RAPORT
la proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului Local nr. 307/2024 privind anularea accesoriilor, în cazul obligațiilor bugetare principale administrate de Direcția Impozite și Taxe Locale Deva și datorate bugetului local al municipiului Deva
Direcția Impozite și Taxe Locale, este o direcție aflată în aparatul de specialitate a Primarului Municipiului Deva, ce are ca atribuție principală administrarea impozitelor și taxelor locale care se fac venit la bugetul local al Municipiului Deva.
La data de 6 septembrie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 905 Ordonanța de urgență nr. 107 din 4 septembrie 2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificare și completare unor acte normative, prin art. X din ordonanță fiind create condițiile posibilității acordării de către unitățile administrativ-teritoriale a facilitaților fiscale, reglementate prin ordonanță la art. II-IX. Acordarea facilitaților de către autoritățile locale este opțională, art. X precizând expres faptul că aplicarea dispozițiilor legale urmează a fi stabilită prin hotărâre a consiliului local, autoritate care va decide în aceste condiții atât aplicarea corespunzătoare a dispozițiilor art. II-IX, cât si procedura de acordare a facilităților fiscale, sub forma anulării accesoriilor (art. X alin 2 din OUG 107/2024).
În prezent, în evidența instituției noastre sunt înregistrate obligații fiscale principale restante stabilite în sarcina contribuabililor persoane juridice în cuantum de 4.968.396 lei și obligații principale înregistrate în sarcina persoanelor juridice aflate sub incidența procedurilor de insolvență în cuantum de 26.418.154 lei, a contribuabililor persoane fizice în cuantum de 11.961.096 lei. Accesoriile aferente acestor obligații restante sunt în cuantum de 1.810.880 lei – persoane juridice, 3.974.301 lei – persoane fizice, valoarea totală a accesoriilor fiind de 5.785.181 lei.
Obligațiile bugetare restante se datorează faptului că unii contribuabili se află în imposibilitate de a achita impozitele si taxele locale datorită lipsei resurselor financiare temporare, contribuabilii amână astfel plata impozitelor, însă această amânare poate duce la acumularea de datorii, făcând astfel mai dificilă, achitarea la zi a impozitelor și taxelor locale. Existența obligațiilor restante în evidența fiscală este datorată și sustragerii de la plata obligațiilor fiscale, executarea silită a acestor obligații fiind îngreunată și de volumul ridicat de muncă la nivelul compartimentelor de executare silită din cadrul Direcției Impozite și Taxe Locale, având în vedere numărul angajaților raportat la numărul contribuabililor existenți la nivelul Municipiului Deva. Problemele cu care se confruntă în general organele fiscale sunt determinate, în special de resursele limitate, disproporționale față de numărul mare de responsabilități, activități, verificări, etc pe care trebuie să le desfășoare organul fiscal în vederea administrării creanțelor fiscale.
Arătăm că, în situația în care neachitarea obligațiilor fiscale, se datorează insuficienței veniturilor bănești ale debitorilor, de cele mai multe ori recuperarea acestor obligații nu va putea fi efectuată nici pe calea executării silite.
În cazul persoanelor juridice, în situația în care aceste obligații fiscale restante ating pragul prevăzut de Legea insolvenței nr.85/2014, organul fiscal inițiază deschiderea procedurii insolvenței, însă, nici în această situație nu este garantată recuperarea integrală a creanței noastre, având în vedere faptul că deja a fost avută în vedere situația patrimonială precară a contribuabilului respectiv și, mai mult, creditorul bugetar vine în concurs și cu alți creditori ai debitoarei.
În ultimii ani s-a constatat o creștere importantă a numărului firmelor care se află în diferite etape ale procedurii de insolvență (reorganizare, faliment) sau dizolvare. Creanțele bugetare restante aferente acestor societăți reprezintă o pondere importantă din totalul creanțelor datorate bugetului local al municipiului Deva. Facem precizarea că, în cazul acestor contribuabili, organul fiscal local nu mai are nicio competență de recuperare a creanțelor datorate. În acest sens, considerăm că prin anularea accesoriilor vom veni în sprijinul societăților comerciale ce nu se află încă în procedură de insolvență, dar care au dificultăți financiare privind achitarea impozitelor și taxelor locale, evitând astfel intrarea acestora în insolvență și implicit imposibilitatea de a încasa sumele restante.
În ceea ce privește persoanele fizice, acestea înregistrează creanțe restante la principalele categorii de impozite, respectiv: impozit clădiri, impozit teren, mijloace de transport, taxa salubrizare, amenzi contravenționale. Datorită dificultăților economice generalizate la nivelul societății noastre, chiar și prin aplicarea tuturor măsurilor de executare silită, încasarea debitelor restante este extrem de dificilă și considerăm că, prin aprobarea anulării accesoriilor în cazul obligațiilor restante la 31.08.2024, există posibilitatea conformării benevole a contribuabililor și încasarea unor debite restante care în altă situație ar fi greu de realizat.
În situația în care în patrimoniul contribuabilului debitor nu există venituri bănești sau bunuri urmăribile, organul fiscal se va afla în imposibilitatea de a recupera atât obligațiile fiscale principale, cât și accesoriile aferente, ajungându-se, în final la prescrierea dreptului organului fiscal de a mai cere executarea silită a acestor obligații.
Având în vedere Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 132/2024, pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, și luând în considerare necesitatea asigurării în condiții optime a serviciilor și activităților esențiale pentru populație, este necesară prelungirea unui regim fiscal favorabil în considerarea evitării unor blocaje în ceea ce privește îndeplinirea obligațiilor de plată ale contribuabililor persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere.
În concluzie, menținerea obligațiilor fiscale accesorii în evidența organului fiscal, și, în consecință, majorarea acestora subsecventă neachitării obligației principale care le-a generat, nu asigură recuperarea integrală a creanței, ci, dimpotrivă, există riscul pierderii întregii creanțe fiscale restante, atât a obligației principale, cât și accesorii, fie pe calea prescripției dreptului organului fiscal de a cere executarea silită, cât și în situația intrării în insolvență a debitoarei, lipsită de venituri sau bunuri urmăribile.
Apreciem că acordarea acestor facilități fiscale, sub forma anulării de la plată a unor obligații bugetare accesorii, va contribui la o încasare mai eficientă a creanțelor bugetare principale restante, existente în evidenta fiscală.
Considerăm că modificarea Hotărârii Consiliului Local nr. 307/2024 privind anularea accesoriilor, în cazul obligațiilor bugetare principale administrate de Direcția Impozite și Taxe Locale Deva și datorate bugetului local al municipiului Deva, va duce la maximizarea încasărilor bugetare, încurajarea achitării voluntare de către contribuabilii persoane fizice și juridice a obligațiilor de plată restante la buget și sprijinirea contribuabililor aflați în dificultate.
În conformitate cu prevederile:
- Ordonanței de Urgență nr. 107 din 4 septembrie 2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificare și completare unor acte normative, modificată prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 132/2024, pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative;
- Titlul IX, cu privire la Impozitele și Taxele Locale din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal;
- Legea nr. 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală;
- Art.87 din O.U.G. nr.57/2019 privind Codul Administrativ,
Având în vedere baza legală invocată, precum și considerentele expuse, propunem aprobarea proiectului de hotărâre de consiliu local pentru modificarea Hotărârii Consiliului Local nr. 307/2024 privind anularea accesoriilor, în cazul obligațiilor bugetare principale administrate de Direcția Impozite și Taxe Locale Deva și datorate bugetului local al municipiului Deva
|
|
|