ROMÂNIA
JUDEȚUL HUNEDOARA
MUNICIPIUL DEVA
PRIMARUL
REFERAT DE APROBARE
la proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local al municipiului Deva nr.375/2024, privind transferul valorii investiției rezultate prin finalizarea proiectului “Creșterea eficienței energetice a blocului de locuințe D - b-dul Iuliu Maniu din municipiul Deva”, cod SMIS 120716, către Asociația de proprietari nr.99, bloc D și a bunului aferent
După lansarea Programului Operațional Regional 2014 – 2020, Axa prioritară 3 - Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritatea de investiții 3.1 - Sprijinirea eficienţei energetice, a gestionării inteligente a energiei şi a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice, şi în sectorul locuințelor – Operațiunea A - Clădiri rezidențiale, Asociația de proprietari nr.99, bloc D a transmis U.A.T. municipiul Deva Hotărârea Asociației de proprietari a blocului D, de înscriere în acest program, și a fost încheiat Contractul în vederea depunerii și derulării proiectului privind creșterea performanțelor rezidențiale, înregistrat sub nr.23165/15.06.2016.
Potrivit obligațiilor contractuale, U.A.T. municipiul Deva a realizat toate documentațiile tehnice necesare pentru depunerea cererii de finanțare, a depus cererea de finanțare, iar la data de 18.04.2019 a semnat Contractul de finanțare nr.4203, cu modificările și completările ulterioare.
Valoarea totală a contractului de finanțare este de 3.015.129,14 lei.
Conform Contractului de finanțare perioada de implementare a proiectului a fost cuprinsă între data de 01.06.2016 și 31.12.2023, interval care a cuprins perioada de pregătire a documentelor proiectului în vederea solicitării finanțării, scrierea, depunerea și evaluarea cererii de finanțare, precum și perioada de implementare a proiectului după semnarea contractului de finanțare. Activitățile proiectului au fost încheiate la data de 31.12.2023.
La data de 27.06.2024 a fost adoptată Hotărârea Consiliului local nr.375/2024 privind transferul valorii investiției rezultate prin finalizarea proiectului “Creșterea eficienței energetice a blocului de locuințe D – b-dul Iuliu Maniu din municipiul Deva”, cod SMIS 120716, către Asociația de proprietari nr.99, bloc D, b-dul Iuliu Maniu și a bunului aferent, hotărâre prin care s-a aprobat protocolul de predare primire a valorii investiției rezultate ca urmare a finalizării proiectului.
Având în vedere faptul că din acest protocol au fost omise unele articole ale Mecanismului de recuperare a contribuției Asociațiilor de proprietari la cheltuielile proiectului, valoarea totală a cheltuielilor aferente C+M+E și detalierea sumelor pentru fiecare categorie de cheltuieli ce revine Asociației de proprietari, se impune modificarea Hotărârii Consiliului local nr.375/2024, în conformitate cu prevederile art.7 al Contractului de mandat - Mecanismul de recuperare a sumelor avansate de către U.A.T. municipiul Deva pentru asigurarea cotei de contribuție proprie a Asociației de proprietari la cheltuielile de reabilitare termică. Astfel conform prevederilor art.7 al contractului de mandat modul de calcul al contribuției Asociației de proprietari nr.99, pentru blocul D, b-dul Iuliu Maniu din municipiul Deva, se reglementează astfel:
- 25% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli eligibile) și 25% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli neeligibile) corespunzătoare apartamentelor cu destinație de locuință (inclusiv apartamentelor declarate la ONRC ca sedii sociale de firmă, care nu desfășoară activitate economică, cu destinație de locuință), aflate în proprietatea persoanelor fizice,
- 100% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli eligibile) și 100% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli neeligibile) corespunzătoare apartamentelor cu destinația locuință (inclusiv apartamentelor declarate la ONRC ca sedii sociale de firmă, care nu desfășoară activitate economică, cu destinație locuință), aflate în proprietatea persoanelor juridice, a solicitantului sau a autorităților și instituțiilor publice,
- 100% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli eligibile) și 100% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli neeligibile) corespunzătoare apartamentelor cu destinație de spații comerciale sau spații cu altă destinație decât cea de locuință, aflate în proprietatea persoanelor fizice, a persoanelor juridice, a solicitantului sau a autorităților și instituțiilor publice.
De asemenea, valoarea totală a cheltuielilor aferente C+M+E este de 2.851.933,87 lei cu TVA, iar contribuția Asociației de proprietari nr.99 pentru blocul D, b-dul Iuliu Maniu, este de 763.435,62 lei cu TVA distribuită astfel:
- 25% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli eligibile) și 25% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli neeligibile), corespunzătoare apartamentelor cu destinație de locuință (inclusiv apartamentelor declarate la ONRC ca sedii sociale de firmă, care nu desfășoară activitate economică, cu destinație de locuință), aflate în proprietatea persoanelor fizice, respectiv în sumă de 696.166,06 lei cu TVA,
- 100% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli eligibile) și 100% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli neeligibile) corespunzătoare apartamentelor cu destinație de spații comerciale sau spații cu altă destinație decât cea de locuință, aflate în proprietatea persoanelor fizice, a persoanelor juridice, a solicitantului sau a autorităților și instituțiilor publice, respectiv suma de 67.269,56 lei, cu TVA, revine apartamentelor nr.1, 2 și 3 care la data semnării contractului de finanțare aveau destinația de spații comerciale,
Astfel,
- cota de contribuție proprie a Asociației de proprietari la cheltuielile de reabilitare termică, pentru spațiile cu destinația de locuință/rezidențiale, proprietari persoane fizice, în sumă de 696.166,06 lei cu TVA, se achită în termen de 7 ani cu începere din anul fiscal următor celui în care s-a efectuat transferul către Asociațiile de proprietari, a valorii investiției, rezultate prin finalizarea proiectului,
- cota de contribuție proprie a Asociației de proprietari la cheltuielile de reabilitare termică, pentru spațiile cu altă destinație decât cea de locuință/nerezidențiale, proprietari persoane fizice, respectiv persoane juridice, în sumă de 67.269,56 lei, cu TVA, revine apartamentelor nr.1, 2 și 3 care la data semnării contractului de finanțare aveau destinația de spații comerciale, se plătește în termen de 4 ani cu începere din anul fiscal următor celui în care s-a efectuat transferul către Asociația de proprietari, a valorii investiției, rezultate prin finalizarea proiectului.
Sumele avansate de către U.A.T. municipiul Deva pentru asigurarea cotei de contribuție proprie a Asociației de proprietari nr.99, pentru blocul D, b-dul Iuliu Maniu la cheltuielile de reabilitare termică se recuperează în conformitate cu Hotărârea Consiliului local nr.139/2016, cu modificările și completările ulterioare, privind instituirea taxei de reabilitare termică.
Potrivit prevederilor art.6 din Legea nr.82/1991, a contabilității, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ”orice operațiune economico-financiară efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ, iar documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate angajează răspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat și aprobat, precum și a celor care le-au înregistrat în contabilitate, după caz”,
Ținând seama de prevederile art.3 lit.”q” din Contractul nr.23165/15.06.2016, cu modificările și completările ulterioare, încheiat între Asociația de proprietari nr.99, bloc D și Unitatea administrativ teritorială municipiul Deva, potrivit cărora obligația U.A.T. municipiul Deva este de a transfera Asociației bunurile, echipamentele sau instalațiile achiziționate prin proiect,
Reținând prevederile:
- punctului 2.13., lit.”b” din Anexa la Ordinul Ministrului Finanțelor Publice nr.24/2012, pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2011,
- art.6 din Legea nr.82/1991, a contabilității, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
- Ordinului Ministrului Finanțelor Publice nr.1917/2005, pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice şi instrucțiunile de aplicare a acestuia, cu modificările și completările ulterioare,
În temeiul prevederilor art.129 alin.1, alin.14, art.139 alin.3 lit.”a” și ale art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,
Supun atenției comisiilor de specialitate și plenului Consiliului local proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local al municipiului Deva nr.375/2024, privind transferul valorii investiției rezultate prin finalizarea proiectului “Creșterea eficienței energetice a blocului de locuințe D – b-dul Iuliu Maniu din municipiul Deva”, cod SMIS 120716, către Asociația de proprietari nr.99, bloc D și a bunului aferent.
PRIMAR,
Lucian Ioan RUS