România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Raport Direcţia administrarea domeniului public și privat - Serviciul administrare domeniu public şi privat

 

ROMÂNIA

JUDEȚUL HUNEDOARA

MUNICIPIUL DEVA

DIRECȚIA ADMINISTRAREA DOMENIULUI

PUBLIC ȘI PRIVAT

SERVICIUL ADMINISTRARE DOMENIULUI

PUBLIC ȘI PRIVAT

 

 

R A P O R T

la proiectul de hotărâre privind respingerea plângerii prealabile formulată de către Clej Ioan Emanuel,

înregistrată sub nr.5943/18.01.2024

 

 

            Direcția Administrarea Domeniului Public și Privat, analizând Referatul de aprobare prezentat de Primarul municipiului Deva, domnul Nicolae-Florin Oancea, prin care se propune Consiliului local al municipiului Deva, adoptarea unei hotărâri privind respingerea plângerii prealabile formulată de către Clej Ioan Emanuel, înregistrată sub nr.5943/18.01.2024, supunem atenției următoarele:

             În motivarea plângerii prealabile, petentul solicită revocarea actului administrativ întrucât din documentația care stă la baza adoptării sale nu rezultă faptul că Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și regiune are statut de utilitate publică. Astfel, petentul consideră că vocația de a dobândi dreptul de folosință gratuită de către o asociație depinde de recunoașterea caracterului de utilitate publică, de către Guvernul României, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr.26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările și completările ulterioare.

            În conformitate cu prevederile art. 7 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificările și completările ulterioare:

            „ (1) Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act administrativ individual care i se adresează trebuie să solicite autorităţii publice emitente sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. Pentru motive temeinice, persoana vătămată, destinatar al actului, poate introduce plângerea prealabilă, în cazul actelor administrative unilaterale, şi peste termenul prevăzut la alin. (1), dar nu mai târziu de 6 luni de la data emiterii actului.

 (3) Este îndreptăţită să introducă plângere prealabilă şi persoana vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept. Plângerea prealabilă, în cazul actelor administrative unilaterale, se va introduce în termen de 30 de zile din momentul în care persoana vătămată a luat cunoştinţă, pe orice cale, de conţinutul actului. Pentru motive temeinice, plângerea prealabilă se poate formula şi peste termenul de 30 de zile, dar nu mai târziu de 6 luni de la data la care a luat cunoştinţă, pe orice cale, de conţinutul acestuia. Termenul de 6 luni prevăzut în prezentul alineat, precum şi cel prevăzut la alin. (1) sunt termene de prescripţie.”

            Analizând motivele de nelegalitate   expuse în cuprinsul plângerii prealabile, se poate constata că sunt nefondate și în contradicție cu dispozițiile legale aplicabile, raportat la următoarele aspecte:

            În conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 privind asociațiile și fundațiile, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, art. 188 Cod civil, Unitatea Administrativ Teritorială Municipiul Deva, Camera de Comerț și Industrie Hunedoara și societatea Coffee&Beverage S.R.L, în calitate de membrii fondatori, au hotărât înființarea Asociației pentru Promovarea Turismului din Deva și Regiune.

            Asociația este constituită pe o durată nedeterminată, începând cu data înscrierii sale în registrul asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa Judecătoriei Deva și este o organizație nonguvernamentală, apolitică, independentă, cu caracter nelucrativ, înființată în scopul satisfacerii unui interes public. 

              Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și Regiune are ca scop realizarea și implementarea politicii de dezvoltare turistică a destinației, gestionarea concertată a acțiunilor, componentelor și politicilor turistice locale, a destinației turistice Deva și asigurarea realizării politicii de marketing, planurilor de dezvoltare turistică, a unei agende de evenimente relevante în scopul dezvoltării și valorificării potențialului turistic al municipiului Deva. Asociația urmărește coalizarea organizațiilor și a factorilor interesați, în scopul stimulării și sprijinirii dezvoltării locale prin creșterea fluxurilor și activității turistice în municipiul Deva, ținând cont de principiile turismului durabil.

            În vederea stimulării și sprijinirii dezvoltării locale Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva desfășoară activități de uz și interes public prin creșterea fluxurilor și activității turistice din Deva, prin coalizarea organizațiilor și factorilor interesați, activități desfășurate în folosul comunității locale.

            Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și Regiune a fost constituită ca lider  strategic pentru dezvoltarea, gestionarea și promovarea unitară a destinației Deva, a promovării intereselor și imaginii municipiului Deva și cetățenilor săi. În conformitate cu prevederile art. 6 din Statutul asociației, astfel cum acesta a fost modificat prin Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr.93 din data de 23.02.2023, obiectivele asociației constau, printre altele, în creșterea vizibilității și prestigiului destinației turistice Deva prin realizarea unui brand turistic integrat pentru zona urbană Deva și realizarea demersurilor pentru acreditarea zonală ca stațiune de interes national, promovarea de măsuri pentru protejarea, conservarea și întreținerea mediului înconjurător,  patrimoniului cultural, istoric și turistic, încurajarea și stimularea de măsuri pentru extinderea accesului la obiective și evenimente de interes pentru minorități, categorii defavorizate și persoane cu dizabilități.

            Observând scopul și obiectivele asociației, se poate lesne concluziona că activitatea asociației se desfășoară în interesul general al colectivității municipiului Deva.

În vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite prin Statutul Asociației pentru Promovarea Turismului din Deva și Regiune, autoritatea deliberativă a administrației publice locale a aprobat aportul în bani al Municipiului Deva, în calitate de membru fondator, la patrimoniul asociației, sumă care este asigurată din bugetul local al municipiului Deva. Ulterior înființării asociației, potrivit prevederilor din Statut, în sarcina asociaților incumbă obligația de a achita o contribuție anuală cu titlu de cotizație. Cotizația datorată de Municipiul Deva este stabilită anual prin hotărâre a Consiliului local al municipiului Deva. Prin dispoziţiile art.2 ale Hotărârii Consiliului local al municipiului Deva nr.316 din 27.07.2023 privind aprobarea bugetului Asociaţiei pentru Promovarea Turismului din Deva şi Regiune pentru anul 2023 s-a aprobat acordarea de către Municipiul Deva a sumei de 428.425 lei cu titlu de cotizaţie pentru anul 2023 Asociaţiei pentru Promovarea Turismului din Deva şi Regiune.

Urmare adresei Asociației pentru Promovarea Turismului din Deva şi Regiune nr. 129/04.12.2023, înregistrată la sediul Primăriei Municipiului Deva sub nr.130415 din data de 04.12.2023, în mod legal a fost adoptată Hotărârea Consiliului local al Municipiului Deva nr.560 din data de 21.12.2023 prin care se aprobă darea în folosință gratuită a imobilului situat în municipiul Deva, b-dul 1 Decembrie 1918, nr. 11C, județul Hunedoara, compus din 2 spații, respectiv spațiul în suprafață de 42,82 mp, înscris în CF nr. 64466-C1-U21 și spațiul în suprafață de 11,18 mp, înscris în CF nr. 64466-C1-U22, către Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și regiune.

În conformitate cu prevederile art.362 alin.2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, bunurile proprietate privată a unităților administrativ – teritoriale pot fi date în folosință gratuită, pe termen limitat, după caz, persoanelor juridice fără scop lucrativ, care desfășoară activitate de binefacere sau de utilitate publică, ori serviciilor publice.

             Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și regiune este persoană juridică fără scop lucrativ care, în vederea atingerii obiectivelor stabilite prin Statutul asociației, desfășoară activitate de utilitate publică, în interesul colectivității locale. 

În cursul lunii martie 2023, a avut loc la Deva, Conferința Ospitalității ,,De la Idee la Succes” organizată de Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și Regiune, fiind prima conferință-eveniment organizată la Deva pentru antreprenorii din industria ospitalității. Conferința a reunit antreprenori din domeniul ospitalității, lideri ai comunităților locale și specialiști.
Obiectivele principale ale evenimentului au urmărit stabilirea unei colaborări, formarea unei comunități omogene care să includă atât mediul privat, cât și cel public, pentru realizarea obiectivului final, și anume „Destinația de Deva”.

Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și Regiune, în colaborare cu Casa de Producție PAPA PICTURES a organizat în data de 23 septembrie 2023, de la orele 19:30, în Piața Unirii din Municipiul Deva într-un spațiu special amenajat, avanpremiera lungmetrajului ”Dragoste pe muchie de cuțit”. Filmul este turnat aproape integral în Municipiul Deva. Alături de actori consacrați la filmări au participat multe persoane din comunitate cu roluri de figurație simplă sau specială.

Municipiul Deva a fost reprezentat în perioada 23-25 noiembrie 2023, pentru prima oară, la Târgul Internațional de Turism din Varșovia, în Polonia, unul dintre evenimentele importante din industria turismului, care a reunit sute de expozanți din întreaga lume. Printre expozanții din România, s-a numărat și municipiul Deva. La standul Devei, vizitatorii au putut admira o dioramă impresionantă cu Cetatea Deva, având posibilitatea de a se plimba pe străzile orașului de la poalele cetății, precum și la principalele obiective turistice, cu ajutorul unor ochelari VR (virtual reality). 

Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și regiune, prin participarea la acest eveniment a urmărit să promoveze la acest târg internațional de turism o imagine completă, dinamică și autentică a peisajelor pitorești din orașul de la poalele cetății, dar și a tradițiilor locale. 

Caracterul de utilitate publică al activității desfășurată de Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și regiune se desprinde din finalitatea urmărită prin participarea la târguri de turism şi evenimente similare din ţară şi străinătate, organizarea de evenimente, desfăşurarea unor activităţi promoţionale, respectiv creşterea afluxului de vizitatori interni și internaționali în Municipiul Deva și cunoașterea acestei unități administrativ teritoriale, ca destinaţie turistică. 

Deși în cuprinsul plângerii prealabile petentul menționează dispozițiile art.874 Cod Civil, aceste prevederi legale nu sunt aplicabile în situația de față, întrucât, prin Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr.560 din data de 21.12.2023, autoritatea deliberativă a administrației publice locale a aprobat darea în folosință gratuită a imobilului situat în municipiul Deva, b-dul 1 Decembrie 1918, nr.11C, județul Hunedoara, compus din 2 spații, respectiv spațiul în suprafață de 42,82 mp, înscris în CF nr.64466-C1-U21 și spațiul în suprafață de 11,18 mp, înscris în CF nr.64466-C1-U22, către Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și regiune, bunuri care se află în domeniul privat al Municipiului Deva.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, creează un cadru general de reglementare a modalităților de exercitare a dreptului proprietate, publică sau privată, deținută de stat și unitățile administrativ teritoriale.

            Interpretând dispozițiile legale invocate ca temei juridic al adoptării actului administrativ a cărei revocare se solicită prin plângerea prealabilă, se constată că nu există diferenţă de natură juridică între proprietatea publică și proprietatea privată, însă există diferenţe de regim juridic, constând în condiţiile de exercitare a acestui drept. Astfel, domeniul privat este guvernat de regulile dreptului comun, iar litigiile privitoare la acestea vor fi soluţionate de instanţele de drept comun (civil), în vreme ce domeniul public este guvernat de regulile de drept public (administrativ), litigiile relative la acesta fiind de competenţa instanţelor de contencios administrativ.

            Bunurile din domeniul privat nu se deosebesc de bunurile particularilor decât prin aceea că proprietarul lor este unitatea administrativ teritorială în loc de a fi o persoană particulară, regimul lor juridic fiind de drept comun, întrucât aceste bunuri nu sunt afectate uzului public. 

În altă ordine de idei, petentul Clej Ioan Emanuel nu justifică un interes legal în contestarea Hotărârii Consiliului local nr.560 din data de 21.12.2023 privind darea în folosință gratuită a imobilului situat în municipiul Deva, b-dul 1 Decembrie 1918, nr.11C, județul Hunedoara, compus din 2 spații, respectiv spațiul în suprafață de 42,82 mp, înscris în CF nr.64466-C1-U21 și spațiul în suprafață de 11,18 mp, înscris în CF nr.64466-C1-U22, către Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și regiune, întrucât revocarea acestui act administrativ nu i-ar aduce niciun folos personal.

 Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a hotărât că interesul, înţeles ca o condiţie de exerciţiu a acţiunii civile, nu are în vedere interesul material sau moral care formează substanţa dreptului subiectiv, ci justificarea de a invoca şi a urmări pe calea demersului judiciar promovat, un anumit folos practic. Interesul trebuie să fie determinat, legitim, personal, născut şi actual. 

Principiul legalității este elementul central al activității autorităților și instituțiilor publice, însă petentul, în calitate de persoană care se pretinde a fi vătămată printr-un act administrativ nelegal, poate solicita revocarea unui act administrativ numai în situația în care este în măsură să justifice existența unei vătămări produse acestuia într-un drept subiectiv sau într-un interes legitim privat. 

Din dispozițiile art. 1 alin. 1, alin. 2 și art. 2 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, rezultă în mod neechivoc că petentul se poate considera persoană vătămată doar în situația în care justifică un drept subiectiv sau interes legitim propriu, deoarece doar prin încălcarea acestora de către autoritatea publică se naște un raport de drept administrativ. Noțiunea de interes legitim a fost definită în doctrină ca fiind un interes persoanl, direct, născut și actual în acord cu interesul general și cu normele de conviețuire socială, dar fără a avea încă protecție juridică în sensul plenitudinii dreptului recunoscut de lege.

             Prin Sentința Civilă nr. 216/CA/2022 pronunțată de Tribunalul Hunedoara – Secția a II-a Civilă, de Contencios Administrativ și Fiscal în dosarul nr. 2912/97/2020, se reține că în litigiul de contencios administrativ interesul legitim pe care partea îl invocă reprezintă, astfel cum rezultă din definiția dată de art.2 alin.1 lit.p) din Legea nr.554/2004 privind contenciosul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, posibilitatea de a pretinde o anumită conduită, în considerarea realizării unui drept subiectiv viitor, previzibil și prefigurat, iar aprecierea existenței interesului legitim se face la emiterea actului vătămător.

De asemenea, prin Decizia Civilă nr. 71/CA/2022 pronunțată de Curtea de Apel Constanța în dosarul nr.822/88/2020*, definitivă, instanța de control judiciar a stabilit că în accepțiunea dispozițiilor art. 8 alin. 11 din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, apărarea unui interes legitim public se poate invoca numai în subsidiar, în măsura în care vătămarea interesului legitim public decurge logic din încălcarea dreptului subiectiv sau a interesului legitim privat.

Tot astfel prin Deciziile nr. 9/2018 și nr. 1290/2020 Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit că interesul reprezintă folosul practic pe care o parte îl urmărește prin punerea în mișcare a procedurii judiciare, fiind necesar ca el să fie determinat, legitim, personal, născut și actual, astfel cum impun dispozițiile art. 33 teza I C. proc. civ. precum și faptul că cerința interesului de a fi actual trebuie îndeplinită pe tot parcursul procesului, iar nu numai la momentul introducerii acțiunii, întrucât prin hotărârea sa instanța de judecată este chemată să se pronunțe în concret cu privire la valorificarea unui drept, iar nu pe aspecte teoretice și academice.

Prin Decizia nr.245/2020 Înalta Curte de Casație și Justiție a reținut că există interes în promovare unei căi de atac în situația în care partea s-ar expune la un prejudiciu dacă nu ar recurge în acel moment la acțiune, condiție ce trebuie îndeplinită atât la promovarea căii de atac, cât și pe parcursul soluționării acesteia.

În esență, jurisprudența națională a statuat, în mod constant că petentul nu doar că trebuie să invoce, ci să și facă dovada existenței unui interes legitim al său ori a unui drept dobândit prin lege sau constituit prin acte, emise în temeiul legii, pe care autoritatea publică avea obligația să-l respecte și să-l recunoască petentului. 

            De asemenea arătăm că anterior adoptării Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Deva nr. 560 din data de 21.12.2023 au fost respectate întrutotul formele procedurale premergătoare adoptării actelor administrative, proiectul de hotărâre însoţit de referatul de aprobare fiind transmis compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului în vederea întocmirii rapoartelor de specialitate.    

Ulterior la data de 20.12.2023 proiectul de hotărâre a fost dezbătut în cadrul comisiilor de specialitate ale consiliului local fiind întocmit avizul nr. 1406 al Comisiei pentru administrație publică locală, juridică, apărarea ordinii publice, respectarea drepturilor și libertăților cetățenilor, agricultură, nr. 1099/20.12.2023 al Comisiei de studii, prognoze economico-sociale, buget-finanțe și nr. 1257/20.12.2023 al Comisiei de organizare și dezvoltare urbanistică, administrarea domeniului public și privat al municipiului, realizarea lucrărilor publice, conservarea monumentelor istorice și de arhitectură, prin care proiectul de hotărâre a fost avizat favorabil urmând a fi propus Consiliului Local în vederea dezbaterii şi adoptării în forma prezentată.                       

Menţionăm că Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Deva nr. 560 din data de 21.12.2023 prin care se aprobă darea în folosință gratuită a imobilului situat în municipiul Deva, b-dul 1 Decembrie 1918, nr. 11C, județul Hunedoara, compus din 2 spații, respectiv spațiul în suprafață de 42,82 mp, înscris în CF nr. 64466-C1-U21 și spațiul în suprafață de 11,18 mp, înscris în CF nr. 64466-C1-U22, către Asociația pentru Promovarea Turismului din Deva și regiune a fost comunicată în termenul legal prefectului județului în vederea exercitării controlului de legalitate, fiind considerată întrutotul legală, ulterior au fost îndeplinite formalităţile privind comunicarea actului administrativ cu caracter individual către persoanele cărora li se adresează.           

            Examinând motivele de nelegalitate expuse în cuprinsul plângerii prealabile putem concluziona că actul administrativ a cărei revocare se solicită a fost adoptat în baza şi executarea legii, a fost emis în limitele competenţelor acordate autorităţii publice locale cu respectarea procedurii şi formalităţilor prevăzute de lege.

            Având în vedere aspectele prezentate mai sus, actul administrativ atacat prin plângerea prealabilă înregistrată sub nr. 5943 din data de 18.01.2024 a fost emis cu respectarea tuturor condițiilor de fond, formă și procedură prevăzute de lege pentru valabilitatea sa, motivele invocate nefiind de natură să răstoarne prezumția de legalitate a actului administrativ a cărei revocare se solicită, astfel că se impune respingerea plângerii prealabile ca neîntemeiată.

            În conformitate cu dispozițiile art. 7 alin. 1, 3 și 4 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 362 alin. 2 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,

            În temeiul art. 129 alin.1, alin.2 lit.”c”, alin.6 lit.”b”, alin.14, art.362 alin.2, art.139 alin.1 și art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, supunem atenției comisiilor de specialitate și plenului Consiliului local respingerea plângerii prealabile formulată de către Clej Ioan Emanuel, înregistrată sub nr. 5943/18.01.2024.

 

 

 

                                                                                                     Director Executiv                                                                     Director executiv al

                                                                                                   PETRUȚESC – BOARU                                         Direcției Juridice și Administrației Publice Locale

                                                                                                LĂCRĂMIOARA - SUZANA                                                                    MURA OANA

                                                                                                     

 

 

                                                                                                                                                 Șef Serviciu A.D.P.P.

                                                                                                                                                 AVRAM MARIOARA