ROMÂNIA
JUDEȚUL HUNEDOARA
MUNICIPIUL DEVA
PRIMAR
REFERAT DE APROBARE
la proiectul de hotărâre privind respingerea plângerii prealabile formulată de către Clej Ioan Emanuel,
înregistrată sub nr.5943/18.01.2024
Prin plângerea prealabilă înregistrată la Primăria municipiului Deva sub nr.5943 din data de 18.01.2024 petentul Clej Ioan Emanuel solicită revocarea Hotărârii Consiliului local nr.560 din data de 21.12.2023 privind darea în folosință gratuită a imobilului situat în municipiul Deva, b-dul 1 Decembrie 1918, nr.11C, județul Hunedoara, compus din 2 spații, respectiv spațiul în suprafață de 42,82 mp, înscris în CF nr.64466-C1-U21 și spațiul în suprafață de 11,18 mp, înscris în CF nr.64466-C1-U22, către Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și regiune.
În motivarea plângerii prealabile, petentul solicită revocarea actului administrativ întrucât din documentația care stă la baza adoptării sale nu rezultă faptul că Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și regiune are statut de utilitate publică. Astfel, petentul consideră că vocația de a dobândi dreptul de folosință gratuită de către o asociație depinde de recunoașterea caracterului de utilitate publică, de către Guvernul României, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările și completările ulterioare.
În conformitate cu prevederile art.7 din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificările și completările ulterioare:
„ (1) Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act administrativ individual care i se adresează trebuie să solicite autorităţii publice emitente sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. Pentru motive temeinice, persoana vătămată, destinatar al actului, poate introduce plângerea prealabilă, în cazul actelor administrative unilaterale, şi peste termenul prevăzut la alin. (1), dar nu mai târziu de 6 luni de la data emiterii actului.
(3) Este îndreptăţită să introducă plângere prealabilă şi persoana vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept. Plângerea prealabilă, în cazul actelor administrative unilaterale, se va introduce în termen de 30 de zile din momentul în care persoana vătămată a luat cunoştinţă, pe orice cale, de conţinutul actului. Pentru motive temeinice, plângerea prealabilă se poate formula şi peste termenul de 30 de zile, dar nu mai târziu de 6 luni de la data la care a luat cunoştinţă, pe orice cale, de conţinutul acestuia. Termenul de 6 luni prevăzut în prezentul alineat, precum şi cel prevăzut la alin. (1) sunt termene de prescripţie.”
Analizând motivele de pretinsă nelegalitate expuse în cuprinsul plângerii prealabile, se poate constata că sunt nefondate și în contradicție cu dispozițiile legale aplicabile, raportat la următoarele aspecte:
În conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr.26/2000 privind asociațiile și fundațiile, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, art.188 Cod civil, Unitatea Administrativ Teritorială Municipiul Deva, Camera de Comerț și Industrie Hunedoara și societatea Coffee&Beverage S.R.L, în calitate de membrii fondatori, au hotărât înființarea Asociației pentru Promovarea Turismului din Deva și Regiune.
Asociația este constituită pe o durată nedeterminată, începând cu data înscrierii sale în registrul asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa Judecătoriei Deva și este o organizație nonguvernamentală, apolitică, independentă, cu caracter nelucrativ, înființată în scopul satisfacerii unui interes public. Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și Regiune are ca scop realizarea și implementarea politicii de dezvoltare turistică a destinației, gestionarea concertată a acțiunilor, componentelor și politicilor turistice locale, a destinației turistice Deva și asigurarea realizării politicii de marketing, planurilor de dezvoltare turistică, a unei agende de evenimente relevante în scopul dezvoltării și valorificării potențialului turistic al municipiului Deva. Asociația urmărește coalizarea organizațiilor și a factorilor interesați, în scopul stimulării și sprijinirii dezvoltării locale prin creșterea fluxurilor și activității turistice în municipiul Deva, ținând cont de principiile turismului durabil.
În vederea stimulării și sprijinirii dezvoltării locale Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva desfășoară activități de uz și interes public prin creșterea fluxurilor și activității turistice din Deva, prin coalizarea organizațiilor și factorilor interesați, activități desfășurate în folosul comunității locale.
În vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite prin Statutul Asociației pentru Promovarea Turismului din Deva și Regiune, autoritatea deliberativă a administrației publice locale a aprobat aportul în bani al Municipiului Deva, în calitate de membru fondator, la patrimoniul asociației, sumă care este asigurată din bugetul local al municipiului Deva. Ulterior înființării asociației, potrivit prevederilor din Statut, în sarcina asociaților incumbă obligația de a achita o contribuție anuală cu titlu de cotizație. Cotizația datorată de Municipiul Deva este stabilită anual prin hotărâre a Consiliului Local al Municipiului Deva. Prin dispoziţiile art.2 ale Hotărârii Consiliului local al municipiului Deva nr.316 din 27.07.2023 privind aprobarea bugetului Asociaţiei pentru Promovarea Turismului din Deva şi Regiune pentru anul 2023 s-a aprobat acordarea de către Municipiul Deva a sumei de 428.425 lei cu titlu de cotizaţie pentru anul 2023 Asociaţiei pentru Promovarea Turismului din Deva şi Regiune.
În conformitate cu prevederile art.362 alin.2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, bunurile proprietate privată a unităților administrative –teritoriale pot fi date în folosință gratuită, pe termen limitat, după caz, persoanelor juridice fără scop lucrativ, care desfășoară activitate de binefacere sau de utilitate publică, ori serviciilor publice. Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și regiune este persoană juridică fără scop lucrativ care, în vederea atingerii obiectivelor stabilite prin Statutul asociației, desfășoară activitate de utilitate publică, în interesul colectivității locale.
Caracterul de utilitate publică al activității desfășurată de Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și regiune se desprinde din finalitatea urmărită prin participarea la târguri de turism şi evenimente similare din ţară şi străinătate, organizarea de evenimente, desfăşurarea unor activităţi promoţionale, respectiv creşterea afluxului de vizitatori interni și internaționali în Municipiul Deva și cunoașterea acestei unități administrativ teritoriale, ca destinaţie turistică.
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare creează un cadru general de reglementare a modalităților de exercitare a dreptului proprietate, publică sau privată, deținută de stat și unitățile administrativ teritoriale.
Interpretând dispozițiile legale invocate ca temei juridic al adoptării actului administrativ a cărei revocare se solicită prin plângerea prealabilă, se constată că nu există diferenţă de natură juridică între proprietatea publică și proprietatea privată, însă există diferenţe de regim juridic, constând în condiţiile de exercitare a acestui drept.
Având în vedere aspectele prezentate mai sus, actul administrativ atacat prin plângerea prealabilă înregistrată sub nr.5943 din data de 18.01.2024 a fost emis cu respectarea tuturor condițiilor de fond, formă și procedură prevăzute de lege pentru valabilitatea sa, motivele invocate nefiind de natură să răstoarne prezumția de legalitate a actului administrativ a cărei revocare se solicită, astfel că se impune respingerea plângerii prealabile ca neîntemeiată.
În conformitate cu dispozițiile art.7 alin.1, 3 și 4 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare,
În temeiul art.129 alin.1, alin. 2 lit.”c”, alin.6 lit.”b”, alin.14, art.362 alin.2, art.139 alin.1 și art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,
Propun Consiliului local aprobarea proiectului de hotărâre privind respingerea plângerii prealabile formulată de către petentul Clej Ioan Emanuel, înregistrată sub nr.5943/18.01.2024.
PRIMAR
Nicolae-Florin Oancea