România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Referat de aprobare

ROMÂNIA

JUDEȚUL HUNEDOARA

MUNICIPIUL DEVA

PRIMAR

 

REFERAT DE APROBARE

la proiectul de hotărâre privind respingerea plângerii prealabile formulată de către Rodean Flaviu - Adrian, înregistrată sub nr.62245/16.06.2025, referitoare la revocarea Hotărârii Consiliului local 

nr.56/2025

 

 

Prin plângerea prealabilă înregistrată la Primăria  municipiului Deva sub nr. 62245 din data de 16.06.2025 petentul Rodean Flaviu – Adrian solicită revocarea Hotărârii Consiliului local nr.56 din 17.02.2025 privind aprobarea documentației Plan Urbanistic Zonal “Regenerarea Urbană a zonei Micro 15 “ generat de imobilul situat în intravilan, municipiul Deva, zona cuprinsă între str. Mihai Eminescu, Aleea Armatei, str. Bejan și str. Petru Rareș.

În motivarea plângerii prealabile, petentul arată că este proprietar al imobilului înscris în CF 67238, situat în Deva, zona Aleea Teilor, în perimetrul reglementat de documentația de urbanism contestată, iar în anul 2024 a solicitat și a obținut Certificatul de urbanism nr. 419/27.11.2024, în scopul inițierii unui PUZ pentru construirea unui imobil de locuințe cu spații comerciale la parter, conform prevederilor PUG aprobat prin HCL nr. 223/1999 cu modificările și completările ulterioare.

Nemulțumirea petentului vizează o presupusă atingere adusă dreptului de proprietate, în contextul actualizării / schimbării reglementărilor de natură urbanistică prin adoptarea Hotărârii Consiliului local al municipiului Deva nr. 56/17.02.2025, prin care a fost aprobată documentația PUZ – “Regenerare urbană a zonei Micro 15”.

Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr. 56/27.02.2025 privind aprobarea documentației Plan Urbanistic Zonal - “Regenerare urbană a zonei Micro 15”, fost adoptată în virtutea prerogativelor conferite autorităților publice locale în conceperea, execuția, monitorizarea, promovarea și evaluarea strategiilor integrate de regenerare urbană și, în general, în îmbunătățirea mediului urban și confortul cetățenilor.

Studiile realizate în ultimii ani în vederea actualizării Planului Urbanistic General al municipiului Deva au evidențiat o serie de disfuncționalități în structura urbană a orașului, generate în principal de lipsa unor instituții și servicii publice esențiale, atât la nivel de municipiu, cât și la nivel de cartiere. 

Analizele au reliefat faptul că orașul nu dispune, în prezent, de suficiente facilități dedicate educației, sănătății, sportului, recreerii și socializării, afectând în mod direct calitatea vieții locuitorilor.

Printre principalele carențe identificate se numără insuficiența echipamentelor și amenajărilor destinate activităților sportive și de agrement. Orașul și implicit cartierul Micro 15 nu beneficiază de suficiente terenuri de sport, baze sportive, spații destinate tinerilor și copiilor. La acestea se adaugă lipsa unor piețe publice moderne, a parcurilor, scuarurilor, zonelor verzi și naturale precum și a spațiilor de promenadă sau agrement, care să ofere locuitorilor opotunități de petrecere a timpului liber în condiții civilizate, adaptate vremurilor actuale. 

Aceste lipsuri contribuie la o funcționare deficitară a orașului și afectează procesul de coeziune socială, dezvoltare comunitară și atractivitate economică. Identificarea acestor disfuncționalități reprezintă un punct de plecare necesar pentru elaborarea unor planuri și strategii de dezvoltare. 

În acest sens, municipalitatea a încheiat contractul nr. 67613/27.06.2023 pentru investiția “Regenerarea urbană a zonei Micro 15”, faza Plan Urbanistic Zonal și faza Studiu de fezabilitate cu elemente DALI.  

Prin adresa nr. nr.1356/2024 înregistrată la Primăria municipiului Deva sub nr. 104036/17.10.2024, S.C. AGORAPOLIS S.R.L, a înaintat documentația Plan Urbanistic Zonal ,,Regenerarea Urbană a zonei Micro 15”, generat de imobilul situat în intravilanul municipiului Deva.

Prin Hotărârea Consiliului local nr. 56/2025 a fost aprobat Planul Urbanistic Zonal pentru proiectul “Regenerarea urbană a zonei Micro 15”. Zona supusă regenerării urbane cuprinde cartierul Micro 15, terenul reglementat find situat deoparte si de cealaltă străzi Minerului, delimitat de str. Mihai Eminescu, str. Pietroasa, str. Ceangăi, Petru Rareș, str. Bejan, str. Titu Maiorescu si str. Aleea Armatei. Suprafața estimată supusă regenerării urbane este de 38 ha.

Regenerarea urbana urmărește revitalizarea zonelor urbane aflate în dificultate:

• îmbunătățirea condițiilor de locuire în cartierele de blocuri;

• amenajarea si înfrumusețarea spațiului public - piețe, scuaruri, parcuri, mobilier urban;

• modernizarea infrastructurii urbane - rețele de apă, gaz si electricitate, drumuri și transport.

Propunerile urmăresc rezolvarea disfuncționalităților actuale, revitalizarea și regenerarea urbană a cartierului rezidențial Micro 15, localizat în partea de Sud - Vest al Municipiului Deva, în scopul creșterii accesului populației la spații publice atractive, de calitate, ca loc de întâlnire și socializare și redarea acestora către comunitate. 

Hotărârea Consiliului Local nr. 56/2025 a fost adoptată în limitele competenței autorității deliberative, cu respectarea tuturor formalităților prevăzute de legislația incidentă în materie, precum și cu respectarea principiilor de informare publică și transparență decizională, consacrate de Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică.

Astfel, procedura de elaborare, avizare și adoptare a hotărârii a fost derulată în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, ale Ordinului nr. 2701/2010 pentru aprobarea Metodologiei de informare și consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului și urbanism, precum și cele ale O.U.G nr. 57/2019 privind Codul administrativ. 

În cadrul acestui demers, proiectul de hotărâre a parcurs toate etapele obligatorii, inclusiv afișarea publică a documentației de urbanism, organizarea procedurii de consultare a populației, colectarea observațiilor formulate de persoanele interesate și integrarea acestora, acolo unde s-a impus, în forma finală a documentației.

În virtutea prerogativelor de putere publică conferite autorităților administrației publice locale, Consiliul Local are dreptul de a modifica reglementările urbanistice ori de câte ori consideră necesar, în scopul asigurării unei dezvoltări urbane durabile, echilibrate și în interesul general al comunității.

Dispozițiile art. 129 alin. (1) și (2) lit. c) coroborate cu alin. (6) lit.c) din O.U.G nr. 57/2019 privind Codul administrativ, relevă în mod clar competența exclusivă a Consiliului Local de a aproba documentații de urbanism, inclusiv de a iniția, modifica și adopta planuri urbanistice, în funcție de nevoile actuale și de perspectiva dezvoltării urbane.

Conform art. 2 alin. (4) din Legea nr. 350/2001, Statul, prin intermediul autorităţilor publice, are dreptul şi datoria de a asigura, prin activitatea de urbanism şi de amenajare a teritoriului, condiţiile de dezvoltare durabilă şi respectarea interesului general, potrivit legii. 

Planificarea urbanistică se fundamentează pe interesul general al comunității, iar modificările reglementărilor urbanistice se pot dispune oricând, în scopul asigurării unei dezvoltări urbane durabile.

Modificarea reglementărilor urbanistice nu reprezintă o încălcare a dreptului de proprietate, întrucât dreptul de proprietate privată trebuie exercitat în limitele și cu respectarea dispozițiilor legale și a interesului public, materializat inclusiv prin reglementări urbanistice valabile și adoptate în mod legal.

Schimbarea și adaptarea regimului urbanistic la nevoile actuale ale comunității nu semnifică abuz sau exces de putere din partea autorității publice locale, în înțelesul dat acestei sintagme prin art. 2 alin. (1) lit. n) din Legea nr. 554/2004, câtă vreme stabilirea destinației și modul de utilizare a terenurilor de pe raza unității administrativ-teritoriale este, așa cum am arătat mai sus, o prerogativă recunoscută de lege, în scopul gestionării acestora în concordanță cu interesul public și cu principiul dezvoltării durabile. 

O nouă etapă în derularea obiectivului de investiție a fost finalizată odată cu adoptarea Hotărârii Consiliului Local al municipiului Deva nr. 221/2025 privind aprobarea documentației tehnico-economice – faza SF elemente DALI și a indicatorilor tehnico – economici pentru proiectul “Regenerarea urbană a zonei Micro 15”.

Având în vedere aspectele prezentate mai sus, actul administrativ atacat prin plângerea prealabilă înregistrată sub nr. 62245 din data de 16.06.2025 a fost emis cu respectarea tuturor condițiilor de fond, formă și procedură prevăzute de lege pentru valabilitatea sa, motivele invocate nefiind de natură să răstoarne prezumția de legalitate a actului administrativ a cărei revocare se solicită, astfel că se impune respingerea plângerii prealabile ca neîntemeiată.

În conformitate cu dispozițiile art. 7 alin. 1, 3 și 4 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, 

Ținând cont de dispozițiile Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, cu modificările și completările ulterioare,

În raport de prevederile Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, cu modificările și completările ulterioare,

În temeiul prevederilor art. 129 alin. 1, alin. 2 lit. ”c”, alin. 6 lit. ”c”, alin. 14, art. 139 alin. 1 coroborate cu art. 196 alin.1 lit. a) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,

Propun Consiliului local aprobarea proiectului de hotărâre privind respingerea plângerii prealabile formulată de către petentul Rodean Flaviu - Adrian, înregistrată sub nr. 62245 din data de 16.06.2025.

 

 

 

PRIMAR

Lucian Ioan Rus