ANEXA NR. 2 la hotărârea nr. 2 din 28.01.2025

Metodologia de acordare a ajutoarelor de urgenta, familiilor şi persoanelor  singure  care se află în situaţii de criza cauzate de calamităţi naturale, incendii, accidente,

precum şi a altor situaţii deosebite

 

 

 

              Cadrul Legal

 -  Legea nr.196/2016  privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare;        

-     HG. 1154/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor            Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune. 

  •       Legea  nr.292/2011 a asistenţei sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
  •       Legea   nr. 116/2002 privind prevenirea şi combaterea marginalizării sociale, cu modificările şi completările ulterioare

    

   Definiții.   In conformitate  cu Legea  nr.292/2011 a asistenţei sociale, cu modificările şi completările ulterioare,  se definesc următorii termeni:

 

- Sistemul naţional de asistenţă socială reprezintă ansamblul de instituţii, măsuri şi acţiuni prin care statul, reprezentat de autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi societatea civilă intervin pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea efectelor temporare ori permanente ale situaţiilor care pot genera marginalizarea sau excluziunea socială a persoanei, familiei, grupurilor ori comunităţilor

            - Asistenţa socială, prin măsurile şi acţiunile specifice, are drept scop dezvoltarea capacităţilor individuale, de grup sau colective pentru asigurarea nevoilor sociale, creşterea calităţii vieţii şi promovarea principiilor de coeziune şi incluziune socială.

            -Beneficiile de asistenţă socială şi serviciile sociale să constituie un pachet unitar de măsuri corelate şi complementare;

            -Ajutoare de urgenţă  sunt ajutoare financiare și/sau  in natură destinate  sprijinirii familiei/persoană singură  pentru depășirea unei situații  de   dificultate  temporară și care  pot fi    de natura calamităţilor naturale, incendiilor, accidentelor, fectiuni ale sănătății care necesita  tratamente  costisitoare    sau care   u sunt acoperite integral  de  asigurarea socială de sănătate  precum si   alte situtații de nevoi. Acestea sunt   sustinute   din   bugetele locale, 

            - Eligibilitatea reprezintă setul de condiţii obligatorii care trebuie să fie îndeplinite de către potenţialul beneficiar pentru a putea fi selectat în vederea acordării beneficiilor de asistenţă socială şi serviciilor sociale;

           - Ancheta socială este o metodă de investigaţie întemeiată pe diferite tehnici de culegere şi de prelucrare a informaţiei, în scopul analizei situaţiei sociale şi economice a persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunităţilor;

            - Beneficiarul reprezintă persoana care primeşte beneficii de asistenţă socială şi/sau, după caz, servicii sociale;

             - Domiciliul reprezintă adresa la care persoana declară că are locuinţa principală, trecută şi în documentul de identitate al persoane ocuirea reprezintă faptul de a trăi pe raza unei unităţi administrativ-teritoriale fără a deţine o locuinţă principală sau secundară;

             -Persoanele vârstnice sunt persoanele care au împlinit vârsta de 65 de ani;

             -Procesul de incluziune socială reprezintă ansamblul de măsuri şi acţiuni multidimensionale din domeniile protecţiei sociale, ocupării forţei de muncă, locuirii, educaţiei, sănătăţii, informării-comunicării, mobilităţii, securităţii, justiţiei şi culturii, destinate combaterii excluziunii sociale şi asigurării participării active a persoanelor la toate aspectele economice, sociale, culturale şi politice ale societăţii;

            -Sărăcia reprezintă starea unei/unui persoane/familii/grup/comunităţi manifestată prin lipsa resurselor strict necesare cumpărării bunurilor şi serviciilor considerate a asigura nivelul minim de trai într-o anumită perioadă de timp, raportat la condiţiile socioeconomice ale societăţii. Pragul de sărăcie reprezintă cuantificarea resurselor, iar standardele utilizate pentru stabilirea acestuia sunt influenţate de nivelul general al costului vieţii, precum şi de specificul politicilor sociale adoptate;

         -Situaţia de dificultate este situaţia în care se află o persoană care, la un moment dat, pe parcursul ciclului de viaţă, din cauze socioeconomice, de sănătate şi/sau care rezultă din mediul social de viaţă dezavantajat, şi-a pierdut sau limitat propriile capacităţi de integrare socială; în situaţia de dificultate se pot afla familii, grupuri de persoane şi comunităţi, ca urmare a afectării majorităţii membrilor lor;

In vederea  depășirii  unor situații   de dificultate   și  pentru a   reduce  riscul   de   marginalizare  , excludere  socială,se pot acorda  ajutoare   de urgență, acestea se vor acorda   în limita fondurilor    bugetare  aprobate  cu această destinatie.        

  Acordarea ajutorului de urgenţă şi a cuantumului acestuia, se stabilesc prin dispoziţia primarului  comunei Câmpuri și are  la bază solicitarea scrisă a unui membru de familie sau a persoanei singure cu domiciliul    în comuna Câmpuri, precum şi ancheta socială efectuată de asistentul social  din cadrul compartimentului asistenţă social,  prin care se certifică situaţiile de necesitate sau după caz, situaţiile deosebite în care se află familiile sau persoanele singure care au domiciliul  pe raza comunei  Câmpuri.

Solicitarea scrisă pentru acordarea ajutorului de urgenţă va fi însoţită, în funcţie de fiecare caz în parte, de următoarele înscrisuri:

- acte de identitate şi de stare civilă al tuturor membrilor familiei solicitantului;

- acte doveditoare   privind  achitarea la zi  a   obligatiilor   fată de bugetul local  

- act de proprietate asupra imobilul în caz de calamitate sau incendiu;

- certificat de deces, după caz; 

- documente eliberate de autorităţile competente pentru constatarea situaţiilor de necesitate sau a situaţiilor deosebite;

                   -  poliţa de asigurare împotriva dezastrelor naturale şi sau/înscrisul de constatare şi evaluare a prejudiciilor, precum şi de stabilire a cuantumului despăgubirii în cazul producerii riscului asigurat, potrivit prevederilor Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor, republicată;

                - proces -  verbal încheiat de  echipa de interventie  .

               - adeverinţă şi/sau scrisoare medicală eliberată de medicul de familie sau de medicul specialist, precum şi alte documente medicale justificative eliberate de autorităţile competente în domeniu care să ateste situaţia de dificultate invocată în cerere,

                - pentru achiziţia de echipamente, dispozitive medicale, proteze, orteze sau alte materiale sanitare, dovada eliberată de autorităţile competente privind costul total al acestora, precum şi cheltuielile suportate de acestea. orice acte care se consideră a fi necesare pentru acordarea ajutorului de urgenţă, după caz, 

                 - o declaraţie pe propria răspundere a solicitantului dată în faţa funcţionarului public  responsabil de asistenta socială  prin care se obligă să utilizeze ajutorul acordat numai în scopul solicitat.

 Functionarul   public  din cadrul compartimentului de asistenta socială  va verifica datele înscrise în cerere prin efectuarea de anchetă socială solicitantului de ajutor de urgenţă. În ancheta socială se va certifica situaţia de necesitate, sau după caz, situaţia de urgenţă în care se află familia sau persoana singură.  

In cazul în care solicitantul refuză să furnizeze actele necesare sau informaţiile necesare pentru realizarea anchetei sociale, se consideră ca persoana/familia nu îndeplineşte condiţiile de acordare a ajutorului de urgenţă.

   După efectuarea anchetei sociale, functionarul  public  din cadrul compartimentului de asistenta socială,  va analiza şi va face propunere primarului de aprobare cu menţionarea cuantumului sau propunerea de respingere a solicitării de acordare a ajutorului de urgenţă. La întocmirea referatului se va ţine cont de limita sumelor maxime aprobate prin hotărârea Consiliului Local şi limita fondurilor existente în bugetul local cu această destinaţie, operaţiuni certificate prin exercitarea Vizei de control financiar preventiv.

              Ajutorul de urgenţă va fi acordat de către Primarul  comunei Câmpuri, în calitatea sa de ordonator principal de credite în baza referatului  şi a înscrisurilor doveditoare.