ROMÂNIA
JUDEŢUL HUNEDOARA
MUNICIPIUL DEVA
CONSILIUL LOCAL DEVA
REGULAMENT
de organizare și funcționare a serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice”
Art. 1. Definiție
Regulamentul de organizare și funcționare este un document propriu al serviciului social „Ser-vicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice", aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al municipiului Deva, cu respectarea standardelor minime de calitate aplicabile și a asigurării accesului persoanelor beneficiare la informații privind condițiile de admitere, serviciile oferite, a condițiilor de suspendare/încetare a acordării serviciilor sociale, precum și a serviciilor oferite etc.
Prevederile prezentului regulament sunt obligatorii atât pentru persoanele beneficiare, cât și pentru angajații serviciului social și, după caz, pentru membrii familiei beneficiarilor, reprezentanții
legali/convenționali.
Art. 2. Identificarea serviciului social
Serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice", cod serviciu social 8810 ID-I, înființat și administrat de furnizorul de servicii sociale Direcția de Asistență Socială Deva, acreditat conform Certificatului de acreditare Seria AF Nr. 005428/21.12.2018, este un serviciu social, fără personalitate juridică, licențiat conform Licenței de funcționare seria LF nr. 0011628.
Serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice” funcțio-nează în subordinea Serviciului Intervenții și Îngrijiri, la adresa din municipiul Deva, strada I.L. Caragiale, nr. 4.
Art. 3. Scopul serviciului social
Scopul serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" (SIPDPV) este acela de prevenire, limitare sau înlăturare a efectelor temporare ori permanente ale unor situații care pot afecta viața și independența persoanei vârstnice sau pot genera riscul de excluziune socială a persoanelor vârstnice din municipiul Deva, creșterea calității vieții acestora, precum și prevenirea instituționalizării acestora.
Pentru realizarea scopului propus, prin serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domi-ciliu pentru persoane vârstnice" se realizează activități de îngrijire a persoanei vârstnice prin acorda-rea de ajutor pentru activitățile de bază și instrumentale ale vieții zilnice, consiliere juridică, psiholo-gică, socială și administrativă, sprijin pentru plata unor servicii și obligații curente, îngrijirea locuinței și gospodăriei, ajutor pentru menaj, prepararea hranei, acordare de suport în menținerea legăturii cu medicul de familie/curant, etc., fiind implicați, la nevoie sau la solicitarea persoanei vârstnice și alți specialiști din cadrul Direcției de Asistență Socială Deva.
În toate etapele procesului de acordare a serviciilor sociale prevăzute la art. 46 din Legea
asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, serviciul sociale are obliga-ţia aplicării metodei managementului de caz.
Prin managementul de caz se coordonează intervenţiile din diferite domenii pentru realizarea integrată a evaluării nevoilor şi a resurselor, a planificării şi intervenţiei, a monitorizării şi evaluării impactului serviciilor comunitare asigurate persoanelor vârstnice, în vederea implementării principiu-lui centrării pe persoană.
Managementul de caz este asigurat de asistentul social din cadrul SPAS al autorităţii administra-ţiei publice locale unde are domiciliul sau reşedinţa persoana vârstnică, precum şi de asistentul social/ alt specialist din cadrul serviciului social, desemnat de furnizorul de servicii sociale ca Responsabil de caz.
Condiţiile de studii şi experienţă profesională referitoare la managerul de caz sunt conforme cu prevederile actelor normative în vigoare.
Managerul de caz desemnat de serviciul public de asistență socială (DAS Deva), constituie baza de date privind persoanele vârstnice beneficiare de servicii sociale, inclusiv pe baza informaţiilor transmise de către responsabilul de caz din cadrul serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice".
Art. 4. Cadrul legal de înființare, organizare și funcționare
(A) Serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice", funcționează cu respectarea prevederilor cadrului general de organizare și funcționare a serviciilor sociale reglementat de Legea nr. 292/2011 a asistenței sociale, cu modificările și completările ulte-rioare, de Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum şi a altor acte normative secundare aplicabile dome-niului.
(B) Standardul minim de calitate aplicabil: Anexa nr. 8 privind standardele minime de calitate pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu pentru persoane vârstnice, cod 8810 ID-I la Ordinul nr. 29/2019 pentru aprobarea Standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum și pentru serviciile acordate în comunitate, serviciile acordate în sistem integrat și cantinele sociale, cu modificările și completările ulterioare.
(C) Standardele minime de calitate privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice sunt aprobate prin Ordinul MMSS nr. 2489/2023 și sunt complementare stan-dardelor minime obligatorii din domeniul serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 29/2019 pentru aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecţie a copilului şi altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum şi a serviciilor acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat şi cantinele sociale, cu modificările şi completările ulterioare.
(D) Serviciile sociale sunt acordate gratuit sau cu plata unei contribuții din partea beneficiaru-lui serviciului social, stabilită în baza Hotarârii Consiliului Local al municipiului Deva.
Art. 5. Principiile care stau la baza acordării serviciului social
(A) Serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" se organizează și funcționează cu respectarea principiilor generale care guvernează sistemul național de asistență socială, precum și cu principiile specifice care stau la baza acordării serviciilor sociale prevă-zute în legislația specifică, în convențiile internaționale ratificate prin lege și în celelalte acte interna-ționale în materie la care România este parte, precum și în standardele minime de calitate aplicabile.
(B) Principiile specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale de îngrijiri la domiciliu pentru persoane vârstnice sunt următoarele:
- respectarea, cu prioritate, a dreptului de a trăi în propria familie, iar dacă acest lucru nu este posibil, într-o familie substitutivă sau, după caz, într-un mediu familial (domiciliul/ locuința persoanei beneficiare/persoanei care acordă sprijin persoanei vârstnice);
- respectarea şi promovarea cu prioritate a interesului beneficiarilor;
- protejarea şi promovarea drepturilor beneficiarilor în ceea ce priveşte egalitatea de şanse
şi tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia, demnitatea personală şi întreprinderea de acţiuni nediscriminatorii şi pozitive cu privire la aceștia; - asigurarea protecţiei împotriva abuzului, neglijării şi exploatării beneficiarilor;
- asistarea persoanelor fără capacitate de exerciţiu în realizarea şi exercitarea drepturilor lor;
- ascultarea opiniei beneficiarului şi luarea în considerare a acesteia, ţinându-se cont, după
caz, de vârsta şi de gradul său de maturitate, de discernământ şi capacitatea de exerciţiu. - facilitarea menţinerii relaţiilor personale ale beneficiarului şi a contactelor directe, după caz, cu fraţii, părinţii, alte rude, prieteni, precum şi cu alte persoane faţă de care acesta a dezvoltat legături de ataşament;
- promovarea unui model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;
- asigurarea unei îngrijiri individualizate şi personalizate beneficiarului;
- preocuparea permanentă pentru identificarea soluţiilor de integrare în familie/în comuni-tate, pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza potenţialului şi abilităţilor persoanei beneficiare de a trăi independent;
- încurajarea iniţiativelor individuale ale beneficiarilor şi a implicării active a acestora în
soluţionarea situaţiilor de dificultate; - asigurarea unei intervenţii profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
- asigurarea confidenţialităţii şi a eticii profesionale;
- primordialitatea responsabilităţii persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor capacităţi de integrare socială şi implicarea activă în soluţionarea situaţiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat.
- centrarea pe persoană, astfel încât vârstnicilor dependenți să li se asigură intervenţii multi-disciplinare şi interinstituţionale în mod planificat şi eficient, limitându-se problemele ca-re pot apărea din cauza fragmentării serviciilor, coordonarea neadecvată între diverşi furnizori de servicii şi lipsa personalului;
- în toate activităţile desfăşurate în cadrul etapelor managementului, managerul de caz și responsabilul de caz respectă codul de etică profesională, se bazează pe principiul respec-tării demnităţii inalienabile, a autonomiei individuale, inclusiv a libertăţii de a face proprii-le alegeri, şi a independenţei persoanelor vârstnice;
Art. 6. Beneficiarii serviciilor sociale și condițiile de acordare
(A) Etapele managementului de caz
Managementul de caz se aplică în toate etapele procesului de acordare a serviciilor sociale pre-văzute la art. 46 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
În conformitate cu prevederile art. 4 alin. (4) din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coordonarea intervenţii-lor din diferite domenii pentru realizarea integrată a evaluării nevoilor şi a resurselor, a planificării şi intervenţiei, a monitorizării şi evaluării impactului serviciilor comunitare asigurate persoanelor vârs-tnice se asigură în cadrul managementului de caz.
DAS Deva, în calitate de serviciu public de asistență socială, are următoarele atribuții în ceea ce privește managementul de caz:
- emite dispoziţia de desemnare a managerului de caz; dispoziţia de desemnare este inclusă în original în dosarul profesional al managerului de caz, iar o copie este inclusă în dosarul administrativ al beneficiarului pentru care a fost desemnat;
- utilizează o metodologie de estimare a nevoilor de servicii sociale pentru persoane vârstnice în comunitate şi de identificare a cazurilor;
- în baza raportul propriu de activitate al managerului de caz, întocmește rapoartele trimestriale de activitate ale acestuia, prin compartimentul de specialitate, și le include în dosarul profesional al acestuia;
- SIPDPV, prin furnizorul de servicii sociale, are următoarele atribuții în ceea ce privește mana-gementul de caz: utilizează o metodologie de evaluare a nevoilor de servicii sociale şi de identificare a cazurilor şi asigură consilierea iniţială a persoanelor vârstnice;
- publică pe pagina de internet proprie informaţii destinate publicului cu privire la dreptul la asistenţă socială al persoanelor vârstnice şi serviciile sociale disponibile în comunitate.
- aplică procedura de lucru privind implementarea standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz în protecţia persoanelor vârstnice;
- asigură resursele necesare aplicării metodei managementului de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
- se asigură că managerul/responsabilul de caz parcurge etapele managementului de caz con-form prevederilor standardelor de calitate;
- oferă cadrul pentru ca managerul de caz să participe la activităţi de elaborare de proceduri, instrumente de lucru şi alte tipuri de documente necesare în lucrul cu persoana vârstnică prevăzute de standardele minime de calitate;
- asigură managerului/responsabilului de caz resursele necesare constituirii bazei de date pri-vind persoanele vârstnice beneficiare de servicii sociale şi realizării monitorizării şi raportărilor prevăzute de legislaţia în vigoare;
- sprijină managerul/responsabilul de caz în utilizarea de aplicaţii software pentru managemen-tul de caz şi asigură instruire în utilizarea acestora;
- cuprinde instruirea/formarea responsabilului de caz în planul anual de instruire şi formare profesională pentru personalul angajat, privind cel puţin temele: prevenirea, recunoaşterea şi raportarea formelor de exploatare, violenţă şi abuz, a situaţiilor/formelor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante; respect şi încurajare pentru autonomia individuală, demnitate etc. a persoanelor vârstnice;
- consemnează instruirea/formarea responsabilului de caz în Registrul privind perfecţionarea continuă a personalului;
- sprijină managerul de caz să cunoască în detaliu serviciile sociale din comunitate, să dezvolte relaţii de parteneriat cu acestea, precum şi cu resursele informale de asistenţă din proximitatea beneficiarului, de exemplu: familie, prieteni, vecini, grupuri de suport, altele;
- sprijină managerul de caz cu informaţii şi îndrumări concrete în realizarea calitativă a responsabilităţilor profesionale şi asigură, după caz sau la solicitare, intervenţia suplimentară a altor specialişti;
- se asigură că documentele utilizate în aplicarea metodei managementului de caz sunt reevalua-te periodic şi, după caz, revizuite, în funcţie de cel puţin următorii factori: modificări legislative, dina-mica serviciilor, propunerile personalului de specialitate;
- asigură securitatea datelor şi informaţiilor gestionate în aplicarea managementului de caz;
- aplică procedura de lucru privind asigurarea securităţii datelor şi informaţiilor gestionate în aplicarea metodei managementului de caz disponibilă fizic ori în format electronic;
- informează în detaliu beneficiarul/reprezentantul legal despre limitele confidenţialităţii într-o situaţie concretă, despre scopul şi modul în care va fi folosită informaţia, prin managerul de caz;
- cunoaște şi respectă prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE;
- înregistrează solicitările conform sistemului propriu de înregistrare, cu respectarea legislaţiei în vigoare. Registrul de evidenţă a persoanelor beneficiare trebuie să fie protejat împotriva încercări-lor deliberate sau accidentale de acces neautorizat la datele pe care acesta le gestionează. Soluţia de securitate trebuie să asigure securitatea şi confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale cetăţenilor existente în bazele de date;
- referirea cazului/cazurilor către managerul/responsabilul de caz se face prin adresă scrisă;
- pune la dispoziţia managerului de caz documentele din dosarul beneficiarului, contactele profesioniştilor care participă la implementarea planului de servicii sociale/PIA, alte documente relevante pentru diferite etape în procesul de acordare a asistenţei sociale;
- comunică către DAS Deva datele privind încheierea de contracte de servicii sociale pentru persoanele vârstnice;
- pune la dispoziţia managerului de caz informaţii privind beneficiarii incluşi în procesul de management de caz pentru a permite gestionarea eficientă a informaţiei având în vedere implicarea unui număr mare de participanţi la proces;
- utilizează o metodologie de estimare a nevoilor de servicii sociale pentru persoane vârstnice în comunitate şi de identificare a cazurilor;
- stabilește componența echipei multidisciplinară sau pentru intervenţii specializate suplimen-tare, la propunerea managerului de caz;
- se asigură că managerul de caz urmăreşte realizarea obiectivelor prevăzute în planul de îngrijire şi asistenţă pentru fiecare beneficiar;
- închide cazul beneficiarului în condiţii reglementate de actele normative în vigoare, în baza raportul de închidere a cazului transmis de managerul de caz;
- se asigură că managerul de caz cunoaşte şi aplică managementul situaţiilor de risc și înregis-treazî, cel puţin trimestrial, fişa de identificare a riscurilor;
- în asigurarea managementului de caz are în vedere protecţia persoanei vârstnice împotriva discriminării, neglijării, exploatării, violenţei şi abuzului în stabilirea măsurilor de asistenţă socială şi în prestarea serviciilor sociale;
- aplică procedura privind protecţia împotriva discriminării, neglijării, exploatării, violenţei şi a altor forme de abuz;
- consemnează în Registrul de evidenţă a cazurilor de neglijare, exploatare, violenţă şi abuz toa-te situaţiile de neglijare, exploatare, violenţă, tratament degradant, abuz emoţional, fizic sau sexual;
- aplică procedura privind protecţia împotriva torturii şi tratamentelor crude, inumane sau de-gradante;
- consemnează în Registrul de evidenţă a cazurilor de tortură şi tratamente crude, inumane sau degradante toate situaţiile de tortură şi tratamente crude, inumane sau degradante.
(B) Beneficiarii serviciului social
Beneficiarii serviciilor de îngrijire la domiciliu sunt persoanele vârstnice care nu dețin un certi-ficat de încadrare în grad de handicap grav cu asistent personal sau însoțitor. Ca urmare a pierderii autonomiei funcţionale din cauze fizice, psihice sau mintale, aceste persoane nu au capacitatea de a se gospodări şi de a îndeplini cerinţele fireşti ale vieţii cotidiene și necesită ajutor semnificativ pentru a realiza activităţile uzuale ale vieţii de zi cu zi.
În vederea stabilirii gradului de dependență, managerul de caz utilizează criteriile de încadrare în grade de dependenţă, prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 886/2000 pentru aproba-rea Grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, cu modificările și completările ulterioare.
Gradele de dependenţă și scorul general de funcţionare corespunzător, conform Anexei nr. 1 la H.G. nr. 886/2000 pentru aprobarea Grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, cu modificările și completările ulterioare, sunt următoarele:
- gradul I - dependență totală (43 - 55 puncte);
- gradul II - dependenţă parţială (31 - 42 puncte);
- gradul III - risc de dependenţă (19 - 30 de puncte);
- fără risc de dependenţă (0 - 18 puncte).
Nivelul de dependenţă în realizarea activităţilor de bază ale vieţii zilnice ce stă la baza identi-ficării măsurilor de sprijin necesare pentru persoana vârstnică, se stabilește prin întocmirea fișei de evaluare sociomedicală conform Anexei nr. 2 la H.G. nr. 886/2000 pentru aprobarea Grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, cu modificările și completările ulterioare, astfel:
- total dependent (minim) = 0 (zero) puncte
- nivel ridicat de dependenţă = 1 - 2 puncte;
- nivel moderat de dependenţă = 3 puncte;
- nivel redus de dependenţă = 4 - 5 puncte;
- total independent (maxim) = 6 puncte.
(C) Condiții de eligibilitate
Conform prevederilor art. 1 alin. (4) din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoane-lor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sunt considerate persoane vârstni-ce, persoanele care au împlinit vârsta de pensionare stabilită de lege.
Sunt eligibile pentru a beneficia de serviciului social persoanele vârstnice cu domiciliul în mu-nicipiul Deva, pentru care au fost stabilite gradul și nivelul de dependență și care se găsesc în cel puțin una dintre următoarele situații:
- nu au familie sau nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
- nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii nece-sare;
- nu se pot gospodării singuri sau necesită îngrijire specializată;
- se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile sociomedicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice.
Prin susţinător legal se înţelege persoana care are obligaţia legală de întreţinere aşa cum este prevăzută la art. 516 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Persoanele vârsnice ai căror susținători legali au domiciliul la mai puțin de 50 km de UAT Deva, nu pot fi beneficiari ai serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice".
Fac excepție persoanele vârstnice ai căror susţinători legali nu pot să îşi îndeplinească obligaţii-le datorită stării de sănătate, a situaţiei economice şi a sarcinilor familiale, dovedite cu acte justifica-tive.
Serviciile sociale vor fi acordate la domicilul/reședința beneficiarului.
(D) Contribuția
Serviciile sociale de îngrijire la domiciliu se asigură fără plata contribuției de către persoanele vârstnice care se încadrează în una din următoarele situații:
- nu au venituri și nici susținători legali;
- sunt beneficiari ai venitului minim de incluziune acordat în baza Legii nr. 196/2016 pri-vind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, sau realizează venituri al căror cuantum se situează sub nivelul indemnizației sociale pentru pensionari prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea indemni-zației sociale pentru pensionari, cu modificările și completările ulterioare;
- susținătorii legali ai persoanelor vârstnice prevăzute la lit. b) realizează venituri al căror cuantum se situează sub cuantumurile veniturilor prevăzute la lit. b).
Persoanele vârstnice care se încadrează în grila națională de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice care realizează venituri peste cele anterior menționate beneficiază de servicii sociale de în-grijiri la domiciliu cu plata unei contribuții, stabilită prin Hotărâre a Consiliului Local Deva.
Pentru serviciile sociale acordate în luna precedentă, beneficiarul datorează contribuția prevă-zută în contractul de acordare a serviciilor sociale. Nota de plată este întocmită pană la data de 15 a lunii următoare. Termenul de plată al contribuției este de 10 zile de la data comunicării notei de plată.
(E) Accesarea serviciului social
Condițiile de accesare a serviciului sociale „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" sunt următoarele:
- persoana vârstnică trebuie să aibă domiciliul/reședința pe raza municipiului Deva și să se afle în cel puțin una din situațiile enumerate la art. 6 lit. (C);
- acte necesare în vederea admiterii:
- dispoziția privind stabilirea dreptului la servicii sociale ca măsură de asistență socială emisă de directorul executiv al Direcției de Asistență Socială Deva;
- declarația pe propria răspundere a beneficiarului cu privire la veridicitatea datelor de-clarate, la inexistența unui document autentic care să aibă ca obiect obligația îngrijirii persoanei vârstnice, care va fi reînoită anual, al cărei conținut va fi stabilit de către furnizorul de servicii sociale;
- declarația pe propria răspundere a beneficiarului cu privire la acordul acestuia privind verificarea datelor de către DAS Deva, în bazele de date la care are acces;
- declarație pe propria răspundere a persoanelor fără venituri cu privire la acest aspect;
- angajament de plată (unde e cazul);
- hotărâre judecătorească de numire tutore sau curator (unde e cazul);
- acord privind prelucrarea datelor cu caracter personal;
- cartea de identitate a beneficiarului, în copie, după caz cartea de identitate a reprezen-tantului legal şi cartea de identitate a persoanei care plăteşte/persoanelor care plătesc, integral sau parţial, contribuţia beneficiarului, în copie;
- copie a actelor de stare civilă (carte de identitate, certificate de naștere, căsătorie, divorț);
- copie a cuponului de pensie sau a altor documente care fac dovada veniturilor solicitan-tului;
- actele/documentele emise în condiţiile legii prin care se atestă gradul de dependenţă al persoanei/gradul de handicap şi recomandarea îngrijirii la domiciliu, planul individuali-zat de asistenţă şi îngrijire, dacă există, orice alte documente eliberate de serviciile pu-blice de asistenţă socială, structuri specializate în evaluare complexă, cabinete medicale care evidenţiază necesitatea acordării de ajutor pentru efectuarea activităţilor de bază ale vieţii zilnice;
- adeverință medicală de la medicul de familie, din care să reiasă diagnosticul prezent, antecedentele medicale personale, tratamentul prescris, precum și faptul că solicitantul suferă/nu suferă de boli psihice și infecto-contagioase;
- alte acte medicale din care să rezulte bolile de care suferă solicitantul și tratamentul pe care îl urmează.
- orice alt document considerat a fi necesar pentru dovedirea situației socioeconomice.
Cererea prevăzută mai sus se transmite şi se înregistrează la serviciul public de asistenţă socială al autorităţii administraţiei publice locale unde are domiciliul sau reşedinţa persoana vârstnică.
Soluționarea cererii de admitere în cadrul serviciului social se face în termen de 30 zile de la data înregistrării.
Nevoile persoanelor vârstnice se evaluează prin anchetă socială care se elaborează pe baza datelor cu privire la afecţiunile ce necesită îngrijire specială, capacitatea de a se gospodări şi de a îndeplini cerinţele fireşti ale vieţii cotidiene, condiţiile de locuit, precum şi veniturile efective sau potenţiale considerate minime pentru asigurarea satisfacerii nevoilor curente ale vieţii, cu respectarea criteriilor prevăzute în grila națională de evaluarea a nevoilor persoanelor vârstnice.
Evaluarea persoanei vârstnice în vederea acordării asistenţei sociale şi întocmirea planului de intervenţie, respectiv a planului individualizat de îngrijire şi asistenţă se realizează cu respectarea prevederilor legale.
Pe baza planului de intervenţie sau, după caz, a planului de îngrijire şi asistenţă elaborate, se emite dispoziţia directorului executiv al Direcției de asistenţă socială Deva pentru stabilirea dreptului la servicii sociale acordate ca măsură de asistenţă socială.
Coordonarea intervenţiilor din diferite domenii pentru realizarea integrată a evaluării nevoilor şi a resurselor, a planificării şi intervenţiei, a monitorizării şi evaluării impactului serviciilor comuni-tare asigurate persoanelor vârstnice se asigură în cadrul managementului de caz.
În situația în care familia este formată din două persoane vârstnice, pentru stabilirea contribuției datorate vor fi luate în calcul toate veniturile realizate de către acestea.
Serviciul social utilizează și aplică o procedură proprie de accesare a serviciului social.
Cererea de admitere în serviciul social, semnată de beneficiar este aprobată/respinsă prin dispoziție de către Directorul executiv al DAS Deva, la propunerea Șef Serviciu intervenții și îngrijiri. De asemenea, Directorul executiv al DAS Deva dispune suspendarea/încetarea acordării serviilor acordate în cadrul SIPDPV, prin dispoziție, la propunerea personalului de specialitate, în situațiile expres prevăzute în prezentul regulament.
Acordarea serviciilor de îngrijiri la domiciliu pentru persoane vârstnice se realizează în baza unui contract de acordare a serviciilor sociale, încheiat între Direcția de Asistență Socială Deva şi beneficiar sau, după caz, reprezentantul legal al acestuia, în care sunt stipulate serviciile acordate, drepturile şi obligaţiile părţilor, precum şi nivelul contribuției datorată de beneficiar.
Contractul se încheie pe perioadă determinată. Durata contractului poate fi prelungită cu acor-dul părţilor, prin act adițional şi numai după evaluarea rezultatelor serviciilor acordate beneficiarului de servicii sociale şi, după caz, revizuirea planului individualizat de asistenţă şi îngrijire.
Formatul şi conţinutul contractului de acordare a serviciilor sociale este stabilit de Direcția de Asistență Socială Deva, în baza modelului aprobat prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale.
Dacă este cazul, în funcție de condițiile contractuale, respectiv existența unei persoane/unor
persoane care participă la plata contribuției din partea beneficiarului, se încheie angajamente de
plată cu acestea. Angajamentele de plată fac parte integrantă din contract.
Contractul de acordare a serviciilor sociale este redactat în două sau mai multe exemplare originale, în funcție de numărul semnatarilor contractului, având ca anexă planul individualizat de îngrijire și asistență, care cuprinde serviciile de îngrijiri la domiciliu acordate pentru persoana vârstni-ca.
(F) Suspendarea acordării serviciilor sociale
Direcția de Asistență Socială Deva elaborează şi utilizează o procedură proprie privind suspen-darea furnizării serviciului social. Procedura stabileşte situaţiile în care se suspendă acordarea servi-ciilor către beneficiar, după cum urmează:
- la solicitarea beneficiarului sau a reprezentantului legal al acestuia;
- în cazul internării într-o unitate medicală pe o perioadă mai mare de 7 zile calendaristice, dar nu mai mare de 180 de zile calendaristice;
- în situația în care beneficiarului își schimbă temporar locuința în altă localitate, pentru o durată care să nu depășească 180 de zile calendaristice;
- în situația în care beneficiarul care locuiește singur în mod uzual, găzduiește alte persoane în locuința sa pe o perioadă mai lungă de 5 zile.
Suspendarea va opera la solicitarea scrisă a persoanei beneficiare, înregistrată la Direcția de
Asistență Socială Deva, fiind încheiat un act adițional la contractul de acordare a serviciilor sociale.
În situația în care persoana beneficiară este în imposibilitate de a solicita suspendarea, dar există
informații că aceasta se află în una dintre situațiile enumerate la lit. b), c) și d), în baza documentelor întocmite și înregistrate de către personalul de specialitate a serviciului social, acordarea serviciilor va fi suspendată prin decizia unilaterală a furnizorului de servicii, prin emiterea unei dispoziții a Directorului executiv al Direcției de Asistență Socială Deva.
Încetarea suspendării acordării serviciilor sociale va fi efectuată la solicitarea scrisă a benefi-ciarului, înregistrată la Direcția de Asistență Socială Deva, prin Dispoziția Directorului executiv al Direcției de Asistență Socială Deva în acest sens.
Reluarea acordării serviciilor sociale va fi dispusă, ulterior suspendării, prin dispoziția furnizo-rului de servicii sociale, în urma evaluării situației beneficiarului prin anchetă socială, realizată de către personalul de specialitate din cadrul serviciului social.
Orice modificare a clauzelor contractuale precum și încetarea/suspendarea acordării serviciilor sociale va fi realizată prin act adițional la contract, exceptând situațiile deosebite care nu permit obți-nerea acordului beneficiarului, situație în care aceasta va fi realizată prin decizia unilaterală a furnizorului de servicii.
Programul de acordare a serviciilor de îngrijire la domiciliu se stabilește de către furnizorul de servicii sociale, în funcție de nevoile beneficiarului și în limita capacității serviciului. Orice cerere de modificare a programului stabilit în planul individual de asistență și îngrijire se face cu minim 48 de ore înainte, telefonic sau în scris.
În perioada concediilor de odihnă, în limita capacității serviciului, activitatea va fi asigurată de către restul îngrijitorilor după un program (întreg sau redus), sau în cazuri deosebite, de restul personalului de specialitate din cadrul serviciului.
(G) Încetare acordării serviciilor sociale
Direcția de Asistență Socială Deva elaborează şi utilizează o procedură proprie privind înceta-rea acordării serviciilor sociale
Astfel, contractul de acordare a serviciilor sociale de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice încetează, după cum urmează:
- la expirarea duratei pentru care a fost încheiat;
- prin acordul părților privind încetarea contractului;
- scopul contractului a fost atins;
- forță majoră, dacă este invocată;
- la solicitarea beneficiarului sau a reprezentantului legal al acestuia;
- la decesul beneficiarului;
- prin internarea beneficiarului într-o unitate medicală sau socială mai mult de 180 zile calendaristice;
- în situația în care beneficiarul care locuiește singur în mod uzual, găzduiește alte persoane în locuința sa pe o perioadă mai lungă de 60 zile;
- dacă beneficiarul a fost încadrat în grad de handicap grav cu asistent personal sau benefi-ciază de indemnizație pentru însoțitor;
- la schimbarea domiciliului beneficiarului în altă localitate;
- la încheierea de către beneficiar a unui contract de întreținere/contract de vânzare-cumpă-rare cu clauză de întreținere a locuinței sale sau orice alt act juridic cu clauză de întreținere, pe perioada valabilității contractului de acordare a serviciilor sociale;
- beneficiarul este instituționalizat în cadrul unui centru de asistență și îngrijire;
- în alte cazuri și situații prevăzute de lege.
La încheierea de către beneficiar a unui contract de întreținere/contract de vânzare-cumpărare cu clauză de întreținere a locuinței sale sau orice alt act juridic cu clauză de întreținere, acesta are obligația de a informa de îndată, în scris, reprezentanții Direcției de Asistență Socială Deva.
Contractul pentru acordarea de serviciilor sociale încetează cu data de la care ia naștere obligația de întreține a beneficiarului, de către terțe persoane, conform actului juridic încheiat în acest sens.
În situația în care beneficiarul serviciilor sociale de îngrijiri la domiciliu pentru persoane vârst-nice nu notifică, în cel mai scurt timp, Direcția de Asistență Socială Deva faptul că între acesta și terțe persoane a fost încheiat un contract de întreținere/contract de vânzare-cumpărare cu clauză de întreți-nere a locuinței sale sau orice alt act juridic cu clauză de întreținere, acestuia i se vor imputa sumele cheltuite de către furnizorul de servicii sociale în acest sens, pe toată perioada acordării serviciilor sociale în mod necuvenit.
Valoarea totală a serviciilor sociale acordate în mod necuvenit se stabilește conform prevederi-lor Anexei nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 426/2020 privind aprobarea standardelor de cost pentru servicii sociale, consolidată, cu modificările și completările ulterioare.
Contractul de acordare a serviciilor sociale încetează prin reziliere din următoarele motive:
- refuzul obiectiv al beneficiarului de a mai primi serviciile sociale de îngrijire la domiciliu, exprimat direct sau prin reprezentant;
- în cazul în care beneficiarul are un comportament inadecvat față de personalul specializat al furnizorului de servicii sociale;
- beneficiarul invocă încălcarea de către furnizorului de servicii sociale a prevederilor legale cu privire la serviciile sociale;
- retragerea licenței de funcționare sau a acreditării furnizorului de servicii sociale;
- limitarea domeniului de activitate pentru care furnizorului de servicii sociale a fost acre-ditat, în măsura în care este afectată acordarea serviciilor către beneficiar;
- schimbarea obiectului de activitate a furnizorului de servicii sociale, în măsura în care este afectată acordarea serviciilor către beneficiar;
- nerespectarea culpabilă a obligațiilor contractuale de către beneficiar;
- nerespectarea culpabilă, executarea cu întârziere și/sau neexecutarea obligațiilor contrac-tuale de către furnizorului de servicii sociale, prin personalul specializat.
(H) Drepturile beneficiarilor
Beneficiarii serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" au următoarele drepturi:
- să li se respecte drepturile și libertățile fundamentale, fără discriminare pe bază de rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanță personală ori socială;
- să fie protejați împotriva riscului de abuz și neglijare;
- să participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la luarea deciziilor privind intervenția socială care li se aplică;
- să li se asigure păstrarea confidențialității asupra informațiilor furnizate și primite;
- să li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se mențin condițiile care au generat situația de dificultate;
- să fie protejați de lege atât ei, cât și bunurile lor, atunci când nu au capacitate de exercițiu;
- să li se garanteze demnitatea, intimitatea și respectarea vieții intime;
- să participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
- sa beneficieze de serviciile prevăzute în contractul de acordare a serviciilor sociale;
- să fie informați cu privire la drepturile sociale, serviciile primite, precum și cu privire la situațiile de risc care pot apărea pe parcursul derulării serviciilor;
- să li se comunice drepturile și obligațiile în calitate de beneficiari ai serviciilor sociale acor-date;
- să li se respecte toate drepturile speciale în situația în care sunt persoane cu dizabilități.
(I) Obligațiile beneficiarilor
Beneficiarii serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice", au următoarele obligații:
- să furnizeze informații corecte și complete cu privire la identitate, situație familială, socială,
medicală, economică și să permită furnizorului de servicii sociale verificarea veridicității acestora; - să completeze anual, declarația privind existența/inexistența unui document autentic care să cuprindă clauze de întreținere a beneficiarului;
- să participe, în raport cu vârsta, situația de dependență etc., la procesul de furnizare a servicii-lor sociale;
- să participe la procesul de evaluare/reevaluare, precum și la cel de luare a deciziilor în furni-zarea serviciilor sociale, respectiv la luarea deciziilor privind intervenția socială care li se aplică;
- să contribuie, în conformitate cu legislația în vigoare, la plata serviciilor sociale furnizate, în funcție de tipul serviciului și de situația lor materială;
- să comunice orice modificare intervenită în legătură cu situația lor personală socioeconomică sau medicală;
- să respecte prevederile prezentului regulament.
Art. 7. Activităţi şi funcţii
Principalele funcţii ale serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" sunt următoarele:
a) de furnizare a serviciilor sociale de interes public local, prin asigurarea următoarele activităţi:
- reprezentarea furnizorului de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
- acordarea de ajutor pentru activitățile de bază ale vieții zilnice: igienă corporală, îmbrăcare și dezbrăcare, igiena eliminărilor, hrănire și hidratare, transfer și mobilizare, deplasarea
în interior, comunicare; - acordarea de ajutor pentru activități instrumentale ale vieții zilnice: prepararea hranei sau livrarea acesteia, efectuarea de cumpărături, activități de menaj, însoțirea în mijloacele de transport, facilitarea deplasării în exterior, companie, activități de administrare și gestionare a bunurilor, activități de petrecere a timpului liber, la nevoie și la solicitarea beneficiarului fiind implicat și alt personal de specialitate din cadrul Direcției de Asistență Socială Deva
Pe toată durata acordării serviciilor sociale beneficiarii vor fi consiliați din punct de vedere administrative, social, juridic, psihologic, la cerere.
b) de informare a beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activităţi:
- realizează materialele informative care conțin date despre sediul serviciului, organizarea și
funcționarea acestuia, activitățile desfășurate, personalul de specialitate, costul serviciului și cuantumul contribuției financiare a beneficiarului, precum și orice alte informații considerate utile; - materialele informative pot fi pe suport de hârtie și/sau pe suport electronic și sunt mediati-zate la nivelul comunității locale prin intermediul cabinetelor de medicină de familie;
- materialele informative (materiale scrise/broșuri, filme și/sau fotografii de informare sau
publicitare, etc) se postează pe site-ul primăriei Deva și/sau pe site-ul furnizorului de servicii sociale; - imaginea beneficiarilor și datele cu caracter personal pot deveni publice în materialele in-formative doar cu acordul scris al acestora sau, după caz, al reprezentanților legali/conven-ționali:
c) de promovare a drepturilor beneficiarilor şi a unei imagini pozitive a acestora, de promo-vare a drepturilor omului în general, precum şi de prevenire a situaţiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activităţi:
- informarea și consilierea beneficiarilor privind drepturile sociale, prevenirea și combaterea unor comportamente care pot conduce la creșterea riscului de excluziune socială, precum și măsurile de sprijin în vederea facilitării integrării/reintegrării sociale și inserției/reinser-ției familiale a categoriilor de persoane defavorizate;
d) de asigurare a calităţii serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activităţi:
- elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
- pe parcursul vizitelor la domiciliu, personalul serviciului oferă consiliere și informare beneficiarului, cât și familiei acestuia cu privire la importanța menținerii unui model de viață sănătos și activ;
- întocmirea de evaluări periodice a serviciilor prestate;
e) de administrare a resurselor financiare, materiale şi umane ale servciului prin realizarea
următoarelor activităţi:
Direcția de Asistență Socială Deva respectă prevederile legale privind administrarea şi gestiona-rea resurselor financiare şi materiale destinate serviciului social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" şi deţine documentele financiar-contabile, precum şi rapoartele de control ale organismelor prevăzute de lege (ex. Curtea de Conturi, Inspecţia Muncii, Inspecţia Socială, şa.).
Art. 8. Structura organizatorică, numărul de posturi şi categoriile de personal
Serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice” Deva din cadrul Direcției de Asistență Socială Deva, este un serviciu social fără personalitate juridică, care se află în subordinea Serviciului Intervenții și Îngrijiri, activitatea fiind coordonată de către persoana care ocupă funcția de șef serviciu.
Serviciul Intervenții și Îngrijiri este subordonat Directorului executiv și Directorului Executiv Adjunct.
Serviciul social „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice" funcţio-nează cu un număr total de 7 posturi, conform Hotărârii Consiliului Local al municipiului Deva privind aprobarea organigramei și a statului de funcții pentru Direcția de Asistență Socială Deva, în vigoare, din care:
- personal de specialitate de îngrijire şi asistenţă - 7 posturi:
- inspector de specialitate, studii superioare (COR 242203) - 1 post;
- asistent social, studii superioare (COR 263501) - 1 post;
- psiholog, studii superioare (COR 263411) - 1 post;
- îngrijitor la domiciliu, studii medii (COR 532204) - 4 posturi.
- voluntari.
Raportul angajat/beneficiar asigură prestarea serviciilor de îngrijire personală la domiciliul, în funcţie de nevoile individuale indentificate ale persoanei vârstnice, de gradul de dependenţă în care este încadrat în urma evaluării, dificultatea activităților efectuate de îngrijitori şi cu respectarea standardelor minime de calitate.
Art. 9. Personalul de specialitate de îngrijire şi asistenţă
(1) Personalul de specialitate de îngrijire şi asistenţă:
- inspector de specialitate, studii superioare (COR 242203) - 1 post;
- asistent social, studii superioare (COR 263501) - 1 post;
- psiholog, studii superioare (COR 263411) - 1 post;
- îngrijitor la domiciliu, studii medii (COR 532204) - 4 posturi.
(2) Atribuţii ale personalului de specialitate:
- asigură derularea etapelor procesului de acordare a serviciilor sociale cu respectarea prevederilor legii, a standardelor minime de calitate aplicabile şi a prezentului regulament;
- colaborează cu specialişti din alte centre în vederea soluţionării cazurilor, identificării de resurse;
- monitorizează respectarea standardelor minime de calitate;
- sesizează personalului de conducere al serviciului social situaţiile care pun în pericol siguranţa beneficiarului, situaţiile de nerespectare a prevederilor prezentului regulament și ale procedurilor operaționale aplicabile;
- întocmeşte rapoarte periodice cu privire la activitatea derulată;
- face propuneri de îmbunătăţire a activităţii în vederea creşterii calităţii serviciului şi respec-tării legislaţiei;
- alte atribuţii prevăzute în standardul minim de calitate aplicabil.
Managerului de caz din cadrul SPAS (serviciul public de asistență socială)
- îndeplinește condiţiile de studii şi experienţă profesională, potrivit prevederilor Ordinului MMSS nr. 2489/2023 privind Standarde minime de calitate privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice, respectiv este asistentul social practicant;
- întocmește baza de date privind persoanele vârstnice beneficiare de servicii sociale la nivelul UAT a municipiului Deva, constituită inclusiv pe baza informaţiilor transmise de furnizorii de servicii sociale, prin responsabilii de caz din cadrul serviciilor sociale, precum şi pe baza informaţiilor privind îngrijitorii informali;
- ţine baza de date cu serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice care au domiciliul pe raza teritorială a acestuia;
- identifică toate aspectele legate de starea şi nevoile specifice ale persoanei vârstnice ca posibil beneficiar de asistenţă socială;
- în toate activităţile desfăşurate în cadrul etapelor managementului de caz respectă codul de etică
profesională, se bazează pe principiul respectării demnităţii inalienabile, a autonomiei individuale, inclusiv a libertăţii de a face propriile alegeri şi a independenţei persoanelor vârstnice; - parcurge etapele managementului de caz conform prevederilor standardelor de calitate;
- în aplicarea metodei managementului de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice, managerul de caz utilizează următoarele instrumentele principale de lucru: fişa de evaluare iniţială, ancheta socială, fişa de consiliere, fişa de evaluare sociomedicală, planul de intervenţie, planul de îngrijire și asistență, fişa de monitorizare a managerului de caz, fişa de monitorizare a managerului de caz, raportul de monitorizare, fişa de identificare a riscurilor;
- participă la instruirea/formarea oferită de SPAS și inclusă în Planul anual de acţiuni privind serviciile sociale administrate şi finanţate din bugetul consiliului local;
- utilizeaza aplicaţii software pentru managementul de caz, puse la dispoziție de către SPAS, care îi asigură și instruirea în utilizarea acestora;
- participa la activităţi de elaborare de proceduri, instrumente de lucru şi alte tipuri de documente necesare în lucrul cu persoana vârstnică prevăzute de standardele minime de calitate;
- participă la elaborarea documentelor strategice ale unităţii administrativ-teritoriale în domeniul serviciilor sociale pentru persoane vârstnice: strategia de dezvoltare a serviciilor sociale, programul de acţiuni comunitare pentru combaterea sărăciei şi excluziunii sociale, planul anual de acţiuni privind serviciile sociale administrate şi finanţate din bugetul consiliului local;
- cunoaste în detaliu serviciile sociale din comunitate, dezvoltă relaţii de parteneriat cu acestea, precum şi cu resursele informale de asistenţă din proximitatea beneficiarului, de exemplu: familie, prieteni, vecini, grupuri de suport, altele;
- consiliază beneficiarii în ceea ce privește acordarea beneficiilor sociale și serviciilor sociale la nivel local;
- informează în detaliu beneficiarul/reprezentantul legal despre limitele confidenţialităţii într-o situaţie concretă, despre scopul şi modul în care va fi folosită informaţia;
- completează dosarul personal al beneficiarului în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cu cerinţele standardului de calitate;
- în situaţia transferului unui beneficiar al SIPDPV într-o altă unitate administrativ-teritorială, mana-gerul de caz din cadrul DAS Deva va oferi informaţii cuprinzătoare managerului de caz care preia, iar în acelaşi timp va comunica acest lucru beneficiarului/reprezentantului legal/familiei;
- analizează şi permite, după caz, accesul beneficiarilor/reprezentanţilor legali la orice document din dosarul de caz care poate avea legătură cu persoana lor, protejând totodată confidenţialitatea informaţiilor despre alte persoane la care se referă aceste documente;
- urmărește ca rezultatul evaluării complexe să fie consemnat în fişa de evaluare sociomedicală prevăzută în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 886/2000 pentru aprobarea Grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, cu modificările ulterioare;
- păstrează toate documentele (rapoarte, dosare, anchete etc.) într-un regim de siguranţă astfel încât să nu fie accesate de persoane străine cazului;
- ține evidența documentele din dosarul beneficiarului, contactele profesioniştilor care participă la implementarea planului de servicii sociale/PIA, alte documente relevante pentru diferite etape în procesul de acordare a asistenţei sociale, puse la dispoziție de către SPAS/SIPDPV;
- ține evidența beneficiarilor incluşi în procesul de management de caz pentru a permite gestionarea eficientă a informaţiei având în vedere implicarea unui număr mare de participanţi la proces puse la dispoziție de către SPAS/SIPDPV;
- pe parcursul procesului de evaluare, implică persoana vârstnică şi, după caz, alte persoane apro-piate acesteia, într-un proces continuu de colectare a informaţiilor şi de luare a deciziilor pentru a ajuta persoana vârstnică să îşi identifice obiectivele, să îşi înţeleagă punctele forte şi dificultăţile;
- în vederea obţinerii de informaţii privind situaţia persoanei vârstnice dependente, utilizează competenţele de evaluare a nevoilor, de înţelegere a problemelor beneficiarilor, competenţele de analiză şi documentare şi de stabilire a obiectivelor şi planurilor de intervenţie, descrise în Codul de bună practică al asistentului social, adoptat prin Hotărârea Congresului Naţional al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali nr. 2/2019;
- evaluează resursele de care dispune beneficiarul şi/sau grupul informal din jurul său pentru a pune în practică activităţile şi serviciile recomandate, utilizând ca tehnici de lucru: interviul, vizita, observaţia, convorbirea telefonică, genograma, ecomapa, altele;
- identifică/coordonează procesul de identificare a serviciilor sociale, medicale, de locuire etc., care există în localitatea în care stă beneficiarul şi/sau în proximitate, inclusiv modul în care persoana vârstnică poate avea acces la aceste servicii;
- consemnează rezultatele evaluării în fişa de evaluare iniţială şi în ancheta socială etc.;
- recomandă ca beneficiarul să participe la realizarea unei evaluări complexe, în sensul completării evaluării din perspectiva asistenţei sociale cu alte perspective considerate utile: psihologică, medicală, psihiatrică etc.;
- sprijină beneficiarul în realizarea unei noi evaluări în vederea încadrării în grad de dependenţă, după caz;
- sprijină beneficiarul în identificarea activităţilor, serviciilor sau măsurilor necesare în funcţie de rezultatele evaluării/evaluărilor;
- coordonează echipa multidisciplinară pentru cazurile al căror management îl asigură, urmărind, în acelaşi timp, intervenţiile particularizate pentru fiecare beneficiar, indiferent că sunt realizate de unul sau mai multe centre/unul sau mai mulţi furnizori, în situaţia serviciilor organizate în reţea, ţinând cont de evaluarea nevoilor specifice ale acestuia;
- aduce la cunoştinţa membrilor echipei multidisciplinare orice modificare survenită în situaţia beneficiarului;
- completează fişa de identificare a riscurilor cu informaţii privind suspiciunea de risc/vulnerabili-tate/dificultate a persoanei (completează „Nu este cazul.“ în situaţia în care nu a identificat astfel de informaţii);
- identifică toţi/toate specialiştii/instituţiile care ar trebui să participe la evaluarea complexă şi elaborează planul de îngrijire şi asistenţă pe baza rezultatelor evaluării complexe;
- pe baza planului de îngrijire şi asistenţă actualizează planul de intervenţie şi elaborează dispoziţia directorului SPAS pentru stabilirea dreptului la servicii sociale ca măsură de asistenţă socială;
- coordonează şi monitorizează implementarea planului de îngrijire şi asistenţă şi actualizează pla-nul de intervenţie, în colaborare cu responsabilul de caz;
- analizează documente din dosarul personal al beneficiarului, are întâlniri cu beneficiarul/reprezen-tantul legal, cu profesioniştii implicaţi, cu membri ai familiei, ai personalului, din comunitate etc;
- organizează şi coordonează şedinţe de caz în care, împreună cu membrii echipei implicate, se asigură că beneficiile, activităţile şi serviciile recomandate răspund nevoilor reale şi priorităţilor beneficiarului;
- identifică persoanele responsabile în furnizarea activităţilor şi serviciilor şi trece în fişa de monitorizare numele complet şi datele de contact ale acestora;
- face propuneri către SIPDPV pentru echipa multidisciplinară sau pentru intervenţii specializate suplimentare;
- pe baza fişelor de monitorizare decide revizuirea planului de intervenție și asistență şi face propuneri concrete de completare/modificare;
- susţine „cauza beneficiarului“ prin promovarea nevoilor, intereselor şi priorităţilor acestuia în relaţia cu familia, grupul informal din jurul său, membrii din comunitate, personalul implicat;
- urmăreşte ca, prin acţiunile, activităţile şi serviciile sociale, persoana vârstnică să trăiască o viaţă independentă cât mai mult timp posibil pe măsură ce îmbătrâneşte şi să îmbunătăţească accesul acesteia la servicii adecvate de îngrijire de lungă durată;
- comunică cu şi sprijină beneficiarul/reprezentantul legal în realizarea demersurilor necesare pentru implementarea planului de intervenţie şi a planului de servicii sociale/planului de îngrijire şi asistenţă;
- explică beneficiarului/reprezentantului legal prevederile din contractul/contractele de servicii, în mod deosebit pe cele referitoare la responsabilităţi şi la condiţiile de modificare şi reziliere;
- stabileşte, împreună cu beneficiarul şi profesioniştii implicaţi, priorităţile şi ordinea acordării serviciilor;
- încurajează beneficiarul să îşi exprime opiniile cu privire la toate aspectele care îl privesc;
- mediază relaţia dintre beneficiar/reprezentant legal şi profesionişti, atunci când este cazul;
- elaborează trimestrial un raport individual de activitate, pe care îl transmite, până în data de 5 a lunii următoare, în atenţia DAS Deva. Raportul de activitate cuprinde cel puţin secţiunile: numărul de cazuri pentru care a fost desemnat, probleme în relaţionarea cu beneficiarul SIPDPV/ reprezen-tantul legal şi/sau profesioniştii implicaţi în implementarea planului de intervenţie/planului de îngrijire şi asistenţă, rezultate obţinute, propuneri;
- prin monitorizare, identifică dificultăţile în implementarea planului de acţiune, pe care le discută cu beneficiarul/reprezentantul legal şi cu profesioniştii, în vederea identificării şi aplicării soluţiilor de remediere;
- realizează vizite de caz ori de câte ori consideră necesar şi completează raportul de monitorizare, care este contrasemnat de beneficiar/reprezentantul legal;
- realizează vizite de monitorizare la sediul SIPDPV sau la domiciliul beneficiarilor ori de câte ori consideră necesar şi completează raportul de monitorizare, care este contrasemnat de un reprezen-tant al serviciului respectiv;
- în etapa de monitorizare, poate utiliza: observaţia, interviul, vizita, convorbirea telefonică, alte tehnici;
- evaluează şi reevaluează periodic, în colaborare cu membrii echipei multidisciplinare, efectele tu-turor acţiunilor destinate persoanei vârstnice, progresele sau alte aspecte legate de îngrijire, abilita-re şi reabilitare sau incluziune socială şi propune măsuri de limitare/diversificare/îmbunătăţire; propune/solicită, la nevoie şi după caz, colaborarea cu alţi specialişti din afara echipei;
- înregistrează informaţiile, progresele, evoluţia cazului în fişa de monitorizare;
- la închiderea cazului, completează cel puţin: minuta de informare a beneficiarului/reprezentantului legal, raportul de închidere a cazului, chestionarul de satisfacţie a beneficiarului;
- transmite raportul de închidere a cazului către SIPDPV, care îl înregistrează conform procedurii interne;
- cunoaşte şi aplică managementul situaţiilor de risc;
- evaluează, ori de câte ori consideră sau cel puţin semestrial, riscurile care pot interveni în situaţia beneficiarului, precum şi resursele posibile pentru prevenirea/limitarea acestora;
- implică beneficiarul/reprezentantul legal şi membrii personalului SIPDPV în analiza riscurilor care pot interveni în realizarea obiectivelor planificate sau în situaţia proprie;
- cunoaşte şi aplică procedura privind protecţia împotriva neglijării, exploatării, violenţei şi abuzu-lui;
- încurajează şi sprijină beneficiarii să sesizeze orice formă de neglijare, exploatare, violenţă, neglijare şi abuz;
- în situaţii de identificare a cazurilor de neglijare, exploatare, violenţă şi abuz, stabilește componen-ţa echipei multidisciplinare care va realiza evaluarea detaliată a situaţiei, de a coordona această echipă, de a stabili strategii de intervenţie clare şi roluri bine definite pentru fiecare specialist, astfel încât să se producă rezultatele aşteptate într-un interval de timp determinat;
- cunoaşte şi respectă procedura privind protecţia împotriva torturii şi tratamentelor crude, inumane sau degradante;
- încurajează şi sprijină beneficiarii să sesizeze orice formă de tratament crud, inuman sau degradant;
- în situaţii de identificare a cazurilor de tortură, tratamente crude, inumane sau degradante aplicate beneficiarului, stabilește componenţa echipei multidisciplinare care va realiza evaluarea detaliată a situaţiei, de a coordona această echipă, de a stabili strategii de intervenţie clare şi roluri bine definite pentru fiecare specialist, astfel încât să se producă rezultatele aşteptate într-un interval de timp determinat.
Asistent social/responsabil de caz din cadrul SIPDPV
- îndeplinește condiţiile de calificare şi experienţă pentru persoana desemnată ca responsabil de caz, respectiv este asistent social practicant;
- este desemnat de furnizorul de servicii sociale ca responsabil de caz, prin dispoziție;
- parcurge etapele managementului de caz conform prevederilor standardelor de calitate;
- pune în practică cunostințele, normele și valorile asistenței sociale pentru a interveni și acorda
asistență beneficiarilor serviciului „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice” la cererea acestora sau ori de câte ori situația o impune; - participă activ la elaborarea și aplicarea politicilor sociale în domeniu, strategiilor și planurilor de acțiune, promovând bunăstarea socială;
- respectă metodologia în domeniul asistenței sociale, a normelor și valorii eticii profesionale, bazându-se pe principiul respectării demnităţii inalienabile, a autonomiei individuale, inclusiv a libertăţii de a face propriile alegeri, şi a independenţei persoanelor vârstnice;
- pătrează confidențialitatea situațiilor, documentelor și informațiilor pe care le deține în scop
profesional; - în funcție de situația particulară a fiecărui beneficiar, evaluarea acestuia are la bază examinările realizate de structurile cu atribuții în evaluare complexă, prevăzute de lege și/sau orice alte docu-mente emise de serviciile publice de asistență socială, precum și de alte instituții/servicii publice (cabinete medicale, unități de învătământ, agenții de ocupare, penitenciare, instituții/ servicii de ordine publică, structuri specializate în combaterea traficului de persoane, în combaterea traficului de droguri, etc.);
- realizează evaluarea nevoilor de îngrijire personală la domiciliul beneficiarului, indiferent dacă acesta a fost supus anterior evaluării realizată de structurile de evaluare complexă prevăzute de le-ge sau, după caz, de unităţi sanitare (cabinete de medicină de familie, cabinete de specialitate, uni-tăţi sanitare cu paturi);
- asigură primirea beneficiarilor în cadrul serviciului social, întocmește dosarele acestora;
- asigură, în colaborare cu managerul de caz, derularea etapelor procesului de acordare a serviciilor sociale cu respectarea prevederilor legii, a standardelor minime de calitate aplicabile și a Regula-mentului de organizare și funcționare al SIPDPV;
- informează beneficiarii/reprezentanții legali/convenționali cu privire la Regulamentul de organi-zare și funcționare al serviciului, precum și asupra drepturilor și obligațiilor beneficiarului, con-semnând sub semnătură acest fapt în registrul privind informarea beneficiarilor;
- sprijină beneficiarii în eforturile de a-și identifica și clarifica scopurile în vederea alegerii celei mai bune opțiuni;
- participă la întocmirea planul individualizat de asistență și îngrijire ținând cont de nevoile beneficiarului în concordanță cu prevederile legale; personalul care stabilește planul individualizat de asistență şi îngrijire este cel care realizează evaluarea sau responsabilul de caz;
- întocmește referate prin care propune aprobarea/respingerea cererilor de acordare a serviciilor de îngrijiri la domiciliu, de suspendare/încetare a acordării acestora și le înaintează către Șef serviciu intervenții și îngrijiri, în vederea emiterii deciziei de acordare/respingere, suspendare/încetare, după caz;
- întocmește contractul de acordare a serviciilor sociale pentru fiecare beneficiar pe care le înaintea-ză directorului executiv în vederea semnării;
- înaintează contractul de acordare a serviciilor sociale fiecărui beneficiar, în vederea semnării,
înmânându-i un exemplar; - întocmește fișa de evaluare a beneficiarului după modelul fişei de evaluare sociomedicală din Grila naţională de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 886/2000;
- reevaluează nevoile beneficiarului/situația de dificultate în care se află, precum și atunci când
situația o impune, respectiv dacă apar modificări semnificative ale statusului funcțional fizic și/sau psihic al beneficiarului și/sau a situației socio-economice a acestuia; - asigură confidențialitatea datelor și informațiilor privind beneficiarii SIPDPV, precum și a persoa-nelor vârstnice aflate în evidența serviciului, precum și confidențialitatea datelor la care are acces;
- completează dosarele beneficiarilor cu toate actele necesare și asigură întocmirea, pentru fiecare beneficiar, a dosarului personal;
- ține evidenţa numerică şi nominală a dosarelor personale ale beneficiarilor arhivate, pe suport de hârtie și/sau electronic;
- verifică faptic (în teren) și scriptic activitatea îngrijitorilor la domiciliu din cadrul serviciului social;
- coordonează metodologic activitatea de admitere a persoanelor vârstnice în SIPDPV și urmăreș-te evoluția stării acestora cu posibilitatea de intervenție;
- facilitează integrarea socială în microcolectivitate (vecini de imobil, comunitate religioasă, grupuri sociale, etc), stabilește/restabilește relații bune cu aparținătorii beneficiarului și/sau reinserția beneficiarului în familia aparținătoare;
- antrenează beneficiarii în activități economice, sociale și culturale;
- încurajează atât beneficiarii, cât și angajații Direcției de Asistență Socială să sesizeze eventualele forme de abuz la care pot fi supuși;
- completează fișele de evaluare/reevaluare, fișa de monitorizare servicii, întocmită pentru fiecare beneficiar, în care se consemnează serviciul/serviciile acordate, data furnizării acestora, observații privind situația beneficiarului și progresele înregistrate, constatate de personalul de specialitate;
- solicită primul ajutor în cazurile de urgență, mijlocește asistența medicală primară pentru persoane-le asistate și care solicită acordarea acestui serviciu;
- redactează rapoartele cu privire la situația beneficiarilor serviciilor de îngrijiri la domiciliu;
- elaborează și prezintă lunar și la cerere șefului ierarhic superior statistici periodice necesare pentru întocmirea raportărilor și situațiilor care sunt solicitate;
- înlocuiește îngrijitorul dacă e necesar și acordă sprijin beneficiarilor în desfășurarea activităților de bază ale vieții zilnice și/sau instrumentale cotidiene;
- respectă prevederile ROF, ROI, Codului de conduită și a Codului etic stabilite pentru personalul din cadrul Direcției de Asistență Socială;
- respectă prevederile legale, normele interne, procedurile operaționale și procedurile de sistem aprobate la nivelul Direcției de Asistență Socială Deva;
- respectă normele de securitate și sănătate în muncă conform Legii nr. 319/2006 și a normelor
specifice pentru prelucrarea automată a datelor; - întocmește rapoarte periodice cu privire la activitatea derulată;
- informează beneficiarii serviciului social cu privire la limitele și riscurile furnizării de servicii prin intermediul tehnicii de calcul și de comunicare moderne, solicitând acordul scris al acestora pentru orice înregistrare audio sau video, precum și pentru prezența unei terțe persoane, în calitate de observator sau supervizor;
- asigură și utilizează servicii și tehnici specializate de intervenție pentru soluționarea problemelor apărute conform legii;
- participă activ la munca în echipă în vederea soluționării cazurilor sau problemelor care apar;
- semnalează cu celeritate, orice eveniment deosebit petrecut în timpul serviciului;
- realizează atribuțiile prevăzute de lege în procesul de acordare a serviciilor sociale;
- raportează șefului ierarhic orice problemă pe care o întâmpină în activitatea zilnică și face propuneri concrete pentru rezolvarea acesteia;
- coordonează şi monitorizează implementarea planului de îngrijire şi asistenţă şi actualizează pla-nul de intervenţie, sub îndrumarea managerului de caz;
- transmite trimestrial SPAS în a cărui rază teritorială locuieşte beneficiarul raportul cu privire la rezultatele implementării planului de îngrijire și asistență;
- înregistrează conform procedurii interne raportul de închidere a cazului transmis către SIPDPV, de către managerul de caz;
- aplică procedura de lucru privind implementarea standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz în protecţia persoanelor vârstnice
- utilizeaza aplicaţii software pentru managementul de caz, puse la dispoziție de către SIPDPV, care îi asigură și instruirea în utilizarea acestora;
- reevaluează periodic şi, după caz, revizuiește documentele utilizate în aplicarea metodei manage-mentului de caz, în funcţie de cel puţin următorii factori: modificări legislative, dinamica servicii-lor, propunerile personalului de specialitate;
- informează în detaliu beneficiarul/reprezentantul legal despre limitele confidenţialităţii într-o situaţie concretă, despre scopul şi modul în care va fi folosită informaţia;
- realizează arhivarea în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare şi cu procedurile interne;
- închide cazul în condiţii reglementate de actele normative în vigoare;
- înregistrează trimestrial fişa de identificare a riscurilor, întocmită de managerul de caz;
Atribuții inspector de specialitate
- asigură consultanță de specialitate gratuită, la cerere și răspunde pentru activitățile de comunicare privind acordarea serviciilor, regulamentul de organizare și funcționare al serviciului, drepturile și obligațiile beneficiarilor, în ceea ce privește serviciile sociale acordate de instituțiile guvernamen-tale/neguvernamentale;
- în urma sesizărilor primite din partea cetățenilor privind persoanele vârstnice, verifică în teren
situațiile existente făcând propuneri concrete de rezolvare a acestora; - asigură confidențialitatea datelor și informațiilor la care are acces privind beneficiarii și a persoa-nelor vârstnice aflate în evidența serviciului socială de îngrijiri la domiciliu;
- întocmește referate prin care propune aprobarea/respingerea cererilor de acordare a serviciilor de îngrijiri la domiciliu, de suspendare/încetare a acordării acestora și le înaintează către Șef serviciu intervenții și îngrijiri, în vederea emiterii deciziei
- de acordare/respingere, suspendare/încetare, după caz;
- completează dosarele beneficiarilor cu toate actele necesare;
- asigură întocmirea dosarului personal și dosarului de servicii al beneficiarilor;
- ține evidența numerică și nominală a dosarelor personale ale beneficiarilor arhivate, pe suport de hârtie și/sau electronic;
- întocmește contractul de acordare a serviciilor sociale pentru fiecare beneficiar pe care le înaintea-ză directorului executiv în vederea semnării;
- înaintează contractul de acordare a serviciilor sociale fiecărui beneficiar, în vederea semnării,
înmânându-i un exemplar; - facilitează integrarea socială în micro-colectivitate (vecini de imobil, comunitate religioasă, gru-puri sociale, etc), stabilește/restabilește relații bune cu aparținătorii beneficiarului și/sau reinserția beneficiarului în familia aparținătoare;
- antrenează beneficiarii în activități economice, sociale și culturale;
- încurajează beneficiarii să sesizeze eventualele forme de abuz la care pot fi supuși, în familie, în comunitate sau în cadrul serviciului social;
- încurajează angajații serviciului social să sesizeze eventualele forme de abuz la care pot fi supuși de către beneficiarii;
- acordă primul ajutor în cazurile de urgență, mijlocește asistenţa medicală primară pentru persoane-le asistate și care solicită acordarea acestui serviciu;
- redactează rapoartele cu privire la situaţia beneficiarilor serviciilor de îngrijiri la domiciliu;
- elaborează și prezintă lunar și la cerere șefului ierarhic superior statistici periodice necesare pentru întocmirea raportărilor și situațiilor care sunt solicitate;
- înlocuiește îngrijitorul dacă e necesar și acordă sprijin beneficiarilor în desfășurarea activităților de bază ale vieții zilnice și/sau instrumentale cotidiene;
- respectă prevederile ROF, ROI, Codului de conduită și a Codului etic stabilite pentru personalul
din cadrul Direcției de Asistență Socială; - respectă prevederile legale, normele interne, procedurile operaționale și procedurile de sistem aprobate la nivelul Direcției de Asistență Socială Deva;
- acționează pentru atingerea obiectivelor pe termen scurt, mediu și lung prevăzute în strategia
Direcției de Asistență Socială, potrivit atribuțiilor ce-i revin, după adoptarea și aprobarea acesteia și răspunde de obținerea rezultatelor dorite; - respectă normele de securitate și sănătate în muncă conform Legii nr. 319/2006 și a normelor
specifice pentru prelucrarea automată a datelor; - răspunde în termen la corespondența care îi este repartizată;
- răspunde de arhivarea documentelor specifice obiectului de activitate;
- răspunde de respectarea termenelor, fundamentarea și calitatea tuturor lucrărilor efectuate;
- răspunde în fața legii pentru pagubele cauzate instituției din vina sa;
- îndeplinește orice alte sarcini date de conducerea instituției în vederea derulării în condiții optime a activității.
Atribuțiile psihologului:
- evaluează comportamentul uman, procesele mentale, probleme psihologice ale beneficiarilor de servicii sociale din cadrul Direcției de Asistență Socială Deva, recomandând căi psihologice de soluționare a problemelor diagnosticate;
- analizează influențele mediului, educației sau a altor factori, asupra psihicului persoanelor consi-liate;
- desfășoară activități de psihodiagnostic, consiliere psihologică, pentru prevenirea tulburărilor emoționale și de personalitate, precum și a fenomenelor de inadaptare la mediul social precum și prevenirea riscului de excluziune socială, în vederea optimizării existenței umane;
- elaborează și aplică metode și tehnici de evaluare și asistență psihologică pentru măsurarea inteli-genței, abilităților, aptitudinilor și a altor caracteristici psiho-umane, interpretează datele obținute, stabilește psihodiagnosticul, prognoza și înaintează recomandările pe care le consideră necesare, după caz;
- realizează evaluări și intervenții specifice în vederea menținerii relațiilor beneficiarilor cu familia;
- în exercitarea atribuțiilor specific are următoarele competențe:
- evaluare psihologică clinică: evaluare psihologică cu referire la factorii psihologici, implicați/ relevanți pentru sănătate și boală, la copii și adulți, cu relevanță pentru individ, cuplu, familie, grup/organizație - exemplificativ, identificarea factorilor psihologici implicați în sănătate, dez-voltare și tulburare/boală mintală, handicap/dizabilități, contribuții la validarea unor metodo-logii și instrumente de evaluare psihologică clinică, acordarea de feedback oral persoanelor în urma evaluării psihologice, redactarea de rapoarte scrise de evaluare psihologică clinică.
Cunoștințe: psihologie clinică, psihopatologie și psihiatrie, evaluare și testare psihologică, psi-hometrie, instrumente de evaluare psihologică clinică, etica profesiei de psiholog.
Abilități: stabilirea comunicării cu persoana evaluată, utilizarea testelor psihologice, aplicarea principiilor și standardelor etice în evaluarea psihologică, ascultare activă, abilități de intervie-vator, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul în echipe multidisciplinare, alături de alți specialiști;
- intervenție psihologică clinică și consiliere primară, pentru modificarea factorilor psihologici cu relevanță pentru sănătate și boală, în cazul adulților, administrate individual, în cuplu, familie sau grup-exemplificativ: autocunoaștere/optimizare/dezvoltare personală/ psihologie pozitivă/ coaching psihologic, promovarea sănătății și prevenirea patologiei, intervenții paliative, partici-parea la validarea metodelor de asistență psihologică clinică, participare în implementarea de proiecte în consiliere psihologică/sănătate individuală și de grup.
Cunoștințe: psihologie clinică, psihopatologie și psihiatrie, consiliere psihologică și psihotera-pie, evaluare psihologică clinică, psihologia dezvoltării, psihologia sănătății, etica profesiei de psiholog.
Abilități: stabilirea comunicării cu persoana asistată, aplicarea principiilor și standardelor etice în consiliere şi psihoterapie, ascultare activă, manifestarea unei atitudini empatice, lucrul în echipe multidisciplinare, alături de alți specialiști, utilizarea tehnicilor de psihoterapie și consi-liere psihologică, aplicarea unei paradigme științifice în consilierea psihologică;
- aplică teste și chestionare specifice domeniului de competență;
- întocmește documentele aferente procedurii de consiliere și le înregistrează la registratura Direcției de Asistență Socială Deva;
- identifică beneficiarii și posibilitățile de intervenție în funcție de atribuțiile pe care le are, realizând intervenția la solicitarea acestora;
- acordă consiliere de specialitate și sprijin victimelor violentei domestice, membrilor familiei, în vederea depășirii traumelor și asigură medierea conflictului;
- desfășoară activități de prevenire și combatere a abuzului/neglijării/violenței în familie și identi-fică soluții nonviolente prin legătura cu persoanele în cauză;
Atribuțiile îngrijitorului la domiciliu:
- acordă ajutor beneficiarilor pentru realizarea activităților de bază: igienă corporală, îmbrăcare și dezbrăcare, igiena eliminărilor, hrănire și hidratare, transfer și mobilizare, deplasare în interior, comunicare;
- acordă ajutor beneficiarilor pentru realizarea activităților instrumentale ale vieții zilnice: prepara-rea hranei sau livrarea acesteia, efectuare de cumpărături, activități de menaj, însoțirea în mijloace de transport, facilitarea deplasărilor în exterior, companie, activități de administrare și gestionare a bunurilor, activități de petrecere a timpului liber;
- aplică tehnicile și procedurile de îngrijire adecvate;
- completează la fiecare vizită la domiciliul persoanei vârstnice fișa de monitorizare care va fi
semnată de îngrijitorul la domiciliu și de către beneficiar; - respectă, pe cât posibil, dorințele beneficiarului;
- adoptă un comportament adecvat pentru a dezvolta relații de încredere și înțelegere;
- identifică posibilele riscuri de accidente sau de agravare a stării de sănătate a beneficiarului
cauzate de mediul ambiental și/sau familial și informează în scris șeful ierarhic superior cu privire la acest aspect; - respectă normele de igienă, pentru prevenirea și combaterea infecțiilor și a răspândirii virusurilor;
- încurajează beneficiarul să execute, pe cât posibil autonom, acțiuni și activități cotidiene și să ia toate măsurile necesare pentru prevenirea riscurilor;
- apelează la serviciile medicale de urgență în cazul în care situația o impune;
- sesizează familia sau autoritățile locale asupra necesității realizării unor lucrări de adaptare a locu-inței care pot facilita menținerea beneficiarului la domiciliul propriu;
- identifică și semnalează situațiile de abuz și neglijență;
- oferă informare și consiliere beneficiarilor ce trăiesc singuri și care se pot deplasa și au capacitatea de discernământ păstrată, pentru a se adresa serviciilor publice din comunitate;
- semnalează evoluția beneficiarilor medicului de familie sau specialist, după caz;
- semnalează orice eveniment deosebit petrecut în timpul serviciului șefilor ierarhic superiori;
- realizează atribuțiile prevăzute de lege în procesul de acordare a serviciilor sociale;
- raportează șefului ierarhic orice problemă pe care o întâmpină în activitatea zilnică și face propuneri concrete pentru rezolvarea acesteia;
- păstrează confidențialitatea datelor și informațiilor privind beneficiarii serviciului de îngrijiri la domiciliu precum și a persoanelor vârstnice aflate în evidență serviciului;
- păstrează confidențialitatea datelor cu caracter personal la care are acces.
Art. 10. Activităţile auxiliare din cadrul structurii „Servicii de îngrijire personale la domiciliu pentru
persoane vârstnice", aprovizionare, mentenanţă, achiziţii etc. se realizează de către personalul
compartimentelor de specialitate ale Direcției de Asistență Socială Deva.
Art. 11. Finanţarea serviciului social
În estimarea bugetului de venituri şi cheltuieli, se are în vedere asigurarea resurselor necesare
acordării serviciilor sociale cel puţin la nivelul standardelor minime de calitate aplicabile. Propunerile sunt transmise compartimentului de specialitate din cadrul Direcției de Asistență Socială Deva, în vederea cuprinderii acestora în bugetul de venituri şi cheltuieli al direcției.
Finanţarea cheltuielilor se asigură, în condiţiile legii, din următoarele surse:
- bugetul local al municipiului Deva.
- contribuţia persoanelor beneficiare sau a întreţinătorilor acestora, după caz;
- donaţii, sponsorizări sau alte contribuţii din partea persoanelor fizice ori juridice din ţară şi din străinătate;
- fonduri externe rambursabile şi nerambursabile;
- alte surse de finanţare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 12 Protecția datelor cu caracter personal
Serviciul social „Serviciul de îngrijire personale la domiciliu pentru persoane vârstnice” asigură păstrarea confidențialității asupra datelor personale și informațiilor cuprinse în documentele utilizate.
Personalul serviciului social păstrează confidențialitatea asupra datelor personale și situației beneficiarilor.
Dosarele personale și dosarele de servicii ale beneficiarilor se păstrează în spații special amenajate (dulapuri, fișete), accesibile doar responsabililor de caz și a personalului de conducere.
Fișele de monitorizare a serviciilor utilizate zilnic de îngrijitori se păstrează de asemenea în birouri, dulapuri, fișete cu acces restricționat, la personalul autorizat.
Deva, _____________ 2025
Inițiator, Avizează
Primar, Secretar general
Lucian Ioan Rus Florina-Doris VISIRIN