ROMÂNIA
JUDEŢUL HUNEDOARA
MUNICIPIUL DEVA
DIRECŢIA TEHNICĂ
SERVICIUL PROGRAME DEZVOLTARE
RAPORT
la proiectul de hotărâre privind aprobarea Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Deva ( PMUD) 2021-2027
Serviciul programe dezvoltare din cadrul Direcției tehnice din aparatul de specialitate al Primarului Municipiului Deva, analizând Referatul de aprobare la proiectul de hotărâre iniţiat de Primarul municipiului Deva, domnul Nicolae-Florin Oancea, privind aprobarea Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Deva (PMUD) 2021-2027, document elaborat in cadrul proiectului „Planificarea strategică în municipiul Deva pe termen mediu și lung și acces mai facil al cetățenilor la servicii publice gestionate partajat de către UAT municipiul Deva” cod SIPOCA 793, cod SMIS 135237 supune atenţiei următoarele aspecte:
Prin Hotărârea Consiliului local nr. 208/2020 s-a aprobat proiectul „Planificarea strategică în municipiul Deva pe termen mediu și lung și acces mai facil al cetățenilor la servicii publice gestionate partajat de către UAT municipiul Deva” cod SIPOCA 793, cod SMIS 135237, proiectat finanțat prin Programului Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020, Axa prioritară 2 Administrație publică și sistem judiciar accesibile şi transparente, Obiectivul specific 2.1 Introducerea de sisteme și standarde comune în administrația publică locală ce optimizează procesele orientate către beneficiari în concordanță cu SCAP, Contract de finantare nr.467/28.04.2020.
Obiectivul general al proiectului este - Consolidarea capacitatii institutionale si eficientizarea activitatilor la nivelul Municipiului Deva prin utilizarea mecanismelor/ instrumentelor de planificare strategica pe termen mediu si lung in procesul de dezvoltare economico sociala a municipiului in perioada programatica2021-2027 si ulterior si simplificarea procedurilor administrative si reducerea birocratiei pentru cetateni implementand masuri din perspectiva back-office cat si front-office pentru servicii partajate in responsabilitatea administratiei publice locale.
Unul din obiectivele specifice ale proiectului este - Asigurarea unei mobilitati urbane durabile si coerente in municipiul Deva prin elaborarea unei Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Deva (PMUD) 2021-2027ca instrument strategic de planificare a dezvoltarii in perioada programatica 2021-2027
Pentru realizarea acestui obiectiv strategic si indeplinirea rezultatului de program -Mecanisme si proceduri standard implementate la nivel local pentru fundamentarea deciziilor si planificarea strategica pe termen lung au fost contractate in cadrul proiectului serviciile de elaborare a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Deva (PMUD) pentru perioada 2021-2027. Astfel la data de 22.06.2022 a fost semnat Contractul nr.63245 pentru servicii de elaborare/ actualizare a documentatiilor de planificare strategica (SIDU si PMUD) in cadrul proiectul „Planificarea strategică în municipiul Deva pe termen mediu și lung și acces mai facil al cetățenilor la servicii publice gestionate partajat de către UAT municipiul Deva” cod SIPOCA 793, cod SMIS 135237.
Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Deva (PMUD) pentru perioada 2021-2027, a fost elaborata, în baza contractului de servicii nr. 63245/23.06.2022 de catre SC FIP Consulting
Actualizarea Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Deva (PMUD) este marcată de necesitatea actualizării obiectivelor și priorităților de dezvoltare a mobilitatii urbane durabile in municipiu în contextul noii perioade de programare 2021-2027.
Noua perioadă de programare vizează și actualizarea politicilor europene pentru perioada de referință, precum și bugetul aferent operaționalizării priorităților și politicilor definite.
Necesitatea realizării planurilor de mobilitate urbană este stipulată în articolul 46 din Legea Nr. 350 din 6 iulie 2001 (cu modificările și completările ulterioare din mai 2020), privind amenajarea teritoriului și urbanismul, unde se precizează că un Plan Urbanistic General (PUG) trebuie să includă:
- diagnosticul prospectiv, realizat pe baza analizei evoluției istorice, precum și a previziunilor economice și demografice, precizând nevoile identificate în materie de dezvoltare economică, socială și culturală, de amenajare a spațiului, de mediu, locuire, transport, spații și echipamente publice și servicii;
• strategia de dezvoltare spațială a orașului;
• regulamentul local de urbanism aferent acestuia;
• planul de acțiune pentru implementare și programul de investiții publice;
• planul de mobilitate urbană
Ordinul nr. 233/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 350 definește un plan de mobilitate urbană ca un instrument de planificare strategică teritorială prin care sunt corelate dezvoltarea teritorială a localităților din zona periurbană/metropolitană cu nevoile de mobilitate și transport al persoanelor, bunurilor și mărfurilor. Aceasta reflectă definiția prezentată în documentul de orientare a UE.
Normele metodologice ale Legii 350, au fost aprobate prin Ordinul nr. 233/201616 definesc următoarele obiectivele ale PMUD:
• îmbunătăţirea eficienţei serviciilor şi infrastructurii de transport;
• reducerea necesităţilor de transport motorizat, reducerea impactului asupra mediului şi reducerea consumului de energie pentru activităţile de transport;
• asigurarea unui nivel optim de accesibilitate în cadrul localităţii şi în cadrul zonelor metropolitane/periurbane;
• asigurarea unui mediu sigur pentru populaţie;
• asigurarea accesibilităţii tuturor categoriilor de persoane, inclusiv pentru persoanele cu dizabilităţi.
Mobilitatea locuitorilor și a mărfurilor într-un mediu urban reprezintă condiția elementară și esențială pentru asigurarea unei comunități dinamice și a unei zone urbane funcționale. Există așadar o relație directă între mobilitatea urbană și calitatea vieții din zona urbană respectivă. Cu cât mobilitatea cetățenilor și a mărfurilor este mai ridicată, iar accesibilitatea către punctele de interes este facilă, cu atât calitatea vieții și calitatea mediului urban este mai ridicată, orașul devenind astfel un loc plăcut pentru locuire, prietenos cu mediul, atractiv și eficient economic pentru dezvoltarea afacerilor și transporturilor de bunuri și mărfuri.
Dezvoltarea mobilității oamenilor și mărfurilor și creșterea accesibilității între punctele de interes se realizează doar pe baza unui sistem de transport eficient, solid, complex și variat din punct de vedere al alternativelor propuse pentru mobilitate. Un sistem de transport durabil reprezintă coloana vertebrală pe care se susține dezvoltarea durabilă a orașului, dezvoltarea armonioasă și sănătoasă a zonei urbane, contribuind astfel la creșterea calității vieții locuitorilor săi. Pentru crearea unui mediu urban durabil și bine conectat, este necesară, într-o primă etapă, elaborarea unui Plan de Mobilitate Urbană Durabila.
Actualul Plan de Mobilitate Urbana Durabila (PMUD) propune strategii, inițiative de politici, proiecte cheie și priorități investitionale în vederea unui transport durabil, care să susțină dezvoltarea urbană durabilă.
Viziunea mobilității este expresia mobilității continue a locuitorilor, navetiștilor, turiștilor, dar și a bunurilor și mărfurilor în municipiul Deva, expresia dinamismului unui centru urban cu nevoi de mobilitate în creștere și diversificare.
Aceasta reprezintă legătură intrinsecă între mobilitate și dezvoltarea durabilă a orașului, construirea unui oraș accesibil, sigur, echitabil, un oraș orientat către valorificarea responsabilă a resurselor naturale și antropice, un oraș orientat în primul rând către oameni și calitatea vieții acestora.
Modurile de transport durabile și prietenoase cu mediul vor deveni primele alternative de transport pentru locuitori, cei care lucrează în Deva sau vizitatorii orașului. Transportul public, transportul pietonal și velo, împreună cu o infrastructură rutieră dezvoltată și un sistem de transport îmbunătățit pentru mărfuri și autovehicule, vor constitui componentele de bază ale sistemului de transport în Deva și la nivelul zonei metropolitane, un sistem care va răspunde nevoilor în continuă creștere privind mobilitatea și accesibilitatea oamenilor și a bunurilor.
Dezvoltarea sistemului de transport se va realiza prin valorificarea potențialului natural și antropic al orașului, în limitele și constrângerile existente, atât de natură geografică sau tehnică, cât și de ordin financiar, astfel încât să poată fi îndeplinită viziunea de dezvoltare durabilă a orașului. Prin implementarea pachetului de investiții propuse în scenariile alternative se va contura un oraș în care deplasările cotidiene vor fi realizate în primul rând prin utilizarea transportului public și prin moduri active de deplasare – mersul pe jos, utilizarea bicicletei sau a altor mijloace nemotorizate.
Prin implementarea măsurilor și intervențiilor propuse în PMUD, Deva se profilează în orizontul 2030 ca fiind un oraș dezvoltat coerent și corect, punând locuitorii în prim plan în cadrul direcțiilor de dezvoltare, un oras caracterizat de libertatea de mobilitate a locuitorilor sai, a persoanelor aflate in tranzit sau a turiștilor, un oraș cu spații publice sigure și atractive pentru deplasările pietonale, un oras bazat pe o rețea și o infrastructura de transport public eficientă, accesibilă economic și spatial tuturor categoriilor socio-demografice.
Deva în anul 2030 va fi un exemplu de bună-practică pentru centrele urbane din Regiunea Vest în ceea ce privește infrastructura de mobilitate durabilă și serviciile de transport alternativ.
Îndeplinirea viziunii și a obiectivului general se va realiza prin convergența următoarelor cinci direcții specifice de acțiune:
- • DEVA ECHITABILĂ - Utilizarea echitabilă a infrastructurii urbane – se implementează prin măsuri precum: implementarea politicii de parcare, implementare benzi dedicate transport public, management trafic, reducerea benzilor carosabile, restructurarea spațiilor ocupate de parcări, redarea spațiului public pentru oameni, în detrimentul mașinilor;
- • DEVA LIBERĂ - Libertatea de a alege modul de deplasare – dezvoltarea infrastructurii pentru transport alternativ, pietonalizare, bike-sharing/car-sharing/e-sharing, parcări de biciclete, extinderea serviciilor de transport public (autobuze), dezvoltarea și modernizarea serviciilor de transport public, intermodalitate;
- • DEVA REZILIENTĂ - Creșterea rezilienței la efectele schimbărilor climatice prin spațiu public de calitate: regenerarea și revitalizarea spațiilor publice din cartierele de locuire colectivă prin reorganizarea circulațiilor pe străzile de categoria a IV-a, reorganizarea platformelor de parcare de reședință; dotarea spațiului public cu mobilier urban și umbrirea traseelor pietonale prin vegetație sau dotări stradale;
- • DEVA Smart-City – dezvoltarea sistemelor TIC și ITS: management de trafic adaptiv, dezvoltarea sistemelor de informare-călători, e-Ticketing și management de flotă, stații de îmbarcare călători cu facilități smart-city, implementarea sistemului WIM, digitalizarea parcărilor publice;
- • DEVA CONECTATĂ - Conexiuni metropolitane, regionale și europene: infrastructura mare pentru acces TEN-T, intermodalitate.
Noul PMUD rămâne astfel un demers strategic, funcțional și operațional al comunității din municipiul Deva și al autorității publice locale, prin care se va atinge dezideratul stabilit prin viziunea de dezvoltare.
Obiectivul general al PMUD este crearea și dezvoltarea unui sistem de transport durabil, care să corespundă așteptărilor și nevoilor de mobilitate și accesibilitate a cetățenilor și mărfurilor, în cadrul unui mediu urban atractiv, sănătos și prietenos cu mediul.
La nivel strategic, PMUD urmărește îndeplinirea viziunii și obiectivului general prin convergenta a cinci obiective strategice: accesibilitate, siguranta si Securitate, mediu,eficienta economica si calitatea mediului urban
Planul de mobilitate are ca fundament o viziune pe termen lung pentru dezvoltarea transportului și a mobilității în UAT Deva și cuprinde toate tipurile și formele de transport: public și privat, pasageri și marfă, motorizat și nemotorizat, în mișcare sau staționare.
Planul cuprinde, de asemenea, o evaluare a costurilor și a beneficiilor transportului, incluzându-le și pe cele ce nu pot fi cu ușurință măsurate sau evaluate − cum sunt cele referitoare la emisiile de noxe sau impactul asupra calității aerului, soluții propuse urmărind obținerea unui impact maxim al resurselor utilizate.
Elaborarea și implementarea planului de mobilitate urbană va asigura satisfacerea unor cerințe și nevoi de utilitate publică ale comunității locale în domeniul mobilității și transportului urban, deplasarea fără a fi expuși la riscuri personale majore, îmbunătățirea continuă a mobilității și calității vieții cetățenilor.
Se va pune un accent sporit pe transportul durabil, abordând obiective sociale, de mediu și economice, precum și obiective în domeniul integrării și al siguranței.
Plan de Mobilitate Urbana Durabila a Municipiului Deva (PMUD) 2021-2027” reprezintă un cadru de dezvoltare şi un instrument pentru administraţia publică locală în vederea implementării viziuni şi a obiectivelor strategice de dezvoltare.
În temeiul prevederilor art.129 alin.2 lit.”b” și ”d”, alin.7 lit.”k”, alin.14, art.139 alin.1, precum și art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,
Supunem comisiilor de specialitate și plenului Consiliului local proiectul de hotărâre privind aprobarea Planului de Mobilitate Urbana Durabila al Municipiului Deva pentru perioada 2021- 2027, document elaborat in cadrul proiectul „Planificarea strategică în municipiul Deva pe termen mediu și lung și acces mai facil al cetățenilor la servicii publice gestionate partajat de către UAT municipiul Deva” cod SIPOCA 793, cod SMIS 135237.
Direcţia juridică și administrație publică locală | Direcția economică | Direcția Tehnică | |
Director Executiv | Director Executiv | Director Executiv | |
MURA Oana | STOICA Claudia Maria | STANCIU Manuela | |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
Serviciul Programe Dezvoltare | Biroul Programe Dezvoltare |
| |
Șef serviciu | Șef Birou | Manager proiect | |
CODRIN Mariana | PĂTRU Claudia | Mariana MIHA | |
|
|
| |