NOTĂ DE FUNDAMENTARE
| Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 15 – Educație, Investiția 1: Construirea, echiparea și operaționalizarea a 110 creșe | Titlu apel proiect PNRR/2022/C15 „Construire Creșă medie în Municipiul Deva” |
1.
| Descrierea pe scurt a situației actuale (date statistice, elemente specifice, etc.)
| Cunoștințele spectaculoase obținute ca urmare a cercetărilor privind dezvoltarea copilului mic au adus în actualitate, și în țara noastră, cerința adecvării calității serviciilor la nevoile de dezvoltare ale copiilor. Pe plan internațional, o dată cu profesionalizarea femeii și implicarea ei în viața socială, crearea serviciilor pentru îngrijirea copilului, în afara familiei, a luat o amploare deosebită. În ultimele decenii s-au organizat diferite tipuri de servicii pentru îngrijiri de zi, destinate dezvoltării și educării copilului mic în afara familiei. Cererea de servicii a determinat o preocupare pentru specializarea personalului care îngrijește copilul în materie de educație timpurie. Începând cu anii '70, pe plan internațional, filosofia îngrijirilor copilului mic a cunoscut modificări importante, centrându-se pe conceptul de educație timpurie. Creșa, ca serviciu destinat copiilor sub 3 ani, a fost dezvoltată și în țara noastră, cu deosebire în anii '70-'80. Cea mai amplă dezvoltare s-a înregistrat în 1980 când în România existau 902 creșe și 90.000 de copii îngrijiți în creșe. În 1974 au fost elaborate reglementările referitoare la organizarea și funcționarea creșelor ca unități sanitare. Aceste reglementări poartă amprenta modelului de îngrijire în care sănătatea și nutriția constituiau pilonii cei mai importanți ai dezvoltării copilului mic. La noi în țară, creșele au suferit modificări neînsemnate după 1974. Și în prezent ele funcționează în cea mai mare măsură pe baza unor acte normative elaborate în urmă cu 30 de ani. În România, în 2001 a avut loc trecerea creșelor din subordinea sectorului sanitar în aceea a administrației publice locale. La nivelul Municipiului Deva funcționează în momentul de față Creșa Deva, amplasată pe Aleea Viitorului nr. 3. Creșa din Deva a luat ființă la data de 26 mai 1971, fiind în subordinea Spitalului Județean Deva. Timp de șapte ani a funcționat ca o creșă de zi, având 4 grupe (sugari, grupă mică, grupă mijlocie și grupă mare). Capacitatea creșei era de 100 de paturi, având un număr de 25 copii în fiecare grupă. Personalul de îngrijire și educare copii era compus din: medic, asistent șef, asistent medical, infirmieră, îngrijitoare, bucătăreasă, spălătoreasă și un administrator. La data de 19 iunie 1978 s-a înființat creșa săptămânală la etajul I, având 2 grupe (mare și mijlocie). Programul creșei săptămânale era de luni, ora 06.00 până sâmbăta la orele 16.00. Din data de 01 iulie 2001 Creșa Deva trece în subordinea Consiliului Local Deva. În 15 iunie 2008 s-a desființat creșa săptămânală, transformându-se în creșă de zi. În anul 2009 s-a preluat o parte din spațiul de la parter de către Serviciul Public Local de Asistență Socială unde s-a deschis Centrul de urgență pentru femeia și copilul abuzat iar în cealaltă parte a clădirii s-a destinat birourilor pentru Cadastru Deva. În anul 2017, printr-o Hotărâre a Consiliului Local Deva, acest spațiu a trecut din nou în administrarea Creșei Deva și a fost transformat într-o nouă grupă de copii. În prezent, Creșa Deva dispune de 4 grupe, însumând un număr de 100 de copii cu vârste cuprinse între 1,5 și 3 ani. Creșa Deva este un serviciu de interes local, public care are misiunea de a oferi, pe timpul zilei, servicii integrate de îngrijire, supraveghere și educație timpurie copiilor de vârstă antepreșcolară a cărei organizare si funcționare respectă prevederile Legii nr. 263/ 2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea creșelor, cu modificările și completările ulterioare. Creșa Deva, face parte atât din sistemul național de servicii sociale reglementat de Legea asistenței sociale nr. 292/2011, prin furnizarea de servicii de îngrijire și supraveghere, cât și din sistemul de învățământ preuniversitar reglementat de Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, prin furnizarea de servicii de educație timpurie antepreșcolară. Începând cu data de 01.04.2022, prin HCL nr.112/24.03.2022, a fost aprobată darea în administrare în favoarea Grădiniței cu program prelungit nr. 7 Deva și a Liceului teoretic „Teglaș Gabor” Deva, a imobilului aparținător Creșei, care până la această dată a fost în subordinea Consiliului Local al Municipiului Deva. Motto-ul creșei: „Aici, copilăria e la ea acasă!" VIZIUNE: participarea la scopul general de formare armonioasă mentală, emoțională și fizică a copiilor de vârstă antepreșcolară astfel încât fiecare copil să atingă potențialul maxim specific vârstei. MISIUNE: de a oferi, pe timpul zilei servicii integrate de îngrijire, supraveghere și educație timpurie copiilor de vârstă antepreșcolară într-o atmosferă de siguranță, în vederea integrării acestora în comunitate. VALORI: excelență, responsabilitate, creativitate și respect pentru diversitate.
ACTIVITĂȚI SPECIFICE ALE CREȘEI DEVA
Pe de altă parte, prin Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației se va construi o creșă în Municipiul Deva din județul Hunedoara, după ce a fost semnat contractul de proiectare și execuție pentru realizarea obiectivului de investiție „Proiect tip – Construire Creșă Mare, cartier Dealul Paiului, municipiul Deva, județul Hunedoara” care va fi implementat prin Compania Națională de Investiții S.A. Creșa va avea o capacitate de maximum 11 grupe (total 110 copii) și va beneficia de condiții moderne pentru copii, fiind organizată în 3 nuclee funcționale: zona administrativă, zona destinată copiilor și zona spațiilor tehnico-gospodărești. Sunt prevăzute 11 dormitoare, camera de joacă, prevăzute cu vestiar și grupuri sanitare, spații pentru luat masa și cabinet medical. Totodată sunt prevăzute spații adiministrative precum birouri, spălătorie, călcătorie, biberonerie sau bucătărie. Totodată clădirea va fi dotată atât cu panouri fotovoltaice cât și cu panouri solare. Creșa va contribui la dezvoltarea armonioasă a copiilor și le va oferi un mediu modern și sigur unde să învețe și să socializeze. Valoarea contractului este de 19,15 milioane de lei. În perioada următoare vor fi demarate lucrările de proiectare și adaptarea proiectului tip la condițiile de pe amplasament (durată contractuală de realizare de 2 luni) și ulterior se vor demara lucrările de execuție care se vor derula pe o perioadă de 12 luni. |
2. | Necesitatea și oportunitatea investiției pentru care se aplică
| Potrivit bazei de date a Institutului Național de Statistică Municipiul Deva are în prezent o populație de aproximativ 66.809 locuitori. De asemenea potrivit datelor statistice populația cu vârsta cuprinsă între 0-3 ani, cu domiciliul în Municipiul Deva însuma, în perioada 2019-2022 un număr total de 1949 de persoane (Sursa: http://statistici.insse.ro:8077/tempo-online/#/pages/tables/insse-table). Infrastructura educațională existentă de învățământ antepreșcolar are o capacitatea redusă, raportat la numărul copiilor cu vârstă cuprinsă până la 3 ani, de aceea multe cereri de înscriere neputând fii soluționate din cauza lipsei locurilor libere. Investiția propusă constituie o necesitate din mai multe motive și anume:
|
3. | Corelarea cu proiecte deja implementate la nivel local | NA |
4. | Corelarea cu proiecte în curs de implementare de la nivel local | „Reabilitarea, modernizarea și echiparea infrastructurii educaționale antepreșcolare la Creșă Deva, Aleea Viitorului”, proiect derulat în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020. „Proiect tip – Construire Creșă Mare, cartier Dealul Paiului, municipiul Deva, județul Hunedoara” care va fi implementat prin Compania Națională de Investiții S.A. |
5. | Corelarea cu celelalte proiecte pentru care se aplică la finanțare | În cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, Componenta 5 – Valul Renovării, Operațiunea B.2: Renovarea energetică moderată sau aprofundată a clădirilor publice, au fost depuse proiecte pentru creșterea eficienței energetice a clădirilor de învățământ preșcolar, gimnazial și liceal, astfel:
|
6. | Efectul pozitiv previzionat prin realizarea obiectivului de investiții |
|
7. | Modul de îndeplinire a condițiilor aferente investițiilor | Componenta 15 – Educație, abordează creșterea capacității de reziliență a sistemului educațional prin modernizarea infrastructurii educaționale și a dotării aferente, în corelare cu nevoile prezente și viitoare ale pieței forței de muncă, în vederea asigurării participării la un proces educațional de calitate, modern și incluziv. Pilonul VI – „Politici pentru noua generație” vizează combaterea accesului limitat la educație, înainte și după învățământul obligatoriu, în special în ceea ce privește educația timpurie. Crearea unei infrastructuri de calitate, a unui sistem de educație echitabil și a unor servicii esențiale privind oferta educațională, atât în mediul urban, cât și în mediul rural sunt necesare în creșterea calității vieții generațiilor viitoare. În vederea construirii creșei este asigurat terenul necesar situat în intravilan, în Municipiul Deva, strada Titu Maiorescu FN, în suprafață totală de 6479 mp, conform extrasului CF nr. 79682 (extras CF înainte de dezmembrare 63109). Suprafața din CF nr. 79682 permite construirea creșei utilizând Proiectul tip, conform specificațiilor cuprinse în Ghidul specific pentru Creșă medie pentru maxim 7 grupe/70 copii. Valoarea maximă eligibilă aferentă creșei de mărime medie pentru maxim 7 grupe/70 copii este de 13.983.421,7796 lei fără TVA. Noile unități construite vor fi conforme cu ținta privind atingerea pragului de minim 20% consum primar de energie mai mic în comparație cu cerințele privind construcțiile nZEB, stipulate în reglementările naționale. Acest consum de energie va fi reflectat în certificatele de performanță energetică. |
8. | Descrierea procesului de implementare | Municipiul Deva va asigura premisele derulării în condiții optime a proiectului mai sus menționat, va aloca resursele materiale, financiare și umane pentru buna implementare a proiectului. Totodată, va depune documentele necesare pentru obținerea acordurilor/avizelor/autorizațiilor și pentru asigurarea utilităților necesare în zonă. De asemenea, în contractul de lucrări de execuție se va avea în vedere includerea măsurilor privind respectarea obligațiilor prevăzute în PNRR pentru implementarea principiului Do No Significant Harm. |
9. | Alte informații | Nu este cazul |
NUME ȘI PRENUME ………………………………………
DATA ………………………………………
SEMNĂTURA ………………………………………