este cazul.
  1.  Activităţi de informare a publicului, altele decât activitatea de informare a beneficiarului, în cadrul procesului de acordare a serviciilor sociale, respectiv pe perioada realizării evaluării iniţiale, a        anchetelor sociale sau        a  activităţii de consiliere în cadrul serviciilor sociale: - atunci când situația o impune se publică pe site-ul instituției www.primaria-Bărăganu.ro.
  2. Telefonul verde – nu este cazul.
  3. Campanii de informare şi sensibilizare a comunităţii, organizate de Compartiment Asistență Socială sau în colaborare cu alte servicii publice de interes local: 

Nr. crt.

Campanie

Obiective

Perioada în care se va desfășura 

campania

Responsabili organizare campanie

1.

Campanie de informare a comunității privind modalitățile de accesare a seviciilor sociale adresate persoanelor vârstnice

Creșterea gradului de conștientizare privind prevenirea riscurilor

Semestrial

Compartiment  Asistență Socială

2.

Campanie de identificare a persoanelor fara adapost si de prevenire a cersetoriei pe raza comunei Bărăganu

Identificarea persoanelor fara adapost si a persoanelor care practica cersetoria pe raza comunei Bărăganu, evaluarea si luarea masurilor care se impun

Semestrial cu precadere in perioada sezonului rece

Compartiment  Asistență Socială,

Postul de Poliția

3.

Campanie de  conştientizare şi sensibilizare a persoanelor din zone marginalizate privind riscul de excluziune socială, respectarea drepturilor sociale şi promovarea măsurilor de asistenţă socială, mediere socială etc. 

 

Informarea persoanelor din zonele marginalizate cu privire la prevenirea și depășirea situațiilor de marginalizare si excluziune sociala

Semestrial

Compartimentul de Asistență Socială

4.

Campanie de sensibilizare a comunității privind asistența socială a persoanelor vârstnice

Creşterea gradului de conştientizare și de sensibilizare a populaţiei privind prevenirea riscurilor persoanelor varstnice vulnerabile

 

Semestrial

Compartimentul de Asistenta Sociala 

 

 

  1. Campanii de promovare a serviciilor sociale ale Compartimentului de Asistență Socială a comunei Bărăganu:

Nr. crt.

Campanie

Obiective

Perioada în care se va desfășura campania

Responsabili organizare campanie

1.

Campanie de informare cu privire la serviciile sociale furnizate de Compartimentul de Asistență Socială a comunei Bărăganu

Creşterea gradului de cunoaştere şi de acces la serviciile sociale furnizate de  Compartimentul de Asistență Socială a comunei Bărăganu, atragerea 

de voluntari

Semestrial

Serviciile din cadrul Compartimentului de Asistență Socială al comunei Bărăganu

 

  1. Organizarea de întâlniri tripartite: furnizorii de servicii sociale, organizaţii de voluntariat, asociaţii ale persoanelor beneficiare etc.: 

Nr. crt.

Participanți

Scurtă descriere

Frecvența

1.

Conferință cu tema copii și tineri în stare de vulnerabilitate

Evaluari, probleme și soluții propuse 

Participanți de la nivel local, județean și central din domeniul social

 

  1. Activităţi de informare şi consiliere realizate prin serviciul de asistenţă comunitară, cum ar fi: conştientizare şi sensibilizare a publicului privind riscul de excluziune socială, respectarea drepturilor sociale şi promovarea măsurilor de asistenţă socială, mediere socială etc.: 

 

Nr.

crt.

Tematica

1.

Informare și consiliere a unor categorii de persoane defavorizate din comunitate, inclusiv a persoanelor beneficiare de venit minim de incluziune, cu privire la serviciile oferite de Compartimentul de Asistență Socială a comunei Bărăganu.

2.

Sensibilizarea populaţiei cu privire la: sănătatea membrilor comunității, prevenirea și combaterea bolilor transmisibile, prevenirea și combaterea consumului de alcool, droguri, tutun, prevenirea și combaterea comportamentelor anti-sociale, prin Compartimentul Asistență Socială

3.

Informare și consiliere a persoanelor vârstnice vulnerabile din comunitate privind prevenirea situațiilor de excluziune socială, pentru menținerea unui stil de viață sănătos precum și asupra drepturilor sociale destinate acestei categorii de persoane, la domiciliul acestora, în cadrul vizitelor efectuate cu diverse ocazii a echipelor de specialiști din cadrul Serviciului de Îngrijire la Domiciliu.

4.

Informare și consiliere socială a persoanelor beneficiare de venit minim de incluziune, aflate în situații de risc în cadrul vizitelor efectuate de echipele de specialiști din cadrul Compartimentului de Asistență Socială.

5.

Activități de consiliere pentru familiile beneficiare de venit minim de incluziune cu copii aflați în risc de abandon școlar/copii care au abandonat școala, prin echipele de specialiști din cadrul Compartimentului de Asistență Socială.

 

Capitolul III – Programul de formare şi îndrumare metodologică a personalului care lucrează în domeniul serviciilor sociale 

  1. Propuneri de activităţi de formare profesională continuă în vederea creşterii performanţei personalului din structurile proprii/instruire etc.:
  1. Cursuri de perfecţionare 

Personalul de specialitate

Nr. persoane

Buget estimat

-lei-

Compartimentul de Asistență Socială

2

*

 

 

 

* Nu sunt prevazute alocari financiare din bugetul local pentru anul 2025, se estimeaza la data curenta ca aceste nevoi de instruire a personalului de specialitate sa fie acoperite prin cursuri in sistem online si/sau sa fie cuprinse in proiecte cu finantari din alte surse.

  1. Cursuri de calificare

Personal

Nr. persoane

Buget estimat

lei

-

-

-

 

  1. Sesiuni de instruire:

c.1. Instruirea personalului din servicii conform cerinţelor standardelor de calitate:

Personal

Nr. persoane

Buget estimat

lei

Serviciul de Îngrijire la Domiciliu

 

 

Serviciul Ambulanță Socială

 

 

* Nu sunt prevazute alocari financiare din bugetul local pentru anul 2024, se estimeaza la data curenta ca aceste nevoi de instruire a personalului de specialitate sa fie acoperite prin cursuri in sistem online si/sau sa fie cuprinse in proiecte cu finantari din alte surse.

c.2. Asistenți personali: 16;

c.3. Îngrijitoare în serviciul de îngrijire la domiciliu: nu este cazul ;

c.4. Sesiuni de instruire pentru voluntari: nu este cazul;

  1. Organizarea de întâlniri de tip peer review, inclusiv prin structurile asociative ale municipiilor, oraşelor, comunelor, prin asociaţii profesionale, prin asociaţii de dezvoltare intercomunitară etc.: 

Teme de interes

Nr. persoane

Buget estimat

-lei-

Copii aflați în situație de vulnerabilitate

16

Nu este cazul

 

            e. Participarea la  sesiunile  de formare organizate prin programe de inters naţional: 

 

Teme de interes

Nr. persoane

Buget estimat

Manager de caz pentru persoane vârstnice

1

Nu este cazul

 

  1. Încheierea de contracte de supervizare profesională/revizuirea fişelor de post în vederea asigurării coordonării profesionale sau încheierea de contracte de supervizare în servicii sociale: nu este cazul.

 

 

 

 

                                                                                                                                                                       CONTRASEMNEAZĂ PENTRU LEGALITATE:   

                                      PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ,                                                                          SECRETAR GENERAL AL COMUNEI BĂRĂGANU,    

     

                                             Țipu Florentina                                                                                                                 Hanu Florentina-Tincuța