ANEXA NR. 3 la hotărârea nr. 18 din 25.03.2025

METODOLOGIA DE ACORDARE A AJUTOARELOR DE URGENȚĂ DIN BUGETUL LOCAL AL COMUNEI CORNU

 

Art. 1. - Prezenta metodologie reglementează aplicarea art. 4 și art. 85 din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare. „Primarul poate acorda ajutoare de urgență familiilor sau persoanelor singure aflate în situații de necesitate datorate calamităților naturale, incendiilor, accidentelor, precum și pentru alte situații deosebite stabilite prin hotărâre a consiliului local.” 

Autoritățile administrației publice locale pot acorda, din bugetele proprii, prin hotărâre a consiliilor locale, următoarele ajutoare: 

a) ajutoare de urgență pentru situații de necesitate, cauzate de calamități naturale, incendii, accidente, acordate familiilor și persoanelor singure; 

b) ajutoare de urgență pentru situații medicale deosebite, apărute ca urmare a unor afecțiuni acute sau cronice, care impun investigații medicale, analize, medicamente, tratamente, proceduri de recuperare a stării de sănătate sau a capacității de muncă, achiziționarea de materiale sau dispozitive medicale, efectuarea de intervenții chirurgicale și/sau tratamente pre/post operatorii de specialitate și altele asemănătoare, ale căror costuri nu pot fi compensate sau sunt compensate parțial de bugetul asigurărilor sociale de sănătate ori solicitantul nu este asigurat social; 

c) ajutoare de urgență pentru acoperirea unor cheltuieli cu înmormântarea în cazul decesului unei persoane fără venituri și fără aparținători legali sau ai căror aparținători nu au beneficiat de ajutor de deces, acordat conform legislației în vigoare, privind sistemul public de pensii și ale căror venituri nete lunare pe membru de familie se situează până la venitul net lunar ajustat, luat in calcul la stabilirea ajutorului de incluziune, în baza actelor justificative privind cheltuielile cu înmormântarea; 

d) ajutoare de urgență pentru lucrări de racordare a locuinței la rețeaua publică de utilități, cum ar fi: energie electrică, apă și gaze naturale 

e) ajutoare de urgență pentru situația deosebită în care se află persoana singură/familia nevoiașă care are restanțe la plata utilităților de strictă necesitate (apă, gaze naturale, energie electrică), fiind astfel în risc de debranșare și pentru prevenirea/diminuarea/combaterea acestui risc; 

f) ajutoare de urgență pentru situația deosebită a persoanei singure/familiei care nu dispune de mijloace materiale financiare necesare pentru achiziționarea materialelor de construcții pentru repararea locuinței de domiciliu aflată într-o stare avansată de degradare, în scopul asigurării unor condiții minime de locuit; 

g) ajutoare de urgență pentru situații de dificultate și pentru prevenirea sau reducerea riscului de sărăcie și excluziune socială ale unuia sau mai multor membrii din familiile beneficiare de venit minim de incluziune, a căror nevoie identificată constituie o situație particulară și necesită intervenție individualizată; 

h) ajutoare de urgență pentru susținerea pregătirii profesionale ale membrilor familiei, cu precădere, elevii și studenții care obțin rezultate foarte bune la învățătură și dovedesc aptitudini deosebite pentru formarea lor în domeniul unei profesii precum și subvenționarea acțiunilor de performanță de nivel național și internațional ale elevilor și studenților; 

i) ajutoare de urgență pentru alte situații de necesitate apărute ca urmare a unor evenimente neprevăzute, confirmate prin evaluare de teren. 

Art. 2. - Plata ajutoarelor de urgență se aprobă prin dispoziție a primarului. 

Art. 3. - Ajutoarele de urgență se vor acorda în bani. 

Art. 4. - Definiții: 

a) persoană singură - este persoana aflată în una dintre următoarele situații: 

1. persoana care a împlinit vârsta de 18 ani, locuiește singură și nu se mai află în întreținerea părinților, precum și persoana cu vârsta cuprinsă între 16 și 18 ani, care locuiește și se gospodărește singură și are capacitate de exercițiu anticipată; 

2. persoana cu vârsta de peste 18 ani care locuiește împreună cu părinții săi sau cu alte persoane singure ori familii și care obține/nu obține propriile venituri din salarii și/sau alte activități; 

3. fiecare soț, în cazul soților despărțiți în fapt cu domicilii diferite, dacă această situație este dovedită prin verificare în teren; 

b) familie - constituie o familie persoanele aflate în una dintre următoarele situaţii: 

1. soț și soție, căsătoriți în condițiile legii, care locuiesc împreună; 

2. soț și soție cu copiii lor necăsătoriți, aflați în întreținere cu vârsta de până la 18 ani sau de până la 26 de ani pentru cei care urmează o formă de învățământ - cursuri de zi, organizată potrivit legii, cu domiciliul ori reședința comună înscrisă în actele de identitate și care locuiesc împreună; 

3. bărbatul și femeia necăsătoriți care trăiesc și locuiesc împreună, dacă această situație se confirmă la verificarea în teren; 

4. bărbatul și femeia necăsătoriți care trăiesc și locuiesc împreună, cu copiii lor necăsătoriți și/sau ai fiecăruia dintre ei, având vârsta de până la 18 ani sau de până la 26 de ani dacă urmează o formă de învățământ - cursuri de zi, organizată potrivit legii, care locuiesc împreună, dacă această situație se confirmă la verificarea în teren; 

5. părintele/părinții care locuiește/locuiesc cu copiii lui/lor necăsătoriți aflați în întreținere, cu vârsta de peste 18 ani și care au certificat de persoană încadrată într-un grad de handicap/dizabilitate accentuat/ă sau grav/ă; 

6. persoane care locuiesc și gospodăresc împreună - persoanele care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: 

7.locuiesc împreună în același imobil/locuință și/sau, după caz, au domiciliul ori reședința comună, înscrisă în actele de identitate; 

8. contribuie împreună la achiziționarea sau la realizarea unor bunuri și a unor venituri din valorificarea acestora ori la consumul acestora; 

9. persoane fără domiciliu sau reședință și fără locuință, denumite în continuare persoane fără adăpost - persoanele care nu dețin o locuință principală sau, după caz, o locuință secundară, în condițiile legii și care trăiesc în stradă sau în adăposturi improvizate ori în centre rezidențiale pentru persoanele fără adăpost; 

10. copil în întreținere - persoana care nu a împlinit vârsta de 18 ani și nu a dobândit capacitatea deplină de exercițiu, în condițiile legii, precum și tânărul în vârstă de până la 26 de ani care urmează o formă de învățământ - cursuri de zi, organizată potrivit legii. Sunt considerați în întreținere și copiii încredințați în vederea adopției, cei aflați în plasament la o persoană sau familie ori pentru care s-a instituit tutela, potrivit legii, tinerii în vârstă de peste 18 ani care, în condițiile legii, sunt declarați persoane cu handicap grav sau accentuat. 

Art. 5. - Propunerea de acordare a ajutoarelor de urgență are la bază cererea și declarația pe propria răspundere familie sau a persoanei singure și, după caz, documente doveditoare. Componența familiei, filiația copiilor și situația lor juridică fată de reprezentantul legal vor fi verificate/validate prin Sistemul național informatic pentru asistență socială (SNIAS). 

a) certificatele de naștere ale copiilor aflați în întreținerea familiei; 

b) certificatul de căsătorie; 

c) hotărârea judecătorească de încredințare în vederea adopției, potrivit legii; 

d) hotărârea judecătorească de încuviințare a adopției, potrivit legii; 

e) hotărârea judecătorească sau, după caz, hotărârea comisiei pentru protecția copilului pentru măsura plasamentului, potrivit legii; 

f) hotărârea judecătorească prin care se dispune delegarea temporară a autorității părintești către persoana desemnată, conform prevederilor art. 104 și art. 105 din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare; 

g) decizia directorului general al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului sau, după caz, hotărârea judecătorească pentru măsura plasamentului în regim de urgență, potrivit legii; 

h) hotărârea judecătorească de instituire a tutelei sau, după caz, dispoziția autorității tutelare, potrivit legii; 

i) actul doveditor care atestă calitatea de reprezentant legal al persoanei minore lipsite de capacitate deplină de exercițiu al drepturilor civile, respectiv părinte, tutore, curator, altă persoană desemnată reprezentant legal prin decizia directorului general al direcției generale de asistență socială și protecția copilului sau, după caz, prin hotărâre judecătorească; 

j) hotărârea judecătorească prin care soțul/soția este declarat/declarată dispărut/dispărută; 

k) hotărârea judecătorească prin care soțul/soția este arestat/arestată preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate și nu participă la întreținerea copiilor; 

l) după caz, alte acte doveditoare privind componența familiei. 

Pentru situațiile în care solicitanții dreptului nu au cetățenie română, componența familiei, filiația copiilor și calitatea de reprezentant legal se dovedesc cu documentele eliberate de autoritățile din țara de origine, traduse în limba română de un traducător autorizat, precum și cu alte documente eliberate de autoritățile române competente. 

Art. 6. - Pentru acordarea ajutoarelor de urgență personalul Compartimentului de asistență socială efectuează verificarea de teren prin care se certifică situațiile de necesitate sau, după caz, situațiile deosebite în care se află familiile ori persoanele singure, în baza următoarelor: 

a) documente eliberate de autoritățile competente pentru constatarea situațiilor de necesitate sau a situațiilor deosebite; 

b) polița de asigurare împotriva dezastrelor naturale și sau/înscrisul de constatare și evaluare a prejudiciilor, precum și de stabilire a cuantumului despăgubirii în cazul producerii riscului asigurat, potrivit prevederilor Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuințelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren și inundațiilor, republicată; 

c) adeverință și/sau scrisoare medicală eliberată de medicul de familie sau de medicul specialist, precum și alte documente medicale justificative eliberate de autoritățile competente în domeniu care să ateste situația de dificultate invocată în cerere; 

d) pentru achiziția de echipamente, dispozitive medicale, proteze, orteze sau alte materiale sanitare, dovada eliberată de autoritățile competente privind costul total al acestora, precum și cheltuielile suportate de acestea; 

e) alte documente la solicitarea persoanelor desemnate să efectueze verificare, în funcție de situația constatată; 

f) absența unora dintre documentele nu conduce la refuzul acordării ajutorului de urgență, urmând ca prin verificarea să se stabilească dacă este necesară sau nu acordarea acestuia. 

Art. 7. - Ajutorul de înmormântare 

În cazul decesului unei persoane din familia beneficiară de ajutor de incluziune sau al persoanei singure beneficiare de ajutor de incluziune, primarii pot dispune acordarea unui ajutor financiar pentru cheltuielile de înmormântare. 

Ajutorul se acordă pe bază de cerere însoțită de copia următoarelor acte, după caz: 

  1. certificatul de deces, în original și în copie; 
  2. actul de identitate al solicitantului; 
  3. acte de stare civilă ale solicitantului din care să rezulte relația de rudenie cu decedatul sau, după caz, acte care atestă calitatea de moștenitor, tutore, curator; 
  4. dovezi privind suportarea cheltuielilor cu înmormântarea. 

 

În situația în care persoana singură/familia care solicită ajutorul de urgență refuză să furnizeze informațiile necesare, se consideră că aceasta nu se află într-o situație prevăzută de lege pentru acordarea ajutorului de urgență.