Anexa nr.1 la Hotărârea Consiliului local nr.________/2024
REGULAMENT
de organizare și funcţionare al Comisiei tehnice de circulaţie în Municipiul Deva
CAP.I GENERALITĂŢI
1.1 Comisia tehnică de circulație se constituie în scopul îmbunătățirii calității deciziei referitoare la reglementările și intervențiile care vizează circulația pe drumurile publice, stabilind condițiile necesare pentru asigurarea desfăşurării fluente şi în siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice, precum şi ocrotirea vieţii, integrităţii corporale şi a sănătăţii persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietăţii publice şi private, cât şi a mediului înconjurător.
1.2. Comisia tehnică de circulație este formată din specialişti în domeniul siguranţei circulaţiei, funcţionari publici din cadrul Primăriei municipiului Deva, reprezentanţi ai operatorului de transport public local, și reprezentanţi ai instituţiilor descentralizate ale ministerelor de resort.
CAP. II CADRUL LEGAL
Prezentul regulament este întocmit în baza următoarelor prevederi legale și acte administrative ce stau la baza activității Comisiei tehnice de circulație:
- Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ teritoriale nr.92/2007, cu modificările și completările ulterioare;
- Ordinul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nr.980/2011 privind aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare;
- Ordinul nr.1112/411/2000 al Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, pentru aprobarea Normelor metodologice privind condiţiile de închidere a circulaţiei şi de instituire a restricţiilor de circulaţie în vederea executării de lucrări în zona drumului public şi/sau pentru protejarea drumului;
- Legea nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- Ordinul nr.6/2003 al Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, privind măsuri pentru respectarea disciplinei în domeniul urbanismului și amenajării teritoriului în scopul asigurării fluidizării traficului și a siguranței circulației pe drumurile publice de interes național și județean, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparținând domeniului public sau privat al statului ori al unităților administrativ teritoriale, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, cu modificările și completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr.273/1994 privind aprobarea Regulamentului privind recepția construcțiilor, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare;
- Hotărârea Consiliului local nr.411/2023 privind aprobarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Deva 2021 – 2027;
- Hotărârile Consiliului local al municipiului Deva și Dispozițiile Primarului municipiului Deva referitoare la reglementările circulației rutiere de pe raza municipiului Deva;
- Alte acte normative referitoare la drumuri, siguranța circulației rutiere, protecția mediului, amenajarea teritoriului, etc.;
- Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.
CAP. III COMPONENȚA COMISIEI
3.1 Membrii Comisiei tehnice de circulație sunt reprezentanți ai unor autorități și instituții publice, ai unor intreprinderi publice cu implicații directe și indirecte asupra circulației și asupra reglementărilor de circulație și reprezentanți ai administrației locale.
3.2 Componența Comisiei tehnice de circulație este prezentată în Anexa nr. 2 la hotărârea de aprobare a prezentului Regulament.
3.3 Componența nominală a comisiei este aprobată de primar, prin dispoziție.
3.4 Orice modificare în componența nominală se poate face doar prin dispoziția Primarului.
3.5 Secretariatul comisiei este asigurat de reprezentanții Direcției tehnice din cadrul aparatului de specialitate a Primarului municipiului Deva, conform componenței prevăzute în Anexa nr.2 la hotărârea de aprobare a prezentului regulament.
CAP. IV OBIECT DE ACTIVITATE Şl ATRIBUŢII
4.1. Comisia are competența de a analiza, de a stabili și de a aproba măsuri în ceea ce privește:
- înființarea sau desființarea elementelor de infrastructură stradală – străzi, pasaje, poduri, intersecții, treceri de pietoni, semaforizări, parcări;
- măsurile și proiectele privind reorganizarea circulației, inclusiv montarea/demontarea echipamentelor de semaforizare, aplicarea sau desființarea marcajelor rutiere, trecerile de pietoni, zonele rezidențiale, traseele speciale pentru traversarea sau ocolirea centrului orașului, limitarea vitezei de circulație inclusiv cu dispozitive de limitare a vitezei, limitarea tonajului, stabilirea programului de aprovizionarea în zonele restricționate;
- măsurile și proiectele de reorganizare a transportului public local, inclusiv prin optimizarea/extinderea traseelor mijloacelor de transport public, amplasarea stațiilor mijloacelor de transport în comun local (inclusiv taxi) și între localități/interurban;
- avizarea înfiinţării sau modificării traseelor şi staţiilor pentru mijloacele de transport în comun cât și pentru ceilalţi transportatori licenţiaţi;
- modificările temporare (sezoniere sau ocazionate de anumite evenimente ori lucrări) ale reglementărilor de circulație;
- lucrările de extindere și înlocuire a rețelelor, inclusiv a branșamentelor/racordurilor la rețelele de apă, canalizare, gaze, termoficare, energie electrică, telefonie și televiziune prin cablu, care pot afecta traficul rutier și pietonal;
- modificările infrastructurii drumului public (carosabil, trotuare, platforme, acostamente, scuaruri, mobilier urban, piste pentru bicicliști) și a zonelor verzi de siguranță aferente;
- avizarea studiilor de circulație și de trafic și a strategiilor de dezvoltare (inclusiv planurile de mobilitate urbană și strategiile de dezvoltare locală);
- avizarea documentațiilor de urbanism (PUZ, PUD) și alte proiecte unde a fost solicitat avizul prin Certificatul de urbanism;
- instituirea de restricţii şi interdicţii referitoare la traficul rutier şi pietonal;
- stabilirea zonelor unde parcarea este permisă sau interzisă;
- proiectele parcărilor, inclusiv cele sub și supraterane;
- stabilirea drumurilor publice unde circulaţia se desfăşoară pe un singur sens;
- avizarea reglementărilor referitoare la regimul de acces, de circulaţie, staţionare şi parcare pentru diferite categorii de vehicule;
- stabilirea măsurilor care să ducă la eliminarea locurilor periculoase, la îmbunătăţirea siguranţei şi fluenţei rutiere pe drumurile publice;
- analizează propuneri si sesizări din partea persoanelor fizice si juridice in scopul asigurării desfăşurării fluente si in siguranţa a circulaţiei, si ia decizii potrivit atribuţiilor;
- avizarea documentaţiilor tehnice pentru construirea si modernizarea infrastructurii rutiere;
- avizarea înființării/desființării staţiilor pentru operatorii de transport în regim taxi;
- amenajări de accese în și din zona drumurilor publice(străzile) aflate în administrarea Consiliului local al municipiului Deva la obiective publice și private;
Pentru investițiile care necesită autorizație de construire/desființare, conform prevederilor Legii nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, indiferent de faza documentației (P.U.Z, P.U.D, S.F, D.A.L.I, D.T.A.C, D.T.A.D), comisia va emite un aviz de principiu în baza documentației prevăzute prin prezentul regulament și a cererii tip din Anexa 3 la hotărârea de aprobare a prezentului regulament.
Pentru investițiile care nu se supun procedurii de autorizare a executării lucrărilor de construcții, așa cum este prevăzută de Legea nr.50/1991, comisia va emite un acord/punct de vedere.
CAP. V DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII COMISIEI
5.1. Comisia se va întruni în şedinţe ordinare, o dată pe lună, într-o zi şi la o oră care va fi comunicată membrilor comisiei de către secretarul comisiei, prin orice mijloc de comunicare legal. În mod excepţional, la solicitarea preşedintelui comisiei sau a înlocuitorului de drept al acestuia, comisia se poate întruni în şedinţă ori de cate ori se impune.
5.2 Propunerea ordinii de zi se face de către secretariatul Comisiei tehnice de circulație, după verificarea solicitărilor și a documentelor depuse spre analiză și aprobare. Documentațiile depuse pentru obținerea avizului comisiei care nu respectă conținutul – cadru propus prin prezentul regulament, nu vor fi trecute pe ordinea de zi a ședinței.
5.3 Membrii comisiei au obligația de a studia în prealabil documentațiile supuse analizei pentru stabilirea unui punct de vedere până la data ședinței. Documentațiile incluse pe ordinea de zi a ședinței sunt transmise în format electronic membrilor comisiei pe adresele de e-mail furnizate, cu cel puțin 3 zile înainte.
5.4. Convocarea membrilor comisiei, și după caz, a proiectanților, a beneficiarilor sau a investitorilor se face telefonic sau prin e-mail, prin grija secretariatului.
5.5 În cazul în care, din lipsă de materiale care să fie prezentate comisiei, şedinţa nu va avea loc, secretarul comisiei va anunţa membrii comisiei despre acest lucru.
5.6 Şedinţele comisiei vor fi conduse de preşedinte, iar in lipsa acestuia de către înlocuitorul de drept al preşedintelui comisiei.
5.7 Comisia este statutară şi şedinţa se poate desfăşura legal dacă participă cel puţin jumătate plus unu din membrii comisiei, în cazul în care nu se asigură această majoritate se amână şedinţa.
5.8 Hotărârile comisiei se iau prin vot individual, pentru promovarea unei hotărâri a comisiei fiind necesară o majoritate simplă a voturilor exprimate de cei prezenţi.
5.9 În cazul în care nu se poate lua o decizie în urma analizării documentației depuse Comisia tehnică de circulație are dreptul de a solicita completări asupra eventualelor neclarități.
5.10 Lucrările şedinţelor și hotărârile comisiei se consemnează in Registrul de Procese verbale, prin grija secretarului comisiei, iar după încheierea şedinţei, procesul verbal va fi semnat de către toţi membrii comisiei prezenţi şi de către preşedintele acesteia sau înlocuitorul de drept al preşedintelui.
5.11 Secretarul comisiei are obligaţia de a întocmi şi păstra un registru cu numărul şi data fiecărui proces verbal încheiat.
5.12 Secretarul comisiei întocmeşte și ține evidența corespondenței cu membrii comisiei cât și corespondența cu terţe persoane (fizice sau juridice), care solicită avizarea unor documentaţii sau cereri.
5.13 În funcţie de problematica abordată, la şedinţele comisiei pot fi invitaţi la dezbatere, specialişti în domeniile respective, inclusiv reprezentanți din partea furnizorilor de rețele, precum si reprezentanţi, persoane fizice sau juridice, direct interesate. Invitația de participare la ședințe a persoanelor de mai sus intră în competența secretariatului, la solicitarea președintelui.
CAP.VI DISPOZIŢII FINALE
6.1 Prezentul Regulament de organizare si funcţionare a Comisiei tehnice de circulaţie poate fi modificat sau completat in conformitate cu legislaţia in vigoare.
- Calitatea de membru al comisiei se poate revoca la propunerea preşedintelui comisiei, în următoarele condiţii:
a) la cerere, pentru oricare dintre membrii săi;
b) membrul comisiei şi-a pierdut calitatea, funcţia, în virtutea căreia a fost ales membru al comisiei;
c) membrul comisiei nu respectă prezentul regulament;
6.3 Dosarul cu documentaţia necesară în cazul investiţiilor pentru care se solicita obţinerea avizului conţine:
- cererea tip - Anexa 3 la hotărârea de aprobare a prezentului regulament.
- copie certificat urbanism
- plan de încadrare în zonă
- plan de situație propunere
- memoriu tehnic
- copie extras CF actualizat (nu mai vechi de 30 de zile)
- copie CI/BI sau CUI
Cererea tip însoţită de documentele enumerate anterior, se va depune la Registratura Primăriei municipiului Deva.
Deva, 2024
Inițiator, AVIZEAZĂ,
Primar, Secretar general
Lucian Ioan Rus Oana Mura