ROMÂNIA
JUDEȚUL HUNEDOARA
MUNICIPIUL DEVA
PRIMARUL
REFERAT DE APROBARE
la proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr.523/2023 privind
aprobarea noii durate și a cheltuielilor estimate legate de proiectul “Modernizarea sistemului
de transport public local prin achiziționarea de vehicule ecologice”- cod SMIS 127218, în vederea finalizării activităților și asigurării funcționalității sale, în scopul asigurării finalizării integrale a acestuia din fonduri proprii, cu modificările ulterioare
Prin Hotărârea Consiliului local nr.519/2018, cu modificările și completările ulterioare, s-a aprobat Studiul de oportunitate și indicatorii tehnico-economici pentru proiectul “Modernizarea sistemului de transport public local prin achiziționarea de vehicule ecologice”, cod SMIS 127218.
Prin Hotărârea Consiliului local nr.116/2019, cu modificările și completările ulterioare, s-a aprobat cererea de finanțare și cheltuielile aferente proiectului “Modernizarea sistemului de transport public local prin achiziționarea de vehicule ecologice”, cod SMIS 127218.
Pentru Componenta 1 „Modernizarea sistemului de transport public local prin achiziționarea de vehicule ecologice "- cod SMIS 127218, care vizează achiziția flotei de autobuze electrice, inclusiv stațiile de încărcare, Municipiul Deva a semnat în data de 03.07.2019 Contractul de finanțare nerambursabilă nr. 4478 pentru o perioadă de implementare de 35 luni, din 01.08.2018 până în 30.06.2021. Durata contractului de finanțare nr. 4478/03.07.2019 a fost modificată ulterior până în data de 31.12.2023.
În cadrul procesului de implementare a proiectului și în conformitate cu clauzele contractuale au fost încheiate toate contractele de achiziție, inclusiv contractul de furnizare autobuze electrice și stații de încărcare. În data de 03.11.2021 s-a încheiat contractul de furnizare nr. 7303, având ca obiect furnizarea de autobuze electrice și stații de încărcare în cadrul proiectului “Modernizarea sistemului de transport public local prin achiziționarea de vehicule ecologice” – cod SMIS 127218.
Ordinul de începere a furnizării produselor s-a emis începând cu data de 17.11.2021, perioada de livrare fiind de 10 luni, prelungită ulterior, la solicitarea furnizorului pentru o perioadă de 16 luni, motivat de dificultățile întâmpinate în aprovizionarea cu materiale și echipamente din cauza crizelor apărute la nivel european, respectiv Criza economică post-COVID 19, Criza energiei și Criza datorată conflictului militar din Ucraina, care au afectat piața economică din întreaga Uniune Europeană.
Având în vedere aceste aspecte, furnizorul a finalizat livrarea produselor în perioada contractată, la o locație provizorie pusă la dispoziție de beneficiar. Stadiul de realizare a activităților proiectului complementar, intitulat “Modernizarea sistemului de transport public local prin reabilitarea infrastructurii aferente”, cod SMIS 127928, nu permite finalizarea activităților proiectului de achiziționare de vehicule ecologice. În vederea integrării celor două proiecte complementare este necesară prelungirea perioadei de implementare a proiectului.
Prin Instrucțiunea nr. 207/31.10.2023 a Autorității de Management, Programul Operațional Regional 2014-2020, au fost stabilite acțiunile AM/OI de pregătire în vederea închiderii Programului Operațional Regional 2014-2020, pentru proiectele care au fost incluse în Lista proiectelor nefinalizate, respectiv Lista proiectelor etapizate.
Astfel, prin Hotărârea Consiliului local nr.523/2023, a fost aprobată noua durată a cheltuielilor estimate a proiectului „Modernizarea sistemului de transport public local prin achiziționarea de vehicule ecologice”, cod SMIS 127218.
Nota OI nr.ADR Vest 41368/20.12.2023 privind modificarea Contractului de finanțare nr. 4478/03.07.2019 confirmă încadrarea contractului ca nefinalizat și prelungirea duratei de implementare a acestuia până la data de 31.12.2024.
Instrucțiunea nr.216/18.09.2024 prevede modificarea unor termene menționate în cuprinsul Instrucțiunii AMPOR nr.207/31.10.2023 (Acțiuni AM/OI de pregătire în vederea închiderii Programului Operațional Regional 2014-2020).
Ca urmare a Solicitării de clarificare nr.27 transmisă de către ADR Vest cu adresa nr. 2024NOF014912/13.11.2024 și înregistrată la Primăria municipiului Deva sub nr. 113614/33/13.11.2024, ADR Vest informează că durata de implementare a proiectului poate fi prelungită cel mult până la data de 31.07.2025, dacă solicitarea este temeinic justificată. Totodată solicită transmiterea unui memoriu justificativ, documente suport, Anexa 16 – Obligații Beneficiar – Proiect nefinalizat și hotărârea Consiliului local privind aprobarea noii durate în scopul finalizării integrale a proiectului.
În ședința Consiliului local al municipiului Deva din data de 22.11.2024 a fost aprobată Hotărârea Consiliului local nr.314 prin care s-a aprobat ca dată limită de finalizare a proiectului, data de 31.07.2025.
ADR Vest prin Solicitarea de clarificare nr.28, înregistrată sub nr.2024NOF015467/21.11.2024, și înregistrată la Primăria municipiul Deva sub nr.117291/36/22.11.2024, comunică, că achiziția de autobuze este realizată 100%, și complementaritatea cu proiectul cod SMIS 323729 - intitulat „Modernizarea sistemului de transport public local prin reabilitarea infrastructurii aferente”, care presupune realizarea infrastructurii pentru utilizarea autobuzelor, a cărui termen de finalizare este 31.03.2025, perioada de implementare a proiectului poate fi prelungită maxim până la data de 30.04.2025.
Totodată, ADR Vest solicită retransmiterea Anexei 16 - Obligații Beneficiar Proiect nefinalizat, precum și Hotărârea Consiliului local privind aprobarea noii durate în scopul finalizării integrale a proiectului.
Luând în considerare toate aspectele menționate anterior este necesară adoptarea unei hotărâri privind aprobarea noii durate a proiectului „Modernizarea sistemului de transport public local prin achiziționarea de vehicule ecologice "- cod SMIS 127218, în vederea finalizării activităților și asigurării funcționalității sale, în scopul asigurării finalizării integrale a acestuia din fonduri proprii., respectiv până la 30.04.2025.
În temeiul prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020, cu modificările și completările ulterioare, ale Instrucțiunii nr. 207/31.10.2023 a Autorității de Management Programul Operațional Regional 2014-2020 privind acțiunile AM/OI de pregătire în vederea închiderii Programului Operațional Regional 2014-2020, ale Ordinului nr. 4008/23.10.2023 emis de Ministrul investițiilor și proiectelor europene privind modificarea Anexei 10.8 „Model orientativ contract de finanțare” la Ghidul solicitantului, Condiții generale pentru accesarea fondurilor în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, aprobat prin Ordinul Ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 1021/2015 și a Instrucțiunii nr. 216/18.09.2024 privind modificarea unor termene menționate în cuprinsul Instrucțiunii AMPOR nr. 207/31.10.2023 (Acțiuni AM/OI de pregătire în vederea închiderii Programului Operațional Regional 2014-2020),
În conformitate cu art.129 alin.2 lit.“b” și ”d”, alin.7 lit.”k” şi ale art.139 alin.1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,
Supun atenţiei comisiilor de specialitate şi plenului Consiliului local proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr.523/2023 privind aprobarea noii durate și a cheltuielilor estimate legate de proiectul “Modernizarea sistemului de transport public local prin achiziționarea de vehicule ecologice”- cod SMIS 127218, în vederea finalizării activităților și asigurării funcționalității sale, în scopul asigurării finalizării integrale a acestuia din fonduri proprii, cu modificările ulterioare.
Primar,
Lucian Ioan Rus