Proiect de Hotărâre al autorității deliberative

Nr. 18 / 21.03.2025
Caracter individual

Proiect de hotărâre

privind aprobarea bugetului local de venituri și cheltuieli pe anul 2025 și a estimărilor pentru anii 2026- 2028

Avizul comisiilor de specialitate

  • Comisia 1

  • Comisia 2

  • Comisia 3

Raportul compartimentelor de resort

Raport Compartiment financiar-contabil. Taxe și impozite

Forma inițiatorului

România

România

Județul Iași

Consiliul Local al comunei Costuleni

Comuna Costuleni

Proiect de hotărâre

Nr. 18 din 21.03.2025

privind aprobarea bugetului local de venituri și cheltuieli pe anul 2025 și a estimărilor pentru anii 2026- 2028

Analizând temeiurile juridice, respectiv:


  1. art. 88, art. 129, alin. 2 lit. b și alin. 4 , lit. a, art. 155, alin. 4, lit.b  din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/209 privind Codul administrativ;
  2. art. 4, alin. 1 și art. 8 din Legea 273/2006 privind finanțele publice locale;
  3. Legea nr. 52/2003 a transparenței decizionale în administrația publică;
  4. prevederile  Legii    nr. 9/10.02.2025 a  bugetului de stat pe anul 2025; 
  5. Legea nr. 226/2021privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil de energie; 

Ținând cont de:

a)Decizia nr.185/18.02.2025 a Directorului General al Direcției Generale Regională a Finantelor Publice  Iași   prin care se aprobă cotele și sumele din impozitul pe venit, precum și a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale pentru anul 2025 și a estimările pentru anii 2026-2028;

b)Decizia nr.206/20.02.2025 a Directorului General al D.G.R.F.P. Iași prin care se  aprobă repartizarea  sumele defalcate din TVA pentru finantarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor și municipiilor aprobate prin legea nr. 9/10.02.2025 și a estimărilor pentru anii 2026-2028 destinate pentru:

- finanțarea de bază a unităților de învățământ preuniversitar de stat pentru cheltuielile prevăzute la art.139 alin.2 lit.b)-c) din legea învățământului preuniversitar de stat nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;

-finanțarea drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizațiile lunare;

- finanțarea stimulentului educational , sub formă de tichete sociale acordate copiilor din familii defavorizate în scopul stimulării participării în învățământul preșcolar;

- finanțarea dreptrilor copiilor cu cerințe educaționale speciale integrați în învățământul de masa;

c) comunicarea Consiliului Județean Iași nr. 8551/24.02.2025 prin care se transmite  H.C.J Iași nr.103/24.02.20245 privind repartizarea estimărilor pentru anii 2026-2028   pe unitățile administrative-teritoriale din  județul Iași a sumelor corespunzătoare cotei de 6% din   impozitul estimat a fi încasat la bugetul de stat și a sumelor reprezentând procentul de 20% din cotele și sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, conform Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificarile și completările ulterioare; 

d)Comunicarea nr.30214/10.03.2025 a D.G.R.F.P.Iași prin care sunt transmise sumele defalcate din TVA pentru finanțarea Programului national ”Masă sănătoasă”, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.80/20.02.2025.

d) Hotărârea nr.86/19.12.2024 privind alocarea din bugetul local a sumei de 10.000 lei pentru participarea la competiții sportive ;

e)Contractul pentru  finanțarea   în cadrul Programului național de cadastru și carte funciară a lucrărilor de înregistrare sistematică inițiate de unitățile administrativ-teritoriale pentru sectoare cadastrale ;

f)prevederile art.8, alin (1) din O.U.G. nr. 226/2021privind acordarea de ajutoare pentru încalzirea locuinței ; 

g)Hotararea Consiliului Local Costuleni nr.35/27.06.2024 privind stabilirea situațiilor deosebite, precum și a cuantumului pentru acordarea unor ajutoare sociale de urgență;


Luând act de:

a) Contractul pentru  finanțarea  în cadrul Programului național de cadastru și carte funciară a lucrărilor de înregistrare sistematică inițiate de unitățile administrativ-teritoriale pentru sectoare cadastrale ;

b) Referatele de necesitate , precum și notele de fundamentare întocmite de aparatul propriu de specialitate din cadrul primăriei prin care se solicită necesarul de bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare pentru anul 2025 cuprinse în Planul Anual al Achizițiilor Publice și aprobat de către primarul comunei Costuleni, d-nul Mirică Dodan ; 

c) Contractul de finanțare înregistrat la Comuna Costuleni sub nr.  nr. 6/02.02.2024 și la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației sub nr. 3097/29.01.2024  pentru Programul Național de investiții ”Anghel Saligny” în valoare de 11.500.000 lei ;

d)Contractul de finanțare nr. 137652/06.12.2022 în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență Componenta C10- Fondul Local în valoare de 1.502.228,86 lei   

e) Referatul de aprobare   al  d-lui Mirică Dodan , primarul comunei Costuleni ,judetul Iasi, înregistrat sub nr.  35   CL   din  21.03.2025 ;

f) Proiectul de hotărâre nr. 18 din 21.03.2025 inițiat de d-l primar Mirică Dodan; 

g) Raportul de specialitate al Compartimentului financiar-contabil, înregistrat sub nr. 36 CL din 21.03.2025; 

h) Avizele  Comisiilor de specialitate din cadrul Consiliului Local Costuleni , jud. Iasi;

În temeiul prevederilor art. 139 alin. (1) și alin. (3) lit. a) coroborat cu art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,

Consiliul local al comunei costuleni

adoptă prezenta hotărâre:

Art.1. Se  aprobă bugetul local de venituri și cheltuieli al comunei Costuleni pentru anul 2025, precum și estimările pentru anii 2026-2028, după cum urmează:

LA VENITURI: SURSA A

04.02.01.Cote defalcate din impozitul pe venit = 536,00 mii lei ;

 04.02.04.Sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale =2.261,00 mii lei ;

11.02.02. Sume defalcate din TVA pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor = 4075,00 mii lei ;

 11.02.06. Sume defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale = 875,00 mii lei ;

42.02.34 Subvenții pentru acordarea ajutorului  pentru încălzirea locuinței cu lemne , carbune, combustibili  = 180,12 mii lei ;

42.02.41 Subvenții din bugetul de stat pentru finanțarea sănătății = 78,12 mii lei ;

42.02.87. Subvenții de la bugetul de stat către bugetele locale pentru Programul național de investiții Anghel Saligny = 4.922,50 mii lei

42.02.88 Alocări de sume din PNRR aferente asistenței financiare nerambursabile =292,91 mii lei ;

42.02.89 Alocări de sume din PNRR aferente componentei împrumuturi =1.209,34 mii lei ;

43.02.34 Sume alocate din bugetul ANCPI pentru finanțarea lucrărilor de înregistrare sistematică din cadrul Programului național de cadastru și carte funciară = 160,00 mii lei;

    Venituri proprii = 1448,86 mii lei ;

    ____________________________________________________________________

 TOTAL VENITURI SURSA A = 16.038,85 MII LEI

____________________________________________________________________

LA CHELTUIELI :

 51.02. Autoritati publice =  3.558,47 mii , din care :

  • 51.02.10 cheltuieli de personal = 2.977,22 mii lei
  • 51.02.20 bunuri si servicii              =  604,93 mii lei
  • 51.02.85 plăți efectuate în anii precedenți și recuperate în anul curent= -23,68 mii lei.

 54.02.05 Fond de rezervă bugetară la dispoziția autorităților locale = 20,00 mii lei  

55.02Tranzacții privind datoria publică și împrumuturi = 271,01 mii lei, din care :

  • ·         55.02.20 Bunuri și servicii = 17,59 mii lei ;
  • 55.02.30 Dobânzi =              253,42 mii lei ;

61.02. Ordine publică și siguranță națională = 155,38 mii lei , din care :

  • ·         61.02.03.04 Poliție locală =135,38 mii lei, din care :
  • 61.02.10 cheltuieli de personal = 135,38  mii lei
  • 61.02.05 Protecție civilă și protecția contra incendiilor = 20 mii lei

            65.02. Învățământ  = 1.297,00 mii lei, din care :

  • 65.02.20 bunuri și servicii = 367 mii lei, din care 20 mii lei finanțare complementară
  • 65.02.57 ajutoare sociale    = 930 mii lei

66.02.08 Servicii de sănatate publică  = 78,12 mii lei, din care:

  • 66.02.10 cheltuieli de personal =                     78,12 mii lei 

           67.02. Cultură, recreere, religie=   147,67 mii lei, din care:

  • ·         67.02.10 cheltuieli de personal =      147,67 mii lei

           68.02. Asistență socială                          = 3.273,92 mii lei, din care:

  • ·         68.02.05 asistență socială în caz de boli și invaliditate  = 3.077,80 mii lei
  • ·         68.02.15 ajutor social =                                                        180,12 mii lei  
  • ·         68.02.50 alte cheltuieli în domeniul asistenței sociale=         16,00 mii lei

70.02.Locuințe,  servicii  și dezvoltare publică  = 2.149,50 mii lei, din care:

  • ·         70.02.20 bunuri și servicii  = 161,85 mii lei
  • ·         70.02.60.16  sume dazangajate asociate jaloanelor și țintelor din PNRR=292,91 mii lei
  • ·         70.02.61proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumuturi a PNRR = 1209,34 mii lei 
  • ·         70.02.71 active fixe =59,75 mii lei
  • ·         70.02.81 rambursări de credite = 425,65 mii lei

74.02. Protectia mediului 225,03 mii lei, din care:

  • 74.02.05 salubritate - bunuri si servicii = 225,03 mii lei    

84.02. Transporturi = 4922,50 mii lei, din care :

  • ·         84.02.70 cheltuieli de capital =     4.922,50 mii lei

________________________________________________________________________

TOTAL   CHELTUIELI  = 16.098,60 mii lei       

Art.2 Se aprobă bugetul creditelor interne pe anul 2025 -linie de finanțare în valoare de 953.700 lei pentru obiectivul de investiții”Înființare sistem de alimentare cu apă în sat Cozia, comuna Costuleni, județul Iași” conform anexei nr. 1 care face parte integrantă din prezenta hotărâre .

Art.3 Se aprobă  lista de investiții pentru anul 2025, conform anexei nr. 2 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art.4 Se aprobă utilizarea sumei  de 59.750 lei din excedentul anilor precedenți al Consiliului Local Costuleni pentru  finanțarea   secțiunii de dezvoltare în anul 2025.             

 Art.5 Cu ducere la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri raspunde d-nul Mirică Dodan , primarul comunei Costuleni-ordonatorul de credite- și contabilul primăriei , d-na Carmen – Mariana Bîrlescu.              

Art.6 Secretarul Consiliului Local Costuleni , județul Iasi va comunica copii după prezenta hotărâre domnului Mirică Dodan  – primarul comunei Costuleni, județul Iași , Prefecturii județului Iași pentru control și verificarea legalității , D. G.R. F. P. Iași ,Trezoreriei Răducăneni și doamnei Carmen -Mariana Bîrlescu pentru luarea la cunoștință și ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri, iar  o copie va fi afișată la avizierul  de la sediul  Primăriei și pe pagina web https://www.comunacostuleni.ro 

INIȚIATOR PROIECT:

PRIMARUL COMUNEI COSTULENI

Mirică DODAN

AVIZEAZĂ PENTRU LEGALITATE:

SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI COSTULENI

Loredana-Manuela ANCHIDIM

Rezultate voturi