privind rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli al comunei Cuza Vodă,
pe anul 2024
Nr. ................... din 28.03.2024
Ținând cont de prevederile:
▪ Hotărârii Consiliului Local al Comunei Cuza Vodă nr. 11 / 2024, privind aprobarea bugetului local pe anul 2024 al Comunei Cuza Vodă, Județul Călărași;
▪ Hotărârii Consiliului Local al Comunei Cuza Vodă nr. 32 din 23.11.2020, privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Local al Comunei Cuza Vodă, cu modificările și completările ulterioare;
▪ Hotărârii Consiliului local al Comunei Cuza Vodă nr. 7 din 31.01.2024 privind aprobarea alegerii Președintelui de ședință al Consiliului Local al Comunei Cuza Vodă pentru lunile februarie, martie și aprilie 2024.
Având în vedere temeiurile juridice stabilite de:
▪ Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985 şi ratificată prin Legea nr. 199/1997:
o art. 3 - Conceptul de autonomie locala:
a) Prin autonomie locala se înțelege dreptul si capacitatea efectiva ale autorităților administrației publice locale de a soluționa si de a gestiona, in cadrul legii, in nume propriu si in interesul populației locale, o parte importanta a treburilor publice.
b) Acest drept se exercita de consilii sau adunări, compuse din membri aleși prin vot liber, secret, egal, direct si universal, care pot dispune de organe executive si deliberative care răspund in fata lor. Aceasta dispoziție nu aduce atingere, in nici un fel, posibilității de a recurge la adunări cetățenești, referendum sau orice alta forma de participare directa a cetățenilor, acolo unde aceasta este permisa de lege.
o art. 4 - Întinderea autonomiei locale:
a) Competentele de baza ale autorităților administrației publice locale sunt prevăzute de Constituție sau de lege. Totuși aceasta dispoziție nu împiedică atribuirea unor competente autorităților administrației publice locale, in scopuri specifice si in conformitate cu legea.
b) Autorităților administrației publice locale le este recunoscuta, in cadrul legii, capacitatea deplina de a-si exercita inițiativa in toate domeniile ce nu sunt excluse din cadrul competentelor lor sau care nu sunt atribuite unei alte autorități.
c) Exercițiul responsabilităților publice trebuie, de maniera generala, sa revină, de preferință, acelor autorități care sunt cele mai apropiate de cetățeni. La atribuirea unei responsabilități către o alta autoritate trebuie sa se tina seama de amploarea si de natura sarcinii, precum si de cerințele de eficienta si economie.
d) Competentele atribuite autorităților administrației publice locale trebuie sa fie, in mod normal, depline si exclusive. Ele nu pot fi puse in cauza sau limitate de către o alta autoritatea centrala sau regionala, decât in cazurile prevăzute de lege.
e) In cazul delegării competentelor de către o autoritate centrala sau regionala, autoritățile administrației publice locale trebuie sa beneficieze, pe cat posibil, de libertatea de a adapta acțiunea lor la condițiile locale.
f) Autoritățile administrației publice locale trebuie sa fie consultate, pe cat posibil, in timp util si in mod adecvat, in cursul procesului de planificare si de luare a deciziilor pentru toate chestiunile care le privesc in mod direct.
o art. 9 pct. 3 - Cel puțin o parte dintre resursele financiare ale autorităților administrației publice locale trebuie sa provină din taxele si impozitele locale, al căror nivel acestea au competenta sa îl stabilească in limitele legale.
▪ Constituția României, republicată, aprobată prin Legea de revizuire a Constituției României nr. 429/2003:
o art. 15 alin. (2) - Legea dispune numai pentru viitor, cu excepția legii penale sau contravenționale mai favorabile.
o art. 120 alin. (1) - Administrația publica din unitățile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiile descentralizării, autonomiei locale si deconcentrării serviciilor publice.
o art. 121 alin. (1) Autoritățile administrației publice, prin care se realizează autonomia locala in comune si in orașe, sunt consiliile locale alese si primarii aleși, in condițiile legii. (2) - Consiliile locale si primarii funcționează, in condițiile legii, ca autorități administrative autonome si rezolva treburile publice din comune si din orașe.
▪ Codul civil al României, aprobat prin Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările și completările ulterioare: o art. 7 alin. (2) - Actele normative adoptate, in condițiile legii, de autoritățile si instituțiile administrației publice locale se aplica numai in raza lor de competenta teritoriala.
▪ Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, rerepublicată, modificată și completată:
o art. 3 alin. (2) - Normele de tehnica legislativa se aplica, in mod corespunzător, si la elaborarea si adoptarea proiectelor de ordine, instrucțiuni si de alte acte normative emise de conducătorii organelor administrației publice centrale de specialitate, precum si la elaborarea si adoptarea actelor cu caracter normativ emise de autoritățile administrației publice locale.
▪ Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare:
o art. 19 alin. (2) - pe parcursul exercițiului bugetar, autoritățile deliberative pot aproba rectificarea bugetelor prevăzute la alin. (1) lit. a) si b), in termen de 30 de zile de la data intrării in vigoare a legii de rectificare a bugetului de stat, precum si ca urmare a unor propuneri fundamentate ale ordonatorilor principali de credite. Rectificărilor bugetelor locale li se vor aplica aceleași proceduri ca si aprobării inițiale a acestora, cu excepția termenelor din calendarul bugetar;
▪ Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare:
o art. 87 - (1) In cadrul politicii economice naționale, unitățile administrativ-teritoriale au dreptul la resurse financiare proprii, pe care autoritățile administrației publice locale le stabilesc, le administrează si le utilizează pentru exercitarea competentei si a atribuțiilor ce le revin, in condițiile legii. (2) Resursele financiare de care dispun autoritățile administrației publice locale trebuie sa fie corelate cu competenta si atribuțiile prevăzute de lege. (3) In scopul asigurării autonomiei locale, autoritățile deliberative ale administrației publice locale au dreptul sa instituie si sa perceapă impozite si taxe locale, sa aprobe bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale, in condițiile legii. (4) Stabilirea, constatarea, impunerea, inspecția fiscala, încasarea, urmărirea si executarea silita, precum si procedurile de administrare a creanțelor bugetare locale se realizează in condițiile legii. (5) Autoritățile administrației publice locale administrează sau, după caz, dispun de resursele financiare, precum si de bunurile proprietate publica sau privata ale unităților administrativteritoriale, in conformitate cu principiul autonomiei locale.
o art. 88 - Bugetele locale ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale se elaborează, se aproba, se executa si se raportează in condițiile legii care reglementează finanțele publice locale.
o art. 129 alin. (2) lit. b) - Consiliul local exercita următoarele categorii de atribuții: b) atribuții privind dezvoltarea economica-sociala si de mediu a comunei, orașului sau municipiului;
o art. 129 alin. (4) lit. a) - In exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. b), consiliul local: a) aproba, la propunerea primarului, bugetul unității administrativ-teritoriale, virările de credite, modul de utilizare a rezervei bugetare si contul de încheiere a exercițiului bugetar;
o art. 155 alin. (1) lit. c) - Primarul îndeplinește următoarele categorii principale de atribuții: c) atribuții referitoare la bugetul local al unității administrativ-teritoriale;
o art. 155 alin. (4) lit. b) - In exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1) lit. c), primarul: b) întocmește proiectul bugetului unității administrativ-teritoriale si contul de încheiere a exercițiului bugetar si le supune spre aprobare consiliului local, in condițiile si la termenele prevăzute de lege.
Având în vedere necesitatea asigurării fondurilor pentru implementarea măsurilor de protecție socială stabilite de administrația publică centrală, a cheltuielilor cu bunuri și servicii, precum și încasarea unor venituri mai mari decât cele prevăzute în bugetul local inițial.
Față de elementele de drept și de fapt prezentate, în temeiul art. 139 alin. (1) și alin. (3) lit. a) coroborat cu art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, propun spre dezbatere și aprobare Proiectul de hotărâre înregistrat în registrul special de evidență a proiectelor de hotărâri ale Consiliului local al Comunei Cuza Vodă cu nr. 27 din 28.03.2024 privind aprobarea rectificării bugetului local pe anul 2024 al Comunei Cuza Vodă, în forma prezentată.
Primarul comunei,
ec. Monica-Silvia CEAUȘESCU