ANEXĂ la proiectul de hotărâre nr. 6 din 21.02.2025

 

                                

                                                       

 

                                                                                                                                                                                 Anexa nr. 1 la HCL Bărăganu nr.4/28.02.2025

 

ACORDUL DE COOPERARE

privind organizarea şi exercitarea

activității de audit public intern din data de 15.02.2019

 

Încheiat astăzi, ...........................

 

 

Ţinând seama de faptul că obţinerea eficienţei şi eficacităţii serviciilor publice reprezintă o condiţie esenţială a managementului fiecărei entităţi publice,în cazul prezentului acord de cooperare, entitate publică fiind comuna, în calitatea acesteia de persoană juridică de drept public şi, respectiv, de instituție publică locală,

apreciind oportunitatea unei cooperări între comune pentru asigurarea serviciilor de audit public intern, respectând în acelaşi timp independenţa şi funcţiile specifice fiecăreia dintre acestea,

urmărind facilitarea asigurării activității de audit public intern pentru fiecare comună semnatară a prezentului acord de cooperare, prin relaţii profesionale bazate pe criterii de legalitate, economicitate, eficacitate, eficiență și colaborare pentru  realizarea obiectivelor specifice acestei activităţi,

având în vedere prevederile:

  1. Cartei europene a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985 și ratificată prin Legea nr. 199/1997; 
  2. Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, cu modificările și completările ulterioare;
  3.  art. 11 alin. (4) și pe cele ale art. 36 alin. (1), alin. (2) lit. e) și alin. (7) lit. a) și c) din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  4.   art. 13 din Legea cadru a descentralizării nr. 195/2006;
  5.   art. 35 alin. (6) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;
  6. art. 942 și următoarele din Codul civil, referitoare la contracte sau convenţii;
  7. Codului muncii;
  8. Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările și completările ulterioare;
  9. Codului de procedură civilă;
  10. Hotărârii Guvernului nr. 781/2002 privind protecția informațiilor secrete de serviciu, cu modificările și completările ulterioare;
  11. Hotărârea nr. 1183/04.12.2012 pentru aprobarea Normelor privind sistemul de cooperare pentru asigurarea funcţiei de audit public intern;
  12. Ordin nr.1086/20.02.2018 privind aprobarea modelului – cadru al Planului anual privind serviciile sociale administrate şi finanţate din bugetul Consiliului judeţean/Consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti; 
  13. Codului privind conduita auditorului intern, aprobat prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 252/2004;
  14. Statutului Asociației Comunelor din România, precum şi de cele ale Statutului Filialei Judeţene Constanţa a Asociației Comunelor din România;
  15. Hotărârilor Consiliilor Locale privind aderarea comunelor 23 August, Adamclisi, Agigea, Albeşti, Aliman, Băneasa, Castelu, Chirnogeni, Comana, Corbu, Costinești, Crucea, Cumpăna, Cuza-Vodă, Dumbrăveni, Grădina, Independența, Ion Corvin, Istria, Lipnița, Lumina, Mereni, Mihail Kogălniceanu, Mircea Vodă, Nicolae Bălcescu, Oltina, Ostrov, Pantelimon, Pecineaga, Poarta Albă, Rasova, Seimeni, Siliştea, Târguşor,Topalu, Topraisar, Tortoman, Tuzla, Valu lui Traian și Vulturu la Asociaţia Comunelor din România,

potrivit prezentului acord de cooperare părțile semnatare, prin reprezentanții legali ai acestora, se obligă la o colaborare pe durată nedeterminată, care să asigure o mai mare sustenabilitate şi coerenţă în realizarea activităţilor de audit public intern, pe baza unui set de reguli convenite prin deplină înțelegere, după cum urmează: 

 

 

 

 

CAPITOLUL I

PĂRȚILE 

 

Art. 1. - Părțile prezentului acord de cooperare, denumit în continuare acord, sunt:

A. Filiala Județeană Constanţa a Asociației Comunelor din România, denumită în continuare Filiala, în calitate de entitate organizatoare a auditului public intern pentru comunele prevăzute la lit. B, cu sediul în Comuna Cumpăna, str. Şoseaua Constanţei, nr.132, titulară a codului de înregistrare fiscală 17252290 şi a contului nr. RO30RNCB0114032034690001 deschis la Banca Comercială Română Filiala Constanţa, reprezentată prin doamna Mariana GÂJU, care îndeplinește funcția de președinte al Filialei,  

 

și

 

B. Comuna Bărăganu, cu sediul în localitatea Bărăganu, strada Petre Martinescu, nr. 185, judeţul Constanţa, Tlf. 0241/859252, e-mail contact@primariabărăganu.ro, titulară a codului de înregistrare fiscală CIF15226406 și a contului nr.____________________ deschis la Trezoreria Eforie, reprezentată prin doamna Neague Magdalena, având funcţia de primar.

 

 

 

 

CAPITOLUL II

OBIECTUL ACORDULUI DE COOPERARE

 

Art. 2. - Obiectul prezentului acord de cooperare, denumit în continuare acord, îl constituie cooperarea dintre părțile semnatare, prin reprezentanţii legali ai acestora, în vederea organizării şi exercitării activității de audit public intern, în conformitate cu prevederile legale. 

 

Art. 3. - Prezentul acord stabileşte:

  • a)  drepturile şi obligaţiile părţilor în organizarea şi exercitarea activității de audit public intern;
  • b)   atribuţiile compartimentului de audit public intern;
  • c)   obligaţiile financiare ale comunelor semnatare;
  • d)   obligativitatea confidenţialității datelor şi a informaţiilor în posesia cărora intră, oricare dintre persoanele implicate în acest proces.

 

Art. 4. - Părţile semnatare stabilesc principiile care stau la baza aplicării acordului şi se obligă să acționeze consecvent pentru realizarea lor, sub forma: 

  1. menţinerii autonomiei juridice, decizionale şi financiare a fiecărei comune semnatare;
  2. îmbinării în mod echitabil a nevoilor de audit public intern cu resursele disponibile între comunele semnatare;
  3. irevocabilităţii pe cale unilaterală a prezentului acord;
  4. respectării reciproce a confidenţialităţii în desfășurarea activităţilor de audit public intern şi raportarea rezultatelor acestora;
  5. respectării cadrului legal, metodologic şi procedural, specific activităţii de audit public intern.

 

 

CAPITOLUL III

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR ÎN ORGANIZAREA ŞI 

EXERCITAREA ACTIVITĂȚII DE AUDIT PUBLIC INTERN

 

 

Art. 5. - Filiala Judeţeană Constanţa a Asociației Comunelor din România, în calitate de entitate organizatoare și de angajator, îşi asumă următoarele obligaţii:

  1. să constituie un compartiment de audit public intern, având în vedere economicitatea, eficacitatea și eficiența acestei activități, cu un număr de cel puțin trei posturi, dar mai mic decât trei pătrimi din numărul comunelor semnatare;
  2. să efectueze toate cheltuielile prevăzute la art. 14 și să depună declarațiile aferente drepturilor de personal, precum și pe cele specifice angajatorului, potrivit legii; 
  3. să asigurare încăperile necesare şi adecvate pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor compartimentului de audit public intern;
  4. să asigure procesul de selectare şi angajare a personalului din   compartimentul de audit public intern;
  5. să asigure realizarea misiunilor de audit public intern planificate, în conformitate cu normele generale de audit public intern; 
  6. să asigure condiţiile necesare pregătirii profesionale a auditorilor interni la nivelul cerinţelor stabilite prin normele metodologice specifice entităţilor publice;
  7. să respecte cadrul legal, metodologic şi procedural, specific activităţii de audit public intern;
  8. să convoace anual sau ori de câte ori consideră necesar reprezentanții legali ai comunelor semnatare ale prezentului acord.

 

Art. 6. - Comunele semnatare ale prezentului acord au următoarele drepturi:

  • a)  să propună unele obiective de audit public intern, specifice acestor unități administrativ-teritoriale, echipei de auditare nominalizate să realizeze misiunea de audit public intern; 
  • b)  să solicite şi să beneficieze de servicii de audit public intern pentru îmbunătăţirea eficienţei şi eficacităţii sistemului de management şi control intern care să asigure atingerea obiectivelor comunelor;
  • c)  să fie informate, în mod exclusiv şi operativ, asupra problemelor şi iregularităţilor constatate cu ocazia misiunilor de audit public intern efectuate;
  • d)  să primească, în mod exclusiv, rapoartele de audit public intern care sunt întocmite, urmare a misiunilor de audit realizate la propria comună;
  • e)  să hotărască, independent, asupra acţiunilor necesare implementării recomandărilor formulate în baza misiunilor de audit public intern realizate.

 

Art. 7. - Comunele semnatare ale prezentului acord au următoarele obligaţii:

  1. să respecte metodologia de audit public intern, respectiv documentarea temeinică, participarea la şedinţe, analiza şi avizarea documentelor procedurale elaborate de auditorii interni și să furnizeze, în scris sau verbal, informaţiile solicitate;
  2. să asigure accesul la date, informaţii şi documente auditorilor interni, în vederea atingerii obiectivelor misiunii de audit public intern;
  3. să asigure logistica necesară desfăşurării misiunilor de audit public intern, respectiv, încăperi adecvate, acces la sistemele de comunicaţii și tehnologia informațiilor, furnituri de birou, precum și alte mijloace materiale utile;
  4. să elaboreze şi să transmită compartimentului de audit public intern planurile de acţiune necesare implementării recomandărilor acceptate;
  5. să informeze compartimentul de audit public intern cu privire la modul și la gradul de implementare a recomandărilor dispuse;
  6. să furnizeze informaţiile solicitate de auditorii interni în vederea planificării misiunilor de audit public intern;
  7. să estimeze costurile necesare realizării misiunilor de audit public intern solicitate în cursul exerciţiului financiar şi să prevadă aceste angajamente în bugetul local;
  8. să participe la convocările prevăzute la art. 5 lit. h).

 

 

CAPITOLUL IV

ATRIBUŢIILE COMPARTIMENTULUI DE AUDIT PUBLIC INTERN

 

Art. 8. - Structura de audit public intern se constituie distinct în subordinea preşedintelui Filialei Județene Constanța a A.Co.R. şi prin atribuţiile sale nu trebuie să fie implicată în activităţile pe care le auditează.

Compartimentul de audit public intern asigură realizarea activității de audit public intern la comunele semnatare ale prezentului acord în baza unui plan de audit, aprobat de reprezentanţi legali ai acestora. 

 

Art. 9. - În exercitarea activităţilor sale, compartimentul de audit public intern are următoarele atribuţii:

  • a)     să elaboreze normele metodologice privind exercitarea activităţii de audit public intern din cadrul prezentului acord, aprobate de toate comunele semnatare şi avizate, pentru conformitate, de Unitatea Centrală de Armonizare pentru Auditul Public Intern (UCAAPI);
  • b)     să elaboreze proiectul planului anual de audit public intern în cooperare cu reprezentanții comunelor semnatare şi să estimeze durata de realizare a fiecărei misiuni de audit public intern;
  • c)     să efectueze, în condiţii de calitate, misiunile de audit public intern pentru evaluarea sistemelor de management şi control intern specifice entităţii publice;
  • d)     să asigure monitorizarea realizării misiunilor de audit public intern, precum şi activităţile de supervizare a acestora;
  • e)     să raporteze rezultatele misiunilor de audit public intern, respectiv constatările, concluziile şi recomandările către conducerile comunelor auditate;
  • f)      să raporteze operativ şi exclusiv problemele şi iregularităţile constatate, către conducătorul entităţii publice auditate;
  • g)     să elaboreze raportul anual al activităţii de audit public intern pentru comunele semnatare ale prezentului acord; 
  • h)     să asigure confidenţialitatea datelor şi a informaţiilor rezultate în urma activităţilor de audit public intern desfăşurate.

 

Art. 10. - Planificarea şi efectuarea misiunilor de audit public intern se realizează în mod echitabil pentru toate comunele semnatare ale prezentului acord, în funcţie de misiunile solicitate şi de resursele disponibile.

 

Art. 11. - Compartimentul de audit public intern asigură efectuarea misiunilor de audit public intern de conformitate, de performanţă sau de consiliere, solicitate de către primarii comunelor semnatare ale prezentului acord şi formulează recomandări şi concluzii pentru îmbunătăţirea activităţilor auditate.

 

 

CAPITOLUL V

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE FINANCIARE ALE PĂRŢILOR

 

 

Art. 12. - În vederea realizării în comun a activităţii de audit public intern, părţile susţin financiar înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea compartimentului de audit public intern.

 

Art. 13. - (1) Organizarea şi exercitarea în concret a activităţii de audit pubic intern pentru instituţiile publice locale semnatare şi asigurarea evidenţelor privind activităţile desfăşurate, precum şi costurile aferente acestora sunt în responsabilitatea filialei, în calitate de entitate organizatoare.

(2) Finanţarea cheltuielilor prevăzute la alin. (1) se realizează prin plata cotei-părţi ce revine fiecărei instituţii publice locale semnatare a prezentului acord.

 

 Art. 14. - (1) Cheltuielile ocazionate de înființarea, organizarea și funcționarea structurii de audit intern se înființează prin contribuția din bugetul instituţiilor publice locale semnatare.

(2) Cota-parte din cheltuielile determinate de funcţionarea structurii de audit intern ce revine fiecărei instituţii publice locale semnatare trebuie să fie mai mică decât cheltuielile ocazionate pentru prestarea aceleiaşi activităţi de către fiecare instituţie publică locală în parte, cu respectarea principiilor de eficienţă, eficacitate şi economicitate.

(3) Cota-parte a fiecărei instituţii publice locale, plătibilă lunar în contul Filialei Județene Constanța a A.Co.R. pentru luna următoare, se stabileşte înainte de începerea anului financiar, în baza fundamentărilor făcute de reprezentanţii legali ai instituţiilor publice locale semnatare cu privire la frecvenţa cu care va fi prestată activitatea de audit public intern, precum şi costul mediu zilnic per activitate prestată.

(4) Nivelul cotei-părţi:

a) se stabileşte pentru o lună şi nu poate fi fracţionat;

b) se rotunjeşte la 10 lei în favoarea filialei/asociaţiei;

c) va respecta principiile de eficienţă, eficacitate şi economicitate, prevăzute la art. 24 alin. (11) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

c) cuantumul cotei-părți este stabilit în funcție de numărul de locuitori.

 

             Art.  15. - (1) În cazul realizării activităţii de audit public intern prin intermediul filialei, instituţiile publice locale semnatare achită cota-parte, pe întreaga durată de existenţă a prezentului acord, după cum urmează:

a) până cel mai târziu în ultima zi lucrătoare a fiecărei luni pentru luna următoare;

b) ca excepţie de la prevederile lit. a), pentru perioada cuprinsă între data semnării prezentului acord şi sfârşitul lunii respective, în termen de 10 zile lucrătoare de la data semnării.

(2) Pentru neplata la termen a obligaţiilor ce le revin, potrivit alin. (1), instituţiile publice locale semnatare datorează majorări de întârziere calculate pentru fiecare lună sau fracţie de lună de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate, inclusiv.

(3) Nivelul majorării de întârziere este cel prevăzut pentru obligaţiile fiscale cuvenite bugetelor locale.

(4) În cazul în care instituţia publică locală semnatară nu achită cota-parte la termenele prevăzute la alin. (1), filiala/asociaţia, după caz, înaintează o notificare către instituţia publică locală respectivă, aceasta constituind titlu executoriu, fără îndeplinirea niciunei alte proceduri.

 

Art. 16. - (1) Informaţiile, datele şi documentele utilizate de auditorii interni în cadrul desfăşurării competenţelor privind exercitarea activității de audit intern sunt confidenţiale conform prevederilor normelor specifice și Codului privind conduita auditorului intern.   

 

Art. 17. - Documentele privind misiunea de audit public intern desfășurată, inclusiv raportul de audit public intern, sunt comunicate şi puse la dispoziţia exclusivă a reprezentanţilor legali ai instituţiilor publice locale afiliate.

 

 

 

CAPITOLUL VI

CLAUZE DE CONFIDENŢIALITATE ȘI INCOMPATIBILITATE

 

Art. 18. - Prin clauza de confidenţialitate părţile semnatare ale prezentului acord convin ca, pe toată durata acestuia, dar şi după încetarea lui, să nu solicite de la personalul structurii de audit public intern date sau informaţii care privesc oricare dintre celelalte instituţii publice locale implicate în acţiunea de cooperare şi de care acesta a luat cunoştinţă în timpul exercitării competenţelor privind efectuarea de misiuni de audit public intern.

 

Art. 19. - Auditorii interni asigură confidenţialitatea datelor, a informaţiilor şi a documentelor între instituțiile publice locale semnatare ale prezentului acord.

 

Art. 20. - Divulgarea unor date, informaţii sau documente de natură să aducă prejudicii comunelor semnatare ale prezentului acord se sancţionează potrivit legislației în vigoare. 

 

Art. 21. - (1) Auditorii interni nu pot fi desemnaţi să efectueze misiuni de audit public intern dacă sunt soţi, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv cu primarul, viceprimarul, secretarul sau administratorul public de la nivelul comunei respective.

(2) Auditorii interni nu trebuie implicaţi în vreun fel în îndeplinirea activităţilor pe care în mod potenţial le pot audita şi nici în elaborarea şi implementarea sistemelor de control intern al entităţilor publice. 

(3) Auditorii interni care au responsabilităţi în execuția programelor şi proiectelor finanţate integral sau parţial de Uniunea Europeană nu trebuie implicaţi în auditarea acestor programe. 

(4) Auditorilor interni nu trebuie să li se încredinţeze misiuni de audit public intern în sectoarele de activitate în care aceştia au deţinut funcţii sau au fost implicaţi în alt mod; această interdicţie se poate ridica după trecerea unei perioade de trei ani. 

(5) Auditorii interni, imediat după desemnare, au obligația de a întocmi o declarație pe propria răspundere, sub sancțiunile prevăzute de Codul penal, că nu se găsesc în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1)-(4).

 

 

CAPITOLUL VII

FORŢA MAJORĂ ŞI LITIGIILE

 

 

Art. 22. - (1) Niciuna dintre părţile prezentului acord nu răspunde de neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiilor asumate, dacă acestea sunt urmare a unui caz de forţă majoră.

(2) Forța majoră constituie un obstacol de neînfrânt și inevitabil și provoacă imposibilitatea absolută de executare, fiind neprevizibilă; sunt considerate ca forță majoră, în sensul prezentului acord, împrejurări ca: război, revoluție, cutremur, marile inundații.

 

Art. 23. - Nu se consideră caz de forţă majoră acel eveniment care îndeplineşte cumulativ condiţiile:

  1. nu este adus la cunoştinţa părţilor semnatare ale prezentului acord, în cel mult trei zile lucrătoare de la producere;
  2. există indicii că nu sunt luate toate măsurile posibile în vederea reducerii consecinţelor acestuia.

 

Art. 24. - Orice neînţelegere care decurge din interpretarea sau executarea prezentului acord   este soluţionată de părţile semnatare pe cale amiabilă.

 

Art. 25. - În cazul în care soluţionarea neînţelegerii pe cale amiabilă nu este posibilă, litigiul dintre părţile semnatare ale prezentului acord se soluționează de către instanţele de judecată competente, potrivit legii. 

 

 

CAPITOLUL VIII

DURATA ŞI DESFIINȚAREA ACORDULUI DE COOPERARE

 

Art. 26. - Prezentul acord se încheie pe o durată nedeterminată şi intră în vigoare de la data semnării lui de către reprezentanţii legali ai părţilor semnatare.

 

Art. 27. - Modificarea sau desființarea prezentului acord, în cursul executării lui,   se poate face numai pentru motive obiective, întemeiate şi neimputabile părţilor, prin acordul de voinţă al acestora.

 

Art. 28. - Prezentul acord poate fi modificat prin acte adiţionale aprobate de reprezentanţii legali ai părţilor acordului.

 

Art. 29. - (1) Calitatea unei comune de parte în prezentul acord poate înceta, în baza hotărârii consiliului local adoptată în acest sens, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care se comunică filialei hotărârea respectivă.

(2) Hotărârea prevăzută la alin. (1) trebuie să fie adoptată cu cel puţin 60 de zile înainte de sfârşitul anului bugetar.

(3) Pe parcursul perioadei prevăzute la alin. (2) instituţia publică locală respectivă poate reveni asupra opţiunii de încetare a calităţii de parte în prezentul acord, dar nu mai târziu de 60 de zile înainte de sfârşitul anului bugetar, caz în care aceasta trebuie să comunice filialei/asociaţiei hotărârea consiliului local/judeţean prin care abrogă hotărârea prevăzută la alin. (1).

 

 

 

CAPITOLUL VIII

DISPOZIŢII FINALE

 

Art. 30. - (1) Anual, părțile prezentului acord se reunesc pentru:

  1. efectuarea analizei rezultatelor executării acordului;
  2. stabilirea de măsuri privind eficientizarea activității de audit public intern;
  3. aprobarea planului anual de audit public intern;
  4. stabilirea cotei-părți lunare datorate de comunele semnatare.

(2) Măsurile prevăzute la alin. (1) lit. b) - d) se adoptă cel mai târziu în luna noiembrie a anului curent pentru anul următor. 

(3) În cazul în care măsurile prevăzute la alin. (1) lit. c) și d) nu sunt luate până la expirarea termenului prevăzut la alin. (2), pentru anul următor:

a) se aplică planul anual de audit public intern pentru anul curent;

b) cota-parte datorată de comunele semnatare este cu 10% mai mare decât cea pentru anul curent. 

(4) Dezbaterile din reuniunile prevăzute la alin. (1) se cuprind într-un proces-verbal și se semnează de către reprezentanții legali prezenți ai părților semnatare ale prezentului acord.

(5) Măsurile prevăzute la alin. (1) lit. b) - d) se adoptă cu votul majorității reprezentanților legali ai comunelor semnatare ale prezentului acord și devin obligatorii pentru toate părțile, inclusiv pentru comunele care nu au fost reprezentate sau ai căror reprezentanți legali au votat împotriva măsurilor respective. 

 

 

 

 

 

Art. 31. - Prezentul acord, prin act adițional:

a) poate fi modificat numai cu acordul scris al tuturor părţilor semnatare ale acordului;

b) se modifică oricând pe durata existenței sale, ca urmare a evenimentelor legislative intervenite asupra actelor normative care au stat la baza adoptării lui.   

 

 

*

*      *

Prezentul acord de cooperare a fost încheiat în 51 exemplare, toate identic egale din punct de vedere juridic, câte un exemplar pentru fiecare parte semnatară, astăzi data de__________________.

 

 

L.S.

PREȘEDINTELE FILIALEI JUDEȚENE CONSTANŢA:

1. Semnătura

 

2. Data semnăturii

 

3. Înregistrat sub nr.

 

 

 

   

L.S.

PRIMARUL COMUNEI B. 52 BĂRĂGANU :

1. Semnătura

 

 

2. Data semnăturii

 

 

3. Înregistrat sub nr.

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                             CONTRASEMNEAZĂ PENTRU LEGALITATE:   

                                               PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ,                                                                                        SECRETAR GENERAL AL COMUNEI BĂRĂGANU,

    

                                                        Țipu Florentina                                                                                                                             Hanu Florentina-Tincuța