România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Raport Compartiment administrare unități de învățământ

 

ROMÂNIA                                                                

JUDEȚUL HUNEDOARA

MUNICIPIUL DEVA

COMPARTIMENT ADMINISTRARE UNITĂȚI DE ÎNVĂȚĂMÂNT                                                                       

 

RAPORT DE SPECIALITATE

privind asigurarea cofinanțării de 2% de către Municipiul Deva în calitate de ordonator principal de credite a Colegiului Național  ,,Decebal” Deva, în cadrul proiectului „Copiii cu CES merg la școală”

în vederea accesării de fonduri nerambursabile prin Programul Educație și Ocupare (PEO)

 

 

Compartimentul administrare unități de învățământ din cadrul aparatului de specialitate al primarului, analizând Referatul de aprobare prezentat de Primarul municipiului Deva, domnul Lucian Ioan Rus, la proiectul de hotărâre privind asigurarea cofinanțării de 2% de către Municipiul Deva în calitate de ordonator principal de credite a Colegiului Național ,,Decebal” Deva, în cadrul proiectului „Copiii cu CES merg la școală” în vederea accesării de fonduri nerambursabile prin Programul Educație și Ocupare (PEO), supune atenției următoarele:

Copiii și tinerii cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale (CES) au dreptul la educație de calitate. În Europa, aproximativ 15 milioane de persoane au cerințe educaționale speciale (CES1) și părăsesc școala fără a dobândi o diplomă sau o calificare. 

Mulți copii și tineri cu dizabilități și/sau CES sunt înscriși în școli speciale care nu oferă întotdeauna punți eficiente către sistemul de învățământ de masă. Unii elevi cu dizabilități dacă nu urmează în același timp și terapii potrivite - de exemplu: logopedie sau fizioterapie, nu pot învăța. În cazul acestor situații, cele mai bune rezultate se obțin cu sprijinul unor echipe de specialiști - profesori de sprijin, facilitatori școlari sau asistenți personali. 

Programul Educație și Ocupare (PEO) urmărește optimizarea sistemelor de educație și formare pentru a răspunde cerințelor pieței muncii, concomitent cu promovarea accesului egal la educație și stimularea învățării pe tot parcursul vieții.

Programul Educație și Ocupare (PEO) 2021-2027, cu o alocare totală de 4,34 miliarde de euro, va asigura intervenții ce vor viza îmbunătățirea pieței muncii (modernizarea instituțiilor, valorificarea potențialului tinerilor și creșterea accesului pe piața muncii), antreprenoriat și economie socială, creșterea accesului la educație prin îmbunătățirea participării la învățământul antepreșcolar și preșcolar, prevenirea părăsirii timpurii a școlii, creșterea accesului/participării grupurilor dezavantajate la educație și formare profesională, dar și prin îmbunătățirea calității serviciilor educaționale, adaptarea la piața muncii și tehnologii. 

România înregistrează rate mari ale părăsirii timpurii a școlii. Excluderea socio-economică a persoanelor cu dizabilități este rezultatul mai multor factori, generând inegalitate din perspectiva oportunităților de acces la servicii de educație și îngrijire în primii ani sau participarea la liceu sau școală profesională. Măsurile de sprijin pentru accesul și participarea la educație a elevilor provenind din grupuri vulnerabile și desegregarea sunt esențiale la toate nivelurile educaționale, fiind extrem de necesare implementarea serviciilor de consiliere psihologică, vocațională, dar și de dezvoltare personală. Sunt importante investițiile în cunoștințe și abilități necesare persoanelor pentru a trăi în mod autonom, sănătos și pentru a continua să contribuie la societate, dar și pentru a le permite mai multe tranziții în carieră.

Colegiul Național Decebal prin adresa nr.193/22.01.2025, înregistrată la Primăria municipiului Deva sub nr.5805/22.01.2025, solicită acordul municipiului Deva în calitate de ordonator principal de credite în vederea cofinanțării de 2% pentru proiectul ”Copiii cu CES merg la școală” proiect propus de unitatea de învâțământ, Colegiul Național Decebal, în cadrul Programului - Programul  Educație și Ocupare (PEO), iar prin adresa nr.29955/20.03.2025 a fost înaintat bugetul proiectului ”Copiii cu CES merg la școală”, detaliat.

Obiectivul general al proiectului ”Copiii cu CES merg la școală” îl constituie îmbunătățirea accesului și a participării la educație a elevilor cu CES/dizabilități cu scopul de a preveni abandonul  școlar la cei 50 de elevi beneficiari ai proiectului. 

Obiectiv specific al proiectului ”Copiii cu CES merg la școală”: ESO4.6 – FSE+ - ESO4.6 Promovarea accesului egal la educație și formare de calitate și favorabile incluziunii, precum și a absolvirii acestora, în special pentru grupurile defavorizate, începând de la educația și îngrijirea timpurie, continuând cu educația și formarea generală și profesională până la învățământul terțiar, precum și educația și învățarea în rândul adulților, inclusiv prin facilitarea mobilității în scopul învățării pentru toți și a accesibilității pentru persoanele cu dizabilități.

Grupul tintă îl reprezintă 50 elevi cu cerințe educaționale speciale (CES) înmatriculați în învățământul preuniversitar de masă cu diferite tipuri de dificultăți de învățare, care frecventează cursurile de zi în cadrul unității de învățământ solicitante și în cadrul unităților de învățământ -parteneri asociați.

Valoarea totală a bugetului proiectului ”Copiii cu CES merg la școală” este în sumă de 1.323.270,20 lei, reprezentând valoarea totală eligibilă, din care Municipiul Deva alocă un buget de 26.465,40 lei Colegiului Național ,,Decebal” Deva, sumă ce reprezintă 2% cofinanțarea pentru cei trei ani de implementare a proiectului.

Conform planificării activităților din proiect, implicarea Municipiului Deva este necesară pe întreg parcursul proiectului. 

Categorii de cheltuieli în cadrul proiectului ”Copiii cu CES merg la școală” sunt următoarele:

  • Cheltuieli pentru amenajarea și dotarea camerelor resursă, amenajarea și dotarea spațiilor in și outdoor din unitățile de învățământ, accesibilizarea unităților de învățământ, inclusiv prin achiziția de echipamente IT și dezvoltarea de instrumente specifice pentru asigurarea accesului și integrarea copiilor/tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau CES.
  • Cheltuieli cu materiale necesare derulării activităților proiectului și cursurilor practice; Materiale direct atribuibile susținerii activităților de educație și formare
  • Cheltuieli cu deplasarea pentru participanți – grup țintă
  • Cheltuieli cu deplasarea pentru personal propriu și experți implicați în implementarea proiectului
  • Cheltuieli salariale cu personalul implicat în implementarea proiectului- echipa multidisciplinară(în derularea activităților, altele decât management de proiect)
  • Cheltuieli aferente Managementului de proiect
  • Contribuții sociale aferente cheltuielilor salariale și cheltuielilor asimilate acestora (contribuții angajați și angajatori)

Cuantumul cofinanțării precum și cursul valutar de referință s-a stabilit potrivit prevederilor Ghidului solicitantului - condiții generale al Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021-2027, secțiunea 2.2 Cofinanțarea proprie minimă a beneficiarului corelată cu Ghidul Solicitantului - condiții specifice, Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale. 

Raportat la cele mai sus prezentate în conformitate cu prevederile Ordinului Ministrului investițiilor și proiectelor europene nr.1244/2023 privint aprobarea Ghidului Solicitantului - Condiții generale, aferent Programului Educație și Ocupare (PEO), 2021-2027, Ordinului Ministrului investițiilor și proiectelor europene nr.7077/2024 privint aprobarea Ghidului Solicitantului - Condiții Specifice ”Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale” aferent Programului Educație și Ocupare (PEO), Prioritatea:6. Prevenirea părăsirii timpurii a școlii și creșterea accesului și a participării grupurilor dezavantajate la educație; Obiectiv specific: ESO4.6. Promovarea accesului egal la educație și formare de calitate și favorabile incluziunii, precum și a absolvirii acestora, în special pentru grupurile defavorizate, începând de la educația și îngrijirea timpurie, continuând cu educația și formarea generală și profesională până la învățământul terțiar, precum și educația și învățarea în rândul adulților, inclusiv prin facilitarea mobilității în scopul învățării pentru toți și a accesibilității pentru persoanele cu dizabilități (FSE+), Tip de acțiune 6.f.3. Îmbunătățirea accesului și a participării la educație a copiilor cu dizabilități și/sau CES, inclusiv la activități sportive și culturale adaptate, prin dezvoltarea unor resurse suport, cu modificările ulterioare, ale Regulamentului (UE) nr.2021/1060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură, și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, cu modificările și completările ulterioare, ale Regulamentului (UE) nr.2021/1057 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de instituire a Fondului social european Plus (FSE+) și de abrogare a Regulamentului (UE) nr.1296/2013, cu modificările ulterioare, Ordonanței de urgență a Guvernului nr.66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, cu modificările și completările ulterioare,  Ordonanței de urgență a Guvernului nr.133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobată prin Legea nr.231/2023, cu modificările și completările ulterioare, Ordonanței de urgență a Guvernului nr.23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare și digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027, cu modificările și completările ulterioare, Legii învățământului preuniversitar nr.198/2023, cu modificările și completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr.873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operaţiunilor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă, cu modificările și completările ulterioare, Ordinului Ministrului Educației nr.5.701/2024 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională, Ordinului Ministrului Educației nr.6000/2021 privind aprobarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) și a Metodologiei de implementare și utilizare a modului informatic MATE pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii, cu modificările și completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr.969/2023 privind aprobarea strategiei naţionale pentru protecţia și promovarea drepturilor copilului „Copii protejaţi, România sigură” 2023-2027, art.53 alin.2 din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare,

În temeiul art.129 alin.2 lit.”d”, alin.7 lit.”a”, art.139 alin.3 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, 

Supunem atenției comisiilor de specialitate și plenului Consiliului local, proiectul de hotărâre privind asigurarea cofinanțării de 2% de către Municipiul Deva în calitate de ordonator principal de credite a Colegiului Național ,,Decebal” Deva, în cadrul proiectului „Copiii cu CES merg la școală” în vederea accesării de fonduri nerambursabile prin Programul Educație și Ocupare (PEO).

 

 

                                                                                     Director Executiv Direcția JAPL,                                   Director executiv – Direcția economică

                                                                                                     Bogdan Bălan                                                                              Claudia Stoica

 

 

 

 

                                                                    Întocmit, 

                                                               Dana Stanculesc