România

România

Județul Ilfov

Comuna Ciorogârla

Comuna Ciorogârla

REGULAMENT PRIVIND MĂSURILE METODOLOGICE, ORGANIZATORICE, TERMENELE SI CIRCULAȚIA PROIECTELOR DE DISPOZIȚII, PRECUM SI A DISPOZIȚIILOR EMISE DE

PRIMARUL COMUNEI CIOROGÂRLA   

 

  1. DISPOZIȚII GENERALE

Art. 1 Prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, cu modificările și completările ulterioare, definesc părtile constitutive ale actului normativ, structura, forma și modul de sistematizare a conținutului acestuia, procedeele tehnice privind modificarea, completarea, abrogarea, publicarea și republicarea actelor normative, fiind obligatorii și la elaborarea și emiterea proiectelor de dispozitii.

Art. 2 Potrivit prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului  nr. 57/2019 privind aprobarea Codul administrativ, cu modificările si completările ulterioare, Primarul Comunei emite dispoziții cu caracter normativ sau individual.

Art. 3 (1) Dispozitia constituie actul juridic ce exprima o voință manifestată unilateral de către Primarul Comunei Ciorogârla și produce in mod direct efecte juridice, are caracter de actualitate și este obligatorie:

  1. pe întreg teritoriul comunei Ciorogârla , în cazul în care dispozția are caracter normativ;
  2. pentru persoana sau persoanele nominalizate, în cazul în care dispoziția are caracter individual;
  3. Prin dispoziție se creează/modifică/sting unele drepturi și obligații sau se aprobă/interzice o activitate din domeniile care intra în competența primarului, potrivit legii.

Art. 4 Organizarea executării și executarea în concret a dispozițiilor constituie o preocupare constantă a primarului, precum și a viceprimarului, a secretarului general, a oricăruia dintre funcționarii publici sau din personalul contractual anume responsabilizat cu aducerea la îndeplinire a dispoziției respective.

 

 

  1. INIȚIEREA, ELABORAREA, STRUCTURA SI CONTINUTUL PROIECTELOR DE DISPOZIȚII CE URMEAZA A FI EMISE DE PRIMARUL COMUNEI CIOROGÂRLA

Art. 5- (1) La elaborarea proiectelor de dispoziții, ce nu vor contraveni legii, nici prin conținut și nici prin redactare, se vor parcurge următoarele etape, și anume:

  1. stabilirea obiectului și scopului reglementării;
  2. stabilirea actelor normative care reglementează problematica respectivă si abilitarea Comunei Ciorogârla să stabilească măsuri pentru aplicarea lor;
  3. culegerea si selectarea informațiilor;
  4. prelucrarea și analizarea informațiilor;
  5. elaborarea variantelor de soluție, delimitarea celor optime ca scop și posibilitate de înfaptuire.
  6. După clarificarea cerințelor de legalitate, necesitate și oportunitate, se intocmește proiectul propriu-zis de către cei care îl propun și au dreptul la inițiativă.

Art. 6 (1) Proiectul de dispoziție are următoarele parți constitutive: titlul, preambulul,  partea dispozitivă și formula de atestare a autenticității.

  1. Titlul proiectului de dispoziție cuprinde obiectul reglementării exprimat sintetic.
  2. Se interzice ca titlul unui proiect de dispoziție să fie același cu cel al altei dispoziții în vigoare, numai dacă, prin acest proiect, se abrogă dispoziția respectivă.
  3. Preambulul cuprinde:
  4. menținerea temeiului juridic pe bază și în executarea cărora proiectul de dispoziție a fost inițiat;
  5. avizele avute în vedere, atunci când pentru emiterea dispoziției respective se impune obținerea unui astfel de aviz;
  6. referate, rapoarte de specialitate ori diverse adrese cu privire la obiectul dispozitiei;
  7. formula temeiului legal care este următoarea: "În temeiul prevederilor art. 196 alin. (1) lit. b) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ"cu modificările și completările ulterioare;
  8. Înaintea părții dispozitive, urmează formula: "Primarul Comunei Ciorogârla  emite următoarea dispoziție:".
  9. Partea dispozitivă a proiectului de dispoziție reprezintă conținutul propriu-zis al reglementării, alcatuit din totalitatea normelor juridice instituite pentru sfera raporturilor sociale ce fac obiectul acestuia.
  10. Formula de atestare a autenticității cuprinde:
  11. "Primarul Comunei  Ciorogârla ", sub care se înscrie prenumele si numele persoanei care exercită aceasta autoritate, lăsându-se spațiul necesar pentru semnătura sa;
  12. "Contrasemnează pentru legalitate", sub care se menționează "Secretarul General", iar sub aceasta se înscrie prenumele si numele persoanei care exercită această funcție publică de conducere, lăsându-se spațiul necesar pentru semnătura sa;

Art. 7 (1) Articolele cuprind măsurile propuse, responsabilitatile si termenele privind ducerea la îndeplinire a acestora.

  1. Articolele vor fi redactate în forma prescriptivă, într-un stil clar, concis, sobru și precis, care să excludă orice echivoc cu respectarea regulilor gramaticale si de ortografie a limbii române.
  2. Folosirea neologismelor este permisă numai dacă nu există un sinonim de largă răspândire în limba română.
  3. Termenii de specialitate vor fi întrebuințați numai dacă sunt consacrati și stăpâniți de către cei cărora li se adresează.
  4. Redactarea textelor se face prin folosirea cuvintelor în sensul lor curent în limba română modernă, evitându-se regionalismele.
  5. Exprimarea prin abreviere a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicitare în text la prima folosire.
  6. Articolele se exprimă în textul dispozitiei prin abrevierea "Art.". Ele se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la inceputul până la sfârșitul proiectului de dispoziție, cu cifre arabe.
  7. Articolele trebuie sa aibă caracter dispozitiv, să prezinte norma instituită fără explicțtii și justificări.
  8. Pentru accentuarea caracterului imperativ al dispoziției, la redactare, verbele vor fi utilizate la timpul prezent, formă afirmativă.
  9. În cazul în care din dispoziția normativă primară a unui articol decurg, in mod organic, mai multe ipoteze juridice, acestea vor fi prezentate în alineate distincte.
  10. Alineatul se evidențiază printr-o ușoară retragere de la alinierea textului pe verticală.
  11. În dispozițiile cu o anumită întindere, dacă un articol are două sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse în paranteză.
  12. Ultimele articole ale proiectului de dispoziție vor cuprinde în mod obligatoriu:
  13. denumirea autorităților, instituțiilor si persoanelor interesate de conținutul dispoziției, pentru a se asigura comunicarea lor.
  14. denumirea celor stabiliți să asigure ducerea la îndeplinire a prevederilor înscrise în dispoziție.

Art. 8 (1) Anexele la dispoziții trebuie sa aibă un temei cadru în corpul dispoziției, purtând mențiunea că „Anexa face parte integranta din prezenta dispoziție".

  1. Anexa va purta antetul dispoziției, precum și mențiunea „Anexa" la dispoziția nr.________ din_______ .
  2. Dacă sunt mai multe anexe, acestea se numerotează cu cifre arabe, cronologic, în ordinea în care au fost enunțate în textul proiectului.

Art. 9 (1) Dreptul de a initia și propune proiecte de dispozitii apartine:

  1. Primarului Comunei Ciorogârla ;
  2. Viceprimarului Comunei Ciorogârla;
  3. Secretarului General al Comunei Ciorogârla ;
  4. Compartimentelor din aparatul de specialitate.

Art. 10 Dispozitiile astfel întocmite, însotite de un referat întocmit de compartimentul de resort din aparatul de specialitateîin atribuțiile căruia se regăsește obiectul supus reglementării, precum și de actele preparatorii, se vor înainta secretarului general al comunei pentru verificarea legalității acestora.

Art. 11 Dacă dispoziția nu întrunește cerințele de legalitate se va returna inițiatorului pentru a fi refăcută, urmând să parcurgă din nou etapele procedurale descrise mai sus.

ART. 12. (1) După semnare dispoziția se va înapoia secretarului general pentru a primi un număr din registrul special de numerotare a dispozițiilor.

(2) Un original al dispoziției și al anexelor acesteia se păstrează la secretarul general al comunei, unul la compartimentul persoanei care l-a initțat, iar unul va fi înaintat Prefecturii Județului Ilfov.

  1. MODIFICAREA, COMPLETAREA, ABROGAREA, PUBLICAREA SI REPUBLICAREA DISPOZITIILOR

Art. 13 După intrarea în vigoare, pe durata existenței unei dispoziții pot surveni unele evenimente, precum modificarea, completarea sau abrogarea.

Art. 14 (1) Modificarea constă în schimbarea expresă a textului unuia sau mai multor articole ori alineate, dându-le o nouă formulare.

(2) Pentru exprimarea normativă a intenției de modificare se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare, dispoziția se formulează utilizându-se sintagma „Se modifică si va avea urmatorul cuprins:”, urmată de redactarea noului text.

Art. 15 (1) Completarea unui act normativ constă în introducerea unei dispoziții noi, cuprinzand soluții și ipoteze suplimentare, care se adaugă elementelor structurate existente prin utilizarea următoarei formule de exprimare: „După articolul .../alin    se introduce un nou articol/alin., cu următorul cuprins:”.

(2) Actul de completare poate să dispună renumerotarea articolelor actului completat și republicarea lui sau, ca acestea să dobândească numărul structurilor corespunzătoare din textul vechi, însotite de un indice cifric pentru diferențiere.

Art. 16 Modificarea ori completarea unei dispoziții este admisă numai dacă nu se afectează concepția generală sau caracterul unitar al acestora, ori dacă nu privește întreaga sau cea mai mare parte a reglementărilor, in caz contrar ele se înlocuiesc cu o nouă reglementare, urmând să fie în întregime abrogate.

Art. 17 Reglementările de modificare si completare se încorporează în actul de bază de la data intrării lor în vigoare, identificându-se cu acesta, iar intervențiile ulterioare de modificare sau completare vor fi raportate tot la actul de bază.

Art. 18 În cazul dispozițiilor care au ca obiect modificări sau completări, articolele se numerotează cu cifre romane, pastrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.

Art. 19 (1) Prevederile cuprinse într-o dispoziție, contrare unei reglementări de acelasi nivel sau de nivel superior, vor fi abrogate.

  1. Abrogarea poate fi totală sau parțială.
  2. În cazul abrogărilor parțiale, intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi la întregul act normativ, nu numai la textele ăamase în vigoare.
  3. Abrogarea unei dispoziții, partială sau totală, are întotdeauna caracter definitiv, nemaiputându-se repune în vigoare.
  4. Abrogarea poate fi dispusă, de regulă, printr-o prevedere distinctă în finalul unei dispoziții care reglementează o anumită problematică, dacă aceasta afectează reglementări conexe anterioare.

Art. 20 (1) Unele dispoziții pot avea aplicare limitată în timp, în spațiu sau în ce privește obiectul reglementării.

(2) Prin dispoziții ulterioare se poate prelungi, extinde sau restrânge durata de timp, aplicarea în spațiu sau cu privire la obiectul reglementării, cu condiția ca acestea să intervină înainte de expirarea termenului și să indice, când este cazul, noul termen.

DISPOZIȚII FINALE

Art. 21. Prezentul regulament poate fi modificat si completat prin dispoziție de primar în conditiile legii.

Art. 22. Orice alte prevederi necuprinse în prezentul regulament se vor completa sau prelua în funcție de situația de fapt si de drept din legislația specifică domeniului de activitate.