ROMÂNIA
JUDEȚUL HUNEDOARA
MUNICIPIUL DEVA
PRIMAR
REFERAT DE APROBARE
la proiectul de hotărâre privind respingerea plângerii prealabile formulată de către Clej Ioan Emanuel,
înregistrată sub nr. 38063/05.04.2024, referitoare la revocarea Hotărârii Consiliului local nr. 74/2024
Prin plângerea prealabilă înregistrată la Primăria municipiului Deva sub nr. 38063 din data de 05.04.2024 petentul Clej Ioan Emanuel solicită revocarea Hotărârii Consiliului local nr. 74 din 29.02.2024 pentru modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Deva nr. 149/2023, privind aprobarea Regulamentului privind regimul finanțărilor nerambursabilă de la bugetul local al municipiului Deva, acordate pentru activități nonprofit de interes general, conform Legii nr. 350/2005, cu modificările și completările ulterioare,
În motivarea plângerii prealabile, petentul solicită revocarea Hotărârii Consiliului local nr. 74 din 29.02.2024 întrucât obligația constituirii comisiei de evaluare revine autorității finanțatoare/autorității contractante și nu autorității deliberative, comisia de evaluare se constituie prin Dispoziție a Primarului Municipiului Deva, la activitățile acestei comisii participă Șeful Serviciului Achiziții, membrii consiliului local nu pot fi numiți în cadrul comisiilor de evaluare și selecționare a proiectelor în vederea atribuirii contractelor de finanțare nerambursabilă, iar numirea Șefului Serviciului Juridic, Autoritate Tutelară și a domnului consilier local Demeter Sorin în cadrul comisiei de evaluare încalcă dispozițiile legale, nefiind permis ca între membrii comisiei să fie relații de subordonare ierarhică.
În conformitate cu prevederile art. 7 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificările și completările ulterioare:
„ (1) Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act administrativ individual care i se adresează trebuie să solicite autorităţii publice emitente sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. Pentru motive temeinice, persoana vătămată, destinatar al actului, poate introduce plângerea prealabilă, în cazul actelor administrative unilaterale, şi peste termenul prevăzut la alin. (1), dar nu mai târziu de 6 luni de la data emiterii actului.
(3) Este îndreptăţită să introducă plângere prealabilă şi persoana vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept. Plângerea prealabilă, în cazul actelor administrative unilaterale, se va introduce în termen de 30 de zile din momentul în care persoana vătămată a luat cunoştinţă, pe orice cale, de conţinutul actului. Pentru motive temeinice, plângerea prealabilă se poate formula şi peste termenul de 30 de zile, dar nu mai târziu de 6 luni de la data la care a luat cunoştinţă, pe orice cale, de conţinutul acestuia. Termenul de 6 luni prevăzut în prezentul alineat, precum şi cel prevăzut la alin. (1) sunt termene de prescripţie.”
Analizând motivele de pretinsă nelegalitate expuse în cuprinsul plângerii prealabile, se poate constata că sunt nefondate și în contradicție cu dispozițiile legale aplicabile, raportat la următoarele aspecte:
Prin Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr. 74/29.02.2024 au fost modificate prevederile art.2 ale Hotărârii Consiliului local al municipiului Deva nr. 149/2023, privind aprobarea Regulamentului privind aprobarea regimului finanțărilor nerambursabile de la bugetul local al municipiului Deva, acordate pentru activități nonprofit de interes general, conform Legii nr. 350/2005, în sensul modificării componenței comisiei de evaluare și selecționare a proiectelor în vederea atribuirii contractelor de finanțare nerambursabilă.
Oportunitatea modificării Hotărârii Consiliului local al municipiului Deva nr. 149/2023 este fundamentată în cuprinsul Raportului întocmit de Direcția Economică, înregistrat la sediul Primăriei Municipiului Deva sub nr. 20411/22.02.2024. Având în vedere că prin Dispoziția Primarului municipiului Deva nr. 1690/2023 a fost modificat raportul de serviciu al doamnei Bartha Ana Anemona, prin transfer, în interesul serviciului, iar prin Hotărârea Consiliului local nr. 302/2023 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de consilier local în Consiliul local al municipiului Deva al domnului Iorga Ovidiu Gabriel, ca urmare a decesului, pentru buna desfășurare a activității Comisiei de evaluare și selecționare a proiectelor în vederea atribuirii contractelor de finanțare nerambursabilă, s-a constatat necesitatea înlocuirii celor doi membrii ai comisiei.
Nu pot fi reținute criticile petentului referitoare la interdicția desemnării membrilor consiliului local în cadrul comisiei de evaluare și selecționare a proiectelor în vederea atribuirii contractelor de finanțare nerambursabilă, având în vedere că prin actul administrativ a cărui revocare se solicită prin plângerea prealabilă s-a procedat la înlocuirea unor membrii care se regăseau în imposibilitate obiectivă de a participa la lucrările acestei comisii, iar numirea membrilor comisiei de evaluare și selecționare a proiectelor în vederea atribuirii contractelor de finanțare nerambursabilă s-a realizat prin Hotărârea Consiliului local nr. 149 din 30.03.2023, conform Regulamentului aprobat la art. 1 din hotărâre, act administrativ care nu a fost contestat de către petent.
Conform Procesului Verbal de închidere a sesiunii de depunere a proiectelor de interes public local, înregistrat la sediul primăriei municipiului Deva sub nr. 24-37062 PDV/03.04.2024, s-au depus un număr de 26 proiecte, după cum urmează:
- domeniul sport - 14 proiecte;
- domeniul cultură - 8 proiecte;
- domeniul social - 1 proiecte;
- domeniul tineret - 3 proiecte.
Menționăm faptul că petentul Clej Ioan Emanuel, nu a depus niciun proiect și nici nu a contestat actul administrativ prin care a fost desemnată comisia de evaluare și selecționare a proiectelor în vederea atribuirii contractelor de finanțare nerambursabilă, respectiv Hotărârea nr. 149/30.03.2023, cu modificările și completările ulterioare.
Facem precizarea că anterior aprobării de către Consiliul Local, Regulamentul privind regimul finanțărilor nerambursabile de la bugetul local al municipiului Deva, acordate în baza Legii nr.350/2005, cu modificările și completările ulterioare, a putut fi consultat, de către orice persoană interesată, fiind asigurată transparența decizională la nivelul administrației publice locale.
Nicio persoană nu a transmis propuneri, recomandări, în vederea modificării prevederilor regulamentului adus la cunoștința publicului.
Contrar susținerilor petentului, potrivit dispozițiilor art. 127 alin. 3 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, Consiliile locale pot organiza, din proprie iniţiativă sau din iniţiativa primarului, după caz, comisii mixte formate din consilieri locali, funcţionari publici şi alţi specialişti, pe perioadă determinată. Componenţa comisiilor mixte, obiectivele şi perioada de desfăşurare a activităţii acestora se stabilesc prin hotărâri ale consiliilor locale.
În baza prevederilor art. 37 din Regulamentul privind regimul finanțărilor nerambursabile de la bugetul local al municipiului Deva, acordate în baza Legii nr.350/2005, aprobat prin Hotărârea Consiliului Local al municipiului Deva nr. 149/30.03.2023, fiecare membru al comisiei are obligația de a completa declarația de imparțialitate.
Prin adresa nr. 2387/06.02.2024, înregistrată la registratura Primăriei Municipiului Deva sub nr. 12698/06.02.2024, emisă de Agenția Națională de Integritate, se menționează că nu reprezintă o situație de conflict de interese/incompatibilitate desemnarea membrilor Consiliului local în cadrul comisiei de evaluare și selecționare a proiectelor în vederea atribuirii contractelor de finanțare nerambursabilă în baza Legii nr. 350/2005.
În dezacord cu afirmațiile petentului, precizăm că UAT Municipiul Deva are calitate de autoritate finanțatoare, și nicidecum de autoritate contractantă în relația cu beneficiarul finanțării neramburasabile de la bugetul local. Potrivit art. 2 lit. e și f) din Legea nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general, contractul de finanțare nerambursabilă se încheie, în condițiile legii, între o autoritate publică, denumită autoritate finanțatoare și un beneficiar, iar finanțarea nerambursabilă reprezintă o alocație financiară directă din fondurile publice, în vederea desfășurării de către persoane fizice sau juridice fără scop patrimonial a unor activități nonprofit care să contribuie la realizarea unor acțiuni sau programe de interes public general, regional sau local.
Observând configurația juridică a contractului de finanțare nerambursabilă, rezultată din definiția sa legală (finanțatorul este o autoritate publică, obiectul îl reprezintă alocația financiară directă din fonduri publice, iar scopul desfășurarea de către beneficiarii legali a unor acțiuni sau programe de interes public general, regional sau local), prin raportare la noțiunea de contract de achizițe publică din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, definită prin prevederile art. 3 alin. 1 lit. l), potrivit cărora contractul de achiziție publică este contractul cu titlu oneros, asimilat, potrivit legii, actului administrativ, încheiat în scris între unul sau mai mulți operatori economici și una ori mai multe autorități contractante, care are ca obiect execuția de lucrări, furnizarea de produse sau prestarea de servicii, calificarea corectă a contractului de finanțare nerambursabilă este aceea de contract administrativ prevăzută într-o lege specială, Legea nr.350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general și nu contract de achiziție publică deoarece îi lipsește obiectul unui astfel de act juridic.
Având în vedere aspectele prezentate mai sus, actul administrativ atacat prin plângerea prealabilă înregistrată sub nr. 38063 din data de 05.04.2024 a fost emis cu respectarea tuturor condițiilor de fond, formă și procedură prevăzute de lege pentru valabilitatea sa, motivele invocate nefiind de natură să răstoarne prezumția de legalitate a actului administrativ a cărei revocare se solicită, astfel că se impune respingerea plângerii prealabile ca neîntemeiată.
În conformitate cu dispozițiile art. 7 alin. 1, 3 și 4 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare,
Ținând cont de dispozițiile Legii nr. 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general, cu modificările și completările ulterioare,
În temeiul art. 129 alin. 1, alin. 2 lit. ”d”, alin. 7 lit. ”b”, lit. ”d”, ”e” și ”f”, alin. 14, art. 139 alin. 1 coroborate cu art. 196 alin.1 lit. a) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,
Propun Consiliului local aprobarea proiectului de hotărâre privind respingerea plângerii prealabile formulată de către petentul Clej Ioan Emanuel, înregistrată sub nr. 38063 din data de 05.04.2024.
PRIMAR
Nicolae-Florin Oancea