România

România

Județul Covasna

Comuna Cernat

Comuna Cernat


REGULAMENTUL

 propriu cuprinzând măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de dispoziții, precum și a dispozițiilor emise de primarul comunei Cernat

 

 

Art.1. Prezentul regulament este emis în aplicarea prevederilor anexei nr. l la OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ si dispozițiilor art.84 din Legea nr.24/2000,privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare si cuprinde măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de dispoziții, precum și a dispozițiilor emise de primarul comunei Cernat.

Art.2. (1) Dispoziția primarului, ca act administrativ al autorității executive, constituie actul juridic ce exprimă o voință manifestată unilateral de către primarul comunei Cernat, produce, în mod direct, efecte juridice, are caracter de actualitate și este obligatoriu:

  1. pe întreg teritoriul comunei Cernat, în cazul în care dispoziția are caracter normativ;
  2. pentru persoana sau persoanele nominalizate, în cazul în care dispoziția are caracter individual.

(2) Prin dispoziție se creează/se modifică/se sting unele drepturi și obligații sau se aprobă/se interzice o activitate din domeniile care intră în competența primarului, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al comunei Cernat.

Art.3 ( 1) Organizarea executării și executarea în concret a dispozițiilor constituie o preocupare constantă a primarului, a viceprimarului, precum și a secretarului general, a oricăruia dintre funcționarii publici sau din personalul contractual anume responsabilizat cu aducerea la îndeplinire a dispoziției respective.

(2) Neaducerea la îndeplinire a prevederilor dispozițiilor, la termenele și în condițiile prevăzute în acestea, se sancționează potrivit prevederilor Codului Administrativ sau ale Codului muncii, după caz.

Art.4 (1) Se deleagă competența de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții către persoanele din compartimentele din cadrul aparatului propriu de specialitate al primarului comunei Cernat, potrivit competențelor, atribuțiilor și limitelor stabilite prin fișa postului sau prin alte acte, pentru realizarea prerogativelor primarului cu care este învestit, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al comunei Cernat.

(2) Persoanele prevăzute la alin.(l) către care s-a delegat competența de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții, exercită aceste atribuții în numele primarului și nu în calitate de ocupante ale funcției pe care o dețin.

(3)      Fără a fi în situația unui conflict pozitiv de competență, primarul, in calitate de titular exclusiva dreptului de emitere a dispozițiilor, poate interveni oricând în procesul de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții.

(4)       Elaborarea proiectelor de dispoziții se realizează atât la solicitarea primarului, în condițiile prevăzute la alin.(l) cât și ta propunerea conducătorului compartimentului subordonat.

Art.5. (1) Inițierea unui proiect de dispoziție de persoanele către care s-a delegat această competentă, se realizează numai după încunoștințarea și implicit obținerea acordului primarului. Atât încunoștințarea cât și acordul pot fi si verbale.

(2)      Inițierea emiterii proiectului de dispoziție se efectuează de către persoanele prevăzute la art.4 alin.(l), care va prezenta primarului un referat de aprobare ce va însoți proiectul de dispoziție. Referatul de aprobare se înregistrează în registrul general pentru înregistrarea corespondenței, constituind dovada îndeplinirii atribuțiilor și competențelor stabilite prin fișa postului.

(3)      În cazul în care inițierea proiectului de dispoziție are la bază o atribuție sau competentă stabilită prin hotărâre a Consiliului Local, iar primarul nu emite dispoziția după realizarea procedurii prevăzute la alin.(2), secretarul general al comunei va prezenta Consiliului Local, la prima ședință, situația respectivă, astfel încât, autoritatea deliberativă să fie în măsură să intervină cu noi măsuri pentru rezolvarea corespunzătoare a situației. Secretarul general prezintă Consiliului Local această situație, atât în ceea ce privește activitatea proprie, cât și pe cea a celorlalte persoane prevăzute la art.4 alin.(l ).

Art.6. (1) Proiectele de dispoziții trebuie să îndeplinească condițiile de formă și fond prevăzute de Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, adaptate acestor categorii de acte și nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior.

(2)      Proiectul de dispoziție are următoarele părți constitutive: titlul, formula introductivă, preambulul, partea dispozitivă și formula de atestare a autenticității  

(3)      Titlul proiectului de dispoziție cuprinde obiectul reglementării exprimat sintetic.

(4 ) Se interzice ca titlul unui proiect de dispoziție să fie același cu cei al altei dispoziții în vigoare, numai dacă, prin acest proiect, se abrogă dispoziția respectivă.

(5)      Formula introductivă este următoarea: ”Primarul comunei Cernat”

(6)      Preambulul urmează formula introductivă și cuprinde:

a)      precizarea, în sinteză, a scopului reglementării;

b)      menționarea dispozițiilor legale pe baza și în executarea cărora proiectul de dispoziție a fost inițiat;

c)      avizele avute în vedere, atunci când pentru emiterea dispoziției respective se impune obținerea unui astfel de aviz;

d)      înaintea părții dispozitive, următoarea formulă: ”Primarul comunei Cernat emite următoarea dispoziție:”

(7)      Partea dispozitivă a proiectului de dispoziție reprezintă conținutul propriu-zis al reglementării, alcătuit din totalitatea normelor juridice instituite pentru sfera raporturilor sociale ce fac obiectul acestuia.

(8)      Formula de atestare a autenticității cuprinde:

a)      ”PRIMAR”, sub care se înscrie prenumele și numele persoanei care exercită această autoritate, lăsându-se spațiul necesar pentru semnătura sa;

b)      ”Avizează pentru legalitate.", sub care se menționează "Secretar general al comunei.", iar sub aceasta se înscrie prenumele și numele persoanei care exercită această funcție publică de conducere, lăsându-se spațiul necesar pentru semnătura sa;

c)      mențiunile privind numărul de file/numărul de anexe ”F .IA  inițialele prenumelui și numelui persoanei care redactează - inițiatorul/inițialele prenumelui și numelui persoanei care a dactilografiat-tehnoredactat și numărul de exemplare 'Ex.: .. 

Art.7. (1) Proiectele de dispoziții, inclusiv anexele la acestea, având ca inițiatori persoanele prevăzute la art.4 alin.(l), prealabil prezentării primarului pentru a fi însușite prin semnătură în calitatea sa de emitent, vor fi prezentate secretarului general al comunei în scopul avizării pentru legalitate, materializată prin semnătura sa.

(2) A vizarea pentru legalitate a proiectului de dispoziție poate fi:

a)      favorabilă, caz în care proiectul de dispoziție se semnează/avizează de către secretarul general al comunei.

b)      favorabilă„ cu obiecții s.au propuneri, ce vor fi comunicate persoanei inițiatoare, verbal sau în scris, după cum secretarul general al comunei apreciază că se justifică, astfel încât acestea să fie avute în vedere la definitivarea proiectului de dispoziție;

c)      negativă; în acest caz avizul se motivează de către secretarul general și este însoțit de documentele sau de informațiile pe care se sprijină.

(3) Avizarea pentru legalitate de către secretarul general al comunei se poate face:

a)      la prezentarea de către inițiator a proiectului de dispoziție;

b)      până cel târziu cu două ore înainte de sfârșitul programului de lucru al zilei următoare celei în care i s-a prezentat proiectul de dispoziție;

c)      în cazul în care examinarea proiectului de dispoziție necesită o documentare aprofundată și care nu permite încadrarea în termenul prevăzut la lit.b), înainte de expirarea acestui termen, secretarul general poate solicita primarului încuviințarea privind prelungirea termenului. După avizarea pentru legalitate, proiectul de dispoziție va fi înregistrat de către secretarul general si trimis primarului spre semnare;

(4 ) Însușirea proiectului de dispoziție, avizat pentru legalitate potrivit prezentului articol, se face de către primarul comunei la termenele și în condițiile prevăzute la alin.(3) lit.a) și b)  

Art.8. (1) După însușirea proiectului de dispoziție de către primarul comunei, compartimentul de resort initiator redacteaza dispozitia finala, care va fi semnata de catre primar si contrasemnata pentru legalitate de secretarul general. Dupa contrasemnarea dispozitiilor, secretarul general le va inregistra in Registrul pentru evidența dispozițiilor, începând cu nr.l pe fiecare an calendaristic.

(2)      În cazul în care proiectul de dispoziție este însușit de către primarul comunei, iar în acestea nu se regăsesc materializate obiecțiuni sau propunerile efectuate de către secretarul general, ori acesta refuză să-l semneze ca efect al faptului că avizarea pentru legalitate este negativă, primarul poate dispune refacerea proiectului de dispozitie conform obiectiunilor sau propunerilor secretarului general, ori poate dispune continuarea procedurii, prin redactarea dispozitiei finale conform proiectului de dispozitie refuzat la avizare. In aceasta ultima situatie, refuzul contrasemnarii dispozitiei finale de catre secretarul general , va fi motivat in scris si comunicat, in termen de 5 zile lucratoare, Institutiei Prefectului, impreuna cu dispozitia .respectiva, în condițiile prevăzute la art.490 din OUG nr.57 /201 9 privind Codul Administrativ.

(3)      Numarul dispozitiei, locul și data emiterii acesteia sunt înscrise in imediata apropiere a titlului dispozitiei, întregind identitatea acesteia.

(4)      În faza de proiect de dispoziție, în spațiul rezervat numărului se înscrie 'PROIECT", iar în spațiul rezervat datei emiterii se înscrie data la care s-a prezentat spre avizare pentru legalitate.

Art.9. Prin grija secretarului general al comunei termenele și în condițiile prevăzute de lege și/sau hotărâri ale Consiliului Local, se asigura comunicarea către autoritățile, instituțiile, persoanelor interesate, precum și aducerea la cunoștință publică a dispozițiilor emise de către primarul comunei Cernat.

Art.10.În situatia in care emiterea dispozitiilor, precum si avizarea pentru legalitate se exercita de catre alte persoane decat cele prevazute la art.6 alin.(8) lit.”a” si „b”si in limitele si conditiile legii. inaintea denumirii functiei se mentioneaza „p” reprezentand forma abrevianta a cuvantului „pentru” si prenumele si numele persoanei respective, cat si functia detinuta de drept in structura functionala a administratieio publice locale.

„p.PRlMARUL COMUNEI ..................". ..VICEPRIMARUL COMUNEI .................... (numele si prenumele).

Art. 11. Prezentul Regulament se completeaza si se modifica numai prin dispozitia primarului si vor fi distribuite functionarilor publici care au obligatia de a le respecta intocmai.