Nr. 17 / 25.03.2025
Caracter normativ

HOTĂRÂRE

privind aprobarea bugetului local al comunei Cornu pe anul 2025

Inițiator proiect

Cornel NANU

Primarul comunei

Stare

Hotărâre

adoptată

devine obligatorie sau produce efecte juridice din:

26 Martie 2025

Hotărâre

România

România

Județul Prahova

Consiliul Local al comunei Cornu

Comuna Cornu

HOTĂRÂREA CONSILIULUI LOCAL

Nr. 17 din 25.03.2025

privind aprobarea bugetului local al comunei Cornu pe anul 2025

Analizând temeiurile juridice, respectiv:

a)art.120 alin.(1), art. 21 alin. (1) și alin.(2) și art.138 alin.(4) și alin.(5) din Constituția României, republicată;

b) art.3, art.4 și art. 9 din Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată prin Legea nr. 199/1997;

c) art.7 alin.(2) din Codul civil al României, adoptat prin Legea nr. 287/2009, republicat, cu modificările și completările ulterioare;

d) art. 3, art.75 alin.(1) lit. g), art. 87 alin.(3) ultima teză, art. 88, art. 89 alin.(6), art. 90 alin.(1), art. 95 alin.(2) , art.96, art. 98, art. 104 alin. (2), art. 105 alin.(1), art. 109 alin.(4), art. 129 alin. (1), alin. (2) lit. b) coroborat cu alin. (4) lit. a), raportate la cele ale art. 155 alin. (1) lit. (c), combinat cu alin. (4) lit. b), art. 458 alin.(4), art. 491 alin.(2), art.547 alin.(2) și art. 575 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările completările ulterioare;

e) art. 4 -– art. 8, art.72 și anexa 9, capitolul II din Legea nr. 9/2025 a bugetului de stat pe anul 2025;

f) Legiinr. 10/2025 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025;

g) Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;

h) art. 8, art. 136 alin. (2), art. 140, art.144 și art. 146 alin. (2) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;

i) art. 2 alin. (2), art. 64 alin. (1) și art. 138 din Codul fiscal al României, adoptat prin Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;

j) art. 1 alin. (2) lit. a), art. 4, art.5 alin. (4), art. 19 alin. (1) lit. a), art. 20 alin. (1) și lit. j),art. 26 alin. (4), art. 30 alin. (6), art. 40-art 48, art. 51 alin. (3) și art. 58 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;

k) art. 8 alin. (1) și art. 33 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

l) art. 40 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

m) art. 39 alin. (2) din Legea poliției locale nr. 155/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

n) Hotărârea de Guvern nr.234/2023 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind criteriile pe baza cărora se stabilește procentul de majorare salarială pentru persoanele prevăzute la art.16 alin.(1) și (2) din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;

o) Ordonanței de urgență a guvernului nr.156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, rectificată, modificată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.4/2025;

Ținând cont de:

a) Hotărârea Consiliului Local nr. 64 din 22 octombrie 2021 privind aprobarea Strategiei de dezvoltare locală a comunei Cornu 2021-2027;

b) Hotărârea Consiliului Local nr. 23 din 20 aprilie 2021, privind aprobarea Regulamentului cuprinzând măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de hotărâre cu caracter normativ care se supun adoptării  Consiliului local al Comunei Cornu;

c) Hotărârea Consiliului Local nr. 36 din 23 iunie 2022 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Local al Comunei Cornu;

d) Hotărârea Consiliului Local nr.31 din 22 aprilie 2024 privind indexarea impozitelor şi taxelor locale și a taxelor speciale, pentru anul 2025, la nivelul comunei Cornu, cu modificările și completările ulterioare;

e) Hotărârea Consiliului Local nr.105 din 27 decembrie 2023 privind reorganizarea aparatului de specialitate a primarului comunei Cornu, precum și aprobarea organigramei și a ștatului de funcții pentru organizarea executării și executării în concret a prevederilor Legii nr.296/2023;

f) Decizia Directorului General al D.G.R.F.P. Ploiesti nr.1109/17.02.2025 privind fișa cu indicatori pentru bugetul local   alocați din unele venituri ale bugetului de stat pe anul 2025 și estimări pentru anii 2026-2028;

g) publicarea anunțului privind elaborarea proiectului Hotărârii Consiliului Local privind aprobarea bugetului local pe anul 2025, în contextul prevederilor art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, cu completările ulterioare, înregistrat cu nr.4427/26.02.2025, pe pagina de internet www.primariacornu.ro, la secțiunea  Monitorul oficial local – Alte documente – Informare asupra proiectelor de acte administrative cu caracter normativ,

Luând act de:

a) referatul de aprobare al primarului comunei Cornu, în calitatea sa de iniţiator, înregistrat sub nr. 4418/26.02.2025;

b) raportul de specialitate întocmit de Direcţia pentru Monitorizarea Procedurilor Administrative, înregistrat sub nr. 4419/26.02.2025;

c) avizul Comisiei de specialitate nr. 1 a Consiliului Local, comisia pentru pentru dezvoltare economică-socială, buget, finanţe, administrarea domeniului public şi privat al comunei, amenajarea teritoriului şi urbanism, agricultură, protecţia mediului, turism, gospodărire comunală, servicii publice, societăţi comerciale, cooperare interinstituţională pe plan intern şi extern,

d) avizul Comisiei de specialitate nr.2 a Consiliului Local, comisia pentru muncă şi protecţie socială, învăţământ, sănătate, familie, activităţi social-culturale, culte, protecţie copii, tineret, sport;

e) avizul Comisiei de specialitate nr.3 a Consiliului Local, comisia pentru administraţie publică locală, juridică, disciplină, ordine şi linişte publică,

În temeiul prevederilor art. 139 alin. (1) și alin. (3) lit. a) coroborat cu art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,

Consiliul local al comunei cornu

întrunit în a 8-a ședință ordinară a mandatului 2024 - 2028, adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre prevede şi autorizează pentru anul 2025:

a. veniturile structurate pe capitole şi subcapitole;

b. cheltuielile structurate pe destinaţii, cu detalierea pe părţi, capitole, subcapitole, titluri, articole, precum şi alineate şi paragrafe, după caz;

c. responsabilităţile autorităţilor administraţiei publice locale şi instituţiilor/ serviciilor publice de interes local implicate în procesul de execuţie a bugetului local al comunei Cornu.

           (2) Bugetul local pe anul 2025 are la bază principiile: universalităţii, transparenţei şi publicităţii, unităţii, unităţii monetare, anualităţii, specializării bugetare şi echilibrului.

           (3) Bugetul local pe anul 2025 și estimările pentru anii 2026-2028 sunt prevăzute în anexele nr.1 și 2.

          (4) Programul investițiilor publice pe anul 2025 și Programul anual al achizițiilor publice pentru anul 2025 sunt prevăzute în anexele nr.3 și 4.

          (5) Se aprobă numărul de personal, permanent și temporar, precum și fondul salariilor de bază și al veniturilor salariale, potrivit art. 26 alin. (4) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, prevăzute în anexa nr. 5.

          (6) Numărul maxim de posturi este cel stabilit potrivit anexei nr.2 la Hotărârea Consiliului Local al comunei Cornu nr.105 din 27 decembrie 2023 privind reorganizarea aparatului de specialitate a primarului comunei Cornu, precum și aprobarea organigramei și a ștatului de funcții pentru organizarea executării și executării în concret a prevederilor Legii nr.296/2023.

           (7) Se ia act că în termenul de 15 zile de la data afișării proiectului bugetului local pe anul 2025 nu s-au depus contestații cu privire la acesta.

Art. 2. - Bugetul local pe anul 2025 se stabileşte la venituri în sumă de 25.245,32 mii lei, iar la cheltuieli, în sumă 29.558,32 mii lei, echilibrul bugetar asigurându-se prin utilizarea excedentului bugetar al anilor precedenți, în sumă de 4.313,00  mii lei, la secțiunea de dezvoltare.

Art. 3. - (1) Veniturile bugetului local pe anul 2025 reprezintă limite minime de realizat care permit efectuarea cheltuielilor.

            (2) În cazul în care veniturile prevăzute în bugetul local pe anul 2025 nu se realizează, ordonatorul de credite limitează efectuarea cheltuielilor bugetare sub nivelurile aprobate, corespunzător veniturilor încasate, cheltuielilor efectuate şi prognozei realizării acestora până la finele anului.

             (3) Ordonatorul principal de credite, pe parcursul exerciţiului bugetar monitorizează gradul de realizare a veniturilor proprii, stabilind măsuri de eficientizare a acestei activităţi.

Art. 4. - (1) Cheltuielile prevăzute în bugetul local pe anul 2025 reprezintă limite maxime care nu pot fi depăşite, iar modificarea lor se face în condiţiile legii. 

     (2) Angajarea, contractarea de lucrări, bunuri şi servicii, precum şi efectuarea de cheltuieli de către ordonatorul de credite se fac numai cu respectarea prevederilor legale şi în limita creditelor bugetare aprobate.

     (3) Pentru organizarea unor evenimente cultural-artistice și sportive, inclusiv „Sărbătoarea florilor de tei” - ZILELE COMUNEI CORNU,  se aprobă alocarea de la bugetul local  a sumei de 330,00 mii lei, urmând a se stabili măsurile organizatorice, perioadele de desfăşurare şi detalierea cheltuielilor necesare, prin hotărâre a Consiliului Local.

   (4) Având în vedere că la nivelul comunei Cornu nu este încadrat un consilier juridic, serviciile de reprezentare juridică pentru comuna Cornu se realizează în baza unui contract de asistenţă juridică încheiat de Primarul comunei şi un cabinet de avocatură, în limita creditelor bugetare aprobate.

   (5) Pentru anul 2025 se aprobă un număr de 25 posturi de asistent personal pentru persoanele cu handicap grav.

Art. 5. – Primarul, în calitatea de ordonator principal de credite, stabileşte prin dispoziție veniturile salariale lunare prevăzute de lege, pentru toate persoanele care au calitatea de angajat în raporturile cu comuna Cornu, în calitatea acesteia de angajator, persoană juridică, potrivit actelor normative în vigoare.

Art. 6. - (1) Directorul Şcolii „Profesor Cristea Stănescu” Cornu în calitatea de ordonator terţiar de credite, art.159 alin.2) lit. b) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art.21 alin.(1) și (4) și art.22 alin.(1) și (3) Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, utilizează creditele bugetare ce i-au fost repartizate numai pentru realizarea sarcinilor unității de învățământ cu personalitate juridică pe care o conduce, inclusiv a structurilor fără personalitate juridică componente ale acesteia, potrivit prevederilor din bugetul aprobat şi în condiţiile stabilite prin dispoziţiile legale.

               (2) Directorul Şcolii „Profesor Cristea Stănescu” Cornu şi consiliul de administraţie al acesteia răspund de încadrarea în bugetul aprobat, în condiţiile legii.

Art. 7.- (1) Ordonatorul principal de credite aprobă, potrivit atribuţiilor stabilite prin lege ori prin prezenta hotărâre, repartizarea pe trimestre a veniturilor şi cheltuielilor prevăzute în bugetul local, în funcţie de termenele legale de încasare a veniturilor şi de perioada în care este necesară efectuarea cheltuielilor, în condițiile art.50 alin.(2) lit.b) din legea finanțelor publice locale nr.273/2006.

             (2) Angajarea şi efectuarea cheltuielilor din creditele aprobate în bugetul local ori în bugetul instituţiilor şi serviciilor publice de interes local, altele decât Şcoala „Profesor Cristea Stănescu” Cornu, se aprobă de către  ordonatorul   principal de credite şi se efectuează numai cu viza prealabilă de control financiar preventiv propriu, care atestă respectarea dispoziţiilor legale, încadrarea în creditele bugetare aprobate şi destinaţia acestora, pe baza notelor de fundamentare/referatelor de necesitate prezentate de conducătorii instituţiilor şi serviciilor publice interesate.

           (3) Termenele de prezentare a documentelor justificative necesare efectuării oricăror cheltuieli aferente activităţilor şi acţiunilor finanţate din bugetul local se stabilesc de către ordonatorul principal de credite, în condiţiile legii.

(4) Ordonator principal de credite, în înțelesul prezentei hotărâri, este și viceprimarul comunei, în situația în care primarul a delegat această calitate.

(5) Se autorizează ordonatorul principal de credite să includă în bugetul fondurilor externe nerambursabile creditele bugetare aferente sumelor primite în cursul anului sau disponibile din anul anterior și necuprinse în bugetul aprobat pe anul 2025, reprezentând fonduri externe nerambursabile, de la alți donatori și din alte facilități postaderare, precum și creditele de angajament necesare implementării proiectelor la nivelul prevăzut în contractele/deciziile/ordinele/acordurile de finanțare, atât în bugetul propriu, cât şi al instituțiilor publice din subordine finanțate integral din bugetul de stat, iar în cazul proiectelor finanțate în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei să introducă sumele aferente și la partea de venituri, în condițiile art. 72 din Legea nr. 9/2025.

Art. 8. - (1) Primarul comunei asigură punerea în aplicare a prezentei hotărâri, inclusiv efectuarea prin dispoziţie a acestuia, a următoarelor operaţiuni:

a) virarea de credite;

b) încadrarea asistenţilor personali din compartimentul Serviciului public de asistență socială, înfiinţat prin Hotărârea Consiliului Local nr.45/2012, cu respectarea numărului de asistenţi personali stabiliţi aprobaţi;

c)rectificarea bugetului local.

            (2) Modificările impuse de aducerea la îndeplinire a prevederilor alin. (1) lit a) și c) se supun validării Consiliului Local la prima şedinţă a acestuia.

Art.9. - Dacă bugetul local pe anul 2026 nu a fost aprobat până cel târziu la data 31 decembrie 2025, se autorizează ordonatorul de credite al comunei să aplice în continuare bugetul anului 2025, până la aprobarea noului buget.

Art. 10. - Anexele nr. 1 -5  fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 11. - Prezenta hotărâre se comunică în termenul prevăzut de lege, primarului comunei Cornu, prefectului județului Prahova, și se aduce la cunoştinţă publică prin afişare la Monitorul Oficial al comunei Cornu pe pagina de internet www.primariacornu.ro

 

PREȘEDINTE DE ȘEDINȚĂ,

Nicolae SAVU

CONTRASEMNEAZĂ PENTRU LEGALITATE:

SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI CORNU,

Daniela IANCU

PROCEDURI ADMINISTRATIVE OBLIGATORII,

anterioare atestării autenticității Hotărârii Consiliului Local nr. 17 / 25.03.2025

PROCEDURA DE VOT UTILIZATĂ Vot prin ridicarea mâinii individual
HOTĂRÂRE CU CARACTER NORMATIV
0Hotărâre care se adoptă cu votul:
majorității absolute a consilierilor locali în funcție
Voturi necesare 7
1 Numărul consilierilor locali, potrivit legii 13
2 Numărul consilierilor locali în funcție 13
3 Numărul consilierilor locali prezenți la adoptarea hotărârii 13
4 Numărul voturilor „PENTRU” 12
5 Numărul voturilor „ÎMPOTRIVĂ” Voturile „ABȚINERE” se numără la voturile „ÎMPOTRIVĂ”. 0
6 Numărul voturilor „ABȚINERE” 1
7 Numărul consilierilor locali care absentează motivat 0
8 Numărul consilierilor locali care absentează nemotivat 0
9 Numărul consilierilor locali care nu iau parte la deliberare și la adoptarea hotărârii, neavând drept de vot 0
PROCEDURI ADMINISTRATIVE OBLIGATORII,

ulterioare adoptării Hotărârii Consiliului Local nr. 17 / 25.03.2025

Nr.
crt.
OPERAȚIUNI EFECTUATE Data
0 1 2
1 Adoptarea hotărârii 25.03.2025
2 Comunicarea către primar 26.03.2025
3 Data până la care hotărârea trebuie comunicată prefectului, potrivit legii 07.04.2025
4 Comunicarea către prefectul județului 27.03.2025
5 Aducerea la cunoștință publică 27.03.2025
6 Devine obligatorie sau produce efecte juridice începând cu 26.03.2025