ANEXĂ la hotărârea nr. 14 din 08.04.2025

ANEXA 1 la HCL NR.14 din 08.04.2025

- Model-cadru –

 

ACORD DE COOPERARE

pentru organizarea și exercitarea funcției de audit public intern

încheiat astăzi, ......................

Preambul

Obținerea eficienței și eficacității serviciilor publice reprezintă o condiție esențială a managementului fiecărei entități publice, iar cooperarea în asigurarea serviciilor de audit public intern reprezintă o oportunitate în atingerea acestui deziderat, respectând în același timp independența și funcțiile specifice fiecăreia dintre entități.

Scopul acordului de cooperare este de a facilita asigurarea serviciilor de audit public intern pentru fiecare entitate publică participantă la acord, urmărindu-se crearea unei relații profesionale de cooperare pentru minimizarea eforturilor umane, materiale și financiare şi maximizarea aportului activității de audit la realizarea obiectivelor entității.

În baza acordului de cooperare entitățile participante se angajează la o colaborare pe termen lung care să asigure o mai mare sustenabilitate și coerență în realizarea activităților de audit public intern.

Prezentul acord de cooperare funcționează pe baza unui set de reguli stabilite de comun acord, aprobate de reprezentanții legali ai entităților publice participante la acord și prevăzute în conținutul său.

 

Părțile acordului de cooperare

1. Filiala Județeană ....[1] a ACOR, cu sediul în localitatea ............................, str. ............................ nr. ........., județul1............................, reprezentată prin domnul/doamna ............................, având funcția de ............................, având codul de înregistrare fiscală... și contul ................... nr........................, deschis la ..........., împuternicit(ă) prin Hotărârea nr. ...../............. emisă de Adunarea generală a Filialei Județene ...... a ACoR, în calitate de participantă la acordul de cooperare și în același timp și entitate organizatoare;

2. Comunele care solicită exercitarea activității de audit public intern prin cooperare, respectiv:

2.1. Comuna ............................[2], cu sediul în localitatea ............................, str. ............................ nr. ...., județul ............................, reprezentată prin domnul/doamna ............................, având funcția de ............................, împuternicit(ă) prin Hotărârea nr. ...../......./emisă de Consiliul local al comunei2, în calitate de participantă la acordul de cooperare;

2.2. Comuna ............................2, cu sediul în localitatea ............................, str. ............................ nr. ...., județul1............................, reprezentată prin domnul/doamna ............................, având funcția de ............................, împuternicit(ă) prin Hotărârea nr. ...../......./ emisă de Consiliul local al comunei2, în calitate de participantă la acordul de cooperare;

2.3. Comuna ............................2, cu sediul în localitatea ............................, str. ............................ nr. ...., județul1............................, reprezentată prin domnul/doamna ............................, având funcția de ............................, împuternicit(ă) prin Hotărârea nr. ...../......./ emisă de Consiliul local al comunei2, în calitate de participantă la acordul de cooperare;

și

2.4. Unitatea administrativ-teritorială (alta decât comuna),............................, cu sediul în localitatea ............................, str. ............................ nr. ...., județul1............................, reprezentată prin domnul/doamna ............................, având funcția de ............................, împuternicit(ă) prin Hotărârea nr. ...../......./ emisă de Consiliul local al unității administrativ-teritoriale (alta decât comuna), în calitate de participantă la acordul de cooperare, 

convin să încheie următorul acord în baza căruia stabilesc să realizeze în cooperare asigurarea funcției de audit public intern, spre beneficiul tuturor entităților publice locale participante, denumit în continuare acord de cooperare, prin care prevăd următoarele:

 

CAPITOLUL I

Obiectul acordului de cooperare

ART. 1. Obiectul prezentului acord îl constituie cooperarea entităților publice locale semnatare, prin reprezentanții legali, în vederea organizării și exercitării funcției de audit public intern în cadrul acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare. 

 

ART. 2. Acordul de cooperare stabilește drepturile și obligațiile părților în organizarea și exercitarea funcției de audit public intern, atribuțiile specifice compartimentului de audit public intern care va derula misiunile, reglementează obligațiile financiare ale entităților participante și asigură confidențialitatea datelor și informațiilor în posesia cărora vor intra oricare dintre persoanele implicate în acest proces.

 

ART. 3. Părțile semnatare stabilesc principiile care stau la baza aplicării acordului și se angajează de a acționa consecvent pentru realizarea lor, sub forma:

a) menținerii independenței juridice, decizionale și financiare a fiecărei entități publice participante;

b) îmbinării în mod echitabil a nevoilor de audit cu resursele disponibile între entitățile publice participante;

c) irevocabilității pe cale unilaterală a acordului de cooperare;

d) respectării reciproce a confidențialității în derularea activităților de audit public intern și a raportării rezultatelor acesteia.

 

CAPITOLUL II

Drepturile și obligațiile părților în organizarea și exercitarea funcției de audit public intern

ART. 4. Entitățile publice partenere au următoarele drepturi:

a) propunerea unor obiective de audit public intern, specifice entității publice, de către echipa de audit desemnată să realizeze misiunea de audit public intern;

b) solicită și beneficiază de servicii de audit public intern pentru îmbunătățirea eficienței și eficacității sistemului de management și control intern care să asigure atingerea obiectivelor entității publice;

c) să fie informate în mod exclusiv și operativ asupra problemelor și iregularităților constatate cu ocazia misiunilor de audit public intern efectuate;

d) să primească în mod exclusiv rapoartele de audit intern care sunt întocmite, ca urmare a misiunilor de audit realizate la propria entitate;

e) hotărăsc independent asupra acțiunilor necesare implementării recomandărilor formulate în baza misiunilor de audit public intern realizate.

 

ART. 5. Entitățile publice partenere își asumă următoarele obligații:

a) respectarea metodologiei de audit, respectiv documentarea temeinică, participarea la ședințe, analiza și avizarea documentelor procedurale elaborate de auditorii interni, furnizarea în scris sau verbal a informațiilor solicitate ş.a.;

b) asigurarea accesului la date, informații și documente a auditorilor, în vederea atingerii obiectivelor misiunii de audit public intern;

c) asigurarea logisticii necesare desfășurării misiunilor de audit public intern, respectiv spatii adecvate, acces la sistemele IT și de comunicații, furnituri de birou etc.;

d) elaborarea și transmiterea către compartimentul de audit public intern a planurilor de acțiune necesare implementării recomandărilor acceptate;

e) informarea compartimentului de audit public intern cu privire la modul de implementare a recomandărilor dispuse și la gradul de implementare al acestora;

f) furnizarea informațiilor solicitate de auditorii interni în vederea planificării misiunilor de audit public intern;

g) estimarea costurilor necesare realizării misiunilor de audit solicitate în cursul exercițiului financiar și cuprinderea acestor angajamente în buget.

 

ART. 6. Entitatea publică organizatoare își asumă obligațiile următoare:

a) constituirea unui compartiment de audit public intern, având o dimensiune corespunzătoare, în vederea asigurării realizării misiunilor de audit planificate, în conformitate cu standardele internaționale de audit;

b) asigurarea spațiului necesar și adecvat pentru organizarea și desfășurarea activităților compartimentului de audit;

c) asigurarea procesului de recrutare și angajare a personalului adecvat pentru compartimentul de audit;

d) asigurarea condițiilor necesare de pregătire profesională a auditorilor interni la nivelul cerințelor stabilite prin normele metodologice proprii ale entității publice.

 

CAPITOLUL III

Atribuțiile compartimentului de audit public intern

ART. 7. Compartimentul de audit public intern asigură realizarea funcției de audit intern la entitățile publice partenere pe baza unui plan de audit, aprobat de reprezentanții legali ai acestora.

 

ART. 8. În exercitarea activităților sale, compartimentul de audit are următoarele atribuții specifice:

a) elaborarea normelor metodologice proprii privind exercitarea activității de audit public intern în cadrul acordului de cooperare, aprobate de entitățile publice partenere la acord și avizate de UCAAPI;

b) elaborarea proiectelor planului anual și multianual de audit public intern;

c) efectuarea în condiții de calitate a misiunilor de audit intern privind evaluarea sistemelor de management și control intern ale entității publice;

d) asigurarea monitorizării realizării misiunilor de audit public intern și a activităților de supervizare a acestora;

e) raportarea rezultatelor misiunilor de audit public intern, respectiv a constatărilor, concluziilor și recomandărilor, numai către conducătorii entităților publice auditate;

f) raportarea operativă și exclusivă a problemelor și iregularităților constatate, către conducătorii entităților publice auditate;

g) elaborarea raportului anual al activității de audit public intern;

h) asigurarea confidențialității datelor și informațiilor rezultate în urma activităților de audit public intern desfășurate.

 

ART. 9. Planificarea și realizarea misiunilor de audit public intern se realizează în mod echitabil pentru toate entitățile publice locale partenere, în funcție de misiunile solicitate şi de resursele disponibile.

 

ART. 10. Compartimentul de audit public intern asigură efectuarea misiunilor de audit intern de conformitate, de performanta sau consiliere, solicitate de către primăriile participante la acord, și formulează recomandări și concluzii pentru îmbunătățirea activităților.

CAPITOLUL IV

Drepturile și obligațiile financiare ale părților

ART. 11. În vederea realizării în comun a funcției de audit public intern, părțile sunt de acord să susțină financiar organizarea și funcționarea compartimentului de audit public intern.

 

ART. 12. Asigurarea evidențelor privind misiunile derulate, precum și a costurilor acestora sunt în responsabilitatea entității publice organizatoare; recuperarea acestora se realizează prin facturarea în cota parte ce revine fiecărei entități publice partenere.

 

ART. 13. Cheltuielile decontate între entitatea publică locală/structura asociativă organizatoare și entitățile publice partenere se referă la:

a) salarii și alte drepturi de personal acordate auditorilor interni care au realizat misiunile de audit intern;

b) obligațiile către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele oricărui fond special, rezultate în urma acordării drepturilor de personal;

c) cheltuielile privind deplasările auditorilor interni, pentru realizarea misiunilor de audit intern.

 

ART. 14. Celelalte cheltuieli materiale, ocazionate de funcționarea compartimentului de audit public intern sunt în sarcina entității publice locale/structurii asociative organizatoare sau se decontează pe baza unor cote stabilite de comun acord, prin acordul de cooperare.

 

ART. 15. Cheltuielile cu organizarea și funcționarea compartimentului de audit public

intern sunt repartizate în mod corespunzător, pe fiecare entitate publică parteneră, în funcție de numărul de zile/auditor prestate şi sunt specificate în acordul de cooperare.

 

ART. 16. Entității publice organizatoare îi revin obligațiile de achitare a drepturilor bănești cuvenite personalului compartimentului de audit public intern, contribuțiile la bugetul general consolidat care decurg din încheierea unui contract de muncă (asigurări sociale, șomaj, asigurări sociale de sănătate, impozit salarii etc.) și de depunere a declarațiilor fiscale legate de acestea.

 

CAPITOLUL V

Clauza de confidențialitate

ART. 17. Informațiile, datele și documentele utilizate de auditori interni în cadrul desfășurării misiunilor de audit public intern sunt confidențiale.

 

ART. 18. Raportul de audit și documentele componente ale dosarului de lucru sunt comunicate sau puse atât la dispoziția exclusivă a entității publice unde a fost realizată misiunea de audit, cât și la dispoziția organelor stabilite expres de lege cu drept de control şi evaluare a activităților desfășurate.

 

ART. 19. Prin clauza de confidențialitate părțile convin ca, pe toată durata acordului de cooperare și după încetarea acestuia, să nu solicite de la personalul compartimentului de audit public intern date sau informații care privesc oricare dintre celelalte entități implicate în acțiunea de cooperare și de care aceștia au luat cunoștință în timpul exercitării misiunilor de audit public intern.

 

ART. 20. Auditorii interni asigură confidențialitatea datelor, informațiilor și documentelor între entitățile publice participante la acordul de cooperare.

 

ART. 21. Divulgarea unor date, informații sau documente de natură a aduce prejudicii

entităților publice partenere se sancționează potrivit legilor în vigoare.

 

CAPITOLUL VI

Forța majoră și litigii

ART. 22. Niciuna dintre entitățile publice partenere nu răspunde de neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligațiilor asumate, dacă acestea se datorează unei cauze de forță majoră.

 

ART. 23. Forța majoră reprezintă orice situație imprevizibilă și insurmontabilă care împiedică entitățile publice partenere să își îndeplinească obligațiile.

 

ART. 24. Entitatea publică parteneră care invocă forța majoră este obligată să notifice

celorlalte entități membre ale cooperării, în termen de 3 zile, producerea evenimentului și să ia toate măsurile posibile în vederea reducerii consecințelor acestuia.

 

ART. 25. Orice diferend sau neînțelegere decurgând din interpretarea sau din executarea prezentului acord de cooperare vor fi soluționate de entitățile publice partenere pe

cale amiabilă.

 

ART. 26. În cazul în care soluționarea diferendului pe cale amiabilă nu este posibilă, litigiul dintre entitățile publice partenere va fi soluționat de către instanțele competente, conform legislației române.

CAPITOLUL VII

Durata și încetarea acordului de cooperare

ART. 27. Acordul de cooperare se încheie pe o perioadă nedeterminată și intră în vigoare de la data semnării lui de către reprezentanții entităților publice partenere.

 

ART. 28. Modificarea sau încetarea prezentului acord de cooperare în cursul derulării lui se poate face pentru motive obiective, întemeiate, neimputabile părților, prin acordul de voință al tuturor părților.

 

ART. 29. Prezentul acord de cooperare poate fi modificat prin acte adiționale aprobate de reprezentanții legali ai entităților publice partenere.

 

ART. 30. Ieșirea din cooperare se poate realiza la sfârșitul exercițiului financiar, în caz

contrar entitatea publică își asumă responsabilitatea suportării cheltuielilor ce îi revin din acordul de cooperare pentru întregul exercițiu financiar.

 

CAPITOLUL VIII

Dispoziții finale

ART. 31. Părțile convin să se întrunească o dată pe an sau ori de câte ori este nevoie, pentru analiza rezultatelor aplicării acordului de cooperare, formularea de direcții de eficientizare a cooperării, precum și actualizarea și modificarea acordului de cooperare.

 

ART. 32. Prezentul acord de cooperare nu poate fi completat sau modificat decât cu acordul scris și expres al tuturor entităților publice partenere.

 

ART. 33. Acordul de cooperare a fost elaborat în conformitate cu prevederile:

a) Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare [art. 89 alin. (1) și (3)]; 

b) Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată;

c) Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare (art. 35);

d) Hotărârii Guvernului nr. 1183/2012 pentru aprobarea Normelor privind sistemul de cooperare pentru asigurarea funcției de audit public intern;

f) Ordinului ministrului administrației și internelor și al ministrului finanțelor publice nr. 232/2.477/2010 privind aprobarea modelului-cadru al Acordului de cooperare pentru organizarea și exercitarea unor activități în scopul realizării unor atribuții stabilite prin lege autorităților administrației publice locale.

 

*

* *

Prezentul acord de cooperare a fost încheiat în ........ exemplare, toate cu valoare de original, câte un exemplar pentru fiecare entitate publică locală semnatară, astăzi, în data de ............ .