ANEXA NR. 1 la hotărârea nr. 113 din 26.03.2025


 

REGULAMENT

de organizare şi funcţionare al Comisiei pentru analiza și soluționarea cererilor debitorilor care solicită stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a municipiului Deva a unor bunuri imobile

 

 

ART. 1

Dispoziții generale

(1) Comisia prevăzută la art.1 din hotărâre este condusă de președinte. Președintele Comisiei este viceprimarul municipiului Deva desemnat la art.1 din hotărâre.

(2) În cazul în care președintele Comisiei nu este prezent, atribuțiile acestuia vor fi îndeplinite de către vicepreședintele Comisiei.

(3) În cazul absenței oricărui membru al Comisiei, atribuțiile acestuia vor fi îndeplinite de către înlocuitorul său de drept, iar în cazul consilierilor locali de către membrii supleanți.

(4) Pentru ducerea la îndeplinire de către Comisie a atribuțiilor ce îi revin, se înființează un secretariat tehnic compus din 2 persoane, respectiv un consilier juridic din cadrul Direcției Impozite și Taxe Locale, și un consilier din cadrul Direcției de Asistență Socială Deva.

ART. 2

Funcționarea Comisiei

(1) Comisia pentru analiza și soluționarea cererii își desfășoară activitatea în ședințe de lucru.

(2) Comisia se va întruni ori de câte ori este cazul, la convocarea președintelui acesteia, comunicată prin grija Secretariatului tehnic.

(3) Ordinea de zi a ședinței va fi comunicată membrilor Comisiei odată cu convocarea.

(4) Cererea prezentată în cadrul ședinței de lucru va fi analizată de Comisie având în vedere documentația depusă în susținerea acesteia.

(5) Comisia va decide modul de soluționare a cererilor debitorului pe baza documentației depuse și în conformitate cu dispozițiile legale. Asupra celor discutate și hotărâte de Comisie se încheie, prin grija Secretariatului tehnic al Comisiei, un proces-verbal.

(6) Procesul-verbal se semnează de toți membrii prezenți ai Comisiei sau de înlocuitorii de drept ai acestora.

(7) În situația în care membrii Comisiei au opinii divergente privind modul de soluționare a cererii, acestea vor trebui să fie motivate și se vor consemna în procesul-verbal ca opinii separate.

(8) Comisia decide legal asupra modului de soluționare a cererii, cu votul a cel puțin jumătate plus unu din numărul membrilor prezenți.

(9) În situația în care se înregistrează egalitate între numărul de voturi pentru și numărul de voturi împotrivă, președintele Comisiei are dreptul de a decide asupra modului de soluționare a cererii debitorului.

ART. 3

Atribuțiile Comisiei

Comisia are următoarele atribuții:

a) analizarea cererii debitorului prin care se solicită stingerea unor creanțe fiscale, prin trecerea în proprietatea publică a municipiului Deva a bunurilor imobile care fac obiectul procedurii de dare în plată, având în vedere următoarele date și documente:

1. documentația care însoțește cererea, astfel cum aceasta este prevăzută în anexa nr.2 la prezenta hotărâre;

2. extras de carte funciară la zi, în original, din care să rezulte dreptul de proprietate asupra bunurilor imobile care fac obiectul cererii de dare în plată, precum şi faptul că bunurile imobile nu sunt grevate de drepturi reale și de alte sarcini, emis de biroul de carte funciară, precum și actele care să ateste dreptul de proprietate al debitorului şi care au stat la baza înscrierii bunurilor imobile în cartea funciară, prezentate în forma prevăzută de lege;

3. eficiența aplicării modalității de realizare a creanțelor fiscale prin dare în plată, față de alte modalități de stingere prevăzute de lege;

4. impactul reglementărilor legale în vigoare privind retrocedarea proprietății, în măsura în care acesta poate fi prevăzut;

5. cheltuielile necesare, după caz, estimate de către Primăria municipiului Deva pentru bunul imobil ce urmează a fi trecut în proprietatea publică a municipiului Deva, pentru transformarea acestuia în spațiu corespunzător scopului în care a fost preluat;

6. eficiența aplicării acestei modalități de stingere a creanțelor fiscale, rezultată din compararea creanțelor fiscale stinse prin această modalitate, la care se adaugă eventualele cheltuieli de amenajare - refuncţionalizare, cu cheltuielile necesare unei noi construcții sau achiziții;

7. avizul administratorului special în cazul cererilor debitorilor persoane juridice la care s-a instituit administrarea specială;

b) analizarea cererilor debitorilor persoane juridice pentru care s-a deschis procedura insolvenței, transmise de către administratorul sau lichidatorul judiciar, privind stingerea creanțelor fiscale administrate de Direcția Impozite și Taxe Locale, prin dare în plată, având în vedere următoarele:

1. existența unei încheieri sau a unei sentințe judecătorești de deschidere a procedurii insolvenței;

2. acordul membrilor adunării creditorilor privind trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile libere de sarcini în contul creanțelor fiscale administrate de Direcția Impozite și Taxe Locale, înscrise în tabloul creditorilor, fie ca o măsură în cadrul planului de reorganizare judiciară, fie ca o modalitate de atribuire a unui bun în contul creanței în cadrul lichidării;

3. existența unor solicitări de preluare în administrare, potrivit legii, a bunurilor imobile respective;

4. existența dreptului de proprietate al debitorului asupra bunurilor imobile care fac obiectul dării în plată;

5. avizul administratorului sau al lichidatorului judiciar, după caz, asupra existenței dreptului de proprietate al debitorului asupra bunurilor imobile, precum și pentru inexistența unor cereri de revendicare și restituire, potrivit legii;

6. bunurile imobile nu fac obiectul unor cereri de revendicare și restituire, potrivit legii;

c) solicitarea completării documentației în susținerea cererii cu alte date și documente, pe care le consideră necesare în fundamentarea solicitării debitorului și luarea deciziei;

d) deciderea modului de soluționare a fiecărei cereri prin aprobarea sau respingerea acesteia. Comisia poate respinge cererile debitorilor în situația în care bunurile imobile oferite nu sunt de uz sau de interes public sau poate revoca decizia de aprobare a cererii de dare în plată formulate de debitor, cu înștiințarea acestuia, în cazurile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;

e) soluționarea contestațiilor persoanelor care se consideră lezate în drepturile lor prin emiterea deciziilor de aprobare/respingere ori revocare a cererilor de dare în plată formulate de debitori; 

f) în situația în care comisia decide trecerea în proprietatea publică a municipiului Deva a imobilelor, se convoacă prin secretariatul tehnic reprezentanții debitorului care împreună cu membrii Comisiei semnează procesul verbal de trecere în proprietatea publică a imobilului, proces verbal ce constituie titlu de proprietate.

ART. 4

Atribuțiile Secretariatului tehnic

Secretariatul tehnic are următoarele atribuții:

a) organizarea evidenței tuturor documentelor ce fac obiectul lucrărilor comisiei precum și a proceselor-verbale încheiate cu ocazia fiecărei ședințe de lucru a Comisiei, a deciziilor de aprobare sau respingere a cererii debitorului, precum și a altor acte emise de Comisie şi asigurarea arhivării acestora;

b) verificarea, la primirea cererii, dacă aceasta, precum și documentația în susținere ce o însoțește, cuprinde datele și/sau documentele prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre și dacă se respectă prevederile legale în vigoare referitoare la executarea silită a creanțelor fiscale, dacă este cazul;

c) solicitarea adresată Direcției Economice în vederea comunicării existenței sau inexistenței a altor creanțe datorate de către contribuabil către bugetul local al municipiului Deva;

d) convocarea în scris a membrilor Comisiei cu cel puțin două zile anterior datei stabilite de către președintele sau vicepreședintele Comisiei, după caz, pentru ședința de lucru;

e) întocmirea proceselor-verbale, a deciziilor de aprobare/respingere a cererii debitorului, şi a deciziilor de îndreptare a erorilor materiale, pe baza celor hotărâte de către Comisie. Aceste decizii se emit în termen de 5 zile lucrătoare de la data ședinței de lucru;

f) convoacă reprezentanții debitorului care împreună cu membrii Comisiei semnează procesul verbal de trecere în proprietatea publică a imobilului, proces verbal ce constituie titlu de proprietate.

 

ART. 5

Deciziile Comisiei

(1) Deciziile Comisiei se semnează de președintele acesteia sau de vicepreședintele prevăzut la art. 1 alin. (2), după caz, și sunt alcătuite din trei părți: preambul, temei legal și dispozitiv.

(2) Prin grija Secretariatului tehnic, decizia se emite, de regulă, în 5 exemplare, cu valoare de

original, care sunt semnate de președintele ori vicepreședintele Comisiei, după caz. Unul dintre exemplare se va arhiva de către Secretariatul tehnic. Acesta va fi semnat de toți membrii sau de persoanele desemnate de membrii Comisiei, prezenți în ședința Comisiei. În cazul în care bunurile imobile pentru care Comisia a decis trecerea în proprietatea publică a municipiului Deva urmează a fi preluate în administrare, se emite o decizie care se înaintează direcției care preia bunul în administrare.

(3) Decizia întocmită conform alin. (2) se comunică și debitorului.

 

 

 

 

 

                                                                                                                  INIŢIATOR,                                                                          AVIZEAZĂ,

                                                                                                                      Primar,                                                                          Secretar general,

                                                                                                                Lucian-Ioan RUS                                                            Florina-Doris VISIRIN