ROMÂNIA
JUDEŢUL HUNEDOARA
MUNICIPIUL DEVA
DIRECŢIA TEHNICĂ
SERVICIUL PROGRAME DEZVOLTARE
RAPORT
la proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr.479/2022 privind aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții “Creșterea eficienței energetice a blocului de locuințe D - B-dul Iuliu Maniu din municipiul Deva”, actualizat cu valoarea ajustării conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică și valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare
Serviciul programe dezvoltare din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Deva, analizând Referatul de aprobare la proiectul de hotărâre inițiat de Primarul municipiului Deva, domnul Nicolae-Florin Oancea, pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr.479/2022 privind aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții “Creșterea eficienței energetice a blocului de locuințe D - B-dul Iuliu Maniu din municipiul Deva”, actualizat cu valoarea ajustării conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică și valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, supunem atenției următoarele aspecte:
Prin Hotărârea Consiliului local nr.479/2022 a fost aprobat Devizul general al obiectivului de investiții “Creșterea eficienței energetice a blocului de locuințe D - B-dul Iuliu Maniu din municipiul Deva”, actualizat cu valoarea ajustării conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică și valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022.
În data de 09.04.2021 Municipiul Deva a semnat contractul de lucrări nr.39108 cu ASOCIEREA SEMAL CONTRUST SRL – OPTIM SIG INSTAL SRL - Birou de arhitectura POP OLIVIU MARIUS SRL - PASO DOBLE SRL prin lider de asociere SEMAL CONTRUST SRL pentru prestarea serviciilor de elaborare a documentatiilor tehnice PT, DTAC, verificare tehnica, asistenta tehnica și executie lucrari și organizare de santier pentru proiectul “Cresterea eficientei energetice a blocului de locuinte D – B-dul Iuliu Maniu din municipiul Deva”, cod SMIS 120716.
Execuția lucrărilor s-a derulat în cadrul Contractului de Lucrări nr. 39108/09.04.2021, modificat prin Actul adițional nr.1 din 01.10.2021 pentru pentru ajustarea prețului contractului conform OG nr.15/2021 și Ordinul nr.1336/2021, Actul adițional nr.2 din 12.04.2022 pentru ajustarea prețului contractului conform prevederilor Ordinului nr.2050/30.12.2021, Actul adițional nr.3 din 07.09.2022 pentru pentru ajustarea prețului contractului conform OG nr.64/2021, Actul aditional nr.4 din 12.01.2023 pentru prelungirea duratei de execuție a lucrărilor cu 3 luni, Actul aditional nr.5 din 07.04.2023 pentru prelungirea duratei de execuție a lucrărilor cu 3 luni, Actul adițional nr.6 din 05.07.2023 pentru prelungirea duratei de execuție a lucrărilor cu 2 luni și Actul adițional nr.7 din 07.04.2023 pentru ajustarea prețului contractului conform OG nr.15/2021.
Prețul inițial al contractului de lucrări nr.39108/09.04.2021 a fost de 1.658.513,00 lei, fără TVA, respectiv 1.973.630,47 lei cu TVA, defalcat astfel:
- Servicii de proiectare de 55.247,96 lei fără TVA; respectiv 65.745,07 lei cu TVA;
- Servicii de asistență tehnică din partea proiectantului pe perioada de execuție a lucrărilor este de 3.500,00 lei fără TVA; respectiv 4.165,00 lei cu TVA;
- Execuție lucrări de 1.599.765,04 lei fără TVA, respectiv 1.903.720,40 lei cu TVA.
Lucrările contractate au fost finalizate la data de 13.09.2023, iar receptia la terminarea lucrărilor urmează a fi realizată după decontarea acestora - inclusiv ajustarea conf. OUG 64/2022, cu modificările și completările ulterioare.
În Monitorul Oficial al României nr.833/2021, Partea I, s-a publicat Ordonanța Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare care a intrat în vigoare în data de 03.09.2021.
Ordonanța prevede că, pentru obiectivele/proiectele de investiții finanțate din fonduri europene pentru care ajustările de preț se realizează potrivit prevederilor art.12 alin.22 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014 - 2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.105/2016, cu modificările și completările ulterioare, prețul contractelor de lucrări aflate în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței se ajustează prin actualizarea prețurilor aferente materialelor, prin aplicarea unui coeficient de ajustare, pentru a ține seama de orice creștere sau diminuare a costului materialelor pe baza căruia s-a fundamentat prețul contractelor, în condițiile prevăzute de aceasta.
Potrivit Ordonanței nr.15/2021, ajustarea prețului contractului prin actualizarea prețurilor aferente materialelor se aplică următoarelor contracte de achiziție publică de lucrări aflate în derulare la data intrării în vigoare a Ordonanței:
- încheiate înainte de intrarea în vigoare a Legii nr.98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv a Legii nr.99/2016, cu modificările și completările ulterioare, definite potrivit legislației achizițiilor publice în vigoare la data încheierii.
- încheiate după data intrării în vigoare a Legii nr.98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv a Legii nr.99/2016, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de durata de execuție a acestora și în cuprinsul cărora nu au fost prevăzute clauze de revizuire cu privire la preț, potrivit prevederilor art.221 alin.1 lit.”a” din Legea nr.98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv potrivit prevederilor art.236 din Legea nr.99/2016, cu modificările și completările ulterioare;
- încheiate în temeiul prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.114/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.195/2012, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de durata de execuție a acestora și în cuprinsul cărora și al documentațiilor de atribuire inițiale nu au fost prevăzute clauze de revizuire cu privire la preț;
Ulterior a fost emis Ordinul Ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nr.1336/21.09.2021 pentru aprobarea metodologiei în vederea punerii în aplicare a Ordonanței Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal bugetare prin ajustarea preturilor aferente materialelor de construcții pentru contractele de achiziție publică/contractele sectoriale de lucrări finanțate prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020.
Pentru ajustarea prețului contractelor de achiziție publică de lucrări aferente proiectelor finanțate din fonduri europene, începând cu data intrării în vigoare a Ordonanței, se utilizează formula polinomială prevăzută la subclauza 48.4 din anexa nr.1 „Condiții generale și specifice și acordul contractual pentru contractele de execuție de lucrări” la Hotărârea Guvernului nr.1/2018 pentru aprobarea condițiilor generale și specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziție aferente obiectivelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu excepția contractelor încheiate în conformitate cu anexa nr.1 la Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr.146/2011 privind aprobarea condițiilor contractuale speciale ale contractelor pentru echipamente și construcții, inclusiv proiectare, și ale contractelor pentru construcții clădiri și lucrări inginerești proiectate de către beneficiar ale Federației Internaționale a Inginerilor Consultanți în Domeniul Construcțiilor (FIDIC), pentru obiective de investiții din domeniul infrastructurii rutiere de transport de interes național, finanțate din fonduri publice, cu modificările ulterioare,
Ținând cont de prevederile Ordonanța Guvernului nr.15/2021 și ale Ordinului MDLPA nr.1336/21.09.2021, în data de 01.10.2021 a fost semnat Actul adițional nr.1 la contractul de lucrări nr.39108/09.04.2021, prin care s-a stabilit că ajustarea prețului contractului se va face conform actelor normative de mai sus.
Formula de ajustare a prețului materialelor a fost detaliată în Actul adițional nr.1 la contractul de lucrări nr.39108/09.04.2021
În data de 30.12.2021, Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a emis Ordinul nr.2050 pentru modificarea și înlocuirea Metodologiei privind ajustarea prețurilor aferente materialelor de construcții pentru contractele de achiziție publică/contractele sectoriale de lucrări finanțate prin Programul Operațional Regional 2014-2020 în vederea punerii în aplicare a Ordonanței Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal bugetare, Metodologie aprobată prin Ordinul Ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nr.1336/2021 și pentru modificarea anexei ”Ghidul Solicitantului, condiții generale pentru accesarea fondurilor în cadrul POR 2014-2020”, aprobată prin Ordinul Ministrului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice nr. 1021/2015.
În data de 23.03.2022, Autoritatea de Management Programul Operațional Regional 2014-2020 a emis Instrucțiunea nr.193, pentru punerea în aplicare a Metodologiei privind ajustarea prețurilor aferente materialelor de construcții pentru contractele de achiziție publică/contractele sectoriale de lucrări finanțate prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020, ca urmare a intrării în vigoare a Ordonanței Guvernului nr.15/2021, privind reglementarea unor măsuri fiscal bugetare, cu modificările și completările ulterioare, prin care se reiterează necesitatea încheierii de acte adiționale la contractele de lucrări aflate în implementare, în conformitate cu prevederile Ordonanța Guvernului nr.15/2021, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale Ordinului 2050/2021.
Conform noii metodologii, formula de ajustare care se va aplica pentru ajustarea prețului contractelor a fost modificată.
Ca atare, în data de 12.04.2022 a fost semnat actul aditional nr.2 la contractul de lucrări nr. 39108/09.04.2021, prin care s-a stabilit că prețul contractului se ajustează, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr.15/2021 și ale Ordinului nr.2050/30.12.2021 emis de Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
Astfel, pentru lucrările executate și decontate în Situațiile de lucrări nr.1 și nr.2 a fost calculată și plătită ajustarea aferentă Ordonanței Guvernului nr.15/2021 în sumă totală de 189.445,24 fără TVA, respectiv 225.439,84 lei cu TVA.
În data de 11.05.2022 a fost publicată Ordonanța de urgența a Guvernului nr.64/2022, modificată și completată prin Ordonanța de urgență nr.109/13.06.2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile. De asemenea, în data de 10.08.2022, Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a emis Ordinul nr.1586 privind aprobarea metodologiei privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 și pentru modificarea Anexei “Ghidul solicitantului, Condiții generale pentru accesarea fondurilor în cadrul Programului Operațional Regional 2014 - 2020”, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr.1021/2015, cu modificările și completările ulterioare.
Prin adresele nr.53/07.06.2022 și nr.85/09.08.2022, antreprenorul SC Semal Contrust SRL a solicitat ajustarea prețului contractului de lucrări nr.39108/09.04.2021, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022, depunând documente justificative privind reechilibrarea contractului ca urmare a apariției unor cauze imprevizibile ce au condus la creșteri ale prețului contractului prin creșterea prețurilor la materiale, utilaje, manoperă, transport, dar și alte creșteri care pun în dificultate implementarea proiectului.
Ajustarea stabilită, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 se realizează exclusiv pentru restul rămas de executat la data intrării în vigoare a acesteia, respectiv 11.05.2022 și se aplică la fiecare solicitare de plată.
A fost stabilit restul rămas de executat - exclusiv proiectarea - la data de 11.05.2022 - reprezentând data intrării în vigoare a OUG nr.64/2022, determinat cantitativ și valoric, pe baza centralizatorului realizat de către executant, vizat de dirigintele de șantier și însușit de autoritatea contractantă, în valoare de 1.560.311,53 lei, fără TVA
Astfel a fost încheiat la data de 07.09.2022 Actul Aditional nr.3 la Contractul de lucrări nr. 39108/09.04.2021 prin care s-a convenit că ajustarea prețului contractului se va face respectând Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2022 și metodologia aferentă Ordinului nr.1586/10.08.2022.
Rezerva de implementare - necesarul de fonduri pentru ajustarea prețului contractului - a fost de de 358.871,65 lei fără TVA, respectiv 427.057,26 lei cu TVA, reprezentând 23% din valoarea restului rămas de executat din contract la momentul intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 şi poate fi utilizată numai pentru plata diferenţelor de preţ aferente ajustării preţului contractelor de achiziţie
Urmare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022, în data de 27.10.2022 s-a aprobat Hotărârea Consiliului local nr.479/2022 privind aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții „Cresterea eficientei energetice a blocului de locuinte D – B-dul Iuliu Maniu din municipiul Deva”, actualizat cu valoarea ajustărilor conform OG nr.15/2021 și valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2022 a fost modificată de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.171/2022 și conform acesteia pe parcursul derulării contractelor, rezerva de implementare destinată plăţii ajustărilor de preţ se poate suplimenta cu procente de până la 15% din valoarea restului de executat a contractului de achiziţie, determinat iniţial, la momentul intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin încheierea de acte adiţionale la contracte, fără a depăşi pragurile stabilite de lege, respectiv 50% din valoarea prețului inițial al contractului de achiziție.
Având în vedere Devizul general actualizat la data de 29.08.2023 cu suplimentarea rezervei de implementare și cu valoarea ajustărilor de preț decontate în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr.15/2021, elaborat de Birou de arhitectura Pop Oliviu Marius SRL și transmis de catre SC Semal Contrust prin adresa nr.182/29.08.2023 înregistrată la Primăria municipiului Deva sub nr. 88497/60/29.08.2023,
Ca urmare a publicării Ordonanței de urgență a Guvernului nr.171/2022 prin care a crescut procentul pentru rezerva de implementare de la 23% la 38%, Devizul general, precum și Rezerva de implementare constituită pentru acest contract se modifică astfel:
- Valoarea estimată a investiției, conform Devizului general este de 3.104.009,17 lei cu TVA, din care C+M este de 1.946.083,56 lei cu TVA.
- Rezerva de implementare care se constituie este în valoare de 592.918,38 lei fără TVA, respectiv 705.572,87 lei cu TVA, reprezentând 38% din valoarea restului rămas de executat din contract la momentul intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022, și poate fi utilizată numai pentru plata diferențelor de preț aferente ajustării prețului contractelor de achiziție.
În conformitate cu prevederile OG 15/2021, Ordinul nr. 2050/2021 și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, ale art.44 alin.1 și 4 din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, ale Programului Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 3, Prioritatea de investiții 3.1 - Sprijinirea eficienței energetice, a gestionării inteligente a energiei și a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice, și în sectorul locuințelor, Operațiunea A – Clădiri rezidențiale.
În temeiul prevederilor art.129 alin.2 lit.”b”, alin.4 lit.”d”, art.139 alin.3 lit.”a”, art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare s-a elaborat proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr.479/2022 privind aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții “Creșterea eficienței energetice a blocului de locuințe D - B-dul Iuliu Maniu din municipiul Deva”, actualizat cu valoarea ajustării conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică și valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, pe care îl supunem spre dezbatere comisiilor de specialitate şi plenului Consiliului local.
Direcţia juridică și administrație publică locală Direcția economică
Director executiv Director executiv
Oana MURA Claudia Maria STOICA
Direcția Tehnică
Director executive Șef Serviciu programe dezvoltare Manuela STANCIU Mariana CODRIN
Manager proiect Manager financiar
Marineta POPOVICI Luminița RADU