România

România

Județul Brașov

Comuna Bunești

Comuna Bunești

ANEXA la Dispoziţia nr. 449/12.12.2022

 

 

Regulamentul cuprinzând măsurile metodologice, organizatorice, termenele şi circulaţia proiectelor de dispoziţii ale autorităţii executive

 

 

CAP. I - DISPOZIŢII INTRODUCTIVE

Art. 1. - Prezentul regulament are ca scop stabilirea măsurilor metodologice, organizatorice, a termenelor, precum şi circulaţia proiectelor de dispoziţii ale primarului comunei Bunești.

Art. 2. - (1) Dispoziţia este actul administrativ unilateral emis de către Primarul Comunei Bunești, în regim de putere publică, în vederea organizării executării legii sau a executării în concret a legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor conferite acestuia prin Constituţie, legi, decrete ale Preşedintelui României, ordonanţe şi hotărâri ale Guvernului, sau prin hotărâri ale Consiliului Local al Comunei Bunești.

  1. Dispoziţiile pot avea caracter normativ sau individual, în funcţie de gradul de întindere al efectelor juridice.
  2. Dispoziţiile cu caracter normativ sunt acte administrative care conţin reglementări cu caracter general, impersonale şi cu aplicabilitate repetată, care produc efecte erga omnes.
  3. Dispoziţiile cu caracter individual sunt acte administrative care conţin reglementări care produc efecte, de regulă, faţă de o persoană sau, uneori, faţa de mai multe persoane, nominalizate expres în conţinutul acestora.
  4. Proiectele de dispoziţii se elaborează cu respectarea prevederilor Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare şi ale prezentului Regulament.

 

CAP. II - INIŢIEREA, ELABORAREA, REDACTAREA, STRUCTURA ŞI CONŢINUTUL PROIECTELOR DE DISPOZIŢII

Art. 3. - Au competenţă de iniţiere şi elaborare a proiectelor de dispoziţii compartimentele de specialitate din aparatului de specialitate al primarului comunei Bunești, fiecare potrivit atribuţiilor şi limitelor stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare, fişa postului sau prin alte acte normative.

Art. 4. - Iniţierea proiectelor de dispoziţii de către persoanele cu competenţe în acest domeniu se realizează numai după încunoştiinţarea şi, implicit, obţinerea acordului primarului, prin înscrierea semnăturii acestuia sau a persoanelor împuternicite în mod expres de acesta, prin dispoziţie de delegare de competenţe, pe referatul supus aprobării.

Art. 5. - Proiectele de dispoziţii trebuie să îndeplinească condiţiile de formă şi fond prevăzute de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, adaptate acestei categorii de acte administrative.

Art. 6. - (1) Proiectele de dispoziţii, prin modul de exprimare, trebuie să asigure normelor din cuprins caracter obligatoriu.

  1. Textul trebuie să fie formulat clar, fluent şi inteligibil, fără dificultăţi sintactice şi paragrafe obscure sau echivoce. Forma şi estetica exprimării nu trebuie să prejudicieze stilul juridic, precizia şi claritatea dispoziţiilor.
  2. Este obligatoriu să se utilizeze codificarea standardizată a setului de caractere româneşti (diacritice), aliniamentul în pagină-uniform, fontul utilizat fiind Times New Roman, mărimea 12 p – 14 p.
  3. Termenii de specialitate pot fi utilizaţi numai dacă sunt consacraţi în domeniul de activitate la care se referă reglementarea.
  4. Dacă o noţiune sau un termen nu este consacrat sau poate avea înţelesuri diferite, semnificaţia acestuia în context se stabileşte prin actul normativ care le instituie, în cadrul dispoziţiilor generale sau într-o anexă alăturată lexicului respectiv.
  5. Exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicitarea în text la prima folosire.
  6. Textul articolelor trebuie să aibă caracter dispozitiv fără explicaţii sau justificări, de regulă, verbele să fie utilizate la timpul prezent, forma afirmativă, pentru a se accentua caracterul imperativ al dispoziţiei respective.

(8) Nu este permisă prezentarea unor explicaţii prin folosirea parantezelor/liniuţelor.
 Art. 7. - Părţile constitutive ale unui proiect de dispoziţie se structurează astfel:

  1. antet - denumirea autorităţii emitente;
  2. titlul proiectului de dispoziţie - trebuie să cuprindă denumirea proiectului de dispoziţie;
  3. formula introductiva - cuprinde denumirea autorităţii emitente (Primarul Comunei Bunești, Judeţul Brașov);
  4. preambul - În preambul se menţionează ordine, instrucţiuni, circulare ori alte acte normative emise de autorităţile administraţiei publice centrale şi care sunt publicate în Monitorul Oficial, referatul compartimentului din aparatul de specialitate al primarului care a iniţiat proiectul de dispoziţie, documente de prezentare şi motivare;
  5. partea dispozitivă - reprezintă continuţul propriu-zis al proiectului de dispoziţie;
  6. funcţia, numele şi prenumele persoanei autorizate sa semneze dispoziţia (primarul comunei Bunești), precum şi a celui care avizează proiectul de dispoziţie/contrasemnează dispoziţia (secretarul general al comunei).
  7. în parte dreaptă de jos a dispoziţiei/proiectului de dispoziţie se va scrie un număr de ordine, la care se adaugă data emiterii/întocmirii a acestuia.

Art. 8. - (1) Titlul proiectului de dispoziţie cuprinde denumirea generică şi subiectul reglementării într-o formulare cât mai concisă.

  1. Proiectele de dispoziţii de modificare, completare sau abrogare a altor dispoziţii, vor purta în titlu menţiunea privitoare la modificarea şi/sau completarea însoţită de titlul actului ce urmează a fi modificat sau/şi completat, precum şi de numărul şi data emiterii acestuia.
  2. La stabilirea titlului este necesar să se evite paralelismele denumirilor, fiind interzis ca două acte în vigoare să poarte acelaşi titlu.

Art. 9. - (1) Preambulul cuprinde în sinteză scopul şi temeiurile legale şi de drept ale reglementării, fiind structurat în patru părţi, fiecare parte reprezentată de o expresie distinctă, după cum urmează:

  1. "In conformitate cu prevederile '' - în care se menţionează în mod expres articolele din actele normative pe baza şi în executarea cărora dispoziţia este emisă (legi, ordonanţe, ordonanţe de urgenţă şi hotărâri ale Guvernului, ordine, decizii etc.), şi nu doar o indicare generică a actului normativ respectiv.
  2. "Ţinând cont de:" - în care sunt menţionate alte documente ce fundamentează Proiectul de dispoziţie şi care nu fac parte din categoria documentelor menţionate la pct. 2 şi pct.4.
  3. "Luând act de:" - în care se menţionează referatul, diferite adrese, avizele obligatorii potrivit legii, precum şi cele facultative etc., prin acestea exprimându-se atitudinea organului emitent faţă de organul care avizează actul administrativ.
  4. "In temeiul prevederilor" - în care se menţionează temeiul legal din Codul Administrativ.
  5. Înaintea părţii dispozitive se utilizează formula: "Formulez prezenta PROPUNERE'- în cazul proiectelor de dispoziţie şi "Emit următoarea DISPOZIŢIE '"- în cazul dispoziţiilor.

Art. 10. - (1) Partea dispozitivă a dispoziţiilor este alcătuită din totalitatea prevederilor normative şi a normelor juridice instituite pentru sfera raporturilor sociale ce fac obiectul acestora.

  1. Articolul este elementul structural de bază al părţii dispozitive şi el cuprinde de regulă, o singură dispoziţie normativă aplicabilă unei situaţii date.
  2. Articolul se exprimă în textul hotărârii prin abrevierea „Art.". Articolele se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul până la sfârşitul actului normativ cu cifre arabe. Dacă dispoziţia cuprinde un singur articol se va defini prin „Articol unic".
  3. În cazul dispoziţiilor care au ca obiect modificări sau completări ale altor dispoziţii, articolele se numerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.
  4. Alineatul este o subdiviziune a articolului şi este constituit, de regulă, dintr-o singură propoziţie, frază, prin care se reglementează o ipoteză juridică specifică ansamblului articolului; dacă dispoziţia nu poate fi exprimată printr-o singură propoziţie sau frază, se pot adăuga noi propoziţii sau fraze separate prin punct şi virgulă.
  5. În dispoziţiile cu o anumită întindere, dacă un articol are două sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse în paranteză.

Art. 11. - (1) Dacă textul unui articol sau alineat conţine enumerări prezentate distinct, acestea se identifică prin utilizarea literelor alfabetului românesc şi nu prin liniuţe sau alte semne grafice.

(2) O enumerare distinctă, marcată cu o literă, nu poate cuprinde, la rândul ei, o altă enumerare şi nici alineate noi.

Art. 12. - În cazul regulamentelor, a normelor metodologice de aplicare a unui act, conţinutul acestora va fi sistematizat în următoarea ordine de prezentare a ideilor:

  1. dispoziţii generale sau principii generale - cuprind prevederi care orientează întreaga reglementare, determină obiectul şi principiile acesteia;
  2. dispoziţii privind fondul reglementării - cuprind reglementarea propriu-zisă a relaţiilor sociale ce fac obiectul actului normativ. Succesiunea şi gruparea dispoziţiilor de fond cuprinse în regulament sau norme metodologice de aplicare a unei hotărâri se fac în ordine logică, astfel reglementările de drept material să preceadă celor de ordin procedural, iar în caz de instituire de sancţiuni, aceste norme să fie plasate înaintea dispoziţiilor tranzitorii şi finale;
  3. dispoziţii tranzitorii - cuprind măsurile ce se instituie cu privire la derularea raporturilor juridice născute în temeiul vechii reglementări care urmează să fie înlocuită de noul act, precum şi reglementări de corelare a celor două norme juridice, astfel încât punerea în aplicare a noului regulament sau normă să decurgă firesc şi să evite retroactivitatea acestuia sau conflictul între norme succesive;
  4. dispoziţii finale - cuprind măsurile necesare pentru punerea în aplicare a regulamentului sau a normelor metodologice, data intrării în vigoare a acestuia, implicaţiile asupra altor acte normative ca: abrogări, modificări, completări, precum şi dispoziţia de republicare dacă este cazul. La dispoziţia cu caracter temporar se va prevedea şi perioada de aplicare sau data încetării aplicării sale.

Art. 13. - (1) Capitolele, titlurile, părţile se numerotează cu cifre romane, în succesiunea pe care o au în structura din care fac parte. Secţiunile şi paragrafele se numerotează cu cifre arabe.

(2) Titlurile, capitolele, secţiunile şi paragrafele se denumesc prin exprimarea sintetică a reglementărilor pe care le cuprind.

Art. 14. - (1) Modificarea unei dispoziţii constă în schimbarea expresă a textului unor sau mai multor articole sau alineate şi în redarea lor într-o nouă formulare.

(2) Pentru exprimarea normativă a intenţiei de modificare a unei dispoziţii se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare necesare, utilizând sintagma - "se modifică şi va avea următorul cuprins" urmată de redarea noului text.

Art. 15. - (1) Completarea unei dispoziţii constă în introducerea unor norme juridice noi, cuprinzând ipoteze suplimentare, exprimate în texte care se adaugă elementelor structurale existente, prin utilizarea unei formule de exprimare cum ar fi : "După articolul .... se introduce un nou articol, art. ...., care va avea următorul cuprins: (...)".

(2) Dacă dispoziţia de completare nu dispune renumerotarea actului completat, articolele sau alineatele nou introduse vor dobândi numărul articolelor corespunzătoare celor din textul vechi, după care se introduc, însoţite de un indice cifric pentru diferenţiere.

Art. 16. - (1) Prevederile cuprinse într-o dispoziţie, contrare unei reglementari de acelaşi nivel sau de nivel superior, vor fi abrogate.

  1. Abrogarea poate fi totală sau parţială. În cazul abrogărilor parţiale, intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi la întregul act normativ, nu numai la textele rămase în vigoare. Abrogarea unei dispoziţii, parţială sau totală, are întotdeauna caracter definitiv, nemaiputându-se repune în vigoare.
  2. Abrogarea poate fi dispusă, de regulă, printr-o prevedere distincta în finalul unei dispoziţii care reglementează o anumita problematică, dacă aceasta afectează reglementari conexe anterioare.

Art. 17. - (1) În cazul proiectelor de dispoziţii prin care se aprobă o singură anexă se utilizează expresia "prevăzută în anexa (conform anexei) care face parte integrantă din prezenta dispoziţie", iar când se aprobă mai multe anexe se va utiliza expresia "prevăzute în anexele nr. 1 - X (conform anexelor nr. 1 - X) care fac parte integrantă din prezenta dispoziţie".

(2) Anexele la proiectele de dispoziţii vor avea în partea dreaptă sus a paginii scrisă menţiunea "Anexă la Dispoziţia nr     /           ", respectiv "Anexa nr. 1 la Dispoziţia nr   /           ", şi vor fi semnate de către persoana care a propus emiterea dispoziţiei, iar în cazul unei anexe cu mai multe pagini, acestea vor fi numerotate şi semnate pe fiecare pagină.

Art. 18. - (1) Compartimentul de specialitate care iniţiază proiectul de dispoziţie va întocmi un referat în care se vor menţiona, pe lângă persoana căreia i se adresează, respectiv caracterul normativ sau individual al actului, temeiul legal, oportunitatea şi necesitatea emiterii dispoziţiei, efectele acesteia şi după caz, termenul şi instanţele de judecată competente.

  1. Referatul întocmit de compartimentul de resort asigură temeinicia proiectului de dispoziţie, prin stabilirea corectă a stării de fapt şi legalitatea, prin corecta încadrare în drept a situaţiei de fapt.
  2. Referatul se înregistrează la nivelul compartimentului de specialitate din aparatul de specialitate al primarului care iniţiază proiectul de dispoziţie, în registrul general pentru înregistrarea corespondenţei.
  3. Personalul din cadrul compartimentului menţionat la alin. (1) răspunde pentru legalitatea şi realitatea menţiunilor cuprinse în referat.

Art. 19. - (1) Proiectul de dispoziţie întocmit, conform prezentului Regulament, de către compartimentul de resort din aparatul de specialitate în atribuţiile căruia se regăseşte obiectul supus reglementării, însoţit de referatul menţionat la art. (19) semnat de persoana ce l-a întocmit şi aprobat de către primarul comunei, se vor depune de către iniţiator la secretarul general al comunei, în vederea avizării pentru legalitate, materializată prin semnătura sa.

  1. Avizarea pentru legalitate a proiectului de dispozitie poate fi:

 

  1. favorabilă, caz în care proiectul de dispoziţie se semnează/avizează de către secretarul general al comunei;
  2. favorabilă, cu obiecţii sau propuneri, ce vor fi comunicate persoanei iniţiatoare, verbal sau în scris, după cum secretarul general al comunei apreciază că se justifică, astfel încât acestea să fie avute în vedere la definitivarea proiectului de dispoziţie;
  3. negativă, în acest caz avizul se motivează de către secretatul general şi este însoţit de documentele sau de informaţiile pe care se sprijină.
  4. Proiectele de dispoziţii cu caracter normativ vor fi prezentate de iniţiator secretarului general al comunei, însoţite de observaţiile şi propunerile formulate în perioada de consultare publică, astfel cum acestea au fost înregistrate în Registrul electronic pentru consemnarea propunerilor, sugestiilor sau opiniilor din Monitorul Oficial Local.
  5. Însuşirea proiectului de dispoziţie, avizat pentru legalitate potrivit prezentului articol, se face de către primarul comunei.
  6. Secretarul general al comunei va verifica următoarele:conformitatea cu actele normative de nivel superior în a căror executare este emisă dispoziţia, respectiv dacă există concordanţă între obiectul reglementat prin dispoziţie şi prevederile legale în temeiul cărora este emisă.
  7. competenţa primarului de a emite dispoziţia prin raportare la obiectul acesteia şi atribuţiile primarului.
  8. existenţa documentelor justificative, atunci când este cazul.
  9. respectarea normelor de tehnică legislativă.

Art.20. - Funcţionarii publici cu competenţe de avizare sau contrasemnare a proiectelor de dispoziţii care apreciază că acestea sunt ilegale au dreptul de a refuza avizarea ori contrasemnarea cu respectarea prevederilor art. 437 alin. (3) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 21. - Proiectele de dispoziţii atât cele avizate pentru legalitate, cât şi cele pentru care s-a refuzat avizarea conform procedurii prevăzute la art. 20, însoţite în acest caz de obiecţiile sau propunerile funcţionarilor publici care le-au formulat, vor fi transmise de îndată, prin grija iniţiatorilor, primarului comunei în vederea analizării şi semnării.

Art. 22. - (1) Formula de atestare a autenticităţii cuprinde sintagma: „PRIMAR", sub care se înscrie prenumele şi numele persoanei care exercită această autoritate, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa.

  1. Formula de atestare a legalităţii cuprinde sintagma: „Avizează pentru legalitate:" - în cazul proiectelor de dispoziţii şi „Contrasemnează pentru legalitate:" - în cazul dispoziţiilor, sub care se imprimă „SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI", iar sub aceasta se înscrie prenumele şi numele persoanei care exercită această funcţie publică de conducere, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa.
  2. În subsolul ultimei pagini a proiectului de dispoziţie se înscriu, prenumele şi numele persoanei care a redactat şi data redactării.

Art. 23. - (1) După semnarea de către Primarul comunei, iniţiatorul va transmite proiectul de dispoziţie şi dispoziţia secretarului general al comunei în vederea atribuirii, de îndată, atât a numărului în ordine cronologică din Registrul electronic pentru evidenţa proiectelor de dispoziţii/Registrul electronic pentru evidenţa dispoziţiilor ţinut în cadrul compartimentului de secretariat şi publicat în Monitorul Oficial Local al comunei Bunești.

  1. Numerotarea proiectelor de dispoziţii/dispoziţiilor se face separat pe fiecare an calendaristic, începând cu numărul 1.
  2. Numărul şi data întocmirii proiectului de dispoziţie/numărul şi data emiterii dispoziţiei sunt înscrise în partea dreaptă din josul ultimei pagini, întregind identitatea acesteia.
  3. În dispoziţiile care, potrivit legii, necesită emiterea în mai multe exemplare originale, se va face menţiune expresă privind numărul acestora.
  4. Un exemplar original al dispoziţiei va rămâne în gestiunea secretarul general al comunei în vederea arhivării conform normelor legale în materie.

Art. 24. - (1) Dispoziţiile primarului comunei se semnează numai de către acesta şi se contrasemnează pentru legalitate de secretarul general al comunei.

  1. În situaţia când primarul este în imposibilitatea de a semna (delegaţii, concedii), dispoziţiile se semnează de viceprimar desemnat prin dispoziţie pentru a-l înlocui, sub forma: "p. PRIMAR, Prenume şi nume, Viceprimar"
  2. În situaţia când secretarul general al comunei este în imposibilitatea de a contrasemna (delegaţii, concedii), dispoziţiile se contrasemnează de către persoana delegată prin dispoziţie.

Art. 25. - (1) Secretarul general al comunei va proceda, în termen legal, la comunicarea dispoziţiilor către Instituţia Prefectului - judeţul Brașov, precum şi către persoanele interesate şi compartimentele obligate a le aduce la îndeplinire.

(2) În situaţia în care, transmiterea actului se face direct celui interesat sau celui obligat a duce la îndeplinire, se va consemna pe verso data primirii şi semnătura de primire a celui în cauza.

(3) În cazul expedierii prin corespondenţă a dispoziţiei, dovada comunicării acesteia se va realiza prin intermediul condicilor de corespondenţă şi a borderoului.

Art. 26. - (1) Dispoziţiile cu caracter normativ devin obligatorii şi produc efecte juridice de la data aducerii la cunoştinţă publică. Aducerea la cunoştinţă publică a dispoziţiilor cu caracter normativ se face în termenul legal de la data comunicării oficiale către prefect.

  1. Dispoziţiile cu caracter individual devin obligatorii şi produc efecte juridice de la data comunicării lor către persoanele cărora li se adresează.
  2. Comunicarea dispoziţiilor cu caracter individual către persoanele cărora li se adresează se face în termenul legal de la data comunicării oficiale către prefect, cu excepţia dispoziţiilor care au ca obiect naşterea, modificarea, suspendarea, sancţionarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici a căror intrare în vigoare este reglementată de art. 528 din Codul Administrativ.

Art. 27. - (1) Unele dispoziţii pot avea aplicare limitată în timp, în spaţiu, sau în ce priveşte obiectul reglementării.

(2) Prin dispoziţii ulterioare se poate prelungi, extinde sau restrânge durata de timp, aplicarea în spaţiu sau cu privire la obiectul reglementării, cu condiţia ca acestea să intervină înainte de expirarea termenului şi să indice, când este cazul, noul termen.

 

CAP III. DISPOZIŢII FINALE

Art. 28. - Proiectele de dispoziţie iniţiate de compartimentele de specialitate din cadrul aparatului de specialitate al primarului devin dispoziţii după semnarea acestora de către persoanele îndreptăţite, respectiv primarul comunei şi secretarul general al comunei.

Art. 29. - Prezentul Regulament poate fi modificat prin dispoziţie a primarului comunei Bunești, ori de cate ori este necesar, pentru punerea acestuia în acord cu prevederile legale în vigoare sau cu alte norme interne.

Art. 30. - Prevederile prezentului regulament se completează cu alte dispoziţii cuprinse în acte normative specifice în vigoare.

                 PRIMAR,                                                         VIZAT PENTRU LEGALITATE

           Mircea PĂLĂȘAN                                                     p.SECRETAR GENERAL

                                                                                            Gheorghe-Dan SPĂTARU

Regulamentul în format fișier