România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Raport Direcţia impozite şi taxe locale

 

 

                                                                                                                                  

RAPORT

la proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr. 448/2020 privind aprobarea criteriilor și procedurilor de acordare a scutirilor de la plata impozitului pe clădiri și a impozitului pe teren, începând cu anul 2021

            Direcția impozite și taxe locale din aparatul de specialitate al primarului analizând Referatul de aprobare al Primarului municipiului Deva, domnul Nicolae Florin Oancea, din care reiese necesitatea modificării Hotărârii Consiliului local nr. 448/2020 privind aprobarea criteriilor și procedurilor de acordare a scutirilor de la plata impozitului pe clădiri și a impozitului pe teren, începând cu anul 2021, supunem atenției următoarele:

            Conform art. 456 alin. (2) lit. m) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal:

„(2) Consiliile locale pot hotărî să acorde scutirea sau reducerea impozitului/taxei pe clădiri datorate pentru următoarele clădiri:

m) clădirile la care proprietarii au executat pe cheltuială proprie lucrări de intervenție pentru creșterea performanței energetice, pe baza procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, întocmit în condițiile legii, prin care se constată realizarea măsurilor de intervenție recomandate de către auditorul energetic în certificatul de performanță energetică sau, după caz, în raportul de audit energetic, astfel cum este prevăzut în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 18/2009 privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 158/2011, cu modificările și completările ulterioare“

Având în vedere extinderea categoriei clădirilor pentru care nu se datorează impozit/taxă pe clădiri cu cele prevăzute în textul de lege mai sus citat, pentru înlăturarea oricăror interpretări arbitrare, este necesară completarea HCL nr. 448/2020 cu norme care reglementează condițiile ce trebuie îndeplinite și procedura pe care solicitantul trebuie să o parcurgă pentru obținerea scutirii de la plata impozitului pe clădiri.

Prin urmare, în ceea ce privește condițiile ce trebuie îndeplinite, arătăm că acestea se desprind în mod direct din însăși conținutul art. 456 alin. (2) lit. m) din Codul fiscal, respectiv:

  • clădiri existente cu destinație de locuire aflate in proprietatea persoanelor fizice, ce au calitatea de contribuabil în înțelesul legii fiscale; sunt excluse clădirile aflate în proprietatea persoanelor juridice, precum și a persoanelor care nu îndeplinesc elementele constitutive ale persoanei juridice, dar care desfășoară activități economice definite potrivit art. 453 lit. a) din Codul fiscal, întrucât pentru acestea este necesară elaborarea unor scheme de ajutor de stat/de minimis având un obiectiv prevăzut de legislația în domeniul ajutorului de stat;
  • lucrările de intervenție necesare pentru creșterea performanței energetice să fi fost recomandate de auditorul energetic în certificatul de performanță energetică sau raportul de audit energetic;
  • lucrările de intervenție realizate să fi fost recepționate  în condițiile legii și materializate în procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor.

Aceste condiții sunt nuanțate/detaliate prin dispozițiile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 18/2009, la care face trimitere textul art. 456 alin. (2) lit. m) din Codul fiscal, astfel:

  • în ceea ce privește clădirile:
  1. sunt vizate doar cele cu destinație de locuire aflate în proprietatea persoanelor fizice, construite după proiecte elaborate până la 31 decembrie 2005;
  2. clădirile să fi fost edificate ca: blocuri de locuințe sau locuințe unifamiliale;
  3. sunt excluse următoarele clădiri:
  4. blocurile de locuințe clasate/în curs de clasare ca monumente istorice;
  5. blocurile de locuințe expertizate tehnic și încadrate în clasa I de risc seismic prin raport de expertiză tehnică, la care nu s-au executat sau se află în curs de execuție lucrări de intervenție pentru creșterea nivelului de siguranță la acțiuni seismice a construcției existente;
  6. locuințele clasate/în curs de clasare ca monumente istorice, precum și locuințele amplasate în centrele istorice ale localităților, în zonele de protecție a monumentelor și/sau în zonele construite protejate, aprobate potrivit legii;
  7. locuințele expertizate tehnic și încadrate în clasa I de risc seismic prin raport de expertiză tehnică la care nu s-au executat sau se află în curs de execuție lucrări de intervenție pentru creșterea nivelului de siguranță la acțiuni seismice a construcției existente.
  • în ceea ce privește definirea conceptelor:
  1. bloc de locuințe - clădire - imobilul format din proprietăți individuale definite ca apartamente și proprietatea comună indivizi. Expresia vizează atât clădirea în ansamblul său, cât și părți ale acesteia - tronsoane de bloc - separate prin rost;
  2. locuință unifamilială - clădire cu destinația de locuință, care satisface cerințele de locuit ale unei persoane sau familii. Se asimilează locuinței unifamiliale clădirea cu destinația de locuință cu cel mult două nivele supraterane și două unități locative, deținute în proprietate de persoane fizice distincte, neconstituite în condițiile legii în asociație de proprietari;
  3. asociație de proprietari - persoană juridică fără scop lucrativ, constituită în condițiile Legii nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, cu modificările ulterioare și ale Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare.
  • în ceea ce privește lucrările de intervenție, acestea sunt enumerate și detaliate la art. 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 18/2009.

 

Identic, din conținutul art. 456 alin. (2) lit. m) din Codul fiscal, reies și documentele în baza cărora solicitantul își justifică cererea de acordare a scutirii, după cum urmează:

  • actul juridic din care rezultă dreptul de proprietate;
  • certificatul de performanță  energetică  sau, după caz, raportul  de audit energetic întocmit de auditorul energetic;
  • autorizația pentru executarea lucrărilor de intervenție, emisă în condițiile legii;
  • procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor.

 

Sub aspect procedural, depunerea cererii de acordare a scutirii, însoțită de documentele justificative, este propusă în aceeași manieră simplă, flexibilă, consfințită în relația dintre Direcția impozite și taxe locale și contribuabil, astfel încât să reducă sarcina administrativă asupra părților raportului juridic fiscal. 

Pentru aplicarea prevederilor art. 456 alin. 2, lit. m) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, consiliile locale pot adopta hotărâri privind scutirea sau reducerea impozitului/taxei pe clădiri, pe bază de criterii și proceduri proprii.  

Având în vedere cele mai sus prezentate, este necesară introducerea unui nou articol, respectiv art. 10, în care să se prevadă respectiva scutire, precum și Anexa nr. 10 și Anexa nr. 10a, care să conțină criteriile și procedura de acordare a scutirii ca parte integrantă în Hotărârea Consiliului local nr. 448/2020.

În temeiul prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal Titlul IX "Impozite și taxe locale", cu modificările și completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 129 alin. 1 și alin. 14, art. 139 alin. 1 și art. 196 alin. 1 lit. ”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, 

 

Supunem atenției comisiilor de specialitate și plenului Consiliului local proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr. 448/2020 privind aprobarea criteriilor și procedurilor de acordare a scutirilor de la plata impozitului pe clădiri și a impozitului pe teren, începând cu anul 2021.

 

 

 

 

 

 







 

Direcția Juridică și Administrație Publică Locală,

Director executiv, Oana MURA

  

 

Direcția Impozite și Taxe Locale,

Director executiv, Carla POPA

  

 


   

 

 

 

 

 







 

Direcția Economică,

Director executiv, Claudia Maria STOICA

  


 

Serviciul Recuperare Impozite și Taxe Locale,

Șef Serviciu, Călin Arghir PĂCURAR