România

România

Județul Iași

Comuna Cucuteni

Comuna Cucuteni

Anexă la Hotărâre nr. 48 din 22.06.2021

Regulamentul cuprinzând măsuri metodologice, organizatorice, termene și circulația proiectelor de hotărâri ale autorității deliberative

 

CAPITOLUL  I 

DISPOZITII GENERALE

 În conformitate cu prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă, autoritățile administratiei publice locale stabilesc regulamente proprii privind aplicarea acestor norme.

Art. 1 Actele normative elaborate la nivelul Consiliului Local Cucuteni se adoptă pentru reglementarea activităților de interes local, în limitele stabilite prin Constituție și prin lege numai în domeniile in care există atribuții legale.

Art. 2 La inițierea și elaborarea proiectelor de hotarari se va avea în vedere caracterul lor de acte subordonate legilor, hotărârilor și ordonanțelor Guvernului și a altor acte de nivel superior sau de același nivel, cu care se află în conexiune, precum și cu reglementarile comunitare.

Art. 3 Reglementarile cuprinse în hotărârile Consiliului local Cucuteni precum și cele cuprinse în dispozițiile primarului nu pot contraveni Constituției Romaniei și altor acte normative de nivel superior și nici nu pot contraveni principiilor și dispozițiilor acestora.

            Art. 4 În formula introductiva a proiectului de act normativ adoptat, se menționează pe lângă temeiurile juridice (emitentul, denumirea proiectului , etc.) și temeiul legal din O.U.G. nr. 57/2019 – privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 5 În vederea intrarii lor în vigoare, actele normative adoptate la nivelul Comunei Cucuteni se aduc la cunoștiinta publică, în condițiile O.U.G. nr. 57/2019 – privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare. prin publicare pe site-ul comunei (Monitorul Oficial Local) și afisare la sediul acesteia.

Art. 6 - (1) Hotarârile Consilului Local       Cucuteni se inițiază se elaborează, se adoptă și se aplică în conformitate cu prevederile Constituției României, republicataă cu dispozitiile O.U.G. nr. 57/2019 – privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu principiile ordinii de drept.

(2) La inițierea și elaborarea proiectelor de hotarâri se va avea în vedere caracterul de acte administrative de autoritate subordonate legii, hotarârilor și ordonantelor Guvernului, altor acte de nivel superior sau de același nivel, cu care se află în conexiune, precum și cu reglementarile comunitare.

(3) Reglementaăile cuprinse în hotarârile consiliului local nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior, si nici nu pot contraveni principiilor si dispozitiilor acestora.

Art. 7 Hotarârile consiliului local se adopta pentru organizarea executării ori executarea în concret a legilor si a celorlalte acte normative de nivel superior cu respectarea termenelor stabilite de acestea, precum și a propriilor hotarâri.

CAPITOLUL II 

MĂSURI METODOLOGICE

Art. 8 (1) Consiliul local Cucuteni se întrunește în sedinte ordinare și în sedințe extraordinare.

 (2) În caz de forţă majoră şi/sau de maximă urgenţă pentru rezolvarea intereselor locuitorilor comunei Cucuteni ori în alte situaţii stabilite de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local, convocarea acestuia pentru şedinţa extraordinară, se face de îndată.

            (3) Întrunirea Consiliului local în sedință ordinară se realizează lunar și reprezintă regula, iar întrunirea în sedința extraordinară sau de indată, exceptia.

            (4) Sedintele ordinare ale Consiliului local Cucuteni se desfașoară de regulă în ultima zi de marți a lunii de la ora 10:00, în cazuri motivate și justificate sedințele ordinare pot fi convocate de către primar și în alte zile .

            Art. 9- (1) Inițiativa convocării Consiliului Local la lucrările ședintei   ordinare este deținută exclusiv   de primarul Comunei Cucuteni. În cazul ședințelor extraordinare inițiativa convocării este deținută de:

a).primar 

             b).cel puțin o treime din numărul consilierilor locali în funcție;

            c) primar, ca umarea solicitării venite din partea prefectului.

(2) Consiliul local se convoacă după cum urmează:

             a) prin dispoziţie a primarului, în cazurile prevăzute la art. 133 alin. (1), alin. (2) lit. a) şi c) din Codul Administrativ cu modificările și completările ulterioare;

             b) prin convocare semnată de către consilierii locali care au această iniţiativă, în cazul prevăzut la art. 133 alin. (2) lit. b) din Codul Administrativ cu modificările și completările ulterioare.

            (2) În toate cazurile, lucrările de secretariat pentru convocarea Consiliului local în ședințe ordinare, extraordinare sau de îndată  se realizează prin intermediul secretarului general al Comunei Cucuteni.

Art. 10 - (1) Consilierii locali nu pot convoca și nici nu pot cere primarului convocarea Consiliului Local în sedință de îndată.

(2) Primarul are dreptul exclusiv de a convoca în sedință Consiliului Local indiferent de caracterul sedinței, acest drept de convocare fiind și o obligație a acestuia .

(3) Primarul participă la sedintele Consiliului local și are dreptul să-si exprime punctul de vedere asupra tuturor problemelor înscrise pe ordinea de zi.

 (4) Punctul de vedere al primarului se consemnează în mod obligatoriu în procesul verbal de sedință.

CAPITOLUL  III

MĂSURI ORGANIZATORICE

 Art. 11 Sedințele consiliului local precum și sedințele comisiilor de specialitate din

cadrul Consiliului Local se desfasoară de regulă în sala de ședință din sediul Primăriei Cucuteni din sat Cucuteni, comuna Cucuteni, judeţul Iaşi.

Art. 12 - (1) Convocarea ședintelor Consiliului local, se poate realizează în scris, prin e-mail, telefonic  prin intermediul secretatului general al comunei. În cazul ședințelor de îndată convocare se realizează prin  sms sau telefonic, prin intermediul secretarului general al comunei sau a consilierului juridic (în baza dispoziției scrise sau verbale a primarului Comunei Cucuteni).

(2)  Data şedinţei consiliului local precizată cu ocazia convocării este stabilită, cu respectarea modului de calcul al termenelor procedurale, prevăzut de <LLNK 12016     0863 2?2 181 78>art. 181 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările ulterioare, astfel:

a) în termen de 5 zile de la data comunicării dispoziţiei de convocare pentru şedinţele ordinare;

 b) în termen de 3 zile de la data comunicării dispoziţiei sau documentului de convocare pentru şedinţele extraordinare.

(3) În caz de forţă majoră şi/sau de maximă urgenţă pentru rezolvarea intereselor locuitorilor comunei Cucuteni ori în alte situaţii stabilite de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local, convocarea acestuia pentru şedinţa extraordinară, se face de îndată.

 (4) Documentul de convocare cuprinde obligatoriu următoarele informaţii despre şedinţă:

 a) data şi ora desfăşurării;

 b) modalitatea de desfăşurare (în cazul în care se desfășoară prin intermediul unei platform electronice);

 c) locul desfăşurării, în cazul şedinţelor desfăşurate cu participarea fizică a consilierilor locali, sau aplicaţiile electronice folosite, în cazul şedinţelor desfăşurate prin mijloace electronice;

d) materialele înscrise pe proiectul ordinii de zi;

e) modalitatea prin care sunt puse la dispoziţia consilierilor locali, potrivit opţiunilor acestora, materialele înscrise pe proiectul ordinii de zi;

f) indicarea comisiilor de specialitate cărora le-au fost trimise spre avizare proiectele de hotărâri

g) invitaţia de a formula şi depune amendamente asupra proiectelor de hotărâri.

Art. 13 În cazul ședințelor de consiliu convocate de îndată proiectele de hotărâre înscrise pe ordinea de zi (însoțite de rapoartele de aprobare ale inițiatorilor, referate, adrese, rapoartele compartimentelor de specialitate din cadrul aparatului de specialitate al primarului) sunt puse la dispozitia președinților (secretarilor) de comisii la începutul lucrărilor ședintelor pe comisii.

Art. 14 - (1) Presedinții pe comisii vor comunica initiatorului (lor) proiectelor, prin grija secretarului general al comunei data și ora desfășurării sedinței pe comisii în vederea susținerii și dezbaterii proiectului respectiv. 

(2) Sedințele pe comisii se desfășoară astfel încât cu cel putin 24 ore înaintea sedinței consiliului local să fie transmise avizele pentru proiectele de hotărâri inițiatorului și compartimentelor de specialitate. 

(3) În situația în care avizul este favorabil se pot formula sugestii, propuneri, amendamente motivate în scris, fundamentate, asumate și cu indicarea sursei de finanțare (unde este cazul).

(4) În situația in care amendamentele formulate, propunerile și sugestiile nu respectă prevederile alin. 2 si 3, acestea sunt respinse și nu se mai dezbat în sedința consiliului local.

            (5) În situația în care inițiatorul proiectului, în urma dezbaterilor își însusește o parte dintre propuneri (amendamente) și consideră necesară introducerea lor în proiectul de hotărâre, va mentiona acest lucru într-un referat anexă și va modifica în mod corespunzător proiectul de hotărâre, respectiv anexele acestuia.

 

CAPITOLUL IV 

ELABORAREA, REDACTAREA, TERMENELE, CIRCULAȚIA ȘI CONȚINUTUL PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

 

Art. 15 Dreptul la inițiativă pentru proiectele de hotărâre aparține primarului, consilierilor locali și cetățeenilor, denumiți în continuare inițiatori.

Art. 16 În elaborarea proiectelor de hotarâri cu caracter normativ se parcurg următoarele etape:

 a). stabilirea obiectului și scopului reglementării;

 b). stabilirea actelor normative care reglementează problematica respectivă și abilitarea Consiliului Local să stabilească măsuri pentru aplicarea lor;

 c). culegerea și selectarea informațiilor;

 d). prelucrarea și analizarea informațiilor;

 e). elaborarea variantelor de soluție, delimitarea celor optime ca scop și posibilitate de înfaptuire.

Art. 17 - (1) Redactarea unui proiect de hotărâre se realizează de către inițiator în conformitate cu normele de tehnică legislativă, cu sprijinul secretarului general comunei și al compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului. Secretarul general comunei trebuie să verifice dacă proiectele de hotarâri au fost elaborate conform prevederilor Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(2) La redactarea unui proiect de hotărâre trebuie avute în vedere sistematizarea ideilor în text si stilul:

a). proiectul de hotărâre trebuie redactat într-un limbaj si stil juridic specific normativ, concis, clar și precis, care să excludă orice echivoc;

b). se vor folosi cuvinte în înțelesul lor curent din limba română, cu evitarea regionalismelor;

c). exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicitare în text, la prima folosire;

d). utilizarea verbelor se face la timpul prezent, forma afirmativă;

e). este permisă prezentarea unor explicatii prin folosirea parantezelor;

f). referirea în proiectul de hotărâre la un alt act normativ se face prin precizarea categoriei juridice a acestuia, a numărului sau, a titlului și a datei publicării acelui act sau numai a categoriei juridice și a numărului, dacă astfel orice confuzie este exclusă.

  Art.18 (1) Părțile constitutive ale unui proiect de hotărâre se structurează astfel:

a. antet – România, Județul Iași, Comuna Cucuteni,  Consiliul Local al comunei Cucuteni ;

b. titlul proiectului de hotărâre – trebuie sa cuprindă denumirea proiectului de hotărâre, precum și obiectul reglementării exprimat sintetic (Hotărârea nr. ____ din ____ privind ….). Se interzice ca denumirea proiectului de hotărâre să fie aceeași cu cea a altui proiect de hotărâre în vigoare. În cazul în care prin hotărâre se modifică ori se completează o altă hotărâre, titlul va exprima operațiunea de modificare sau de completare a hotarârii avută în vedere.

c. formula introductivă – cuprinde denumirea autoritatii emitente (Consiliul Local al comunei Cucuteni), denumirea proiectului de hotărâre, precum și temeiurile juridice pe baza și în executarea caărora proiectul de hotărâre a fost emis.

d. preambul – enunță în sinteza, scopul și după caz, motivarea proiectului de hotărâre. Preambulul preceda formula introductivă. În preambul se mentionează și avizele comisiilor de specialitate. De asemenea se invocă ordine, instructiuni, circulare ori alte acte normative emise de autoritățile administraței publice centrale și care sunt conforme cu prevederile Constituției și cu actele Parlamentului si care nu depășesc sfera de competență a   Consiliului Local.

(2) Elementul structural de bază al parții dispozitive îl constituie articolul. Acesta se numeroteaza în continuare, în ordinea din text, de la începutul pâna la sfârsitul hotarârii, cu cifre arabe. Daca Proiectul de hotărâre cuprinde un singur articol, acesta se va defini prin expresia “Articol unic”.

 (3) Alineatul este o subdiviziune a articolului, care de regulă este constituit dintr-o singura propoziție sau frază, dar dacă acest lucru nu este posibil se pot adauga noi propoziții sau fraze, separate prin punct si virgula. Alineatul se evidențiază printr-o ușoara retragere de la alinierea textului pe verticală. În hotarârile cu o anumita întindere, dacă un articol are doua sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecaruia cu cifre arabe cuprinse în paranteza.

(4) Enumerările în textul unui articol sau alineat se prezintă distinct prin utilizarea literelor alfabetului românesc si nu prin liniuțe sau alte semne grafice.

(5) Ultimele articole dintr-un proiect de hotărâre vor cuprinde în mod obligatoriu:

a. denumirea autorităților, instituțiilor, și persoanelor interesate de continutul hotarârii, pentru a se asigura comunicarea lor;

 b. denumirea celor stabiliți să asigure ducerea la îndeplinire a prevederilor înscrise în hotărâre și să informeze periodic primarul comunei cu rezultatele obtinute în urma aplicarii ei.

Art. 19 (1) La redactarea textului unui proiect de hotărâre se pot folosi, ca parti componente a acestuia, anexe care contin prevederi ce cuprind exprimări cifrice, desene, tabele, planuri sau alte asemenea.

(2) Pot constitui anexe la un proiect de hotărâre reglementările ce trebuie aprobate de Consiliul Local, cum sunt: regulamente, statute, metodologii sau norme cu caracter predominant tehnic.

(3) Anexa trebuie sa aibă un temei – cadru în corpul hotarârii și să se refere exclusiv la obiectul determinant prin textul de trimitere.

(4) Textul – cadru de trimitere trebuie să facă, în finalul său, mențiunea că anexa face parte integrantă din proiectul de hotărâre; iar în cazul în care sunt mai multe anexe să  nominalizeze expres  toate anexele.

(5) Titlul anexei va cuprinde exprimarea sintetică a ideii din textul de trimitere.

(6) Daca sunt mai multe anexe, acestea se numerotează cu cifre arabe, în ordinea în care au fost enunțate în textul proiectului. Anexele la proiectul de hotărâre vor purta antetul acesteia, precum și mențiunea “Anexa nr. ______ la Hotărârea nr. __ din _____”.

Art. 20 După intrarea în vigoare, pe durata existenței unei hotarâri pot surveni unele evenimente, precum modificarea, completarea sau abrogarea.

Art. 21 - (1) Modificarea constă în schimbarea expresă a textului unuia sau mai multor articole ori alineate, dându-le o noua formulare. Pentru exprimarea normativă a intenției de modificare se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare. Proiectul de hotărâre se formulează utilizându-se sintagma „Se aprobă modificare Hotărârii nr.....din data.....cu privire la .......... si va avea următorul cuprins: ”, urmată de redactarea noului text.

(2) Modificarea ori completarea unei hotarâri este admisă numai dacă nu se afectează concepția generală sau caracterul unitar al acesteia, ori dacă nu privește întreaga sau cea mai mare parte a reglementărilor. În caz contrar, ele se înlocuiesc cu o nouă reglementare, urmând să fie în întregime abrogate.

(3) În cazul în care se modifică sau se completează o altă hotărâre, articolele se numerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.

 Art. 22. Reglementările de modificare și completare se încorporează în actul de bază de la data intrarii lor în vigoare, identificându-se cu acesta, iar intervențiile ulterioare de modificare sau completare vor fi raportate tot la actul de bază.

Art. 23 - (1) Completarea unei hotarâri constă în introducerea unei dispoziții noi, cuprinzând soluții și ipoteze suplimentare, care se adaugă elementelor structurate existente prin utilizarea următoarei formule de exprimare: „După articolul … / alin. … se introduce un nou articol/alin., cu următorul cuprins: ”.

(2) Actul de completare poate să dispună renumerotarea articolelor actului completat și republicarea lui, sau ca acestea să dobândească numărul structurilor corespunzătoare din textul vechi, însoțite de un indice cifric pentru diferențiere.

Art. 24- (1) Prevederile cuprinse într-o hotărâre, contrare unei reglementari de același nivel sau de nivel superior, vor fi abrogate.

(2) Abrogarea poate fi totală sau parțială.

(3) În cazul abrogărilor parțiale, intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi la întregul act normativ, nu numai la textele rămase în vigoare.

(4)Abrogarea unei hotarâri, parțială sau totală, are întotdeauna caracter definitiv, nemaiputându-se repune în vigoare.

(5)Abrogarea poate fi dispusă, de regulă, printr-o prevedere distinctă în finalul unei dispoziții care reglementează o anumită problematică, dacă aceasta afectează reglementări conexe anterioare.

Art. 25 În cuprinsul proiectelor de hotărâri se vor arăta succint:

a) cerințele care justifică intervenția normativă, atât din punct de vedere al legalității și al oportunității, cât și al eficienței și eficacității;

b) efectele avute în vedere prin noua reglementare în functie de obiectul reglementării, precum și, după caz, influența acestuia asupra bugetului local al comunei;

c) referiri la avizele obținute de la comisiile de specialitate ale consiliului local și refereratele de specialitate ale compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului;

d) mențiuni, după caz, dacă se impune modificarea, completarea sau abrogarea unor hotarâri anterioare în materia respectivă de către consiliul local.

Art. 26 -(1) Proiectele de hotărâri ale consiliului local însoţite de referatele de aprobare ale acestora şi de alte documente de prezentare şi de motivare se înregistrează şi se transmit de secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale:

a) compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului în vederea analizării şi întocmirii rapoartelor de specialitate;

b) comisiilor de specialitate ale consiliului local în vederea dezbaterii şi întocmirii avizelor.

(2) În cazul în care s-au cerut rapoarte de la două ori mai multe compartimente de resort acestea vor elabora un referat comun.

(3) Prin referatul compartimentului de resort se asigură fundamentarea și corectitudinea proiectului de hotărâre supus dezbaterii consiliului local.

(4) Referatele de specialitate și rapoartele de aprobare la proiectele de hotarâri se semnează de inițiatori.

Art. 27 Nominalizarea compartimentelor de resort și a comisiilor de specialitate cărora li se transmit proiectele de hotarari ale consiliului local, precum și celelalte documente, potrivit prevederilor art. 26, se face de către primar împreună cu secretarul general al comunei.

             Art. 28   Odată cu transmiterea proiectelor de hotărâri se comunică și data de depunere a rapoartelor si a avizelor, avându-se grija ca rapoartele compartimentelor de resort să poată fi transmise și comisiilor de specialitate înainte de pronuntarea acestora. Astfel în cazul ședințelor ordinare transmiterea rapoartelor de aprobare și de referatelor  compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului se va realiza – cu cel putin 10 de zile înainte de data desfășurarii sedinței ordinare a consiliului local respectiv în termen de cel mult 3 zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a şedinţelor extraordinare. În situaţia şedinţelor extraordinare convocate de îndată, rapoartele compartimentelor de specialitate se întocmesc în procedură de urgenţă, cel târziu odată cu proiectul hotărârii.

Art. 29 Proiectele de hotarâri însoțite de rapoartele de aprobare și de referatul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului  se transmit comisiilor de specialitate în atribuțiile cărora se încadrează obiectul reglementărilor propuse în vederea avizării cu cel putin 3 zile înaintea datei de desfășurare a sedinței Consiliului Local.

Art. 30 - (1) Comisia de specialitate căreia i s-a transmis proiectul de hotărâre însoțit de documentele prevăzute la art. 29, va elabora avizul și îl va transmite prin grija secretarului general al comunei inițiatorului (lor) proiectului (lor).

(2) Avizul comisiei de specialitate va fi depus la secretarul general al comunei cu cel puțin 24 ore înaintea datei de desfășurare a ședinței ordinare a consiliului local.

Art. 31 (1) Secretarul general al comunei întocmește pentru fiecare proiect de hotărâre un dosar care va cuprinde:

a) referatul de aprobare, ca instrument de prezentare şi motivare, semnat de iniţiator;

b) rapoartele compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului;

 c) avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale consiliului local;

d) alte documente prevăzute de legislaţia specială.

(2) Secretarul general al unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale asigură îndeplinirea condiţiilor de la alin. (1) şi aduce la cunoştinţa consiliului local cazul neîndeplinirii acestora înainte de adoptarea ordinii de zi.

Art. 32  (1) Secretarul general al comunei va verifica îndeplinirea condițiilor de formă și de fond pentru fiecare proiect de hotărâre, inclusiv respectarea normelor de tehnică legislativă, prevazute de Legea nr.24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Dacă, în urma analizei, secretarul  general al comunei constată nerespectarea prevederilor unor acte normative de nivel superior, va restitui la inițiator proiectul de hotărâre și celelalte documente pentru a fi refăcute în concordanță cu propunerile și observațiile primite.

(3) În termen de 2 zile de la primire, inițiatorul va restitui secretarului general al comunei, proiectul de hotărâre reformulat în mod corespunzator.

 Art. 33 Secretarul general al comunei prezintă primarului comunei proiectele de hotărâri însoțite de documentele prevazute la art. 33 lit. a), b), c) si d) în vederea însușirii și includerii lor pe ordinea de zi a sedintei ordinare a consiliului local.

CAPITOLUL V

 DEZBATEREA PUBLICĂ A PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

 

Art. 34  -(1) Proiectele de hotarâri cu caracter normativ care urmează a se dezbate în ședintele Consiliului Local se aduc la cunostinta locuitorilor comunei cu cel putin 30 de zile înainte de supunerea spre analiza, avizare Și adoptare, printr-un anunt afisat la sediu într-un spatiu accesibil publicului, în conformitate cu prevederile din Legea nr.52/2003 privind transparenta decizională în administrația publică, cu modificările și completprile ulterioare și prin publicare pe site-ul instituției.

(2) Anunțul trebuie să cuprindă:

a) expunerea de motive privind necesitatea adoptării proiectului de hotărâre de către Consiliul Local;

b) textul complet al proiectului de hotărâre;

c) termenul limită, locul și modalitatea în care cei interesati pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de hotărâre.

(3) Persoana desemnată de primarul comunei din cadrul instituției, responsabilă pentru relatia cu societatea civilă, care să primeasca propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de hotărâre propus este secretarul general al comunei .

(4) Proiectul de hotărâre cu caracter normativ se transmite spre analiza si avizare autorităților publice interesate numai după definitivare, pe baza observațiilor și propunerilor formulate.

Art. 35 -(1) Dacă o asociație legal constituită sau o alta autoritate publică a solicitat în scris organizarea de întâlniri pentru dezbaterea publică a proiectelor de hotarâri cu aplicabilitate generală, acestea se organizează în cel mult 10 zile de la publicarea datei și locului unde urmează să fie organizate.

(2) Printre proiectele de hotarâri cu aplicabilitate generală, care fac obiectul dezbaterilor publice, se enumară: adoptarea bugetului local al comunei Cucuteni, aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a aparatului de specialitate al primarului comunei Cucuteni, aprobarea documentatiei tehnico-economice pentru obiective de investitii, concesionarea prin licitatie publică a unor spații aflate în domeniul public al comunei Cucuteni, aprobarea Master – Planului privind gestionarea deseurilor în comuna Cucuteni, aprobarea Strategiei de Dezvltare Locală de la nivelul Comunei Cucuteni pentru perioada 2021-2027.

 (3) Proiectele de hotarâri în cazul cărora se impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, se supun adoptării în procedura de urgență prevazută de reglementările în vigoare.

(4) La dezbaterea publică vor participa în mod obligatoriu inițiatorul proiectului de hotărâre și personalul din compartimentul de specialitate care a redactat raportul la proiectul de hotărâre, precum si reprezentantii autorității publice sau ai asociației legal-constituite care au solicitat organizarea dezbaterii publice.

(5) Dezbaterile, propunerile și sugestiile participanților se consemnează într-un proces-verbal și se transmit împreuna cu recomandările scrise inițiatorului proiectului.

(6) Dacă în urma propunerilor și observatiilor primite s-au adus modificări proiectului de hotărâre și expunerii de motive inițiale, vor fi reformulate în mod corespunzător, astfel încât acestea să se refere la forma proiectului de hotărâre care va fi transmis spre avizare compartimentului de specialitate.

(7) După definitivare, originalul proiectului de hotărâre însotit de referatul de aprobare, refăcute conform modificărilor operate, se transmite spre avizare compartimentului de specialitate, în termen de maximum 2 zile de la primirea proiectului de hotărâre, în forma finală de la inițiator .

Art. 36 -(1) Anunțul privind sedința publică se afișează la sediul Consiliului Local într-un spatiu accesibil publicului, cu cel putin 3 zile înainte de desfășurare. Acest anunț trebuie adus la cunoștința cetățenilor și a asociațiilor legal constituite care au prezentat sugestii și propuneri în scris, cu valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează să fie abordat în sedința publică, și va contine data, ora și locul de desfășurare a sedinței publice, precum și ordinea de zi.

(2) Punctele de vedere exprimate în cadrul sedințelor publice au valoare de recomandare.

(3) Minuta sedinței publice, incluzând și votul fiecărui membru, cu exceptia cazurilor în care s-a hotarât vot secret, va fi afișata la sediul consiliului local.

CAPITOLUL VI 

DISPOZIȚII CU PRIVIRE LA ANALIZA ȘI SUPUNEREA SPRE ADOPTARE A PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

Art. 37 Primarul comunei Cucuteni, va asigura includerea proiectelor de hotărârâri  pe ordinea de zi a sedinței ordinare a consiliului local si va dispune convocarea consilierilor locali.

Art. 38  Proiectele de hotarâri incluse pe ordinea de zi aprobată de Consiliul Local vor fi dezbătute și adoptate în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 57/2019 privind Cosul Administrativ cu modificările și completările ulterioare.

Art. 39 - (1) Dezbaterea proiectului de hotărâre va fi precedată de prezentarea de către ințtiator a referatului de aprobare care a condus la promovarea proiectului, de către compartimentul de resort a raportului de specialitate și a avizului comisiei de specialitate de către presedintele acesteia sau, un raportor desemnat.

(2) Dezbaterile proiectului de hotărâre pot fi generale și pe articole.

(3) La discutarea fiecărui articol consilierii pot lua cuvântul pentru a-și exprima punctul de vedere.

(4) Președintele de ședinta poate supune Consiliului spre aprobare sistarea discuțiilor la articolul dezbătut.

(5) În cursul luărilor de cuvânt pot fi prezentate oral amendamente privind problemele de redactare sau alte aspecte mai putin importante.

(6) Discutarea articolelor începe cu amendamentele. În cursul dezbaterilor consilierilor, inițatorul sau grupurile de consilieri, pot propune amendamente scrise la modificările intervenite în urma examinării și definitivarii textului în comisii. Amendamentele trebuie să se refere la conținutul unui singur articol dar care să nu afecteze structura de ansamblu a proiectului.

(7) În cazul în care amendamentul are consecințe importante asupra proiectului sau propunerii, președintele de ședintă îl poate trimite spre avizare comisiilor abilitate, suspendând dezbaterile. În acest caz, autorul amendamentelor are dreptul de a fi ascultat în cadrul comisiilor. Acelasi drept îl are și inițiatorul.

(8) Discutarea amendamentelor începe cu cele prin care se propune suprimarea unora din textele cuprinse în articolul supus dezbaterii, și după aceea cu cele privind modificarea sau completarea acestuia. Consiliul local se va pronunta prin vot deschis asupra fiecărui amendament, afara de cazul în care adoptarea unora exclude acceptarea celorlalte.

Art. 40 - (1) După închiderea dezbaterilor generale și pe articole se supune votului fiecare articol în parte si proiectul de hotărâre în ansamblul său.

(2) Înaintea închiderii dezbaterilor, inițiatorul proiectului de hotărâre poate cere, motivat, retragerea sau amânarea proiectului de pe ordinea de zi.

Art. 41  -(1) Dezbaterile din cadrul ședintelor Consiliului Local, precum și modul în care si-a exercitat votul fiecare consilier local se consemnează într-un proces-verbal, semnat de președintele de sedință și secretarul general al comunei, care își asuma, prin semnatură, responsabilitatea veridicității celor consemnate.

(2) La începutul fiecărei sedințe de consiliu local, secretarul general al comunei supune spre aprobare procesul-verbal al sedinței anterioare, consilierii locali având dreptul sa conteste continutul procesului-verbal și să solicite menționarea exactă a opiniilor exprimate în sedința anterioara prin motivare scrisă.

(3) Procesul-verbal și documentele care au fost dezbatute în sedință se depun într-un dosar special al sedinței respective, care va fi numerotat, semnat si sigilat de presedintele de sedință si de secretarul general al comunei, după aprobarea procesului-verbal.

(4) O copie a procesului-verbal se va afișa în termen de 3 zile  lucrătoare de la terminarea sedinței la sediul consiliului local și, dupî caz, pe pagina de internet, prin grija secretarului general al comunei.

Art. 42 După semnarea hotarârilor adoptate în ședința consiliului local, prin grija secretarului comunei se va asigura: a) înregistrarea și numerotarea hotarârilor în registrul special de evidenta, în cadrul anului calendaristic; b) comunicarea hotarârilor de îndată, dar nu mai târziu de 10 zile lucratoare de la data adoptarii, prefectului județului Iași, pentru a-și exercita atributul asupra controlului legalității actelor administrative.

Art. 43 În termen de 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect, secretarul general comunei va asigura, după caz :

a) aducerea la cunoștința publică a hotarârilor cu caracter normativ;

b) transmiterea hotarârilor la institutiile și/sau autoritățile interesate ori obligate a asigura aducerea la îndeplinire, dacă pentru acestea nu s-a cerut de către prefect reanalizarea lor;

c) prezentarea în ședinta ordinară a Consiliului Local a hotarârilor pentru care s-a cerut reanalizarea, în vederea modificării sau revocării. Consiliul local se va pronunta prin hotărâre, potrivit metodologiei din prezentul regulament.

Art. 44 Aducerea la cunoștința publică a hotarârilor cu caracter normativ, se realizează prin publicarea acestora pe site - ul Comunei Cucuteni (secțiunea Monitorul Oficial Local), cu respectarea dispozitiilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Cosul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 45- (1) După intrarea în vigoare a hotărârilor Consiliului Local, acestea pot fi supuse modificării, completării, abrogării, suspendării și republicării sau altele asemenea, cu respectarea prevederilor Legii nr. 24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În cazul când se va interveni asupra unei hotarâri printr-unul din procedeele prevăzute la alin.(1) aceasta se va putea face numai pe baza unei hotarâri a consiliului local și cu respectarea termenului stabilit în acest scop sau din proprie inițiativa, cu respectarea regulilor prevăzute în Cap.VI din Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificarile și completările ulterioare.

(3) Orice intervenție asupra unei hotarâri a consiliului local realizată în condițiile prevăzute la alin.(1) și (2) se va face tot printr-o hotărâre a consiliului local.

 

CAPITOLUL VII 

DISPOZIȚII FINALE

 

Art. 48 Prezentul regulament poate fi modificat și/sau completat prin hotărâre a consiliului local, în condițiile legii, și cu respectarea normelor de tehnică legislativă prevăzute în Legea nr.24/2000, republicată, cu modificările și completarile ulterioare.