ANEXA NR. 2 la proiectul de hotărâre nr. 18 din 05.04.2024

                                                                       

R E G U L A M E N T                                                                

privind organizarea, administrarea si exploatarea izlazului orasului Budesti, pentru terenul extravilan cu destinatia de pasune in suprafata de 40,5009 ha,  situat in domeniul privat al orasului Budesti, judetul Calarasi

 

Capitolul I. - Dispozitii generale

Art.1. Pentru punerea in valoare a terenului extravilan (pasuin suprafata de 40,5009/ha, situat in domeniul privat al UAT oras Budesti, judetul Calarasi prin primar, in conformitate cu hotararile consiliilor locale, in baza cererilor crescatorilor de animale, persoane fizice sau juridice avand animalele inscrise in Registrul National al Eploatatiilor, incheie contracte de concesiune/inchiriere, in conditiile legii, pentru suprafetele de pajisti disponibile, proportional cu efectivele de animale detinute in exploatatie, pe o perioada cuprinsa intre 7 si 10 ani, in conformitate cu OUG nr.34/2013 privind organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor permanente si pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr.18/1991 cu modificarile si completarile ulterioare;

    Art.2. Licitatiile publice in vederea inchirierii bunurilor proprietate privata a statului si a U.A.T., aflate in administrarea institutiilor publice se organizeaza de administratiile publice locale;

    Art.3. Inchirierea bunurilor proprietate privata a UAT oras Budesti, aflate in administrarea Consiliului local se desfasoara pe baza de licitatie publica cu strigare sau incredintare directa, dupa caz;

   Art.4. Inchirierea se face in baza unui contract prin care administratia locala, in calitate de locator, transmite celeilalte parti contractante, in calitate de locatar, dreptul si obligatia de exploatare a unui bun, in schimbul unei chirii care se constituie venit propriu al administratiei.

   Art.5. Inchirierea se va face pe o perioada cuprinsa  intre 7 si 10 ani. La expirarea termenului din contract terenul se va scoate la licitatie.

Capitolul II - Obiectul licitatiei

  Art.6. Inchirierea suprafetei de 40, 5009/ha teren arabil apartinand domeniului privat al orasului Budesti, judetul Calarasi in conformitate cu Ordinul privind reconstituire izlazului si abrogarea Ordinului Prefectului judetului Calarasi nr.482/2010, dupa cum urmeaza:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Denumirea trupurilor de teren arabil din izlazul orasului Budesti, care fac obiectul acestui Regulament 

Trupul de pajişte

Parcele descriptive componente

Suprafaţa (ha)

Nr.

Denumire

1

2

3

4

1.

Gruiu

T 44 – P3

2,2965

T 46 – P1,2

22,5325

T 47 – P1,2

15,6719

TOTAL TRUP-GRUIU

40,5009

 

Capitolul .III. – Organizarea licitatiei:

      Art.7. Organizatorul licitatiei este Orasul Budesti, judetul Calarasi, cod fiscal 4294154, avand contul deschis la Trezoreria orasului Budesti, cu sediul administrativ in orasul Budesti, str.Garii, nr.12, tel.0242528301.

Art.8. Operatiunile pregatitoare organizarii licitaiei in vederea inchirierii terenurilor cu destinatia de pasune sunt indeplinite de Compartimentele de specialitate ale Primariei orasului Budesti sau, dupa caz, persoanele desemnate de catre primar.

    Art.9. Clauze financiare - Forma de licitatie:

  • Licitatia se va organiza la o data stabilita prin Dispozitia Primarului orasului Budesti, la sediul Primariei orasului Budesti, Judetul Calarasi.
  • Licitatiea deschisa cu strigare - va incepe de la suma de 250,00 lei/ha/an, conform Raportului de evaluare inregistrat cu nr.4346/26.03.2024 intocmit de expert evaluator dl. Toma Titu.
  • Incredintarea directa se va face la pretul de 250,00 lei/ha.an.

      -  Anuntul de licitatiei se va publica in Monitorul Oficial, site-ul institutiei si la avizierul primariei cu cel putin 10 zile calendaristice inainte.       

      -  Sub acest nivel nici o oferta nu va putea fi acceptata. 

      -  Pasul de strigare va fi de 10 %/ha/an care se adauga la pretul de pornire al licitatiei.

Criteriul de atribuire a contractului de inchiriere in urma licitatiei este cel mai mare nivel al chiriei.

      Capitolul.IV. - Cerinte impuse de organizator pentru ofertantii:                  

     Art.10. Criteriile de calificare a ofertantilor vor avea urmatoarea ordine:

- Asociatiile crescatorilor de animale si/sau persoane juridice din cadrul unitatii administrativ teritoriale, persoanele fizice crescatori de animale din cadrul unitatii administrativ-teritoriale, asociatiile de crescatori de animale si/sau persoane juridice din alta unitate administrativ-teritoriala, precum si al persoanelor fizice crescatori de animale din alta unitate administrativ - teritoriala, in conditii egale conform art.9 al.7>3 din OUG. nr. 34/2013 - privind organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor permanente si pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr.18/1991 cu modificarile si completarile ulterioare.

   Art.11. Dosarul de participare la licitatie va contine urmatoarele documente:

  • Cerere de solicitare pentru participarea la licitatie; 
  • Taxa de participare la licitatie in valoare de 100 lei;
  • Plata contravalorii garantiei de participare la licitatie este contravaloarea a doua chirii in functie de numarul de hectare ce vor fi licitate la pretul de pornire de 250,00 lei/ha/an;
  • Contravaloarea caietului de sarcini  aferent licitatiei in suma de 100 lei;
  • Copie dupa actul de identitate al ofertantului;
  • Certificatul de atestare fiscala emis de ANAF, pentru persoane juridice  din care sa rezulte ca ofertantul nu are obligatii de plata restante la data eliberarii; 
  • Certificatul de atestare fiscala emis de Autoritatea publica locala de domiciliu si de la  Autoritatea publica locala organizatoare a licitatiei-Primaria orasului Budesti, judetul Calarasi,   din care sa rezulte ca ofertantul  nu are obligatii de plata restante la data eliberarii;
  • Dovada persoanelor fizice/juridice ca detin animalele inregistrate in Registru National al Exploatatiilor; 
  • Adeverinta de la medicul veterinar de libera practica de domiciliu din care sa rezulte numarul de animale pe specii (ovine, caprine, bovine si cabaline) inregistrate in evidenta sa si numarul de inregistrare a exploatatiei;
  • Adeverinta de la Registrul agricol  din care sa reiasa numarul de animale detinut;
  • Imputernicirea acordata persoanei care reprezinta ofertantul, semnata si stampilata;
  • Documentele de infiiintare si functionare a societatii comerciale, respective statutul societatii, certificate de inamtriculare, certificate de inregistrare fiscala;

    Art.12. Nu se pot inscrie la licitatie persoanele fizice/juridice care au datorii la bugetul local si care sunt in litigii de natura juridica cu UAT oras Budesti, judetul Calarasi.

   Art.13. Potentialii ofertanti vor depune cererea de inscriere la licitatie in dublu exemplar, cel tarziu cu 2 zile lucratoare inainte de data desfasurarii licitatiei, la registratura Primariei orasului Budesti, restituinduse un exemplar ofertantului cu numarul si data inregistrarii.

   Art.14. Toata documentia  va trebui sa se depuna  intr-un plic inchis insotit de cererea de participare la licitatie care va fi inregistrata in registrul general de corespondenta al Primariei si se inainteaza  nedeschise   la Comisia de licitatie. Pe plicul cu documente va fi inscris: ofertantul, organizatorul licitatiei, tarlaua, parcela si suprafata pentru care se liciteaza.

   Art.15. Componenta Comisiei de evaluare, membrii acesteia, precum si supleantii lor se stabilesc, sunt numiti prin Dispozitia primarului orasului Budesti  si va fi formata din :

                      – presedinte

                      – secretar

                     – membru

                      – membru

         – membru

  • La inceperea licitatiei, Comisia de licitatie verifica si analizeaza documentele de participare ale ofertantilor  si anunta participantii admisi si pe cei respinsi, daca este cazul aratand motivele.

      -     Sedinta de licitatie se desfasoara la data, locul si ora  comunicata in anuntul publicitar si este deschisa de presedintele comisiei de licitatie, in prezenta tuturor membrilor comisiei de licitatie si a cel putin doi ofertanti care s-au calificat.

  • La data si ora stabilita, presedintele comisiei de licitatie   declara deschisa sedinta de licitatie, citeste lista ofertantilor  acceptati si daca este cazul  verifica imputernicirea acordata celor care reprezinta ofertantul si stabileste pasul de licitare.
  • In situaţia in care la prima strigare se ofera pretul de pornire al licitatiei, presedintele comisiei de licitatie va creste pretul cu cate un pas de licitare, pana cand unul dintre ofertanti accepta pretul astfel majorat si pană la a treia strigare nimeni nu ofera un pret mai mare.
  • In cursul sedintei de licitatie ofertantii au dreptul sa anunte, prin strigare un pret egal sau mai mare decat pretul anuntat de presedintele comisiei de licitatie.
  • Adjudecarea licitatiei se va face in favoarea ofertantului care, după trei strigari, ofera cel mai mare pret pentru fiecare lot in parte.
  •  In cazul in care pentru un lot de teren se prezinta un singur ofertant, se acorda acestuia terenul cu categoria de folosinta pasuni la pretul de pornire al licitatiei, respectiv 250,00 lei/ha/an.
  •  Preşedintele comisiei de licitaţie, declară închisă şedinţa de licitaţie şi secretarul comisiei întocmeşte procesul-verbal de adjudecare a licitaţiei, care va fi semnat de membrii comisiei de licitaţie, de castigatorul licitatiei si de către ceilalţi ofertanţi.
  • Procesul verbal de sedinta se inregistreaza la registratura generala a Primariei orasului Budesti.
  • In termen de 2 zile lucratoare de la primirea procesului-verbal de adjudecare de la comisia de licitatie, proprietarul procedează la informarea ofertantului câstigător despre alegerea sa şi la transmiterea invitaţiei pentru semnarea contractului de inchiriere.
  • In cazul in care, dupa prima sedinta de licitatie  pentru inchirierea terenurilor  cu destinatia pasuni  vor mai ramane suprafete nelicitate  sau se inregistreaza renuntari, se vor organiza noi licitatii  sau incredintari directe, cu respectarea procedurilor din Caietul de sarcini si respectivul regulament.
  • Eventualele contestatii  se vor depune la registratura primariei orasului Budesti. Termenul de depunere a contestatiilor  este de 2 zile lucratoare de la data organizarii licitatiei. Comisia de solutionare a contestatiilor va raspunde contestatiilor in termen de 5 zile de la data depunerii contestatiei.
  • Comisia de solutionarea contestatiilor  va fi desemnata prin Dispozitia primarului orasului Budesti:
  • Pentru ofertantul caruia i-a fost bunul adjudecat si a incheiat contractul de inchiriere, contravaloarea garantiei de participare la licitatie se va retine de catre proprietar urmand ca aceasta sa fie inregistrata  in contul obligatiilor ce ii revin din contractul de inchiriere.
  • Garantia de participare la licitatie constituita de ofertantii a caror oferta   nu a fost castigatoare se returneaza in baza unei cereri formulate de participant,in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii la registratura  Primariei orasului Budesti, judetul Calarasi.
  •  Din taxa de participare la licitatie se suporta cheltuielile privind organizarea licitatiei(anunturi publicitare, cheltuieli materiale, consumabile de birou,etc).

         Capitolul.V. - Dispozitii privind contractul de inchiriere

    Art.16. Contractul de închiriere se va încheia şi semna în termen de maxim 30 de zile, de la data adjudecării licitaţiei.
     Art.17.  Nesemnarea de către adjudecatar a contractului în termenul stabilit duce la pierderea garanţiei de participare şi disponibilizarea terenului pentru o nouă licitaţie.

    Art.18. Chiria se va achita de catre locator in doua transe 30% pana la data de 31.04. si 70% pana la data de 31.09., ale fiecarui an si se indexeaza anual cu rata inflatiei comunicata de Institutul National de Statistica pentru ultimele 12 luni anterioare datei la care se efectueaza plata chiriei.

     Art.19. Intarzierea la plata chiriei se penalizeaza cu 0,1% din cuantumul chiriei datorate pentru fiecare zi de intarziere, cuantum ce nu se va modifica pe parcursul derularii contractului.

     Art.20. Conditii de reziliere a contractului de inchiriere inainte de expirarea duratei contractului:

  • Neplata chiriei datorate bugetului local conform contractului de inchiriere cu mai mult de 30 de zile de la scadenta ;
  • Neexecutarea lucrarilor impuse de  locator(proprietar) intr-un termen rezonabil;
  • In caz de neplata chiriei sau de nerespectarea vreuneia din obligatiile impuse in contract si caietul de sarcini,contractul de inchiriere este reziliat de drept in favoarea proprietarului care va trece la evacuarea chiriasului, fara somatie, punerea in intarziere sau judecata;
  • Nedepunerea de catre locatar(chirias) pana la data de 01.martie, a fiecarui an din contractul de inchiriere a adeverintei de la medicul veterinar din care sa rezulte numarul de animale detinut in exploatatie (ovine, caprine, bovine);
  • Pasunatul altor animale decat cele inregistrate in Registrul National al Exploatatiilor pe numele  Locatarului;

    Art.21. Constituie contraventii urmatoarele fapte:

a) pasunatul neautorizat sau introducerea animalelor pe pajisti in afara perioadei de pasunat;

b) introducerea pe pajisti a unor specii de animale, altele decat cele stabilite prin contract;

c) neindeplinirea de catre detinatorii sau utilizatorii de pajisti a obligatiilor prevazute in contract;

d) circulatia pe pajisti cu orice alte mijloace de transport, inclusiv cu atelaje, altele decat cele folosite pentru activitati agricole de catre cel care utilizeaza pasunea cu exceptia circulatiei cu orice mijloc de transport in situatii de urgenta generate de calamitati, accidente de orice natura,precum si cu autovehicole, motociclete si ATV-uri sau mopede in vederea organizarii de activitati sportive, de recreere si turism, cu acordul detinatorului sau al utilizatorului, in conditiile legii;

e) nerespectarea bunelor conditii agricole si de mediu;

f) arderea vegetetiei pajistilor fara respectarea prevederilor legislatiei in vigoare.

   Art.22. Contraventiile prevazute la art.21. se sanctioneaza conform OUG nr.34/2013 art.14 al(2) dupa cum urmeaza:

- cu amenda de la 3000 lei la 6000 lei pentru persoana fizica, respectiv cu amenda de la 10000 lei la 20000 lei pentru persoana juridica, faptele prevazute la lit.f);

- cu amenda de la 500 lei la 1000 lei pentru persoana fizica, respectiv cu amenda de la 4000 lei la 8000 lei pentru persoana juridica, faptele prevazute la lit.a),d) si e);

- cu amenda de la 250 lei la 500 lei pentru persoana fizica, respectiv de la 2000 lei la 4000 lei pentru persoana juridica, faptele prevazute la lit.b) si c).

-  Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre persoanele imputernicite  de catre primar.

-  Sumele provenite din aplicarea amenzilor se fac venit la bugetul local.

- Prevederile referitoare la prezentele contraventii se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002 cu modificarile si completarile ulterioare.

    Art.23. Drepturile si obligatiile chiriasului (locatarului):

  • Sa foloseasca bunul potrivit destinatiei ;
  • Sa ingrijeasca de bunul inchiriat ca de bunul sau propriu;
  • Sa apere bunul inchiriat  impotriva uzurparii provenite din partea unui tert  si sa incunostiinteze pe proprietar(locatar);
  • Chiriasul(locatarul)  are obligaţia să asigure exploatarea prin păşunat, eficace în regim de continuitate si de permanenţă a terenului ce face obiectul închirierii. In acest scop el trebuie să respecte o incarcatura optima de animale pe hectar dar nu mai mica  de  0,3 UVM/ha;
  • Chiriasul(locatarul) va respecta toate legile în vigoare cu privire la obiectul închirierii şi va ţine cont de strategia privind organizarea activităţii de imbunatăţire şi exploatare a pajiştilor la nivel naţional, pe termen mediu si lung, aprobată prin OUG nr.34/2013 - organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor permanente si pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr.18/1991- actualizata cu Legea 86/2014 ,avand obligatia de a efectua lucrarile de intretinere corespunzatoare pentru mentinerea/cresterea potentialului de productie al pajistii;
  • Activitatile care se desfasoara pe pajisti sunt numai acelea pentru cresterea potentialului de productie a solului si se pot realiza perdele de protectie,constructii zoopastorale,surse de apa potabila,regularizarea cursului de apa potabila,lucrari de imbunatatiri funciare si proiecte avand ca obiect investitii in producerea si utilizarea energiei regenerabile;
  • Curatarea pasunii de vegetatia lemnoasa(spini,semintis de diferite specii,etc) ;
  • Curatarea de specii nevaloroase din flora spontana din pasune(urzica,palamida,matraguna,etc); 
  • Curatarea de pietris ,cioate,crengi,inlaturarea musuroaielor,etc ;
  • Mutarea periodica a tarcurilor de imprejmuire a animalelor,ori de cate ori este necesar ,dar la intervale nu mai mari de 3 zile ;
  • Refacerea covorului ierbos distrus de mistreti, respectand bunele conditii de agromediu,intr-un termen cat mai scurt;
  • Locatarul este obligat să respecte toate hotărârile Consiliului local care vizează buna gospodărire a păşunilor închiriate;
  • Pe toata durata contractului chiriasul(locatarul) are obligatia de a intretine suprafetele pasunabile pentru a accesa si obtine toate sumele subventionate care se platesc de APIA pe pasunile respective;
  • Daca in urma utilizarii necorespunzatoare a suprafetelor de pasune, din culpa chiriasului(locatarului) se diminueaza suprafata pentru obtinerea subventiei, chiria datorata locatorului nu se diminueaza;

 Pe parcursul exploatarii pasunilor locatarul va respecta normele de protectia mediului impuse de legislatia in vigoare;

  1. Organizatia sau asociatia crescatorilor de animale poate subinchiria pasunea la membrii ei;
    • -          Terenul închiriat va fi folosit în regim de continuitate şi permanenţă pentru scopul în care a fost închiriat, iar eventualele schimbări de destinaţie sunt interzise;
    • -          La încetarea contractului de închiriere prin ajungere la termen, locatarul este obligat să restituie locatorului,   în deplina proprietate, bunurile de retur şi bunurile de preluare,  în mod gratuit si libere de orice sarcini, fără nici o pretenţie de despăgubire;
    • Proprietarul(locatorul) are obligatia sa asigure obtinerea documentatiei de atribuire de catre persoana interesata, care inainteaza o solicitare in scris in acest sens ;
    • Sa predea bunul inchiriat si sa nu-l tulbure pe chirias(locatar) in exercitarea drepturilor rezultate din contractul de inchiriere ;
    • Proprietarul(locatorul) are dreptul sa modifice unilateral partea reglementata a contractului de inchiriere pentru motive de interes national sau local ;
    • Proprietarul(locatorul) isi rezerva dreptul de a verifica modul de intretinere a pasunilor inchiriate,a cailor de acces si a lucrarilor care se executa pe aceste suprafete, iar in cazul in care in urma controlului efectuat constata nereguli,va notifica chiriasul(locatarul) in acest sens,iar daca in urma notificarii chiriasul(locatarul) nu va remedia deficientele constatate si notificate de catre proprietar (locator) acesta va rezilia unilateral contractul prin hotarare a consiliului local bine intemeiata;
    • Proprietarul(locatorul) va participa la receptia lucrarilor executate de catre locatar pe pasune si va confirma prin semnatura sa in procesul-verbal, executarea acestora;

            către locatar terenul închiriat şi să ia măsurile ce se impun în vederea unei bune întreţineri si folosirii

             judicioase, potrivit destinaţiei stabilite în cadrul licitaţiei;

Art.25. Alte clause:

- In situatia in care prin act normativ aparea o alta reglementare legala privind organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor, cresterea animalelor si acordarea subventiilor astfel incat contractul de inchiriere devine neaplicabil sau contrar prevederilor legale, contractul se va rezilia unilateral prin hotararea Consiliului Local a orasului Budesti, judetul Calarasi, sau in masura in care este posibil chiriasul(locatarul) se va conforma pentru a indeplini reglementarile legale noi aparute. 

- Se vor avea in vedere prevederile Legii nr.72/2002, legea zootehniei, cu modificarile si completarile ulterioare si ale OUG nr.34/2013 - organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor permanente si pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr.18/1991 cu modificarile si completarile ulterioare.  

 Art.26. Litigii:

Solutionarea litigiilor aparute in legatura cu atribuirea, incheierea, modificarea si incetarea contractului de inchiriere, precum si a celor ulterioare se realizează pe cale amiabila sau in instanta judecatoresca.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

   PRESEDINTE DE SEDINTA,                                                          Vizat pentru legalitate

                                                                                                         Secretarul general orasul Budesti,                                                                                                                                

                                                                                                      Compartimentul registru agricol,

                                                                                                                        Consilier superior Iordache Adrian

 

                                                  Compartimentul cadastru si administrarea domeniului public si privat,                                                                                                                         

                                                      Referent de specialitate, Aliman   Dumitru