la proiectul de hotărâre privind organizarea pasunatului pe pasunea proprietate privata a comunei Căneşti , judeţul Buzău si masuri specifice pentru anul 2025
Dupa cum se cunoaste, problematica pasunatului se analizeaza an de an, in cele mai cazuri fiind insotita de modificari legislative, de organizare,etc, astfel incat, pentru o buna administrare a pasunii si respectarii prevederilor legale este necesar a se adopta cate o noua hotarare de consiliu local, prin care sa se reconsidere sau sa se mentina prevederile existente .
Legalitatea : constituie suportul punerii în aplicare pe plan local şi este reprezentată de(ş.a.) :
- prevederile art.1 din Ordinul Ministerului Agriculturii , Alimentaţiei şi Pădurilor nr. 226/235/2003 pentru aprobarea Strategiei privind organizarea activităţii de imbunatatire şi exploatare a pajiştilor la nivel naţional, pe termen mediu şi lung;
- prevederile art.1 din Ordinul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale , Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţei Publice nr.407/2051/2013 pentru aprobarea contractelor-cadru de concesiune şi închiriere a suprafeţelor de pajişti aflate în domeniul public/privat al comunelor, oraşelor, respectiv al municipiilor ;
- prevederile art. 1 , art. 2 , art 6 , alin. (4) , art. 10 , alin. (2) din Ordinul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale nr. 544 din 21 iunie 2013 privind metodologia de calcul al încărcăturii optime de animale pe hectar de pajişte ;
- prevederile art. 9 din Ordonanţa de Urgenţă nr. 34 din 23 aprilie 2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 ;
- prevederile „Articol Unic” din Hotărârea nr. 1.064 din 11 decembrie 2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, art. 6 , alin. (3) şi (4) din Anexa ;
- prevederile art. 2 lit. „h” din Legea nr. 227 din 8 septembrie 2015 privind Codul fiscal cu modificările şi completările ulterioare ;
- prevederile art.87, alin.(5) , art.129, alin. (2) ,lit. „c” , coroborat cu art. 362 , alin. (1 şi 3) din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ;
Apreciem faptul ca, in cele din urma, legislatia s-a canalizat intr-un cadru relativ coerect, impus de normalitatea vietii economico-sociale, eliminandu-se o mare parte din normele juridice care creau peste masura fireasca acte birocratice, care nu aveau acoperire practica si care au creat destule probleme atat cetatenilor cat si autoritatilor publice.
De altfel, din actul normativ initial emis in anul 2013 au mai ramas sub 20% din prevederile initiale, actul fiind modificat consecutiv an de an (OUG nr. 34/2013).
De remarcat ca numarul de animale din localitate, privind bovinele sau alte animale fluctuează, scade de la an la an, in paralel crescand numarul de oi si capre comparativ cu nr. de bovine raportat la populaţie/gospodării vizavi de nr. fermierilor înregistraţi .
In prezent pasunea este folosita la capacitate maxima, ca suprafata inchiriata, creand venituri importante la bugetul local .
Pretul pentru anul 2025, propun a fi cel vechi, indexat cu rata anuala a inflatiei care este de 10,4% pretul pe hectar urmand a fi de 257 lei/ha/pajişte (tona de masa verde este cea stabilita de Consiliul judetean Buzău de 336 lei/tona, la care se adaugă rata inflaţiei adică 38 lei/tona masa verde pajiste) conform adresei Consiliului Judeţean nr. 16215/2024
De asemenea, cetatenii vor trebui sa respecte Amenajamentul pastoral al comunei Căneşti .
Avand in vedere cele de mai sus, propun a se adopta Proiectul de hotararea privind organizarea pasunatului pe pasune anul 2025.