ROMÂNIA
JUDEŢUL HUNEDOARA
MUNICIPIUL DEVA
CONSILIUL LOCAL DEVA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a serviciului social
„Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice”
Art. 1. Definiţie
Regulamentul de organizare şi funcţionare este un document propriu al serviciului social „Servicii
de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice", aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al municipiului Deva, cu respectarea standardelor minime de calitate aplicabile şi a asigurării accesului persoanelor beneficiare la informaţii privind condiţiile de admitere, serviciile oferite, a condițiilor de suspendare/încetare a acordării serviciilor sociale, precum și a serviciilor oferite etc.
Prevederile prezentului regulament sunt obligatorii atât pentru persoanele beneficiare, cât şi pentru angajaţii serviciului social şi, după caz, pentru membrii familiei beneficiarilor, reprezentanţii legali/convenţionali.
Art. 2. Identificarea serviciului social
Serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice", cod serviciu social 8810 ID-I, înființat și administrat de furnizorul de servicii sociale Direcţia de Asistenţă Socială Deva, acreditat conform Certificatului de acreditare Seria AF Nr.005428/21.12.2018, este un serviciu social, fără personalitate juridică, licențiat conform Licenței de funcționare seria LF nr. 0011628.
Serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice” funcționează în subordinea Serviciului Programe și Servicii Sociale - Biroul Asistență Comunitară din cadrul Direcției de Asistenţă Socială Deva, la adresa din municipiul Deva, strada I.L Caragiale, nr. 4.
Art. 3. Scopul serviciului social
Scopul serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice", este acela de prevenire, limitare sau înlăturare a efectelor temporare ori permanente ale unor situaţii care pot afecta viaţa și independența persoanei vârstnice sau pot genera riscul de excluziune socială a persoanelor vârstnice din municipiul Deva, creșterea calității vieții acestora, precum și prevenirea instituționalizării acestora.
Pentru realizarea scopului propus, prin serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" se realizează activități de îngrijire a persoanei vârstnice prin acordarea de ajutor pentru activitățile de bază și instrumentale ale vieții zilnice, consiliere juridică, psihologică, socială şi administrativă, sprijin pentru plata unor servicii şi obligaţii curente, îngrijirea locuinţei şi gospodăriei, ajutor pentru menaj, prepararea hranei, acordare de suport în menținerea legăturii cu medicul de familie/curant, etc., fiind implicați, la nevoie sau la solicitarea persoanei vârstice și alți specialisti din cadrul Direcției de Asistență Socială Deva.
Art. 4. Cadrul legal de înfiinţare, organizare şi funcţionare
(A) Serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice", funcţionează cu respectarea prevederilor cadrului general de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale reglementat de <LLNK 12011 292 10 201 0 18>Legea nr. 292/2011 a asistenței sociale, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr.17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a altor acte normative secundare aplicabile domeniului.
(B) Standardul minim de calitate aplicabil: Standarde minime de calitate pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu pentru persoane vârstnice aprobate prin Anexa nr.8 privind standardele minime de calitate pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu pentru persoane vârstnice, cod 8810 ID -I la Ordinul 29/2019 pentru aprobarea Standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum și pentru serviciile acordate în comunitate, serviciile acordate în sistem integrat și cantinele sociale, cu modificările și completările ulterioare.
(C) Serviciile sociale sunt acordate gratuit sau cu plata unei contribuții din partea beneficiarului serviciului social, stabilită în baza Hotarârii Consiliului Local al municipiului Deva.
Art. 5. Principiile care stau la baza acordării serviciului social
(A) Serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" se organizează şi funcţionează cu respectarea principiilor generale care guvernează sistemul naţional de asistenţă socială, precum şi cu principiile specifice care stau la baza acordării serviciilor sociale prevăzute în legislaţia specifică, în convenţiile internaţionale ratificate prin lege şi în celelalte acte internaţionale în materie la care România este parte, precum şi în standardele minime de calitate aplicabile.
(B) Principiile specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale de către serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" sunt următoarele:
a) Respectarea, cu prioritate, a dreptului de a trăi în propria familie sau, dacă acest lucru nu este posibil, într-o familie substitutivă sau, după caz, într-un mediu familial (domiciliul/locuința persoanei beneficiare/persoanei care acordă sprijin persoanei vârstnice);
b) Respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
c) Protejarea şi promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce priveşte egalitatea de şanse şi tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia şi demnitatea personală şi întreprinderea de acţiuni nediscriminatorii şi pozitive cu privire la persoanele beneficiare;
d) Asigurarea protecţiei împotriva abuzului, neglijării şi exploatării persoanei beneficiare;
e) Asistarea persoanelor fără capacitate de exerciţiu în realizarea şi exercitarea drepturilor lor;
f) Ascultarea opiniei persoanei beneficiare şi luarea în considerare a acesteia, ţinându-se cont, după caz, de vârsta şi de gradul său de maturitate, de discernământ şi capacitatea de exerciţiu.
g) Facilitarea menţinerii relaţiilor personale ale beneficiarului şi a contactelor directe, după caz, cu fraţii, părinţii, alte rude, prieteni, precum şi cu alte persoane faţă de care acesta a dezvoltat legături de ataşament;
h) Promovarea unui model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;
i) Asigurarea unei îngrijiri individualizate şi personalizate a persoanei beneficiare;
j) Preocuparea permanentă pentru identificarea soluţiilor de integrare în familie/în comunitate, pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza potenţialului şi abilităţilor persoanei beneficiare de a trăi independent;
k) Încurajarea iniţiativelor individuale ale persoanelor beneficiare şi a implicării active a acestora în soluţionarea situaţiilor de dificultate;
l) Asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
m) Asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale;
n) Primordialitatea responsabilităţii persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor capacităţi de integrare socială şi implicarea activă în soluţionarea situaţiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat.
Art. 6. Beneficiarii serviciilor sociale
- Beneficiarii serviciilor sociale acordate de serviciul social "Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" sunt persoanele vârstnice, care, nu dețin un certificat de încadrare în gradul de handicap grav cu asistent personal sau însoțitor, persoane care, ca urmare a pierderii autonomiei funcţionale din cauze fizice, psihice sau mintale, nu au capacitatea de a se gospodări şi de a îndeplini cerinţele fireşti ale vieţii cotidiene și necesită ajutor semnificativ pentru a realiza activităţile uzuale ale vieţii de zi cu zi fiind încadrate în următoarele grade de dependență:
- gradul IA - persoanele care şi-au pierdut autonomia mentală, corporală, locomotorie, socială şi pentru care este necesară prezența continuă a personalului de îngrijire;
- gradul IB - persoanele grabatare, lucide sau ale căror funcţii mentale nu sunt în totalitate alterate şi care necesită supraveghere şi îngrijire medicală pentru marea majoritate a activităţilor vieţii curente, noapte şi zi. Aceste persoane nu îşi pot efectua singure activităţile de bază de zi cu zi;
- gradul IC - persoanele cu tulburări mentale grave (demente), care şi-au conservat în totalitate sau în mod semnificativ facultăţile locomotorii, precum şi unele gesturi cotidiene pe care le efectuează numai stimulate (necesită o supraveghere permanentă, îngrijiri destinate tulburărilor de comportament, precum şi îngrijiri regulate pentru unele dintre activităţile de igienă corporală);
- gradul IIA - persoanele care şi-au conservat autonomia mentală şi parţial autonomia locomotorie, dar care necesită ajutor zilnic pentru unele dintre activităţile de bază ale vieţii de zi cu zi;
- gradul IIB - persoanele care nu se pot mobiliza singure din poziţia culcat în picioare, dar care, o dată ridicate, se pot deplasa în interiorul camerei de locuit şi necesită ajutor parţial pentru unele dintre activităţile de bază ale vieţii de zi cu zi;
- gradul IIC - persoanele care nu au probleme locomotorii, dar care trebuie să fie ajutate pentru activităţile de igienă corporală şi pentru activităţile instrumentale;
- gradul IIIA - persoanele care se deplasează singure în interiorul locuinţei, se alimentează şi se îmbracă singure, dar care necesită un ajutor regulat pentru activităţile instrumentale ale vieţii de zi cu zi; în situaţia în care aceste persoane sunt găzduite într-un cămin pentru persoane vârstnice ele sunt considerate independente;
- gradul IIIB - persoanele care nu şi-au pierdut autonomia şi pot efectua singure activităţile vieţii cotidiene.
- Beneficiarii serviciului social sunt persoane vârstnice, cu domiciliul în municipiul Deva, pentru care a fost stabilit un grad de dependență și care se găsesc în cel puțin una dintre următoarele situații:
- Nu au familie/nu există membrii ai familiei pe raza municipiului Deva/nu menține lăgătura cu familia/ membrii familiei nu au posibilitatea acordării îngrijirii persoanei vârstnice și nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta;
- Nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;
- Nu au capacitatea de a se gospodări singure şi de a îndeplini cerinţele fireşti ale vieţii cotidiene și necesită ajutor semnificativ pentru a realiza activităţile uzuale ale vieţii de zi cu zi.
- Se află în imposibilitatea de a-și asigura nevoile sociomedicale, din cauza bolii ori stării fizice sau psihice.
Serviciile sociale vor fi acordate la domicilul/reședința beneficiarului.
- Condiţiile de accesare a serviciilor sociale furnizate de „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" sunt următoarele:
a) Persoana vârstnică trebuie să aibă domiciliul/reședința pe raza municipiului Deva și să se afle în cel puțin una din situațiile enumerate la art. 6 alin. (2).
b) Acte necesare în vederea admiterii:
- Cererea de admitere semnată de beneficiar;
- Declarația pe propia răspundere a beneficiarului cu privire la veridicitatea datelor declarate, la inexistența unui document autentic care să aibă ca obiect obligația îngrijirii persoanei vârstnice, care va fi reînoită anual, al cărei conținut va fi stabilit de către furnizorul de servicii sociale;
- Declarația pe propia răspundere a beneficiarului cu privire la acordul acestuia privind verificarea datelor de către D.A.S. Deva, în bazele de date la care are acces;
- Declarație pe propria răspundere a persoanelor fără venituri cu privire la acest aspect;
- Adeverința ANAF, certificat fiscal (unde este cazul);
- Angajament de plată (unde e cazul);
- Hotărâre judecătorească de numire tutore sau curator ( unde e cazul);
- Consimțământul rudelor de gradul I în cazul persoanelor vârstnice fără discernamânt;
- Acord privind prelucrarea datelor cu caracter personal;
- Cartea de identitate a beneficiarului, în copie, după caz cartea de identitate a reprezentantului legal şi cartea de identitate a persoanei care plăteşte/persoanelor care plătesc, integral sau parţial, contribuţia beneficiarului, în copie;
- Copie a actelor de stare civilă (carte de identitate, certificate de naștere, căsătorie, divorț);
- Copie a cuponului de pensie sau a altor documente care fac dovada veniturilor solicitantului;
- Actele/documentele emise în condiţiile legii prin care se atestă gradul de dependenţă al persoanei/gradul de handicap şi recomandarea îngrijirii la domiciliu, planul individualizat de asistenţă şi îngrijire, dacă există, orice alte documente eliberate de serviciile publice de asistenţă socială, structuri specializate în evaluare complexă, cabinete medicale care evidenţiază necesitatea acordării de ajutor pentru efectuarea activităţilor de bază ale vieţii zilnice;
- Adeverință medicală de la medicul de familie, din care să reiasă diagnosticul prezent, antecedentele medicale personale, precum și faptul că solicitantul suferă/nu suferă de boli psihice și infecto-contagioase;
- Alte acte medicale din care să rezulte bolile de care suferă solicitantul și tratamentul pe care îl urmează.
- Orice alt document considerat a fi necesar pentru dovedirea situației socio-economice
Asistenţa socială pentru persoanele vârstnice se acordă la cererea scrisă a persoanei vârstnice interesate sau a reprezentantului legal al acesteia. Cererea poate fi transmisă pe suport hârtie sau în format electronic şi trebuie însoţită de declaraţia pe propria răspundere privind veridicitatea datelor declarate, de un angajament de plată pentru situaţiile în care dreptul este acordat necuvenit (unde este cazul), precum şi de alte documente doveditoare.
Prin angajamentul de plată, persoana vârstnică sau reprezentantul legal al acesteia îşi asumă obligaţia de restituire a sumelor încasate necuvenit şi precizează sursele de venit din care se va face plata/recuperarea acestora (unde este cazul).
Stabilirea nevoilor persoanelor vârstnice se realizează prin anchetă socială, cu respectarea criteriilor prevăzute în grila națională de evaluarea a nevoilor persoanelor vârstnice.
c) Fișa de evaluare/reevaluare a nevoilor de îngrijire personală la domiciliul a beneficiarului este întocmită de personalul de specialitate din cadrul Direcției de Asistență Socială Deva după modelul fișei de evaluare socio-medicală din Grila națională de evaluare a persoanelor vârstnice, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 886/2000 pentru aprobarea Grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice;
Serviciul social utilizează și aplică o procedură proprie de accesare a serviciului social.
d) Aprobarea/respingerea cererii de acordare a serviciilor sociale de îngrijire la domiciliu, precum și suspendarea/încetarea acordării acestora se realizează prin dispoziția Directorului Executiv al Direcției de Asistență Socială Deva, la propunerea personalului de specialitate;
e) Acordarea serviciilor sociale în cadrul serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" se realizează în baza unui contract de furnizare servicii, încheiat între Direcția de Asistență Socială Deva şi beneficiar sau, după caz, reprezentantul legal al acestuia, în care sunt stipulate serviciile acordate, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi contribuția beneficiarului.
f) Formatul şi conţinutul contractului de furnizare servicii este stabilit de Direcția de Asistență Socială Deva, în baza modelului aprobat prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale.
- Dacă este cazul, în funcţie de condiţiile contractuale, respectiv existenţa unei persoane/unor persoane care participă la plata contribuţiei din partea beneficiarului, se încheie angajamente de plată cu acestea. Angajamentele de plată fac parte integrantă din contract.
- Contractul de furnizare a serviciilor este redactat în două sau mai multe exemplare originale, în funcţie de numărul semnatarilor contractului.
(D) Condiţii de încetare/suspendare a acordării serviciilor sociale acordate de „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice":
- Direcția de Asistență Socială Deva elaborează şi utilizează o procedură proprie privind încetarea acordării serviciilor sociale
- Procedura stabileşte situaţiile în care încetează acordarea serviciilor către beneficiar, după cum urmează:
- expirarea duratei pentru care a fost încheiat contractul;
- acordul părților privind încetarea contractului;
- scopul contractului a fost atins;
- forță majoră, dacă este invocată;
- la solicitarea beneficiarului sau a reprezentantului legal al acestuia;
- decesul beneficiarului;
- prin internarea beneficiarului într-o unitate medicală sau socială mai mult de 180 zile calendaristice;;
- dacă beneficiarul a fost încadrat în grad de handicap grav cu asistent personal/cu însoțitor sau beneficiază de indemnizație pentru însoțitor;
- schimbarea domiciliului beneficiarului în altă localitate;
- încheierea de către beneficiar a unui contract de întreținere/contract de vânzare- cumpărare cu clauză de întreținere a locuinței sale sau orice alt act juridic cu clauză de întreținere, pe perioada valabilității contractului de acordare a serviciilor sociale;
- beneficiarul este instituționalizat în cadrul unui centru de asistență și îngrijire;
- în alte situații prevăzute de legislație.
- alte cazuri prevăzute de lege.
- Direcția de Asistență Socială Deva elaborează şi utilizează o procedură proprie privind suspendarea furnizării serviciului social. Procedura stabileşte situaţiile în care se suspendă acordarea serviciilor către beneficiar, după cum urmează:
- La solicitarea beneficiarului sau a reprezentantului legal al acestuia;
- În cazul internării într-o unitate medicală pe o perioadă mai mare de 7 zile calendaristice, dar nu mai mare de 180 de zile calendaristice;
- Schimbarea temporară a locuirii beneficiarului în altă localitate, pentru o durată care să nu depășească 180 de zile calendaristice;
- Beneficiarii sunt informați asupra condiţiilor/situaţiilor de încetare/suspendare a acordării serviciului social. Informarea va fi înregistrată în Registrul de evidenţă a informării beneficiarilor având semnătura beneficiarului şi a persoanei care a făcut informarea.
- Suspendarea va opera la solicitarea scrisă a persoanei beneficiare, înregistrată la Direcția de Asistență Socială Deva, fiind încheiat un act aditional la contractul de furnizare a serviciilor sociale. În situația în care persoana beneficiară se află în imposibilitate de a solicita suspendarea, dar există informații că aceasta se află în una dintre situațiile enumerate la art. 6 alin. (4) lit.„b”, în baza documentelor întocmite și înregistrate de către personalul de specialitate a serviciului social, acordarea serviciilor va fi suspendată prin decizia unilaterală a furnizorului de servicii, prin emiterea unei dispoziții a Directorului executiv al Direcției de Asistență Socială Deva
- Încetarea suspendării acordării serviciilor sociale va fi efectuată la solicitarea scrisă a beneficiarului, înregistrată la Direcția de Asistență Socială Deva, prin Dispoziția Directorului executiv al Direcției de Asistență Socială Deva în acest sens.
Reluarea acordării serviciilor sociale va fi dispusă, ulterior suspenării, prin dispozitia furnizorului de servicii sociale, în urma evaluării situației beneficiarului prin anchetă socială, realizată de către personalul de specialitate din cadrul serviciului social.
Orice modificare a clauzelor cotractuale precum și încetarea/suspendarea acordării serviciilor sociale va fi realizată prin act aditional la contractul de furnizare, execeptând situațiile deosebite care nu permit obținerea acordului beneficiarului, situație în care aceasta va fi realizată prin decizia unilaterală a furnizorului de servicii.
Programul de acordare a serviciilor de îngrijire la domiciliu se stabilește de comun acord cu beneficiarul și cu îngrijitorul la domiciliu în funcție de nevoile beneficiarului și în limita capacității serviciului. Orice cerere de modificare a programului stabilit în planul individual de asistență și îngrijire se face cu minim 48 de ore înainte, telefonic sau în scris.
În perioada concediilor de odihnă, în limita capacității serviciului, activitatea va fi asigurată de către restul îngrijitorilor după un program (întreg sau redus) stabilit de comun acord cu beneficiarul, sau în cazuri deosebite de restul personalului de specialtate din cadrul sericiului.
(E) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în cadrul serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice", au următoarele drepturi:
- Să li se respecte drepturile şi libertăţile fundamentale, fără discriminare pe bază de rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanţă personală ori socială;
- Să fie protejați împotriva riscului de abuz și neglijare;
- Să participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la luarea deciziilor privind intervenţia socială care li se aplică;
- Să li se asigure păstrarea confidenţialităţii asupra informaţiilor furnizate şi primite;
- Să li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se menţin condiţiile care au generat situaţia de dificultate;
- Să fie protejaţi de lege atât ei, cât şi bunurile lor, atunci când nu au capacitate de exerciţiu;
- Să li se garanteze demnitatea, intimitatea şi respectarea vieţii intime;
- Să participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
- Sa beneficieze de serviciile prevăzute în contractul de furnizare al serviciilor;
- Să fie informați cu privire la drepturile sociale, serviciile primite, precum și cu privire la situațiile de risc care pot apărea pe parcursul derulării serviciilor;
- Să li se comunice drepturile și obligațiile în calitate de beneficiari ai serviciilor sociale acordate;
- Să li se respecte toate drepturile speciale în situaţia în care sunt persoane cu dizabilităţi.
(F) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în cadrul serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice", au următoarele obligaţii:
- Să furnizeze informaţii corecte și complete cu privire la identitate, situaţie familială, socială, medicală şi economică, și să permită furnizorului de servicii sociale verificarea veridicității acestora;
- Să completeze, anual, declarația privind existența/ inexistența unui document autetic care să cuprindă clauza de întreținere a benefciarului;
- Să participe, în raport cu vârsta, situaţia de dependenţă etc., la procesul de furnizare a serviciilor sociale;
- Să participe la procesul de evaluare/reevaluare, precum și la cel de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la luarea deciziilor privind intervenţia socială care li se aplică;
- Să contribuie, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la plata serviciilor sociale furnizate, în funcţie de tipul serviciului şi de situaţia lor materială;
- Să comunice orice modificare intervenită în legătură cu situaţia lor personală socioeconomică sau medicală;
- Să respecte prevederile prezentului regulament.
Art. 7. Activităţi şi funcţii
Principalele funcţii ale serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" sunt următoarele:
a) De furnizare a serviciilor sociale de interes public local, prin asigurarea următoarele activităţi:
- Reprezentarea furnizorului de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
- Acordarea de ajutor pentru ajutor pentru activităţile de bază ale vieţii zilnice: igienă corporală, îmbrăcare şi dezbrăcare, igiena eliminărilor, hrănire şi hidratare, transfer şi mobilizare, deplasarea în interior, comunicare;
- Acordarea de ajutor pentru activităţi instrumentale ale vieţii zilnice: prepararea hranei sau livrarea acesteia, efectuarea de cumpărături, activităţi de menaj, însoţirea în mijloacele de transport, facilitarea deplasării în exterior, companie, activităţi de administrare şi gestionare a bunurilor, activităţi de petrecere a timpului liber, la nevoie și la solicitarea beneficiarului fiind implicat și alt personal de specialitate din cadrul Direcției de Asistență Socială Deva.
Pe toată durata acordării serviciilor sociale beneficiarii vor fi consiliați din punct de vedere administrative, social, juridic, psihologic, la cerere.
b) De informare a beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activităţi:
- Realizaea de materialele informative care conţin date despre sediul serviciului, organizarea şi funcţionarea acestuia, activităţile desfăşurate, personalul de specialitate, costul serviciului şi cuantumul contribuţiei financiare a beneficiarului, precum şi orice alte informaţii considerate utile.
- Materialele informative pot fi pe suport de hârtie şi/sau pe suport electronic și sunt mediatizate la nivelul comunității locale prin intermediul cabinetelor de medicină de familie.
- Materialele informative (materiale scrise/broşuri, filme şi/sau fotografii de informare sau publicitare, etc) se postează pe site-ul primariei Deva și / sau pe site-ul furnizorului de servicii sociale.
- Imaginea beneficiarilor şi datele cu caracter personal pot deveni publice în materialele informative doar cu acordul scris al acestora sau, după caz, al reprezentanţilor legali/convenționali.
c) De promovare a drepturilor beneficiarilor şi a unei imagini pozitive a acestora, de promovare a drepturilor omului în general, precum şi de prevenire a situaţiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activităţi:
- Informarea şi consilierea beneficiarilor privind drepturile sociale, prevenirea şi combaterea unor comportamente care pot conduce la creşterea riscului de excluziune socială, precum şi măsurile de sprijin în vederea facilitării integrării/reintegrării sociale şi inserţiei/reinserţiei familiale a categoriilor de persoane defavorizate;
d) De asigurare a calităţii serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activităţi:
- elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
- pe parcursul vizitelor la domiciliu, personalul serviciului oferă consiliere şi informare beneficiarului cât şi familiei acestuia cu privire la importanţa menţinerii unui model de viaţă sănătos şi activ;
- realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate;
e) De administrare a resurselor financiare, materiale şi umane ale servciului prin realizarea următoarelor activităţi:
Direcția de Asistență Socială Deva respectă prevederile legale privind administrarea şi gestionarea resurselor financiare şi materiale destinate serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" şi deţine documentele financiar-contabile, precum şi rapoartele de control ale organismelor prevăzute de lege (ex. Curtea de Conturi, Inspecţia Muncii, Inspecţia Socială, şa.).
Art. 8. Structura organizatorică, numărul de posturi şi categoriile de personal
(A) Serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice” Deva din cadrul Direcției de Asistență Socială Deva, este un serviciu social fără personalitate juridică, care se află în subordinea Șef birou-Biroul Asistență Comunitară, din cadrul Serviciului Programe și Servicii Sociale, activitatea serviciului social fiind coordonată de către persoana care ocupă funcția de șef birou.
Serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" funcţionează cu un număr total de 7 posturi, conform Hotărârii Consiliului Local al municipiului Deva privind aprobarea organigramei și a statului de funcții pentru Direcția de Asistență Socială Deva, din care:
a) personal de specialitate de îngrijire şi asistenţă – 7 posturi:
- inspector de specialitate, studii S (242203) -1 post
- asistent social, studii S (263501) -1 post
- psiholog, studii S ( 263411) -1 post
- îngrijitor la domiciliu, studii M(532204) - 4 posturi
b) voluntari.
2. Structura organizatorică, numărul de posturi şi categoriile de personal care funcţionează în cadrul serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" se aprobă prin Hotărârea Consiliului Local al municipiului Deva;
3. Încadrarea personalului se realizează cu respectarea numărului maxim de posturi prevăzut pentru serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice", în statul de funcţii al Direcției de Asistență Socială Deva.
4. Raportul angajat/beneficiar asigură prestarea serviciilor de îngrijire personală la domiciliul persoanei beneficiare, în funcţie de nevoile individuale indentificate ale persoanelor beneficiare, de gradul de dependenţă în care aceastea au fost încadrate în urma evaluării, dificultatea activităților efectuate de îngrijitori şi cu respectarea standardelor minime de calitate.
Art. 9. Personalul de specialitate de îngrijire şi asistenţă
(1) Personalul de specialitate de îngrijire şi asistenţă;:
- asistent social, studii S (263501) – 1 post;
- inspector de specialitate, studii S (242203) -1 post
- psiholog, studii S (263411) -1 post
- îngrijitor la domiciliu, studii M (532204) – 4 posturi;
(2) Atribuţii ale personalului de specialitate:
a) Asigură derularea etapelor procesului de acordare a serviciilor sociale cu respectarea prevederilor legii, a standardelor minime de calitate aplicabile şi a prezentului regulament;
b) Colaborează cu specialişti din alte centre în vederea soluţionării cazurilor, identificării de resurse;
c) Monitorizează respectarea standardelor minime de calitate;
d) Sesizează personalului de conducere al serviciului social situaţiile care pun în pericol siguranţa beneficiarului, situaţiile de nerespectare a prevederilor prezentului regulament și ale procedurilor operaționale aplicabile;
e) Întocmeşte rapoarte periodice cu privire la activitatea derulată;
f) Face propuneri de îmbunătăţire a activităţii în vederea creşterii calităţii serviciului şi respectării legislaţiei;
g) Alte atribuţii prevăzute în standardul minim de calitate aplicabil.
Atribuții asistent social:
- Pune în practică cunostințele, normele și valorile asistenței sociale pentru a interveni și acorda asistență beneficiarilor serviciului „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice” la cererea acestora sau ori de câte ori situația o impune;
- Participă activ la elaborarea și aplicarea politicilor sociale în domeniu, strategiilor și planurilor de acțiune, promovând bunăstarea socială;
- Respectă metodologia în domeniul asistenței sociale, a normelor și valorii eticii profesionale;
- Pătrează confidențialitatea situațiilor, documentelor și informațiilor pe care le deține în scop profesional;
- În funcție de situația particulară a fiecărui beneficiar, evaluarea acestuia, are la bază evaluările realizate de structurile cu atribuții în evaluare complexă, prevăzute de lege și/sau orice alte documente emise de serviciile publice de asistență socială, precum și de alte instituții/servicii publice ( cabinete medicale, unități de învătământ, agenții de ocupare, penitenciare, instituții/servicii de ordine publică, structuri specializate în combaterea traficului de persoane, în combaterea traficului de droguri,etc);
- Efectuează și întocmește anchetele sociale la domiciliu-resedința persoanelor vârstnice care solicită acordarea serviciilor de îngrijiri personale la domiciliu și evaluează situaţia, în vederea respectării criteriilor de eligibilitate prevăzute de lege;
- În urma sesizărilor primite din partea cetățenilor privind persoanele vârstnice, verifică în teren situațiile existente făcând propuneri concrete de rezolvare a acestora;
- Efectuează evaluarea nevoilor beneficiarilor/situației de dificultate în care se află;
- Asigură primirea beneficiarilor în cadrul serviciului social, întocmește dosarele acestora;
- Asigură derularea etapelor procesului de acordare a serviciilor sociale cu respectarea prevederilor legii, a standardelor minime de calitate aplicabile și a Regulamentului de organizare și funcționare al serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice”;
- Informează beneficiarii/reprezentanții legali/convenționali cu privire la Regulamentul de organizare și funcționare al serviciului, precum și asupra drepturilor și obligațiilor beneficiarului, consemnând sub semnătură acest fapt în registrul privind informarea beneficiarilor;
- Sprijină beneficiarii în eforturile de a-și identifica și clarifica scopurile în vederea alegerii celei mai bune opțiuni;
- Consiliază beneficiarii în ceea ce privește acordarea beneficiilor sociale și serviciilor sociale la nivel local;
- Aduce la cunoștința beneficiarului planul de intervenție;
- Întocmește planul de intervenție, planul individualizat de asistență și îngrijire ținând cont de nevoile beneficiarului în concordanță cu prevederile legale;
- Întocmește referate prin care propune aprobarea/respingerea cererilor de acordare a serviciilor de îngrijiri personale la domiciliu, de suspendare/încetare a acordării acestora și le înaintează directorului executiv în vederea emiterii dispoziției de acordare/respingere, suspendare/încetare, după caz;
- Întocmește Contractul de furnizare de servicii pentru fiecare beneficiar pe care le înaintează directorului executiv în vederea semnării ;
- Înaintează fiecărui beneficiar, în vederea semnării, contractul de furnizare de servicii sociale înmânându-i un exemplar;
- Elaborează fișa de evaluare/reevaluare a beneficiarului;
- Reeavaluează nevoile beneficiarului/ situației de dificultate în care se află, precum și atunci când situația o impune, respectiv dacă apar modificări semnificative ale statusului funcțional fizic și/sau psihic al beneficiarului și/sau a situației socio-economice a acestuia;
- Asigură confidențialitatea datelor și informațiilor privind beneficiarii serviciului de asistență socială la domiciliu precum și a persoanelor vârstnice aflate în evidența serviciului, precum și confidențialitatea datelor la care are acces;
- Completează dosarele beneficiarilor cu toate actele necesare și asigură întocmirea, pentru fiecare beneficiar, a dosarului personal;
- Ține evidenţa numerică şi nominală a dosarelor personale ale beneficiarilor arhivate, pe suport de hârtie și/sau electronic;
- Verifică faptic (în teren) și scriptic activitatea îngrijitorilor la domiciliu din cadrul serviciului social;
- Coordonează metodologic activitatea de admitere a persoanelor vârstnice ca beneficiari de servicii sociale în instituții și urmarește evoluția stării acestuia cu posibilitatea de intervenție;
- Facilitează integrarea socială în microcolectivitate (vecini de imobil, comunitate religioasă, grupuri sociale,etc), stabilește/restabilește relații bune cu aparținătorii beneficiarului și/sau reinserția beneficiarului în familia aparținătoare;
- Elaborează programe de integrare/reintegrare socială pentru fiecare beneficiar care cuprind activităţi/servicii/terapii specifice: activităţi de informare, de consiliere, la locuinţă, la servicii medicale, terapii diverse (psiho-socială, terapie ocupaţională, etc.), activităţi de petrecere a timpului liber (mişcare şi activităţi fizice în sală şi în aer liber, activităţi artistice, educaţionale, ş.a.), etc.
- Programele de integrare/reintegrare socială se includ în planul individualizat de îngrijire şi asistenţă/planul de intervenție;
- Antrenează beneficiarii în activități economice, sociale și culturale;
- Încurajează atât beneficiarii, cât și angajații Direcției de Asistență Socială să sesizeze eventualele forme de abuz la care pot fi supuși;
- Reevaluează nevoile beneficiarului/situaţiei de dificultate în care acesta se află o dată la 12 luni precum şi atunci când situaţia o impune, respectiv dacă apar modificări semnificative ale statusului funcţional fizic şi/sau psihic al beneficiarului şi/sau a situaţiei socio-economice a acestuia;
- Completează fișele de evaluare/ reevaluare, fişa de monitorizare servicii, întocmită pentru fiecare beneficiar, în care se consemnează serviciul/serviciile acordate, data furnizării acestora, observaţii privind situaţia beneficiarului şi progresele înregistrate, constatate de personalul de specialitate;
- Solicită primul ajutor în cazurile de urgență, mijlocește asistenţa medicală primară pentru persoanele asistate și care solicită acordarea acestui serviciu ;
- Monitorizează situaţia beneficiarului şi a aplicării planului individualizat de asistenţă şi îngrijire/planului de intervenție;
- Redactează rapoartele cu privire la situaţia beneficiarilor serviciilor de îngrijiri personale la domiciliu;
- Elaborează și prezintă lunar și la cerere șefului ierarhic superior statistici periodice necesare pentru întocmirea raportărilor și situațiilor care sunt solicitate;
- Acordă, sau înlocuiește îngrijitorul dacă e necesar, sprijin beneficiarilor în desfășurarea activităților de bază ale vieții zilnice și/sau instrumentale cotidiene;
- Respectă prevederile ROF, ROI, Codului de conduită și a Codului etic stabilite pentru personalul din cadrul Direcției de Asistență Socială;
- Întocmește rapoarte periodice cu privire la activitatea derulată;
- Informează beneficiarii serviciului social cu privire la limitele și riscurile furnizării de servicii prin intermediul tehnicii de calcul și de comunicare moderne, solicitând acordul scris al acestora pentru orice înregistrare audio sau video, precum și pentru prezența unei terțe persoane, în calitate de observator sau supervizor;
- Asigură și utilizează servicii și tehnici specializate de intervenție pentru soluționarea problemelor apărute conform legii;
- Participă activ la munca în echipă în vedera soluționării cazurilor sau problemelor care apar;
- Semnalează, cu celeritate, orice eveniment deosebit petrecut în timpul serviciului;
- Realizează atribuțiile prevăzute de lege în procesul de acordare a serviciilor sociale;
- Raportează șefului ierarhic orice problemă pe care o întâmpină în activitatea zilnică și face propuneri concrete pentru rezolvarea acesteia;
- Asigură păstrarea confidențialității asupra datelor personale și informațiilor cuprinse în documentele utilizate;
Atribuții inspector de specialitate:
- Asigură la cerere consultanță de specialitate gratuită și răspunde pentru activitățile de comunicare privind acordarea serviciilor, regulamentul de organizare și funcționare al serviciului, precum și asupra drepturilor și obligațiilor beneficiarilor, privind serviciile sociale acordate de instituțiile guvernamentale/neguvernamentale;
- În urma sesizărilor primite din partea cetățenilor privind persoanele vârstnice, verifică în teren situațiile existente făcând propuneri concrete de rezolvare a acestora;
- Efectuează și întocmește anchetele sociale la domiciliu-reședință persoanelor vârstnice care solicită acordarea serviciilor de îngrijiri personale la domiciliu și evaluează situaţia, în vederea respectării criteriilor de eligibilitate prevăzute de lege;
- Asigură confidențialitatea datelor și informațiilor privind beneficiarii serviciului de asistență socială la domiciliu precum și a persoanelor vârstnice aflate în evidența serviciului, precum și confidențialitatea datelor la care are acces;
- Întocmește referate prin care propune aprobarea/respingerea cererilor de acordare a serviciilor de îngrijiri personale la domiciliu, de suspendare/încetare a acordării acestora și le înaintează directorului executiv în vederea emiterii dispoziției de acordare/respingere, suspendare/încetare, după caz;
- Completează dosarele beneficiarilor cu toate actele necesare și asigură întocmirea, pentru fiecare beneficiar, a dosarului personal;
- Ține evidenţa numerică şi nominală a dosarelor personale ale beneficiarilor arhivate, pe suport de hârtie și/sau electronic;
- Participă la întocmirea planului de intervenție, a planului individualizat de asistență și îngrijire țințnd cont de nevoile beneficiarului în concordanță cu prevederile legale ;
- Întocmește Contractul de furnizare de servicii pentru fiecare beneficiar pe care le înaintează directorului executiv în vederea semnării ;
- Înaintează fiecărui beneficiar, în vederea semnării, contractul de furnizare de servicii sociale înmânându-i un exemplar;
- Coordonează metodologic activitatea de admitere a persoanelor vârstnice ca beneficiari de servicii sociale sau în instituții și urmărește evoluția stării acestuia cu posibilitatea de intervenție;
- Facilitează integrarea socială în microcolectivitate (vecini de imobil, comunitate religioasă, grupuri sociale,etc), stabilește/restabilește relații bune cu aparținătorii beneficiarului și/sau reinserția beneficiarului în familia aparținătoare;
- Elaborează programe de integrare/reintegrare socială pentru fiecare beneficiar care cuprind activităţi/servicii/terapii specifice: activităţi de informare, de consiliere, la locuinţă, la servicii medicale, terapii diverse (psiho-socială, terapie ocupaţională, etc.), activităţi de petrecere a timpului liber (mişcare şi activităţi fizice în sală şi în aer liber, activităţi artistice, educaţionale, ş.a.), etc.
- Programele de integrare/reintegrare socială se includ în planul individualizat de îngrijire şi asistenţă/planul de intervenție;
- Antreneaza beneficiarii în activități economice, sociale și culturale;
- Încurajează atât beneficiarii, cât și angajații serviciului social să sesizeze eventualele forme de abuz la care pot fi supuși, în familie sau în comunitate, respectiv de către beneficiarii;
- Reevaluează nevoile beneficiarului/situaţiei de dificultate în care acesta se află o dată la 12 luni precum şi atunci când situaţia o impune, respectiv dacă apar modificări semnificative ale statusului funcţional fizic şi/sau psihic al beneficiarului şi/sau a situaţiei socio-economice a acestuia;
- Completează fișele de evaluare/ reevaluare, fişa de monitorizare servicii, întocmită pentru fiecare beneficiar, în care se consemnează serviciul/serviciile acordate, data furnizării acestora, observaţii privind situaţia beneficiarului şi progresele înregistrate, constatate de personalul de specialitate;
- Acordă primul ajutor în cazurile de urgență, mijlocește asistenţa medicală primară pentru persoanele asistate și care solicită acordarea acestui serviciu ;
- Monitorizează situaţia beneficiarului şi a aplicării planului individualizat de asistenţă şi îngrijire/planului de intervenție;
- Redactează rapoartele cu privire la situaţia beneficiarilor serviciilor de îngrijiri personale la domiciliu;
- Elaborează și prezintă lunar și la cerere șefului ierarhic superior statistici periodice necesare pentru întocmirea raportărilor și situațiilor care sunt solicitate;
- Acordă sprijin beneficiarilor în desfășurarea activităților de bază ale vieții zilnice și/sau instrumentale cotidiene sau înlocuiește îngrijitorul dacă e necesar;
- Respectă prevederile ROF, ROI, Codului de conduită și a Codului etic stabilite pentru personalul din cadrul Direcției de Asistență Socială;
- Respectă prevederile, normele interne și a procedurile de lucru aferente postului;
- Actionează pentru atingerea obiectivelor pe termen scurt, mediu și lung prevăzute în strategia Direcției de Asistență Socială, potrivit atribuțiilor ce-i revin, după adoptarea și aprobarea acesteia și răspunde de obținerea rezultatelor dorite;
- Respectă normele de securitate și sănătate în muncă conform Legii nr. 319/2006 și a normelor specifice pentru prelucrarea automată a datelor;
- Respectă normele specifice pentru situații de urgență și securitate a muncii;
- Răspunde în termen la corespondența care îi este repartizată;
- Răspunde de arhivarea documentelor specifice obiectului de activitate;
- Răspunde de respectarea termenelor, fundamentarea și calitatea tuturor lucrărilor efectuate;
- Răspunde în fața legii pentru pagubele cauzate instituției din vina sa;
- Îndeplinește orice alte sarcini date de conducerea instituției în vedera derularii în condiții optime a activității.
Atribuțiile psihologului:
- Evaluează comportamentul uman, procesele mentale, probleme psihologice ale beneficiarilor de servicii sociale din cadrul Direcției de Asistență Socială Deva, recomandând căi psihologice de soluționare a problemelor diagnosticate.
- Analizează influențele, mediului, educației sau a altor factori, asupra psihicului persoanelor consiliate.
- Desfășoară activități de psihodiagnostic, consiliere psihologică, pentru prevenirea tulburărilor emoționale și de personalitate, precum și a fenomenelor de inadaptare la mediul social precum și prevenirea rscului de excluziune socială, în vederea optimizării existenței umane.
- Elaborează și aplică metode și tehnici de evaluare și asistență psihologică pentru măsurarea inteligenței, abilităților, aptitudinilor și a altor caracteristici psihoumane, interpretează datele obținute, stabilește psihodiagnosticul, prognoza și înaintează recomandările pe care le consideră necesare, după caz.
- Realizează evaluări și intervenții specifice în vederea menținerii relațiilor benefiarilor c familia;
- În exercitarea atribuțiilor specific are următoarele competenţe:
- -evaluare psihologică clinică: evaluare psihologică cu referire la factorii psihologici implicaţi/relevanţi pentru sănătate şi boală, la copii şi adulţi, cu relevanţă pentru individ, cuplu, familie, grup/organizaţie - exemplificativ, identificarea factorilor psihologici implicaţi în sănătate, dezvoltare şi tulburare/boală mintală, handicap/dizabilităţi, contribuţii la validarea unor metodologii şi instrumente de evaluare psihologică clinică, acordarea de feedback oral persoanelor în urma evaluării psihologice, redactarea de rapoarte scrise de evaluare psihologică clinică. Cunoştinţe: psihologie clinică, psihopatologie şi psihiatrie, evaluare şi testare psihologică, psihometrie, instrumente de evaluare psihologică clinică, etica profesiei de psiholog. Abilităţi: stabilirea comunicării cu persoana evaluată, utilizarea testelor psihologice, aplicarea principiilor şi standardelor etice în evaluarea psihologică, ascultare activă, abilităţi de intervievator, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul în echipe multidisciplinare, alături de alţi specialişti;
- intervenţie psihologică clinică şi consiliere primară, pentru modificarea factorilor psihologici cu relevanţă pentru sănătate şi boală, în cazul adulţilor, administrate individual, în cuplu, familie sau grup-exemplificativ: autocunoaştere/ optimizare/dezvoltare personală/psihologie pozitivă/coaching psihologic, promovarea sănătăţii şi prevenirea patologiei, intervenţii paliative, participarea la validarea metodelor de asistenţă psihologică clinică, participare în implementarea de proiecte în consiliere psihologică/sănătate individuală şi de grup. Cunoştinţe: psihologie clinică, psihopatologie şi psihiatrie, consiliere psihologică şi psihoterapie, evaluare psihologică clinică, psihologia dezvoltării, psihologia sănătăţii, etica profesiei de psiholog. Abilităţi: stabilirea comunicării cu persoana asistată, aplicarea principiilor şi standardelor etice în consiliere şi psihoterapie, ascultare activă, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul în echipe multidisciplinare, alături de alţi specialişti, utilizarea tehnicilor de psihoterapie şi consiliere psihologică, aplicarea unei paradigme ştiinţifice în consilierea psihologică.
- Aplică teste și chestionare specifece domeniului de competență;
- Întocmește documentele aferente procedurii de consiliere și le înregistrează la registratura Direcției de Asistență Socială Deva;
- Identifică beneficiarii şi posibilităţile de intervenţie în funcţie de atribuţiile pe care le are, realizând intervenția la solicitarea acestora ;
- Acordă consiliere de specialitate şi sprijin victimelor violentei domestice, membrilor familiei, în vederea depăşirii traumelor şi asigură medierea conflictului;
- Desfăşoară activităţi de prevenire și combatere a abuzului/neglijării/violenţei în familie şi identifică soluţii nonviolente prin legătura cu persoanele în cauză;
Atribuțiile îngrijitorului la domiciliu:
- Acordă ajutor beneficiarilor pentru realizarea activităților de bază: igienă corporală, îmbrăcare și dezbracare, igienă eliminărilor, hrănire și hidratare, transfer și mobilizare, deplasare în interior, comunicare;
- Acordă ajutor beneficiarilor pentru realizarea activităților instrumentale ale vieții zilnice: prepararea hranei sau livrarea acesteia, efectuare de cumpărături, activități de menaj, însoțirea în mijloace de transport, facilitarea deplasărilor în exterior, companie, activități de administrare și gestionare a bunurilor, activități de petrecere a timpului liber;
- Aplică tehnicile și procedurile de îngrijire adecvate;
- Completează la fiecare vizită la domiciliul persoanei vârstnice fișa de monitorizare care va fi semnată de îngrijitorul la domiciliu și de către beneficiar;
- Respectă, pe cât posibil, dorințele beneficiarului;
- Adoptă un comportament adecvat pentru a dezvolta relații de încredere și înțelegere;
- Identifică posibilele riscuri de accidente sau de agravare a stării de sănătate a beneficiarului cauzate de mediul ambiental și/sau familial și informează în scris șeful ierarhic superior cu privire la acest aspect;
- Administrează medicamentele numai în conformitate cu prescripțiile medicale eliberate de medicii de familie sau cabinetele medicale de specialitate;
- Respectă normele de igienă, pentru prevenirea și combaterea infecțiilor și a răspândirii virușurilor;
- Încurajează beneficiarul să execute, pe cât posibil autonom, acțiuni și activități cotidiene și să ia toate măsurile necesare pentru prevenirea riscurilor;
- Apelează la serviciile medicale de urgență în cazul în care situația o impune;
- Sesizează familia sau autoritățile locale asupra necesității realizării unor lucrări de adaptare a locuinței care pot facilita menținerea beneficiarului la domiciliul propriu;
- Identifică și semnalează situațiile de abuz și neglijență;
- Oferă informare și consiliere beneficiarilor ce trăiesc singuri și care se pot deplasa și au capacitatea de discernământ păstrată, pentru a se adresa serviciilor publice din comunitate;
- Semnalează evoluția beneficiarilor medicului de familie sau specialist, după caz;
- Semnalează orice eveniment deosebit petrecut în timpul serviciului șefilor ierarhic superiori;
- Realizează atribuțiile prevăzute de lege în procesul de acordare a serviciilor sociale;
- Raportează șefului ierarhic orice problemă pe care o întâmpină în activitatea zilnică și face propuneri concrete pentru rezolvarea acesteia;
- Păstrează confidențialitatea datelor și informațiilor privind beneficiarii serviciului de îngrijiri la domiciliu precum și a persoanelor vârstnice aflate în evidență serviciului;
- Păstreză confidențialitatea datelor cu caracter personal la care are acces;
Art. 10. Activităţile auxiliare din cadrul structurii „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice", aprovizionare, mentenanţă, achiziţii etc. se realizează de către personalul compartimentelor de specialitate ale Direcției de Asistență Socială Deva.
Art. 11. Finanţarea serviciului social „Servicii de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice":
(1) În estimarea bugetului de venituri şi cheltuieli, se are în vedere asigurarea resurselor necesare acordării serviciilor sociale cel puţin la nivelul standardelor minime de calitate aplicabile. Propunerile sunt transmise compartimentului de specialitate din cadrul Direcției de Asistență Socială Deva, în vederea cuprinderii acestora în bugetul de venituri şi cheltuieli al direcției.
(2) Finanţarea cheltuielilor se asigură, în condiţiile legii, din următoarele surse:
a) Bugetul local al municipiului Deva.
b) Contribuţia persoanelor beneficiare sau a întreţinătorilor acestora, după caz;
c) Donaţii, sponsorizări sau alte contribuţii din partea persoanelor fizice ori juridice din ţară şi din străinătate;
d) Fonduri externe rambursabile şi nerambursabile;
e) Alte surse de finanţare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Deva, _______________ 2023
Iniţiator, AVIZEAZӐ
Primar, Secretar general,
Nicolae Florin Oancea Florina-Doris VISIRIN