România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Raport Serviciul resurse umane, control

ROMÂNIA

MUNICIPIUL DEVA                                                                                       

PRIMĂRIA MUNICIPIULUI DEVA           

SERVICIUL   RESURSE UMANE, CONTROL

 

RAPORT DE SPECIALITATE

la proiectul de hotărâre privind modificarea statului de funcții și a Regulamentului de Organizare şi Funcţionare pentru aparatul de specialitate al Primarului Municipiului Deva

 

« Serviciul resurse umane, control » al aparatului de specialitate al Primarului municipiului Deva, analizând Referatul de aprobare întocmit de iniţiatorul proiectului, Primarul municipiului Deva, d-l Lucian Ioan Rus,  supunem atenţiei Consiliului local Deva următoarele :

 

  • Prin motivele arătate în Referatul de aprobare, în prezent prin Hotărârea Consiliului Local nr. 190 / 2024 privind reorganizarea aparatului de specialitate al Primarului municipiului Deva, cu modificarea organigramei, statului de funcții și Regulamentului de Organizare și Funcționare, Compartimentul protecție civilă din aparatul de specialitate al Primarului Municipiului Deva, având atribuții în ceea ce privește protecția civilă, paza contra incendiilor și alte atribuții stabilite prin Regulamentul de Organizare și Funcționare, a fost reorganizat având următoarea structură :

-  1 post funcție publică de execuție de Consilier, clasa I, grad profesional superior;

- 1 post funcție publică specifică de execuție de Inspector protecție civilă, clasa III, grad profesional superior;

- 1 post de execuție în regim contractual de Inspector de specialitate, grad IA;

Ținând cont de observația Agenției Naționale a Funcționarilor Publici transmisă ulterior prin adresa nr. 34678/2024 înregistrată la Primăria Municipiului Deva sub nr. și 103666/2024, ca în cadrul Compartimentului de protecție civilă să existe personal încadrat în funcția publică de execuție specifică de Inspector de protecție civilă și nu de Consilier, 

 Luând în considerare prevederile art. 13 alin (5) din Legea nr. 481 / 2004 privind protecția civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, 

Articolul 13 (2) La nivelul municipiilor, al oraşelor, al comunelor, al instituţiilor publice şi al operatorilor economici cuprinşi în clasificarea din punct de vedere al protecţiei civile, se încadrează personal de specialitate cu atribuţii în domeniul protecţiei civile.

(3) Personalul de specialitate cu atribuţii în domeniul protecţiei civile se încadrează la:…….

d) consiliile locale ale unităţilor administrativ-teritoriale în care, potrivit schemelor cu riscuri teritoriale întocmite conform legii de către inspectoratele pentru situaţii de urgenţă, există pericolul p+otenţial de producere a dezastrelor naturale provocate de cutremure, inundaţii şi incendii de pădure.

(5) Persoanele prevăzute la alin. (3), cu excepţia celor încadrate la societăţi comerciale şi regii autonome, sunt funcţionari publici şi, pe timpul îndeplinirii atribuţiilor de serviciu, sunt învestite, în calitate de inspectori de protecţie civilă, cu exerciţiul autorităţii publice. Calitatea de inspector de protecţie civilă se atribuie prin ordin sau prin dispoziţie scrisă a angajatorului.

Având în vedere Lista cuprinzând funcțiile publice – Anexa nr. 5, pct. II, lit. B, subpct. 22 din O.U.G. nr. 57 / 2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare s-a propus transformarea postului vacant corespunzător funcției publice de execuție de Consilier, clasa I, grad profesional superior din cadrul Compartimentului protecție civilă în Inspector de protecție civilă, clasa I, grad profesional superior, fapt ce duce la   modificarea poziției  257 din statul de funcții  al aparatului de specialitate al Primarului municipiului Deva.

  • Codul Administrativ prevede posibilitatea transformării unei funcţii publice vacante într-o funcţie publică cu o altă denumire sau într-o funcţie publică de nivel inferior ori superior, în raport cu necesitățile instituției.

Gradul profesional al unei funcții publice este în concordanță cu condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiilor publice, stabilite la art. 468 din Codul administrativ, astfel :

a) un an în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional asistent;

b) 5 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional principal;

c) 7 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional superior.

În raport cu nivelul studiilor necesare ocupării funcţiei publice, funcţiile publice se împart în 3 clase, definite la art. 386 din Codul Administrativ :

a) clasa I cuprinde funcţiile publice pentru a căror ocupare se cer studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă;

b) clasa a II-a cuprinde funcţiile publice pentru a căror ocupare se cer studii superioare de scurtă durată, absolvite cu diplomă, în perioada anterioară aplicării celor trei cicluri tip Bologna;

c) clasa a III-a cuprinde funcţiile publice pentru a căror ocupare se cer studii liceale, respectiv studii medii liceale, finalizate cu diplomă de bacalaureat.

Având în vedere faptul că în cadrul Compartimentului programe dezvoltare al Serviciului Programe Dezvoltare din Direcția Tehnică este vacant 1 post de Referent de specialitate, clasa II, grad profesional superior, vacantat în anul 2025,

Față de cele de mai sus, pentru buna funcționare și organizare a Serviciului Programe Dezvoltare ținând cont de numărul mare de proiecte aflate în diverse etape de implementare, respectiv de portofoliul de proiecte aflate în pregătire pentru următoarea etapă de programe 2021 - 2027, la solicitarea conducătorului ”Direcției Tehnice” prin Referatul nr. 14860 / 2025 – aprobat, în vederea ocupării acestui post, s-a propus transformarea postului de mai sus după cum urmează:

- 1 post de Referent de specialitate, clasa II, grad profesional superior din cadrul ”Compartimentului programe dezvoltare” în Consilier, clasa I, grad profesional superior, fapt ce duce la   modificarea poziției  90 din statul de funcții  al aparatului de specialitate al Primarului municipiului Deva.

Transformarea posturilor vacante de mai sus va modifica în mod corespunzător statul de funcții al instituției.

Toate operațiunile de mai sus referitoare la funcțiile publice și la funcționarii publici se desfășoară sub monitorizarea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, căreia instituția are obligația de a-i comunica, în conformitate cu art. 409 din O.U.G. nr. 57 / 2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare, modificările intervenite în situaţia posturilor şi a funcţionarilor publici în următoarele situații :

a) intervenirea unor modificări în structura funcţiilor publice din cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice, ca urmare a promovării în clasă şi a promovării în grad profesional a funcţionarilor publici ;

b) transformarea unei funcţii publice vacante într-o funcţie publică cu o altă denumire sau într-o funcţie publică de nivel inferior ori superior, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat pentru autoritatea sau instituţia publică şi în fondurile bugetare anuale alocate .

Modificarea survenită în statul de funcții este următoarea:

 

Nr. crt.

Nr. crt. Stat de funcții

Postul anterior transformării

Postul după transformare

Obs.

1.

257

Consilier, clasa I, grad profesional superior

Inspector de protecție civilă, clasa I, grad profesional superior

Post vacant

2.

90

Referent de specialitate, clasa II, grad profesional superior

Consilier, clasa I, grad profesional superior

Post vacant

 

 

  • În Anexa nr.3 la Hotărârea Consiliului local nr.190/2024 privind reorganizarea aparatului de specialitate al Primarului municipiului Deva, cu modificarea organigramei, statului de funcții și Regulamentului de Organizare și Funcționare, la secțiunea Compartiment cabinet primar cât și Compartiment cabinet viceprimar nu se specifică că personalul din cadrul cabinetului primarului/viceprimarului nu face parte din aparatul de specialitate al Primarului municipiului Deva, deși în Statul de funcții - Anexa nr.2 la Hotărârea Consiliului local nr.190/2024 se specifică clar că nu fac parte din aparatul de specialitate al primarului, 

Luând în considerare prevederile art. 5 lit. g) din Ordonanța de urgență nr. 57 / 2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,

Art. 5 Definiții generale

În înțelesul prezentului cod, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații: [...]

g) aparatul de specialitate al primarului, respectiv al consiliului județean - totalitatea compartimentelor funcționale, fără personalitate juridică, de la nivelul unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, precum și secretarul general al unității/ subdiviziunii administrativ-teritoriale; primarul, consilierii personali sau personalul din cadrul cabinetului acestuia, președintele consiliului județean, consilierii personali sau personalul din cadrul cabinetului acestuia, viceprimarul, vicepreședintele consiliului județean, administratorul public nu fac parte din aparatul de specialitate;

Ținând cont de faptul că potrivit prevederilor art. 544 - 548 din Ordonanța de urgență nr. 57 / 2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, posturile din cadrul Compartimentului cabinetul viceprimarului au același statut ca posturile din cadrul Compartimentului cabinetul primarului,

S-a propus modificarea în mod corespunzător a literei H din Anexa nr.3 - Regulamentul de Organizare și Funcționare al Aparatului de Specialitate al Primarului Municipiului Deva la Hotărârea Consiliului Local nr. 190/ 2024 - privind reorganizarea aparatului de specialitate al Primarului municipiului Deva, cu modificarea organigramei, statului de funcții și Regulamentului de Organizare și Funcționare.

În temeiul prevederilor art. 129 alin. (2)   lit. “a”, alin. (3) lit. “c” , art. 139 alin. (1) și art.  409 din Ordonanța de urgență nr. 57 / 2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare supunem spre aprobare Consiliului Local al municipiului Deva proiectul de hotărâre în forma prezentată, prin modificarea corespunzătoare a statului de funcții și a Regulamentului de Organizare și Funcționare.

Menționăm că organigramele pentru aparatul de specialitate al Primarului municipiului Deva si pentru instituțiile publice din subordinea Consiliului local Deva se încadrează în numărul maxim de posturi comunicat de Instituţia Prefectului Judeţului Hunedoara prin adresa 2827/2024, înregistrată la Primăria municipiului Deva sub numărul  34239/2024.

 

 

Șef serviciu resurse umane, control

Șelaru Claudel

 

 

                                                                          

Direcția economică                                                                         Direcția Juridică APL,

Director executiv                                                                                 Director executiv

Stoica  Claudia Maria                                                                        Bălan Bogdan Ciprian