România

România

Județul Timiș

Orașul Deta

Orașul Deta

Anexa la HCL nr. 127/28.09.2021

REGULAMENT

privind măsurile metodologice, organizatorice, termenele și

circulația proiectelor de hotărâri ale Consiliului local Deta

CAPITOLUL I 

DISPOZITII GENERALE 

Art. 1. – Pentru reglementarea unor activităţi de interes local, Consiliul Local Deta adoptă hotărâri în limitele stabilite prin Constituţia României, republicată şi prin lege, şi numai în domeniile în care are competenţe şi atribuţii legale. 

Art. 2. – (1) Hotărârile Consilului Local Deta se iniţiază, se elaborează, se adoptă şi se aplică în conformitate cu prevederile Constituției României, republicată, cu dispozițiile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu principiile ordinii de drept. 

(2) La iniţierea şi elaborarea proiectelor de hotărâri se va avea în vedere caracterul de acte administrative de autoritate subordonate legii, hotărârilor și ordonanţelor Guvernului, altor acte de nivel superior sau de același nivel, cu care se află în conexiune, precum şi cu reglementările comunitare. 

(3) Reglementările cuprinse în hotărârile consiliului local nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior, si nici nu pot contraveni principiilor şi dispoziţiilor acestora. 

Art. 3. – Hotărârile consiliului local se adoptă pentru organizarea executării ori executarea în concret a legilor si a celorlalte acte normative de nivel superior cu respectarea termenelor stabilite de acestea, precum şi a propriilor hotărâri. 

CAPITOLUL II 

INITIEREA, ELABORAREA, REDACTAREA, STRUCTURA SI 

CONTINUTUL PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI 

Art. 4. – Potrivit prevederilor art. 136 alin(1) din OUG nr. 57/2019, privind Codul administrativ, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, au dreptul să iniţieze proiecte de hotărâri: primarul, consilierii locali sau cetăţenii. 

Art. 5. – În elaborarea proiectelor de hotărâri cu caracter normativ se parcurg următoarele etape: 

a. stabilirea obiectului şi scopului reglementării; 

b. stabilirea actelor normative care reglementează problematica respectivă şi abilitarea consiliului local sa stabilească măsuri pentru aplicarea lor; 

c. culegerea şi selectarea informaţiilor; 

d. prelucrarea şi analizarea informatiilor; 

e. elaborarea variantelor de soluție, delimitarea celor optime ca scop şi posibilitate de înfăptuire.

Art. 6. – (1) Elaborarea unui proiect de hotărâre se face de către cel care l-a propus în conformitate cu normele de tehnică legislativă, cu sprijinul secretarului general al orașului Deta şi al compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului. Secretarul general trebuie să verifice dacă proiectele de hotărâri au fost elaborate conform prevederilor Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. 

(2) La redactarea unui proiect de hotărâre trebuie avute în vedere sistematizarea ideilor în text şi stilul: 

a. proiectul de hotărâre trebuie redactat într-un limbaj și stil juridic specific normativ, concis, clar și precis, care să excludă orice echivoc; 

b. se vor folosi cuvinte în înțelesul lor curent din limba română, cu evitarea regionalismelor; 

c. este interzisă folosirea neologismelor, daca există un sinonim de largă răspândire în limba română; 

d. exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicitare în text, la prima folosire; 

e. utilizarea verbelor se face, de regulă, la timpul prezent, forma afirmativă; 

f. nu este permisă prezentarea unor explicații prin folosirea parantezelor; 

g. referirea în proiectul de hotărâre la un alt act normativ se face prin precizarea categoriei juridice a acestuia, a numărului sau a titlului și a datei publicării acelui act sau numai a categoriei juridice și a numărului, dacă astfel orice confuzie este exclusă. 

Art. 7. – (1) Părțile constitutive ale unui proiect de hotărâre se structurează astfel: 

a. antet – În stânga sus – Stema României, în dreapta sus a paginii, respectiv în dreapta stemei României – Stema orașului Deta, în mijloc: România, Județul Timiș, Consiliul local al orașului Deta; 

b. titlul proiectului de hotărâre – trebuie să cuprindă denumirea proiectului de hotărâre, precum şi obiectul reglementării exprimat sintetic (Hotărâre privind ….). Se interzice ca denumirea proiectului de hotărâre să fie aceeași cu cea a altui proiect de hotărâre în vigoare. În cazul în care prin hotărâre se modifică ori se completează o altă hotărâre, titlul va exprima operaţiunea de modificare sau de completare a hotărârii avută în vedere. Proiectul se numerotează și datează.

c. preambul – enunță în sinteza, scopul si după caz, motivarea proiectului de hotărâre. Preambulul cuprinde în sinteză scopul și temeiurile legale și de drept ale reglementării, fiind structurat în trei părți, fiecare parte reprezentată de o expresie distinctă, după cum urmează:

a) ”Analizând temeiurile juridice, respectiv:” – în care se menționează în mod expres articolele din actele normative pe baza şi în executarea cărora dispoziția este emisă (legi, ordonanțe, ordonanțe de urgență și hotărâri ale Guvernului, ordine, decizii etc.), și nu doar o indicare generică a actului normativ respectiv.

b) ”Ținând cont de:” – în care se menționează referatul de aprobare al inițiatorului, raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului, avizul consultativ al comisiilor de specialitate, diferite adrese, avizele obligatorii potrivit legii, precum și cele facultative etc..

c) ”Luând act de:” – în care sunt menționate alte documente ce fundamentează Proiectul de hotărâre și care nu fac parte din categoria documentelor menționate la lit. a) și b).

d. formula introductivă – cuprinde denumirea autorităţii emitente (Consiliul Local al oraşului Deta), precum şi temeiurile juridice pe baza şi în executarea cărora proiectul de hotărâre a fost emis. Înaintea părții dispozitive se utilizează formula: “ Consiliul locval al orașului Deta, întrunit în a ___-a ședință ordinară/extraordinară a mandatului _____-______, adoptă prezenta hotărâre:”.

e. partea dispozitiva – reprezintă conținutul propriu-zis al proiectului de hotărâre. 

f. atestarea autenticității – proiectul de hotărâre se semnează de către inițiator și se avizează pentru legalitate de către secretarul general al orașului Deta, căruia îi revine şi sarcina de a verifica dacă proiectul de hotărâre este conform cu prevederile Constituției si cu actele Parlamentului, dacă se integrează organic în sistemul legislației și dacă nu depăşeşte competenţa consiliului local. 

(2) Elementul structural de baza al părții dispozitive îl constituie articolul. Acesta se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul până la sfârșitul hotărârii, cu cifre arabe. Daca proiectul de hotărâre cuprinde un singur articol, acesta se va defini prin expresia “Articol unic”. 

(3) Alineatul este o subdiviziune a articolului, care de regulă este constituit dintr-o singură propoziţie sau frază, dar dacă acest lucru nu este posibil se pot adăuga noi propoziții sau fraze, separate prin punct şi virgula. Alineatul se evidențiază printr-o usoară retragere de la alinierea textului pe verticală. În hotărârile cu o anumită întindere, dacă un articol are două sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse în paranteză.

(4) Enumerările în textul unui articol sau alineat se prezintă distinct prin utilizarea literelor alfabetului românesc si nu prin liniuțe sau alte semne grafice. 

(5) Ultimele articole dintr-un proiect de hotărâre vor cuprinde: 

a) denumirea celor stabiliți să asigure ducerea la îndeplinire a prevederilor înscrise în hotărâre și să informeze periodic primarul oraşului cu rezultatele obtinute în urma aplicării ei. 

b) denumirea autorităților, instituțiilor și persoanelor interesate de conținutul hotărârii, pentru a se asigura comunicarea lor; 

Art. 8. – (1) La redactarea textului unui proiect de hotărâre se pot folosi, ca părți componente a acestuia, anexe care conțin prevederi ce cuprind exprimări cifrice, desene, tabele, planuri sau alte asemenea. 

(2) Pot constitui anexe la un proiect de hotărâre reglementările ce trebuie aprobate de consiliul local, cum sunt: regulamente, statute, metodologii sau norme cu caracter predominant tehnic. 

(3) Anexa trebuie să aibă un temei – cadru în corpul hotărârii și să se refere exclusiv la obiectul determinant prin textul de trimitere. 

(4) Textul – cadru de trimitere trebuie să facă, în finalul său, menţiunea că anexa face parte integrantă din proiectul de hotărâre; dacă sunt mai multe anexe, în finalul actului normativ se include un articol distinct, cuprinzând aceeaşi menţiune, însoţită de nominalizarea expresă a tuturor anexelor. 

(5) Titlul anexei va cuprinde exprimarea sintetică a ideii din textul de trimitere. 

(6) Daca sunt mai multe anexe, acestea se numerotează cu cifre arabe, în ordinea în care au fost enuntate în textul proiectului. Anexele la proiectul de hotărâre vor purta mențiunea “Anexa nr. ______ la Hotărârea nr. __ din _____”. 

Art. 9. – După intrarea în vigoare, pe durata existentei unei hotărâri pot surveni unele evenimente, precum modificarea, completarea sau abrogarea. 

Art. 10. – (1) Modificarea constă în schimbarea expresă a textului unuia sau mai multor articole ori alineate, dându-le o noua formulare. Pentru exprimarea normativă a intenției de modificare se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare. Proiectul de hotărâre se formulează utilizându-se sintagma „Se modifică și va avea următorul cuprins: ”, urmată de redactarea noului text. 

(2) Modificarea ori completarea unei hotărâri este admisă numai dacă nu se afectează concepția generală sau caracterul unitar al acestora, ori dacă nu privește întreaga sau cea mai mare parte a reglementărilor. În caz contrar, ele se înlocuiesc cu o noua reglementare, urmând sa fie în întregime abrogate. 

(3) În cazul în care se modifică sau se completează o altă hotărâre, articolele se numerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate. 

Art. 11. – Reglementările de modificare și completare se încorporează în actul de bază de la data intrării lor în vigoare, identificându-se cu acesta, iar intervențiile ulterioare de modificare sau completare vor fi raportate tot la actul de bază. 

Art. 12 – (1) Completarea unei hotărâri constă în introducerea unei dispoziții noi, cuprinzând soluții și ipoteze suplimentare, care se adaugă elementelor structurate existente prin utilizarea următoarei formule de exprimare: „După articolul … / alin. … se introduce un nou articol/alin., cu următorul conținut: ”. 

(2) Actul de completare poate să dispună renumerotarea articolelor actului completat și republicarea lui, sau ca acestea să dobândească numărul structurilor corespunzătoare din textul vechi, însoțite de un indice cifric pentru diferențiere. 

Art. 13. – (1) Prevederile cuprinse într-o hotărâre, contrare unei reglementări de același nivel sau de nivel superior, vor fi abrogate. 

(2) Abrogarea poate fi totală sau parțială. 

(3) În cazul abrogărilor parțiale, intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi la întregul act normativ, nu numai la textele rămase în vigoare. 

(4) Abrogarea unei hotărâri, parțială sau totală, are întotdeauna caracter definitiv, nemaiputându-se repune în vigoare.

(5) Abrogarea poate fi dispusă, de regulă, printr-o prevedere distinctă în finalul unei dispoziții care reglementează o anumită problematică, daca aceasta afectează reglementări conexe anterioare. 

Art.14. - (1) Proiectele de hotărâri pot fi iniţiate de primar, de consilierii locali sau de cetăţeni. 

(2) Elaborarea și redactarea proiectelor inițiate de către consilieri și cetățeni se face de cei care le propun în conformitate cu normele de tehnică legislativă, cu sprijinul secretarului general al unităţii administrativ-teritoriale, al compartimentului juridic și al celorlalte compartimente de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului și vor fi însoțite de referatul de aprobare al proiectului redactat de inițiatori.

(3) Proiectele de hotărâri și referatele de aprobare ale acestora inițiate de către primar se redactează în conformitate cu normele de tehnică legislativă de către compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului, stabilite de către primar și secretarul general, potrivit competentelor specifice ale acestora.

(4) Proiectele de hotărâri cu caracter normativ, însoțite de rapoartelor de specialitate referatele de aprobare, alte documente de prezentare și de motivare care îl însoțesc, precum și de rapoartele de specialitate ale compartimentelor de resort din aparatul de specialitate al primarului se înaintează secretarului general cu cel puțin  32 de zile lucrătoare înainte supunerea spre avizare, în format letric și editabil.

(5) Proiectele de hotărâri cu caracter individual, însoțite de rapoartelor de specialitate referatele de aprobare, alte documente de prezentare și de motivare care îl însoțesc, precum și de rapoartele de specialitate ale compartimentelor de resort din aparatul de specialitate al primarului se înaintează secretarului general cu cel puțin 8 zile înainte de data stabilită pentru desfășurarea ședințelor ordinare sau 6 zile în cazul ședințelor extraordinare. 

Art. 15. – (1) Proiectele de hotărâri trebuie sa fie însotite de referate de aprobare, întocmite de initiatori, în care se vor arata succint : 

a) cerintele care justifică intervenția normativă, atât din punct de vedere al legalității și al oportunității, cât si al eficienței și eficacității; 

b) efectele avute în vedere prin noua reglementare în funcție de obiectul reglementării, precum și, după caz, influența acestuia asupra bugetului local al orașului; 

c) fazele parcurse în pregătirea proiectelor, evidențiindu-se sursele de documentare, evaluări statistice, specialiștii consultanți și alte asemenea surse de informare utilizate; 

d) referiri la avizele obținute și, după caz, influența acestora asupra proiectelor; 

e) mențiuni, după caz, dacă se impune modificarea, completarea sau abrogarea unor hotărâri anterioare în materia respectivă de către consiliul local. 

(2) Referatele de aprobare a proiectelor de hotărâri se semnează de iniţiatori. 

Art. 16. – Proiectele de hotărâri se  înregistrează de secretarul general al unității administrativ teritoriale în Monitorul Oficial Local, iar referatele de aprobare și alte documente de prezentare și de motivare care îl însoțesc se înregistrează la registratura primăriei și se transmit de secretarul general al orașului Deta, compartimentelor de resort din aparatul de specialitate al primarului în vederea analizării și întocmirii rapoartelor de specialitate și totodată și comisiilor de specialitate în vederea dezbaterii și întocmirii avizelor, cu menționarea datei de depunere a rapoartelor și a avizelor, astfel încât rapoartele compartimentelor de resort să poată fi transmise și comisiilor de specialitate înainte de pronunțarea acestora. 

Art. 17. – Comisiile de specialitate cărora li s-au transmis proiectul de hotărâre însoțit de documentele prevăzute la articolul de mai sus și cărora li s-a solicitat avizul, vor emite acest aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului. Avizele se înregistrează de către Comisiile de specialitate în Registrul electronic de evidență a avizelor/rapoartelor.

Art. 18. – Comisiile de specialitate transmit avizul secretarului general al orașului Deta, care va lua măsuri pentru aducerea lui la cunoștința consilierilor locali și ai inițiatorilor, după caz, cel mai târziu în ziua ședinței. 

Art. 19. – Proiectele de hotărâri înscrise pe ordinea de zi a ședinței consiliului local, pot fi dezbătute numai dacă sunt însoțite de: 

a) referatul de aprobare semnat de inițiator;

b) raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului; 

c) avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale consiliului local; 

d) alte documente prevăzute de legislația specială. 

Art. 20. – Secretarul general al orașului Deta este obligat să aducă la cunoștința consiliului local cazul neîndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 19, înainte de adoptarea ordinii de zi. 

Art. 21. – (1) Rapoartele și avizele prevăzute la art. 19 trebuie întocmite în termenul prevăzut la art. 16, dar nu mai târziu de 30 de zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse pentru a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului local, respectiv în termen de cel mult 3 zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor extraordinare. În situația ședințelor extraordinare convocate de îndată, rapoartele compartimentelor de specialitate se întocmesc în procedură de urgență, cel târziu odată cu proiectul hotărârii. 

(2) Proiectele de hotărâri se înregistrează într-un Registru pentru evidența proiectelor de hotărâri în format electronic; registrul electronic poate fi accesat pe site-ul primăriei, la Secțiunea ”Monitorul Oficial Local”, subsecțiunea ”Hotărârile autorității deliberative – Registrul pentru evidența proiectelor de hotărâri ale autorității deliberative”; 

(3) În cazul în care s-au cerut rapoarte de la două ori mai multe compartimente de resort acestea vor elabora un raport comun.

(4) Prin raportul compartimentului de resort se asigură fundamentarea proiectului de hotărâre supus dezbaterii consiliului local. 

Art. 22 - Secretarul general al orașului Deta va verifica îndeplinirea condiţiilor de formă și de fond pentru fiecare proiect de hotărâre, inclusiv respectarea normelor de tehnică legislativă, prevăzute de Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. 

Art. 23. – Secretarul general al orașului Deta redactează proiectul ordinii de zi pe care îl prezintă primarului, ca anexă la documentul de convocare. Proiectul ordinii de zi va conține doar proiectele de hotărâri care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 19. 

CAPITOLUL III 

DEZBATEREA PUBLICĂ A PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI 

Art. 24. – (1) Proiectele de hotărâri cu caracter normativ care urmează a se discuta în şedinţele consiliului local se aduc la cunoştinţa locuitorilor oraşului cu cel putin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre analiză, avizare și adoptare, printr-un anunț afisat la sediu într-un spațiu accesibil publicului, precum și pe site-ul primăriei, în conformitate cu prevederile din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, cu modificările şi completările ulterioare. 

(2) Anunţul trebuie să cuprindă: 

a) referatul de aprobare privind necesitatea adoptării proiectului de hotărâre de către consiliul local; 

b) textul complet al proiectului de hotărâre; 

c) termenul limită, locul şi modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de hotărâre. 

(3) Persoana responsabilă pentru relaţia cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de hotărâre propus este desemnată prin dispoziția primarului. 

(4) Proiectul de hotărâre cu caracter normativ se transmite spre analiză şi avizare autorităţilor publice interesate numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate. 

Art. 25. – (1) Daca o asociaţie legal constituită sau o altă autoritate publică a cerut în scris organizarea de întâlniri pentru dezbaterea publică a proiectelor de hotărâri cu aplicabilitate generala, acestea se organizează în cel mult 10 zile de la publicarea datei și locului unde urmează să fie organizate. 

(2) Printre proiectele de hotărâri cu aplicabilitate generala, care fac obiectul dezbaterilor publice, se enumără: adoptarea bugetului local al oraşului Deta, aprobarea impozitelor şi taxelor locale, aprobarea Regulamentului local de implicare a publicului în elaborarea sau revizuirea planurilor de urbanism, aprobarea Planului Urbanistic General etc. 

(3) Proiectele de hotărâri în cazul cărora se impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, se supun adoptării în procedura de urgenţă prevăzută de reglementările în vigoare. 

(4) La dezbaterea publică vor participa în mod obligatoriu iniţiatorul proiectului de hotărâre şi personalul din compartimentul de specialitate care a redactat raportul la proiectul de hotărâre, precum si reprezentanţii autorităţii publice sau ai asociaţiei legal-constituite care au solicitat organizarea dezbaterii publice. 

(5) Dezbaterile, propunerile şi sugestiile participanților se consemnează într-un proces-verbal şi se transmit împreună cu recomandările scrise iniţiatorului proiectului. 

(6) Dacă în urma propunerilor şi observaţiilor primite s-au adus modificări proiectului de hotărâre iniţial, va fi reformulat în mod corespunzător, dacă iniţiatorul şi-a însuşit aceste modificări, astfel încât acestea să se refere la forma proiectului de hotărâre care va fi transmis spre avizare compartimentului de specialitate. 

(7) După definitivare, originalul proiectului de hotărâre însoţit de referatul de aprobare, refăcute conform modificărilor operate, se transmite spre avizare compartimentului de specialitate, în termen de maximum 3 zile de la primirea proiectului de hotărâre, în forma finală. 

Art. 26. – (1) Anunţul privind şedinţa publică se afişează la sediul consiliului local într-un spatiu accesibil publicului, cu cel putin 3 zile înainte de desfaşurare. Acest anunţ trebuie adus la cunostinţa cetăţenilor şi a asociaţiilor legal constituite care au prezentat sugestii şi propuneri în scris, cu valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează să fie abordat în şedinţa publică, şi va conţine data, ora şi locul de desfăşurare a şedinţei publice, precum si ordinea de zi. 

(2) Invitarea specială a unor persoane la şedinţa publică sunt în sarcina persoanei responsabile pentru relația cu societatea civila. 

(3) Punctele de vedere exprimate în cadrul şedinţelor publice au valoare de recomandare. 

(4) Minuta şedinţei publice va fi postată pe site-ul Primăriei orașului Deta. 

CAPITOLUL IV 

DISPOZITII CU PRIVIRE LA ANALIZA SI SUPUNEREA 

SPRE ADOPTARE A PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI 

Art. 27. – (1) Primarul oraşului Deta, primind proiectul ordinii de zi de la secretarul general al orașului Deta și compartimentele de resort, va emite dispoziția de convocare și va dispune convocarea consilierilor locali şi a invitaţilor a căror prezenţă este necesară pentru desfăşurarea lucrărilor şedinţei. 

(2) Consilierii locali sunt convocați prin mijloace electronice prin grija secretarului general al orașului Deta, cel târziu în ziua ulterioară primirii de către acesta a dispoziției sau documentului de convocare, după caz. 

Art. 28. – Pentru dezbaterea proiectelor de hotărâri în şedinţele consiliului local, secretarul general al orașului Deta va lua măsuri de transmitere a acestora consilierilor locali odată cu convocarea acestora, data ședinței fiind stabilită astfel: 

-în termen de 5 zile de la data comunicării dispoziției în cazul ședințelor ordinare; 

-în termen de 3 zile de la data comunicării dispoziției sau documentului de convocare pentru ședințele extraordinare; 

-în caz de forță majoră și/sau maximă urgență pentru rezolvarea intereselor locuitorilor orașului și în situațiile stabilite în Regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local, convocarea acestuia pentru ședința extraordinară, se face de îndată. 

Art. 29. – (1) Proiectele de hotărâri incluse pe ordinea de zi aprobată de consiliul local vor fi dezbătute şi adoptate în conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare şi cu procedura stabilită prin Regulamentul de organizare si functionare a consiliului local. 

Art. 30. – (1) Dezbaterea proiectului de hotărâre va fi precedată de prezentarea de către iniţiator a referatului de aprobare care a condus la promovarea proiectului, de către compartimentului de resort a raportului de specialitate şi a avizului comisiei de specialitate de către preşedintele acesteia sau, un raportor desemnat. 

(2) În cazul când documentele arătate la alin. (1) au fost studiate de toţi consilierii, prezentarea acestora nu mai este necesară. 

(3) Dezbaterile proiectului de hotărâre sunt generale și pe articole. 

(4) La discutarea fiecărui articol consilierii pot lua cuvântul pentru a-si exprima punctul de vedere. 

(5) Preşedintele de şedinţă poate supune acestuia spre aprobare sistarea discuţiilor la articolul dezbătut. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului, iar discuţiile se sistează dacă propunerea este adoptată cu majoritate simplă. 

(6) Este interzisă adresarea de insulte sau calomnii de către consilierii locali prezenţi la şedinţă, precum şi dialogul dintre vorbitori şi persoanele aflate în sală. 

(7) Asupra proiectelor de hotărâri au loc dezbateri generale şi pe articole, consilierii locali, precum şi ceilalţi iniţiatori prezenţi la şedinţă putând formula amendamente de fond sau de formă. 

(8) Amendamentele se formulează în scris şi se pot depune de către primar, oricare dintre consilierii locali, un grup de consilieri locali sau o comisie de specialitate. Iniţiatorul unui amendament îl poate retrage sau poate renunţa la susţinerea acestuia, în orice moment. În acest caz, amendamentul nu se mai supune la vot. 

(9) Pentru a putea fi dezbătut amendamentul, acesta trebuie depus la secretarul general cel mai târziu în ziua şedinţei consiliului local. 

(10) Amendamentele la proiectele de hotărâri ale consiliului local se transmit în formă scrisă şi conţin următoarele elementele: 

a) iniţiatorul sau iniţiatorii;

b) numărul de înregistrare şi titlul proiectului de hotărâre a consiliului local pentru care se depune amendamentul;

c) tipul amendamentului: modificare sau completare;

d) textul iniţial;

e) textul amendamentului formulat;

f) motivaţia amendamentului;

g) semnătura persoanei care propune amendamentul.

(11) Secretarul general numerotează amendamentele depuse pentru fiecare proiect de hotărâre a consiliului local în ordine crescătoare a articolelor din cadrul proiectului de hotărâre a consiliului local. Secretarul general numerotează amendamentele depuse ţinând cont de ordinea textelor asupra cărora se formulează amendamente în cadrul proiectului de hotărâre a consiliului local. În cazul în care două sau mai multe amendamente se referă la acelaşi text din cadrul proiectului de hotărâre a consiliului local, acestea se numerotează în ordinea în care au fost primite de către secretarul general. 

(12) În timpul dezbaterilor se pot formula amendamente verbale care să vizeze corelări tehnico-legislative, gramaticale sau lingvistice la proiectul de hotărâre a consiliului local. Astfel:

a) conţinutul amendamentelor verbale se menţionează în procesul-verbal de şedinţă;

b) asupra amendamentelor verbale care vizează corelări tehnico-legislative, gramaticale sau lingvistice, formulate în timpul dezbaterilor, iniţiatorul are dreptul de a exprima un punct de vedere.

 (13) Amendamentele se supun votului consiliului local în ordinea numerotării lor. Dacă s-a adoptat un amendament, celelalte amendamente care cuprind prevederi contrare amendamentului adoptat se socotesc respinse fără a mai fi supuse votului. 

(14) După supunerea la vot a tuturor amendamentelor se supune la vot proiectul de hotărâre a consiliului local în forma cu amendamente. 

(15) Respingerea unui proiect de hotărâre a consiliului local înscris pe ordinea de zi, precum şi orice supunere la vot a unei propuneri înscrise pe ordinea de zi nu constituie hotărâre a consiliului local ca act administrativ, în acest caz, menţionându-se doar rezultatul votului în procesul-verbal al şedinţei fără redactarea unei hotărâri a consiliului local. 

(16) Supunerea la vot în timpul şedinţelor consiliului local a unei situaţii procedurale prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare nu constituie hotărâre a consiliului local ca act administrativ. Menţionarea acestor situaţii procedurale, precum şi rezultatul votului se fac obligatoriu în procesul-verbal al şedinţei. 

(17) Dacă în urma dezbaterilor din ședința consiliului local se impun modificări de fond în conținutul proiectului de hotărâre, la propunerea primarului, a secretarului general al unității administrativ teritoriale sau a consilierilor locali și cu acordul majorității consilierilor locali prezenți, președintele de ședință retransmite proiectul de hotărâre, în vederea reexaminării de către initiator și de către compartimentele de specialitate 

Art. 31. – (1) Dupa închiderea dezbaterilor generale și pe articole se supune votului fiecare articol în parte si proiectul de hotărâre în ansamblul său. 

(2) Înaintea închiderii dezbaterilor, inițiatorul proiectului de hotărâre poate cere, motivat, retragerea sau amânarea proiectului de pe ordinea de zi. 

Art. 32. – (1) Sinteza dezbaterilor din cadrul ședințelor consiliului local, precum și modul în care şi-a exercitat votul fiecare consilier local se consemnează într-un proces-verbal, semnat de preşedintele de şedinţă şi de secretarul general al orașului Deta, care îşi asumă, prin semnătură, responsabilitatea veridicităţii celor consemnate. 

(2) La începutul fiecărei şedințe de consiliu local, preşedintele de şedinţă supune spre aprobare procesul-verbal al şedinţei anterioare, consilierii locali având dreptul să conteste conţinutul procesului-verbal şi să ceară menţionarea exactă a opiniilor exprimate în şedinţa anterioară. 

(3) Procesul-verbal şi documentele care au fost dezbătute în şedinţa se depun într-un dosar special al şedinţei respective, care va fi numerotat şi sigilat de preşedintele de şedinţă şi de secretarul general al orașului Deta, după aprobarea procesului-verbal. 

(4) O copie a procesului-verbal se va afişa în termen de 3 zile de la data aprobării procesului verbal pe pagina de internet la Secțiunea ”Monitorul Oficial Local”, subsecțiunea “Alte documente – Procesele verbale ale ședințelor consiliului local”, prin grija secretarului general al orașului Deta. 

Art. 33. – După semnarea hotărârilor adoptate în şedinţa ordinară/extraordinară a consiliului local, prin grija secretarului general al orașului Deta se va asigura: 

a) înregistrarea şi numerotarea hotărârilor în registrul special de evidenţă, în cadrul anului calendaristic în format electronic; registrul electronic poate fi accesat pe site-ul primăriei, la Secțiunea ”Monitorul Oficial Local”, subsecțiunea ”Hotărârile autorității deliberative – Registrul pentru evidența hotărârilor autorității deliberative” 

b) comunicarea hotărârilor în cel mult 10 zile lucrătoare de la data adoptării, prefectului județului, pentru a-și exercita controlul de legalitate. 

Art. 34. – În termen de 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect, secretarul general al orașului Deta va asigura, după caz : 

a) aducerea la cunoştinţă publică a hotărârilor cu caracter normativ, data cu care acestea devin obligatorii; 

b) transmiterea hotărârilor la instituţiile şi/sau autorităţile interesate ori obligate a asigura aducerea la îndeplinire, dacă pentru acestea nu s-a cerut de către prefect reanalizarea lor; 

c) prezentarea în şedinţa ordinara sau extraordinară, după caz, a consiliului local a hotărârilor pentru care s-a cerut reanalizarea, în vederea modificării sau revocării. Consiliul local se va pronunța prin hotărâre de modificare sau revocare, potrivit metodologiei din prezentul regulament, sau aviz de menținere a hotărârii. 

Art. 35. – (1) Aducerea la cunoştinţă publică a hotărârilor atât cele cu caracter normativ, cât și cele cu caracter individual se face, prin publicarea acestora pe site-ul primăriei, la Secțiunea ”Monitorul Oficial Local”, subsecțiunea ”Hotărârile autorității deliberative” cu respectarea dispoziţiilor art. 197 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare. 

Art. 36. – (1) După intrarea în vigoare a hotărârilor consiliului local, acestea pot fi supuse modificării, completării, abrogării, suspendării şi republicării, cu respectarea prevederilor Legii nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. 

(2) În cazul când se va interveni asupra unei hotărâri printr-unul din procedeele prevăzute la alin.(1) aceasta se va putea face numai pe baza unei hotărâri a consiliului local şi cu respectarea termenului stabilit în acest scop sau din proprie iniţiativă, cu respectarea regulilor prevăzute în Cap.VI din Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. 

CAPITOLUL V 

DISPOZITII FINALE 

Art. 37. – Referatele de aprobare şi avizele originale, variantele şi formele succesive ale proiectelor de acte care fac obiectul reglementării prin prezentul regulament, precum şi originalul hotărârii se păstrează de către secretarul general al orașului Deta. 

Art. 38. – Prezentul regulament poate fi modificat şi/sau completat prin hotărâre a consiliului local, în condiţiile legii, şi cu respectarea normelor de tehnică legislativă prevăzute în Legea nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

     PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ

        Consilier Florian HIDIȘ                                               

                                                                                                  Contrasemnează pentru legalitate,

                                                                                                         SECRETAR GENERAL,

                                                                                                             Coralia SCULEAN.