Anexă la Dispoziția nr.115 din 15.06.2021
Regulament
cuprinzând măsurile metodologice, organizatorice, termenele şi circulaţia proiectelor de dispoziţii ale autorităţii executive
Art.1.- Prezentul regulament este emis în aplicarea prevederilor art. 1 alin. (2) lit. b) din Procedura de organizare și publicare a monitoarelor oficiale ale unităților/subdiviziunilor administrative-teritoriale, în format electronic, Anexa nr. l la Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare și dispozițiilor art. 84 din Legea nr. 24/2000, privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare și cuprinde măsurile metodologice, organizatorice, termenele şi circulația proiectelor de dispoziții, precum și a dispozițiilor emise de primarul Comunei Scânteia, județul Iași.
Art.2. - (1) Dispoziția primarului, ca act administrativ al autorității executive, constituie actul juridic ce exprimă o voință manifestată unilateral de către primarul comunei Ciohorăni, județul Iași, produce, în mod direct, efecte juridice, are caracter de actualitate și este obligatorie:
- pe întreg teritoriul comunei Ciohorăni, județul Iași, în cazul dispozițiilor cu caracter normativ;
- pentru persoana sau persoanele nominalizate, în cazul în care dispoziția are caracter individual.
(2) Prin dispoziție se creează/se modifică/se sting unele drepturi şi obligații sau se aprobă/se interzice o activitate din domeniile care intră în competenta primarului, ca autoritate executivă a administrației publice locale, sau ca însărcinare dată de către Consiliul local al comunei Ciohorăni, județul Iași.
Art.3.- (1) Organizarea executării și executarea în concret a dispozițiilor constituie o preocupare constantă a primarului, a viceprimarului, precum și a secretarului general, a oricăruia dintre funcționarii publici sau din personalul contractual din cadrul aparatului de specialitate anume responsabilizat cu aducerea la îndeplinire a dispoziției respective.
(2) Neaducerea la îndeplinire a prevederilor dispozițiilor, la termenele şi în condițiile prevăzute în acestea, se sancționează potrivit dispozitiilor O.U.G. nr.57/2019 privind Codul administrativ sau Legii nr.53/2003 privind Codul muncii, după caz.
Art.4.(1) Competența de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții se deleagă funcționarilor publici din cadrul aparatului de specialitate al primarului comunei Ciohorăni, județul Iași, potrivit competențelor și atribuțiilor stabilite prin fișa postului, pentru realizarea prerogativelor de autoritate a primarului cu care este învestit, potrivit legii.
(2) Funcționarii publici care initiază și elaborează proiectele de dispoziții, exercită aceste atribuții în numele autorității primarului şi nu în nume personal.
(3) Primarul comunei, în calitate de titular exclusiv al autorității executive a administrației publice locale, poate interveni oricând în procesul de inițiere şi elaborare a proiectelor de dispoziții.
(4) Elaborarea proiectelor de dispoziții se realizează atât la solicitarea primarului, cât şi la propunerea compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului sau al instituțiilor publice din subordinea consiliului local.
Art.5. - (1) Inițierea proiectelor de dispoziții de persoanele către care s-a delegat această competentă, se realizează numai după încunoștințarea prealabilă şi implicit obținerea acordului primarului. Atât încunoștințarea cât şi acordul pot fi si verbale.
(2) Inițierea emiterii proiectelor de dispoziții se efectuează de persoanele prevăzute la art. 4 alin.(1), care vor prezenta primarului un referat de aprobare ce va însoţi proiectul de dispoziţie. Referatul de aprobare se înregistrează în registrul general pentru înregistrarea corespondenţei, constituind dovada îndeplinirii atribuţiilor şi competenţelor stabilite prin fişa postului.
(3) În cazul în care iniţierea proiectului de dispoziţie are la bază o atribuţie sau competenţă stabilită prin hotărâre a Consiliului Local, iar primarul nu emite dispoziţia după realizarea procedurii prevăzute la alin. (2), secretarul general al comunei va prezenta Consiliului local, la prima şedinţă, situaţia respectivă, astfel încât autoritatea deliberativă să fie în măsură să intervină cu noi măsuri pentru rezolvarea corespunzătoare a problemelor. Secretarul general al comunei, prezintă Consiliului local această situaţie, atât în ceea ce priveşte activitatea proprie, cât şi pe cea a celorlalte persoane prevăzute la art. 4 alin. (1).
Art.6. - (1) Proiectele de dispoziţii trebuie să îndeplinească condiţiile de formă şi fond prevăzute de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative şi nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior.
(2) Proiectul de dispoziţie are următoarele părţi constitutive: antet, titlul, preambul, partea dispozitivă, anexe, dopă caz şi formula de atestare a autenticităţii.
(3) Antetul va fi sub forma: România, Județul Iași, Primarul comunei Ciohorăni,
(4) Titlul proiectului de dispoziţie cuprinde obiectul reglementării exprimat sintetic.
(5) Tititlul proiectelor de dispoziţii să nu fie acelaşi cu cel al altei dispoziţii în vigoare.
(6) Preambulul cuprinde:
- formula introductivă sub forma" Primarul comunei Ciohorăni, județul Iași"
- precizarea, în sinteză, a scopului reglementării;
- dispoziţiile legale pe baza şi în executarea cărora proiectele de dispoziţii au fost iniţiate;
- avizele avute în vedere, atunci când pentru emiterea dispoziţiei respective se impune
obţinerea unui astfel de aviz;
- înaintea părţii dispozitive, se va insera următoarea formulă: " DISPUNE:"
(7) Partea dispozitivă a proiectelor de dispoziţii reprezintă conţinutul propriu-zis al reglementării, alcătuit din totalitatea normelor juridice care reglementează raporturile ce fac obiectul acestora.
(8) Formula de atestare a autenticităţii va cuprinde:
a) "PRIMAR", sub care se înscrie prenumele şi numele persoanei care exercită această
autoritate, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa;
b) "contrasemnează pentru legalitate,", sub care se menţionează "Secretar general", iar sub
aceasta se înscrie prenumele şi numele persoanei care exercită această funcţie publică de
conducere, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa;
Art.7. - (1) Proiectele de dispoziţii, inclusiv anexele la acestea, având ca iniţiatori persoanele prevăzute la art. 4 alin. (l), prealabil prezentării primarului pentru a fi însuşite prin semnătură în calitatea sa de emitent, vor fi prezentate secretarului general al comunei în scopul avizarii pentru legalitate, materializată prin semnătura sa.
(2) Avizarea pentru legalitate a proiectului de dispozitie poate fi:
- favorabilă, caz în care proiectul de dispoziţie se avizează de către secretarul general al
comunei;
- favorabilă, cu obiecţii sau propuneri, ce vor fi comunicate persoanei iniţiatoare, verbal sau în scris, după cum secretarul general al comunei apreciază că se justifică, astfel încât acestea să fie avute în vedere la definitivarea proiectului de dispoziţie;
- negativă, în acest caz avizul se motivează de către secretatul general al comunei şi este însoţit
de documentele sau de informaţiile pe care se sprijină.
(3) Avizarea pentru legalitate de către secretarul general al comunei se poate face:
- la prezentarea de către iniţiator a proiectului de dispoziţie;
- până cel târziu cu două ore înainte de sfârşitul programului de lucru al zilei următoare celei în
care i s-a prezentat proiectul de dispoziţie;
- în cazul în care examinarea proiectului de dispoziţie necesită o documentare aprofundată şi care nu permite încadrarea în termenul prevăzut la lit. b), înainte de expirarea acestui termen, secretarul general al comunei poate solicita primarului prelungirea termenului.
(4) După avizarea pentru legalitate, proiectul de dispozitie va fi înregistrat de către secretarul general al comunei și trimis primarului spre semnare.
Art.8. - (1) După însuşirea proiectului de dispoziţie de către primarul comunei, compartimentul de resort inițiator redactează dispoziția finală, care va fi semnată de către primar și contrasemnată pentru legalitate de secretarul general al comunei.
(2) După contrasemnarea dispozițiilor, secretarul general al comunei le va înregistra în Registrul pentru evidenţa dispoziţiilor, începând cu nr. 1, pe fiecare an calendaristic.
(3) În cazul în care proiectul de dispoziţie este însuşit de către primarul comunei, iar în acestea nu se regăsesc materializate obiecţiuni sau propunerile efectuate de către secretarul general al comunei, ori acesta refuză să-l semneze ca efect al faptului că avizarea pentru legalitate este negativă, primarul poate dispune refacerea proiectului de dispoziție conform obiectiunilor sau propunerilor secretarului general, ori poate dispune continuarea procedurii, prin redactarea dispoziției finale conform proiectului de dispozitie refuzat la avizare. În aceasta ultimă situație, refuzul contrasemnării dispoziției finale de către secretarul general al comunei, va fi motivat în scris si comunicat, în termen de 5 zile lucrătoare, Instituției Prefectului-Județul Iași, împreună cu dispoziția respectivă, în condiţiile prevăzute la art. 490 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.
(4) Data emiterii dispoziției va fi înscrisă la începutul textului, întregind identitatea acesteia.
Art.9. – Secretarul general asigură comunicarea dispoziției semnate și contrasemnate pentru legalitate, la termenele şi în condiţiile prevăzute de lege şi/sau hotărâri ale Consiliului local, către autorităţile, instituţiile și persoanelor interesate, precum şi aducerea la cunoştinţă publică a dispoziţiilor emise de către primarul comunei Ciohorăni, județul Iași.
PRIMAR,
Secretar general