ROMÂNIA
JUDEŢUL HUNEDOARA
MUNICIPIUL DEVA
DIRECȚIA ADMINISTRAREA DOMENIULUI PUBLIC ȘI PRIVAT
SERVICIUL UNITATEA MUNICIPALĂ
DE MONITORIZARE A SERVICIILOR
DE UTILITĂȚI PUBLICE
RAPORT
la proiectul de hotărâre privind aprobarea participării la “Programul privind creșterea eficienței energetice a infrastructurii de iluminat public”, a documentației tehnico-economice si a indicatorilor tehnico-economici - faza Studiu fezabilitate, precum și asigurarea și susținerea cheltuielilor necesare implementării proiectului care nu sunt finanțate de Administrația Fondului pentru Mediu pentru proiectul ”Creșterea eficienței energetice a infrastructurii de iluminat public în municipiul Deva, județul Hunedoara”
Serviciul unitatea municipală de monitorizare a serviciilor de utilități publice din cadrul Direcției administrarea domeniului public și privat din aparatul de specialitate al primarului, analizând Referatul de aprobare la proiectul de hotărâre iniţiat de Primarul municipiului Deva, domnul Lucian Ioan RUS, privind aprobarea participării la “Programul privind creșterea eficienței energetice a infrastructurii de iluminat public”, a documentației tehnico-economice si a indicatorilor tehnico-economici - faza Studiu fezabilitate, precum și asigurarea și susținerea cheltuielilor necesare implementării proiectului care nu sunt finanțate de Administrația Fondului pentru Mediu pentru proiectul ”Creșterea eficienței energetice a infrastructurii de iluminat public în municipiul Deva, județul Hunedoara”, supune atenţiei următoarele aspecte:
Serviciul comunicare din cadrul Administrației Fondului pentru Mediu anunță prin comunicatul de presă nr. 382/SC/19.12.2024, faptul că se organizează o nouă sesiune de înscriere a unităților administrativ-teritoriale organizate la nivel de comună, oraș sau municipiu în Programul Iluminat Public 2024, în perioada 30 decembrie 2024, ora 10:00 - 15 ianuarie 2025, ora 23:59 sau până la epuizarea bugetului.
Suma alocată acestei sesiuni este de 500.000.000 lei, iar înscrierea se va realiza prin intermediul aplicației informatice puse la dispoziție de AFM, în limita a 200% din bugetul alocat Programului.
Programul vizează modernizarea sistemelor de iluminat public prin înlocuirea corpurilor de iluminat existente având un consum ridicat de energie electrică cu corpuri de iluminat cu surse LED, completarea sistemului de iluminat public existent cu corpuri de iluminat cu surse LED (în situațiile în care stâlpii de pe tronsonul respectiv nu sunt echipați cu corpuri de iluminat sau acestea sunt deteriorate/nefuncționale), extinderea sistemului de iluminat existent, precum și achiziționarea și instalarea sistemelor de telegestiune aferente obiectivelor de investiții.
Finanțarea se acordă în procent de maximum 100% din cheltuielile eligibile ale unui obiectiv de investiție și în limita sumelor ce pot fi acordate, în funcție de categoria unității administrativ- teritoriale, după cum urmează:
- pentru comune cu o populație de până la 5.000 de locuitori - maximum 1.000.000 lei;
- pentru comune cu o populație de peste 5.001 de locuitori - maximum 2.000.000 lei;
- pentru orașe - maximum 3.000.000 lei;
- pentru municipii de rang 0 - municipiul București - maximum 60.000.000 lei;
- pentru municipii de rang I - maximum 6.000.000 lei;
- pentru municipii de rang II - maximum 5.000.000 lei.
Numărul de locuitori, populație rezidentă după domiciliu, se stabilește luând în considerare recensământul aferent anului 2021, publicat pe pagina de internet a Institutului Național de Statistică.
În fapt, în data de 18.10.2021, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a publicat în Monitorul Oficial al României Ordinul nr.1866/12.10.2021, pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind creşterea eficienţei energetice a infrastructurii de iluminat public. Acesta a suferit mai multe modificări și completări aduse prin Ordinul nr. 1.947 din 13 iulie 2022, Ordinul nr. 3.305 din 27 decembrie 2022, respectiv Ordinul nr. 2.490 din 5 noiembrie 2024.
Scopul Programului îl reprezintă îmbunătăţirea calităţii mediului prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin utilizarea unor corpuri de iluminat cu surse LED care să determine o eficienţă energetică ridicată şi poluare luminoasă minimă.
Obiectul Programului vizează modernizarea sistemelor de iluminat public prin înlocuirea corpurilor de iluminat existente având un consum ridicat de energie electrică cu corpuri de iluminat cu surse LED, completarea sistemului de iluminat public existent cu corpuri de iluminat cu surse LED (în situaţiile în care stâlpii de pe tronsonul respectiv nu sunt echipaţi cu corpuri de iluminat sau acestea sunt deteriorate/nefuncţionale), extinderea sistemului de iluminat existent, precum şi achiziţionarea şi instalarea sistemelor de telegestiune aferente obiectivelor de investiţii.
Indicatorii de performanţă ai Programului sunt:
a) reducerea consumului anual de energie primară în iluminat public (kWH/an). Acest indicator va fi declarat de către beneficiar în raportul de finalizare şi în fiecare raport de monitorizare depus anual;
b) scăderea anuală a gazelor cu efect de seră (echivalent tone de CO_2). Se va calcula ca sumă a cantităţii de gaze cu efect de seră diminuate prin implementarea fiecărui proiect. Cantitatea de gaze cu efect de seră diminuată în cadrul fiecărui proiect este cea prevăzută în raportul de finalizare, respectiv în raportul anual de monitorizare.
Potrivit prevederilor art.13 din Ghid, dosarul de finanțare va cuprinde următoarele documente:
a) cererea de finanţare nerambursabilă, semnată cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere, conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE, de către reprezentantul legal sau de către împuternicitul acestuia;
b) împuternicirea/actul administrativ prin care persoana care va semna cererea de finanţare este mandatată de către reprezentantul legal, după caz;
c) actul de identitate al reprezentantului legal sau al împuternicitului solicitantului;
d) documentul doveditor al deschiderii de către solicitantul aprobat, la Trezoreria Statului, a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu, în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, şi reprezentând finanţare nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului. Contul va avea cod/indicator bugetar 43.02.44/43.44.00;
e) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de finanţare;
f) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul solicitantul, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de finanţare;
g) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele solicitantului persoană juridică de către AFM, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de finanţare, sau declaraţia pe propria răspundere în care solicitantul să menţioneze fie că nu are calitatea de contribuabil la Fondul pentru mediu, fie, în caz contrar, că şi-a îndeplinit toate obligaţiile la Fondul pentru mediu, respectiv că a depus toate declaraţiile privind obligaţiile la Fondul pentru mediu şi nu figurează cu obligaţii de plată restante la bugetul Fondului pentru mediu, la data depunerii dosarului de finanţare; declaraţia va fi dată sub sancţiunea prevederilor penale privind falsul în declaraţii şi va fi asumată prin semnătură electronică de către reprezentantul legal sau împuternicitul acestuia;
h) DALI/SF pentru obiectivul de investiţii propus, care este întocmit(ă) conform Hotărârii Guvernului nr.907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi trebuie să cuprindă şi următoarele:
1. evidenţierea situaţiei actuale:
(i) auditul sistemului actual, cu identificarea minimă a corpurilor de iluminat existente, a stâlpilor, a reţelelor de distribuţie;
(ii) identificarea consumului iniţial anual de energie în iluminat public (Ci), calculat conform art. 4 alin. (1) lit. g);
2. dovedirea parametrilor proiectaţi:
(i) rapoarte şi calcule/studii luminotehnice conform standardelor din seria SR EN 13201, cu respectarea încadrării în clasa de iluminat a drumului/străzii;
(ii) estimarea consumului final anual de energie în iluminat public (Cf), calculat conform art. 4 alin. (1) lit. h), rezultat din calculele luminotehnice în urma execuţiei proiectului.
Certificatul de urbanism, avizele şi acordurile nu sunt obligatorii la depunerea dosarului de finanţare.
În situaţia în care anumite componente nu sunt considerate necesare în conţinutul DALI/SF, se va motiva de către proiectant în acest sens.
Referitor la piesele desenate, se vor prezenta: plan de încadrare în zonă, plan de situaţie cu situaţia existentă (identificarea străzilor din proiect, a stâlpilor de iluminat echipaţi cu corpuri de iluminat existente, inclusiv puterile nominale ale corpurilor, şi, după caz, a stâlpilor care nu sunt echipaţi cu corpuri de iluminat), plan de situaţie cu situaţia propusă (identificarea străzilor din proiect şi a stâlpilor de iluminat pe care vor fi montate corpurile de iluminat propuse, inclusiv puterile nominale ale acestora);
i) hotărârea consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti/consiliului judeţean/organului de decizie al solicitantului, care va conţine:
1. aprobarea documentaţiei tehnico-economice şi a indicatorilor tehnico-economici;
2. acordul privind asigurarea şi susţinerea cheltuielilor necesare implementării proiectului care nu sunt finanţate de AFM;
j) audit energetic al obiectivului de investiţie, elaborat de un auditor electroenergetic/complex sau manager energetic de localităţi; se va depune, în copie, şi atestatul auditorului/ managerului energetic, valabil la momentul elaborării auditului energetic. Concluziile auditului energetic trebuie să conţină în mod obligatoriu următoarele informaţii:
1. numărul total al stâlpilor care intră în componenţa sistemului de iluminat pe care se intervine cu ocazia implementării proiectului, numărul total al corpurilor de iluminat existente şi distribuţia acestora pe străzile din comună/oraş/ municipiu, precum şi puterea totală instalată a acestora, calculată conform art. 4 alin. (1) lit. w), şi consumul iniţial anual de energie în iluminat public, calculat conform art. 4 alin. (1) lit. g);
2. numărul total al corpurilor de iluminat propuse a fi achiziţionate şi montate prin proiect, distribuţia acestora pe străzile din comună/oraş/municipiu, precum şi puterea totală instalată a acestora, calculată conform art. 4 alin. (1) lit. x), şi consumul final anual de energie în iluminat public, calculat conform art. 4 alin. (1) lit. h);
3. economia de energie, calculată conform art. 4 alin. (1) lit. o), şi cantitatea de emisii de CO_2 redusă, calculată cu factorul de conversie fCO_2 = 0,265 kg CO_2/kWh.
(2) Certificatele de atestare fiscală emise în format electronic vor fi încărcate de solicitanţi în aplicaţia informatică în acelaşi format în care au fost eliberate de autorităţile/instituţiile emitente. Nu se vor admite documente reprezentând scan/imagine după documentul emis în format electronic.
În data de 19.08.2024, Municipiul Deva a încheiat contractul de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public al municipiului deva prin concesiune, înregistrat sub nr. 82554, cu societatea EURO-AUDIT SERVICE S.R.L.
Obiectul contractului de delegare a gestiunii prin concesiune îl constituie:
a) dreptul de a presta serviciul de iluminat public pe aria teritorială a municipiului Deva, în conformitate cu obiectivele Concedentului, cu privire la:
- mentenanța, întreținerea, menținerea și reabilitarea sistemului de iluminat public, cu respectarea cerințelor și standardelor din caietul de sarcini, din Regulamentul serviciului și din contractul de delegare, la tarifele/prețurile unitare stabilite,
- pregătirea, finanțarea și realizarea lucrărilor/serviciilor de investiții, prin modernizarea sistemului/serviciului de iluminat public, și/sau prin extinderea acestuia, la tarifele/prețurile stabilite. O componentă importantă a modernizării serviciului de iluminat public o va reprezenta telegestiunea ca soluție cu flexibilitate maximă de control de la distanță a sistemului de iluminat public,
b) delegarea sarcinilor și responsabilităților cu privire la operarea propriu-zisă a serviciului, inclusiv drepturile și obligațiile de a administra, gestiona și de a exploata infrastructura concesionată aferentă serviciului.
Prin Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr.354/18.12.2024 s-a aprobat bugetul general rectificat al municipiului Deva pe anul 2024 și odată cu acesta și modificarea programului de investiții publice pe grupe de investiții și surse de finanțare pe anul 2024. În cadrul programului de investiții a fost inclus la capitolul IV - Cheltuieli de proiectare pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate și a studiilor de fezabilitate aferente, la poziția nr.197, obiectivul ”Extindere si eficientizare energetica a infrastructurii de iluminat public din Municipiul Deva” cu suma de 10,00 mii lei, în conformitate cu prevederile art.6 alin.(6.1.) capitolul VI din contractul de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public al municipiului deva prin concesiune, nr. 82554/19.08.2024.
Având în vedere că în Municipiul Deva se dorește realizarea de investiții în sistemele de iluminat public, ameliorarea eficienței și a distribuirii iluminatului, în scopul siguranței traficului, confortului vizual, cât și din punct de vedere urbanistic, al economiei de energie și diminuării poluării luminoase la nivelul întregului areal al municipiului, realizarea unui iluminat public corect în conformitate cu standardul EN 13201 – 2/ 2003, orientat către utilizatori, adaptat la funcțiunile spațiului public, gestionarea centralizată, în timp real a sistemului de iluminat public care genereaza reducerea costurilor de întreținere, realizarea unui iluminat public dinamic (modificarea dinamică a nivelului luminantei și/sau a iluminării ca urmare a monitorizării traficului auto și / sau pietonal) conducând la economii de energie electrica s-a lansat comanda către societatea EURO-AUDIT SERVICE S.R.L. în conformitate cu prevederile contractului de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public al municipiului Deva prin concesiune, nr. 82554/19.08.2024 în vederea elaborării studiului de fezabilitate pentru obiectivul de investiții ”Extindere și eficientizare energetică a infrastructurii de iluminat public din Municipiul Deva”.
Societatea EURO-AUDIT SERVICE S.R.L. a predat în data de 27.12.2024 documentația solicitată, în baza procesului verbal de predare-primire nr.1294/27.12.2024, înregistrat la registratura instituției sub nr.128816/28.12.2024
Documentația a fost recepționată de către comisia de recepție și astfel a fost întocmit procesul verbal de recepție nr.128817/28.12.2024.
În cadrul documentației au fost prezentate două scenarii, astfel:
Scenariul 1
Evaluarea costurilor de instalare a echipamentelor necesare a fost realizată prin întocmirea unui deviz general, conform Hotărârii Guvernului nr.907/201, privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice cu modificarile si completarile ulterioare, actualizată prin Hotărârea Guvernului nr. 1116/23.11.2023, pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, prezentat în cadrul Anexei 3 al documentației.
Cheltuielile operaționale estimate în acest scenariu au fost indexate cu rata inflației estimată pentru fiecare an al analizei. Se poate observa o scădere semnificativă a consumului de energie fată de scenariul fără investiție, dar si a celorlalte categorii de cheltuieli.
Veniturile operaționale luate în calcul sunt identice cu cele din scenariul fără investiție, iar valoarea reziduală la sfârșitul perioadei de analiză este calculată ca valoarea contabilă rămasă de amortizat.
După cum se poate observa din analiza de mai jos, fluxul de numerar cumulat este pozitiv in fiecare an al analizei, VAN este pozitiv, Rata Interna de Rentabilitate (RIR) este de 9,38%, mai mare decât rata de actualizare de 8.0%, iar raportul beneficiu/cost de 2,82 este supraunitar. În concluzie, proiectul în Scenariul 1 este sustenabil și profitabil și se recomandă implementarea acestuia.
Indicatorii de rentabilitate financiara pentru varianta 1 se regasesc in Anexa 4.2a la documentație.
Scenariul 2
Veniturile operaționale luate în calcul sunt identice cu cele din scenariul fără investiție iar valoarea reziduală la sfârșitul perioadei de analiză este calculată ca valoarea contabilă rămasă de amortizat.
După cum se poate observa din analiza de mai jos, fluxul de numerar cumulat este pozitiv in fiecare an al analizei, VAN este pozitiv, Rata Interna de Rentabilitate (RIR) este de 7,52%, mai mic decât rata de actualizare de 8.0%, iar raportul beneficiu/cost de 2,47 este supraunitar. Prin comparație cu scenariul 1 se poate observa că acești indicatori sunt mai slabi si aceasta varianta este mai putin sustenabila si profitabila.
Indicatorii de rentabilitate financiara pentru varianta 2 se regasesc in Anexa 4.3a.
Analiza financiară pentru zona de extindere:
In lipsa unei taxe locale pe serviciul de iluminat public, nu inregistreaza practic venituri la acest capitol de buget, ceea ce nu poate conduce la rezultate pozitive decat in conditiile atragerii unui grant, eventual din fondurile de tip AFM, PNDL sau de aderare la comunitatea europeana.
Rezultatele importante ale proiectului sunt:
- § beneficiile directe, sociale si de mediu ale comunitatii locale,
- § indirecte, prin incurajarea activitatilor turistice, comerciale si economice din zona, datorita unui iluminat corect si atractiv,
Prin urmare, analiza financiară pe baza fluxului de numerar, în urma căreia se evidențiază indicatorii flux cumulat, valoare actuală netă, RIR și raportul cost — beneficiu nu este relevantă în acest tip de proiect, instrumentele financiare de mai sus pierzandu-si utilitatea.
Proiectul nu aduce venituri directe
Se justifică însă o analiză cost-eficacitate, prin calcularea unui cost unitar dinamic RON/punct luminos.
Se recomandă varianta 1, care este sustenabilă și mai profitabilă.
Analiza cost-eficacitate (ACE) constă în compararea alternativelor de proiect care urmăresc obținerea unui singur efect sau rezultat comun, dar care poate diferi în intensitate. Acesta are ca scop selectarea acelui proiect care, pentru un nivel dat al rezultatatului, minimizeaza valoarea neta actualizata a costurilor.
În cadrul Anexei 4 la documentație sunt prezentate calcularea costurilor unitare dinamice pentru extinderea sistemului de iluminat public în cazul celor două scenarii analizate în cadrul proiectului.
În cazul scenariului 1, CUD este 30.696,02 RON/ punct luminos.
În cazul scenariului 2, CUD este 44.038,44 RON/ punct luminos.
Conform Anexei nr. 4 la documentație prin compararea celor doua scenarii cu investiție se observă evident avantajul scenariului 1. Acest scenariu pe lângă o valoare a investiției mai redusă prezintă cheltuieli mai mici cu plata energiei electrice la aceleași cheltuieli cu întreținerea în raport cu scenariul 2.
Comparație din punct de vedere economic și financiar al celor două scenarii:
MODERNIZARE
Scenariul 1 Scenariul 2
Valoare investiție [RON fara TVA] 1.433.779,60 1.462.986,40
Din care C+M [RON fara TVA] 865.116,00 887.916,00
Raportul Beneficiu/Cost 2,82 2,47
RIR 9,38% 7,52%
VAN 244.986,50 106.737,88
EXTINDERE
Scenariul 1 Scenariul 2
Valoare investiție [RON fara TVA] 4.104.516,00 5.993.991,00
Din care C+M [RON fara TVA] 2.950.000,00 4.425.000,00
Din punct de vedere economic scenariul 1 este superior. Pe lângă o valoare mai mică a investiției asigură și cheltuieli mai scăzute cu energia după realizarea investiției.
Odată realizată investiția costurile de operare si costurile pentru plata energiei sunt semnificativ mai reduse. Din acest punct de vedere rezulta, evident in acest caz, avantajul scenariului 1.
Din punct de vedere al riscurilor ambele scenarii sunt similare.
Selectarea scenariului 1 este evidentă avand in vedere:
1. Scenariul 1 are costuri de realizare mai mici
2. Cheltuielile cu energia electrica semnificativ mai reduse in acest scenariu.
3. Beneficiile in ceea ce priveste protectia mediului
Ținând cont de prevederile:
- Ordinului Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr.1866/2021, pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind creşterea eficienţei energetice a infrastructurii de iluminat public, cu modificările și completările ulterioare,
- Hotărârea Guvernului României nr.907/2016, privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare,
- Art.44 alin.(1) din Legea nr.273/2006, privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare,
- Legii nr.230/2006, a serviciului de iluminat public, cu modificările și completările ulterioare,
În temeiul art.129 alin.(1), alin.2 lit.”b” și ”d” alin.4 lit.”d”, alin.7 lit.”n” și ”k”, alin.14, art.139 alin.3 lit.”a” şi ale art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,
Supunem comisiilor de specialitate și plenului Consiliului local proiectul de hotărâre privind aprobarea participării la “Programul privind creșterea eficienței energetice a infrastructurii de iluminat public”, a documentației tehnico-economice si a indicatorilor tehnico-economici - faza Studiu fezabilitate, precum și asigurarea și susținerea cheltuielilor necesare implementării proiectului care nu sunt finanțate de Administrația Fondului pentru Mediu pentru proiectul ”Creșterea eficienței energetice a infrastructurii de iluminat public în municipiul Deva, județul Hunedoara”.
Direcţia juridică și administrație publică locală Director Executiv Bogdan Ciprian Bălan | Direcția economică Director Executiv Claudia Maria Stoica
|
Direcția administrarea domeniului public și privat Director Executiv Lăcrămioara Suzana Petruțesc Boaru
|
Serviciul unitatea municipală pentru monitorizarea serviciilor comunitare de utilități publice Șef serviciu Larisa Stoica
|
| Întocmit, Consilier Romică Aurică Budoiu
|