România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Raport Direcţia economică

 

MUNICIPIUL DEVA

DIRECȚIA ECONOMICĂ

SERVICIUL FINANCIAR, CONTABILITATE

 

RAPORT

la proiectul de hotărâre la proiectul de hotărâre privind aprobarea execuţiei bugetului general al municipiului Deva la data de 30 iunie 2025

 

 

Direcția economică prin Serviciul financiar, contabilitate din cadrul aparatului de specialitate al primarului, analizând Referatul de aprobare prezentat de Primarul municipiului Deva, domnul Lucian Ioan Rus, la proiectul de hotarare privind aprobarea execuţiei bugetului general al municipiului Deva la data de 30 iunie 2025, supune atenţiei Consiliul local al municipiului Deva următoarele:

Legea finanţelor publice locale nr.273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precizează faptul că autorităţile administraţiei publice locale au competenţe şi responsabilităţi în ceea ce priveşte finanţele publice locale, respectiv urmărirea şi raportarea execuţiei bugetelor locale şi totodată că ordonatorii principali de credite întocmesc şi prezintă spre aprobare autorităţilor deliberative, în lunile aprilie, iulie şi octombrie, pentru trimestrul expirat, şi cel târziu în decembrie, pentru trimestrul al patrulea, execuţia bugetelor întocmite pe cele două secţiuni, cu excepţia bugetului împrumuturilor externe şi interne, cu scopul de a redimensiona cheltuielile în raport cu gradul de colectare a veniturilor, prin rectificare bugetară locală, astfel încât la sfârşitul anului: a) să nu înregistreze plăţi restante; b) diferenţa dintre suma veniturilor încasate şi excedentul anilor anteriori utilizat pentru finanţarea exerciţiului bugetar curent, pe de o parte, şi suma plăţilor efectuate şi a plăţilor restante, pe de altă parte, să fie mai mare decât zero; respectiv în lunile aprilie, iulie şi octombrie, pentru trimestrul expirat, şi cel târziu în decembrie, pentru trimestrul al patrulea, ordonatorii principali de credite au obligaţia de a prezenta, în şedinţă publică, spre analiză şi aprobare de către autorităţile deliberative, execuţia bugetului împrumuturilor externe şi interne, cu scopul de a redimensiona cheltuielile, astfel încât la sfârşitul anului: a) să nu înregistreze plăţi restante; b) diferenţa dintre tragerile autorizate în anul respectiv şi suma dintre plăţile efectuate şi plăţile restante să fie mai mare decât zero.

În acest sens, o analiză asupra veniturilor totale încasate, la bugetul local, sursa A, atât pe secţiunea de funcţionare, cât şi pe cea de dezvoltare, până la data de 30 iunie 2025 şi a cheltuielilor efectuate până în momentul de referinţă, se prezintă astfel:

 

Venituri totale - previziuni

Venituri 30.06.2025 - previziuni

Încasări 30.06.2025

Grad realizare față de trimestru

Grad realizare față de an

445,624,970.00

274,973,710.00

196,727,337.99

71.54%

44.15%

SECȚIUNEA DE FUNCȚIONARE

0.00%

0.00%

232,706,070.00

139,682,950.00

131,805,685.87

47.93%

29.58%

SECȚIUNEA DE DEZVOLTARE

0.00%

0.00%

212,918,900.00

135,290,760.00

64,921,652.12

23.61%

14.57%

 

 

 

 

 

Cheltuieli totale - previziuni

Cheltuieli 30.06.2025 - previziuni

Plăți 30.06.2025

Grad realizare față de trimestru

Grad realizare față de an

507,611,100.00

329,251,840.00

160,303,985.65

58.30%

35.97%

SECȚIUNEA DE FUNCȚIONARE

0.00%

0.00%

243,376,720.00

145,645,600.00

102,677,221.30

37.34%

23.04%

SECȚIUNEA DE DEZVOLTARE

0.00%

0.00%

264,234,380.00

183,606,240.00

57,626,764.35

20.96%

12.93%

 

Din analiza bugetului local rezultă că veniturile totale sunt realizate în procent de 44,15% față de prevederile anului 2025, iar cheltuielile totale sunt realizate în procent de 35,97% față de prevederile anului 2025.

În ce privește veniturile previzionate la data de 30 iunie 2025, acestea sunt realizate în procent de 71,54% față de prevederile trimestrului II al anului 2025, iar cheltuielile prognozate la data de 30 iunie 2025, sunt realizate în procent de 58,30% față de prevederile trimestrului I al anului 2025.

Ponderea secțiunii de funcționare – cheltuieli determinată ca raport între plățile secțiunii de funcționare și prevederile aferente acestei secțiuni, la data de 30 iunie 2025, este de 70,50%.

Ponderea secțiunii de dezvoltare – cheltuieli determinată ca raport între plățile secțiunii de dezvoltare și prevederile aferente acestei secțiuni, la data de 30 iunie 2025,  este de 31,39%. 

În conformitate cu prevederile art.20 alin.(1) lit.„c”, art.49 alin.(12) și alin.(13) şi art.57 alin.(1) din Legea privind finanţele publice locale nr.273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, 

În temeiul prevederilor art.129 alin.(2) lit.”b”, alin.(4) lit.”a”, art.139 alin.(3) lit.”a” şi art.196 alin.(1) lit.”a” din Ordonanţa de Urgentă a Guvernului nr.57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările si completările ulterioare,

 Supunem   atenției comisiilor de specialitate și plenului Consiliului local proiectul de hotărâre privind aprobarea execuţiei bugetului general al municipiului Deva la data de 30 iunie 2025.

 

              Director Executiv JAPL,                                                    Director Executiv,

                                                                                                        Direcția economică

                      Oana Mura                                                              Claudia Maria Stoica