România

România

Județul Buzău

Comuna Beceni

Comuna Beceni

PROCEDURA OPERATIONALA

  PRIVIND EMITEREA DISPOZITIILOR PRIMARULUI

  1. Scopul procedurii operationale

 

4.1. Scopul general 

 

- stabileste modul de realizare a activitatilor, compartimentele si persoanele implicate;

- da asigurari cu privire la existenta documentatiei premergatoare actelor administrative emise de catre Primar;

- asigura sistematizarea si unificarea, precum si continutul si forma juridica a dispozitiilor emise de catre Primar;

- asigura continuitatea activitatilor specifice elaborarii proiectelor de dispozitii, inclusiv in conditii de fluctuatie a personalului;

- sprijina auditul sau alte organisme abilitate in actiuni de auditare si/sau control .

 

4.2. Scopuri specifice 

 

- evidentiaza norme legale si principii ale normelor de drept care trebuie respectate la elaborarea proiectelor de acte administrative emise de autoritatea publica executiva;

- asigura concretizarea vointei juridice exprimata de autoritatea publica locala executiva, prin acte administrative (dispozitii) emise in temeiul si pentru realizarea puterii publice, scopul fiind rezolvarea si gestionarea problemelor ce privesc viata colectivitatii locale.

 5. Domeniul de aplicare a procedurii operationale

            5.1. Prezenta procedura stabileste operatiunile care se desfasoara si acte ce se indeplinesc pentru elaborarea Dispozitiilor Primarului si defineste partile constitutive ale actului administrative (dispozitia primarului), forma si modul de sistematizare al continutului acestora, procedeele tehnice privind modificarea, completarea, revocarea, suspendarea si abrogarea , precum si limbajul si stilul actului administrativ.

              5.2.Procedura de fata stabileste modalitatea, etapele, departamentele implicate si responsabilitatile pentru desfasurarea activitatii de contrasemnare pentru legalitate pe  care   o  furnizeaza secretarul general al comunei Beceni  cu   privire la diferite documente  emise de conducerea  acesteia. Toate compartimentele sunt implicate in initierea, avizarea proiectelor de dispozitie  ale primarului, in functie de specificul atributiilor , sub coordonarea directa a secretar general al Comunei Beceni

5.3. Procesul impune:

- Initiativa emitentului rezultata din exercitarea atributiilor stabilite de lege pentru functia de primar al unitatii administrativ-teritoriale.

-  Motivatia care indica sau contureaza cerinta ce reclama interventia normativa si care rezulta din solicitarile adresate autoritatilor administratiei publice locale sau din propunerile compartimentelor din aparatul de specialitate al primarului sau serviciile publice din subordinea acestuia.

-  Activitatea de documentare pentru cunoasterea temeinica a realitatilor economico-sociale ce urmeaza a fi reglementate si stabilirea solutiei de reglementare.

- Redactarea proiectului de dispozitie de catre compartimentul de resort.

- Verificarea proiectului de dispozitie in vederea contrasemenării pentru legalitate.

- Aprobarea proiectului de dispozitie de catre primar in calitate de emitent.

-  Inregistrarea dispozitiilor emise de primar.

- Comunicarea dispozitiilor conform legii.

- Definirea evenimentelor cu caracter tehnico-juridic ce pot surveni ulterior emiterii dispozitiilor primarului.

 

5.4. Autoritatile publice si compartimentele implicate in procesul activitatii:

 

         -Primarul entitatii;

         -Secretarul general al comunei;

         -Toate celelalte compartimente din aparatul de specialitate al primarului si din serviciile publice subordonate.  

   6. Documente de referinta/reglementari aplicabile activitatii procedurate

   6.1. Reglementari internationale

  • Carta europeana a Drepturilor Omului
  • Carta Europeana a Autonomiei Locale 

    6.2. Legislatie primara

  • Constitutia Romaniei revizuita ;
  • OUG 571210 / 2001 privind organizarea si functionarea comisillor de disciplina si a comisiilor paritare din cadrul autoritatilor si institutiilor publice;
  • H.G nr. 432/2004 privind dosarul profesional al functionarilor publici;
  • Legea nr. 153/2017  privind salarizarea unitara a personalului platit din fondurile publice;

6.3. Legislatie secundara: 

  • Ordinul 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entitatilor publice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr 387/07.05.2018
  • Ordonanta Guvernului nr.119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv cu modificarile si completarile ulterioare;
  • Legea 234/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv;

6.4. Alte documente, inclusiv reglementari interne ale entitatii publice

 Regulament de organizare si functionare

  • Fisa postului personalului din Primarie

 

7. Definitii si abrevieri ale termenilor utilizati in procedura operationala

 7.1. Definitii ale termenilor

 

Nr.

crt.

Termenul

Definitia si/sau, daca este cazul, actul care defineste termenul      

1

Procedura

Mod specific de realizare a unei activitati sau a unui proces, editat pe suport hartie sau in format electronic

PS (Procedura de sistem) = procedura care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul entitatii publice aplicabila majoritatii sau tuturorcompartimentelor din entitate;

Structura = compartiment / serviciu / birou / sectie / cabinet, etc.; Conducatorul structurii = conducatorul entitatii/sef compartiment/sef serviciu/sef birou, etc.; 

PO (Procedura Operationala) = procedura care descrie o activitate complexa sau un proces care se desfasoara la nivelul uneia sau mai multor structuri din cadrul entitatii publice;

PL (Procedura de lucru) = procedura care descrie o activitate simpla sau un proces care se desfasoara la nivelul unei singure structuri din cadrul entitatii publice;

2

Editie a unei proceduri

Forma initiala sau actualizata, dupa caz, a unei  proceduri, aprobata si difuzata

3

Revizie a unei proceduri

Actiunile de modificare, adaugare, suprimare sau altele asemenea, dupa caz, a uneia sau a mai multor componente ale unei editii a procedurii, actiuni care au fost aprobate si difuzate

4

Procedura operationala

Document care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul unuia sau mai multor compartimente dintr-o entitate publica

5

Procedura de sistem

document care descrie o activitate sau un proces care se desfasoara la nivelul tuturor compartimentelor dintr-o entitate publica

 

  7.2. Abrevieri ale termenilor

Nr.

crt.

Termenul

Definitia si/sau, daca este cazul, actul care defineste termenul      

1

PS

Procedura de sistem 

2

PO

Procedura operationala

3

SCIM

Sistem de control intern/ managerial

4

PV

Proces verbal

5

UAT

Unitatea administrativ teritoriala 

6

CS

Compartiment de Specialitate

7

OG 

Ordonanta de Guvern 

8

HGR

Hotarare Guvern a Romaniei 

9

L

Lege 

10

BVC

Buget de venituri si cheltuieli 

11

S

Secretar general al comunei UAT

12

CS

Compartiment specialitate

13

RP

Responsabil proces 

 

 8. Descrierea procedurii operationale

 

8.1. Generalitati

  ART. 196 din OUG 57/2019 privind Codul administrative prevede în exercitarea atribuţiilor ce îi revin, autorităţile administraţiei publice primarulul   emite dispoziţii.

Secretarul general al comunei are ca principale atributii specifice contrasemnarea actelor de autoritate emise de catre primar si a actelor administrative elaborate in cadrul aparatului de specialitate.

 

8.2. Documente utilizate

  • referatul /nota de fundamentare;
  • solicitari formulate de persoane fizice sau juridice sau adrese transmise de institutii sau organisme ale statului ;
  • referate ale compartimentelor ;
  • rapoarte ale compartimentelor ;
  • avize ;
  • proiectul de dispozitie ;
  • registru special de evidenta ;
  • comunicari ;
  • condica de corespondenta.

       

8.3. Resurse necesare

8.3.1. Resurse materiale: birouri, rechizite, linii telefonice, materiale informatice, calculatoare personale, acces la baza de date, retea, imprimanta, posibilitati de stocare a informatiilor etc.

8.3.2. Resurse umane: secretar general al comunei Beceni

8.3.3. Resurse financiare: BVC ( se cuprind in buget totalitatea sumelor necesare pentru achizitionarea consumabilelor si plata cheltuielilor de natura salariala pentru personalul direct implicat in acest segment de activitate) 

 8.4. Modul de lucru         

Initiativa Primarului vizeaza promovarea unor proiecte de masuri de natura sa reglemeteze relatii sociale.

Initiativa este motivata de cerintele care necesita interventia reglementarii prin emiterea actului administrativ, in scopul de a da nastere, de a modifica sau de a stinge drepturi si obligatii in sfera vietii colectivitatii locale, pe baza legii.

Initiativa este sustinuta de solicitari, referate, rapoarte, studii, avize, documente de prezentare si motivare care insotesc proiectul de dispozitie.

Solicitarile / adresele forumulate de persoane fizice sau juridice, respectiv institutii si organisme ale statului, inregistrate la sediul institutiei prin compartimentul Registratura si repartizate conform procedurii aplicabile, descriu cerinta care solicita interventia.

Problema ce urmeaza a fi reglementata conform solicitarii este sustinuta de CS prin intocmirea unui referat de catre RP care gestioneaza problema repartizata spre rezolvare, in care acesta descrie situatia de fapt si indica modalitatea de rezolvare cu efectele avute in vedere in raport de normele juridice aplicabile si cu mentiunea de a se dispune prin acte administrative. Documentul de motivare (referatul) se redacteaza intr-un stil explicativ si clar.

Referatul se inregistreaza la Registratura  si urmeaza circuitul documentelor conform procedurii existente la nivelul institutiei.

In cadrul activitatii de documentare, Primarul in calitate de emitent al actului administrativ si Secretar general al comunei in exercitarea competentei legale de avizare a proiectului de dispozitie stabilesc necesitatea elaborarii raporului de specialitate de catre compartimentul de specialitate ce reclama interventia normativa, asfel incat sa nu fie afectate raporturi sau situatii deja reglementate si care nu si-au produs in interegime efectele pana la data noii reglemetari.

Raportul de specialitate se semneaza de coordonatorul compartimentului de specialitate si de catre functionarul public care a participat la intocmirea acestuia si se inregistreaza la Registratura generala.

Solicitarile / adresele, referatele si rapoartele de specialitate stau la baza elaborarii proiectului de dispozitie care se intocmeste de catre compartimentul care gestioneaza problema supusa reglementarii.

 Redactarea proiectelor de dispozitie se realizeaza cu respectarea normelor de tehnica legislativa stabilite prin Legea nr.24/2000 republicata, modificata si completata.

Proiectul de dispozitie cuprinde urmatoarele parti: titlul, preambulul, formula introductiva, partea dispozitiva, formula de atestare a autenticitatii actului.

  - Titlul actului cuprinde denumirea generica a actului –“DISPOZITIE”, precum si obiectul reglementarii exprimat sintetic.

Categoria juridica a actului administrativ, respectiv dispozitie, este determinata de prevederile OUG 57/2019 privind Codul Administrativ, dispozitii legale care stabilesc ca primarul este autoritatea publica locala investita prin lege sa emita dispozitii.

 - Formula introductiva consta intr-o propozitie care cuprinde denumirea autoritatii emitente si exprimarea hotararii de luare a deciziei referitoare la emiterea dispozitiei.

In cazul dispozitiilor formula este “Primarul entitatii emite urmatoarea dispozitie” si se precizeaza inainte de partea dispozitiva a actului administrativ.

 - Preambulul enunta in sinteza scopul si dupa caz motivarea reglementarii si mentioneaza documentele (nota de fundamentare, expunere motive, referate, rapoarte, avize) care au stat la baza motivarii in fapt si in drept.

 - Temeiul legal - In partea introductiva a proiectului de dispozitie se mentioneaza pe langa temeiurile juridice pe baza si in executarea carora se emite actul si temeiul legal din OUG 57/2019 privind Codul Administrativ.      

Partea dispozitiva a actului administrativ reprezinta continutul propiu-zis al reglementarii.

Atestarea autenticitatii actului administrativ se realizeaza prin semnarea acestuia de catre emitent - Primarul si aplicarea sigiliului avand inscriptionata mentiunea “PRIMAR”, iar formula de atestare a legalitatii va avea urmatorul cuprins: “CONTRASEMNEAZĂ”  Secretar general al comunei (Nume si prenume)”.

In lipsa din institutie a semnatarilor, dispozitia se semneaza de inlocuitorii acestora (conform legii sau imputerniciti in acest sens), precizandu-se functia si numele acestora.

Dispozitiile primarului sunt structurate pe articole si alineate ca subdiviziuni ale articolului.

Daca textul unui articol sau alineat contine enumerari prezentate distinct, acestea se identifica prin utilizarea literelor alfabetului romanesc si nu prin liniute sau semne grafice.

Continutul proiectului de dispozitie se sistematizeaza in urmatoarea ordine de prezentare a ideilor:

a)dispozitii generale sau principii generale;

b)dispozitii privind fondul reglementarii;

c)dispozitii tranzitorii;

d)dispozitii finale.

- Dispozitiile generale cuprind prevederi care orienteaza intreaga reglementare, determina obiectul si principiile acesteia.

- Dispozitiile de fond reglementeaza propriu-zis relatiile economico - sociale ce fac obiectul actului administrativ.

- Dispozitiile tranzitorii cuprind masurile ce se instituie cu privire la derularea raporturilor nascute in temeiul vechii reglementari care urmeaza a fi inlocuita.

- Dispozitiile finale cuprind masurile necesare pentru punerea in aplicare a actului administrativ, data intrarii in vigoare, implicatia asupra altor acte administrative, revocari, modificari, completari.

La redactarea textului unui proiect de dispozitie se pot folosi ca parti componente ale acestuia anexe. 

Pot constitui anexe: regulamente, metodologii, statute.

Anexa trebuie sa aiba un temei cadru in corpul actului administrativ si sa se refere exclusiv la obiectul determinat prin textul de trimitere.

Textul cadru de trimitere trebuie sa faca in finalul sau mentiunea ca anexa face parte integranta din actul administrativ. Daca sunt mai multe anexe, in finalul actului administrativ se include un articol distinct, cuprinzand aceeasi mentiune, insotita de nominalizarea expresa a tuturor anexelor.

Dispozitia Primarului se redacteaza intr-un singur exemplar original, care se indosariaza in dosarul “Dispozitii emise de primar” conform Nomenclator arhivistic, iar institutiilor, compartimentelor de resort si persoanelor   fizice / juridice nominalizate in actul administrativ se comunica o copie certificata ca fiind conform cu originalul.

In cazuri exceptionale, cand se solicita un original al dispozitiei de catre institutii publice/ autoritati /organisme publice, actul administrativ se redacteaza in mai multe exemplare originale, facandu-se mentiunea pe acesta in subsol .

 Conform dispozitiilor OUG 57/2019 privind Codul Administrativ, Secretarul general al unitatii administrativ teritoriale contrasemnează pentru legalitate dispozitiile Primarului.

In vederea exercitarii acestui atribut, proiectele de dispozitii sunt verificate in ceea ce priveste conditiile de fond si de forma in raport de temeiul juridic incident in cauza, iar daca aceste conditii sunt respectate, secretarul general al comunei semneaza proiectul de dispozitie.

In cazul in care se constata nerespectarea dispozitiilor legale, precum si daca nu sunt indeplinite cerintele de forma si de fond ale actului administrativ, secretar general al comunei unitatii administrativ teritoriale consemneaza in scris aspectele constatate si nu semneaza proiectul de dispozitie. Punctul de vedere consemnat se inainteaza Primarului si Institutiei Prefectului conform dispozitiilor din OUG 57/2019 privind Codul Administrativ.

Proiectul de dispozitie semnat pentru legalitate de Secretar general al comunei, insotit de toate documentele invocate in preambulul acestuia, se inainteaza spre aprobare emitentului-Primarului.

Dupa semnarea actului de catre emitent, se aplica sigiliul “PRIMAR” si se inregistreaza.

 Inregistrarea presupune datarea si numerotarea actului administrativ. 

Numerotarea se face in ordinea datarii lor, separat pe fiecare an calendaristic, in registrul special gestionat de functionarul public cu atributii in acest sens.

 Dispozitiile Primarului se comunica:

-Institutiei Prefectului in maxim 10 zile lucratoare de la semnarea lor, potrivit prevederilor OUG 57/2019 privind Codul Administrativ 

-Compartimentelor de specialitate nominalizate in cuprinsul actului administrativ pentru punere in aplicare imediat dupa inregistrare prin grija functionarului public cu atributii in acest sens delegate prin fisa postului.

-Persoanelor fizice / juridice / institutiilor nominalizate in actul administrativ pentru ca acesta sa-si produca efecte juridice, in maxim 3 zile de la data emiterii, daca legea nu dispune altfel, prin grija compartimentului care gestioneaza problemele reglementate prin dispozitie. 

Conform OUG 57/2019 privind Codul Administrativ, dispozitiile primarului devin obligatorii si produc efecte de la data aducerii lor la cunostinta publica, iar cele individuale de la data comunicarii.

Aducerea la cunostinta publica a dispozitiilor cu caracter normativ se face in termen de 5 zile de la data comunicarii oficiale catre prefect.

 Dispozitiile Primarului produc efecte juridice pana in momentul iesirii lor din vigoare.

Astfel, incetarea efectelor juridice ale acestor tipuri de acte administrative poate surveni prin interventia unui act administrativ emis in acest scop, ce apartine fie autoritatii publice locale emitente, fie altor autoritati publice, organisme, institutii aflate de regula in afara structurii administratiei publice locale autonome.

Modalitatile prin care inceteaza raporturile juridice administrative sunt: revocarea, suspendarea si anularea actului administrativ.

1.Revocarea dispozitiei Primarului constituie modalitatea uzuala de incetare a efectelor juridice a acestui act de catre insusi emitentul actului si se dispune tot prin act administrativ. Motivele care conduc la revocarea actului administrativ sunt conditiile de ilegalitate dar si cele ce privesc inoportunitatea.

2.Suspendarea constituie o alta modalitate de incetare, insa doar cu caracter temporar a efectelor juridice ale actelor administrative emise de autoritatea executiva. Masura de suspendare a dispozitiei primarului poate fi determinata de urmatoarele motive:

- contestarea legalitatii actului de catre o persoana fizica / persoana juridica sau de catre o autoritate publica;

- schimbarea conditiilor de fapt ulterior emiterii actului si punerea sub semnul intrebarii a legalitatii sau pe considerent de oportunitate;

-clarificarea unor indoieli ale autoritatii emitente asupra legalitatii actului

3.Anularea actelor administrative emise de autoritatea publica executiva presupune manifestarea de vointa a autoritatii emitente in scopul de a determina incetarea efectelor juridice prin desfiintarea lui cu toate efectele ce le implica anularea.

4.Modificarea si completarea dispozitiei Primarului constituie de asemenea evenimente cu caracter tehnico juridic ce pot surveni ulterior emiterii acesteia, iar proiectelor de dispozitie de modificare sau completare, dupa caz, li se aplica prezentele proceduri si normele juridice privind tehnica legislativa.

5.Modificarea - unui act normativ consta in schimbarea expresa a textului unora sau mai multor articole ori alineate ale acestuia si in redarea lor intr-o noua formulare.

Pentru exprimarea normativa a intentiei de modificare a unui act normativ se nominalizeaza expres textul vizat, cu toate elementele de identificare necesare, iar dispozitia propriu-zisa se formuleaza utilizandu-se sintagma "se modifica si va avea urmatorul cuprins:", urmata de redarea noului text.

   Procedeul de a se mentiona generic, in finalul unui act normativ, ca un alt act normativ conex sau texte din acel act "se modifica corespunzator" trebuie evitat. De asemenea, nu se utilizeaza, pentru a exprima o modificare, redarea doar a unor fragmente ori sintagme dintr-un text. Modificarea trebuie sa cuprinda in intregime textul vizat, cuprins in articol, alineat sau in elementul marcat al unei enumerari.

   6. Completare actului normativ consta in introducerea unor dispozitii noi, cuprinzand solutii legislative si ipoteze suplimentare, exprimate in texte care se adauga elementelor structurale existente, prin utilizarea unei formule de exprimare, cum ar fi: "Dupa articolul... se introduce un nou articol,......, cu urmatorul cuprins:".

    Daca actul de completare nu dispune renumerotarea actului completat, structurile, inclusiv articolele sau alineatele nou-introduse, vor dobandi numarul structurilor corespunzatoare celor din textul vechi, dupa care se introduc, insotite de un indice cifric, pentru diferentiere.

   Modificarea sau completarea unui act normativ este admisa numai daca nu se afecteaza conceptia generala ori caracterul unitar al acelui act sau daca nu priveste intreaga ori cea mai mare parte a reglementarii in cauza; in caz contrar actul se inlocuieste cu o noua reglementare, urmand sa fie in intregime abrogat.

    Prevederile modificate sau care completeaza actul normativ trebuie sa se integreze armonios in actul supus modificarii ori completarii, asigurandu-se unitatea de stil si de terminologie, precum si succesiunea normala a articolelor.

   Dispozitiile de modificare si de completare se incorporeaza, de la data intrarii lor in vigoare, in actul de baza, identificandu-se cu acesta. Interventiile ulterioare de modificare sau de completare a acestora trebuie raportate tot la actul de baza.

 9. Responsabilitati si raspunderi in derularea activitatii

  Secretarul general al comunei 

Verifica temeiurile legale ale referatelor intocmite de compartimentele de specialitate din cadrul institutiei. In situatia in care considera ca e necesar poate solicita informatii suplimentare, daca e cazul de la compartimentele de specialitate, consulta legislatia aplicabila, statutul institutiei, Regulamentul de Organizare si Functionare precum si orice alte aspecte legate aplicabile respective dispozitii.

Primarul

- Aproba  referatul intocmit.

- Poate solicita informatii suplimentare cu privire la legislatia aplicabila.

 Sefii de compartimente de specialitate

 Propun si urmaresc intocmirea de referate in vederea emiterii de dispozitii.

  Registratura 

Comunica / afiseaza dispozitiile conform prezentei proceduri.