ROMÂNIA
JUDEŢUL HUNEDOARA
MUNICIPIUL DEVA
PRIMARUL
REFERAT DE APROBARE
la proiectul de hotărâre privind actualizarea programului de investiții, a planului de dotări și a surselor de finanțare pentru anul 2025 ale Societății Salubrizare Deva S.R.L.
Prin adresa nr. 30/20.08.2025, înregistrată la instituție sub nr. 91439/20.08.2025, Societatea Salubrizare Deva S.R.L. a transmis Deciziile nr. 5, 6, 7, 8 și 9, adoptate în cadrul ședințelor administratorilor desfășurate în perioada 1–18 august 2025.
Anterior, prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Deva nr. 307/31.07.2025, a fost aprobat bugetul de venituri și cheltuieli al societății pentru anul 2025, incluzând detalierea indicatorilor economico-financiari, repartizarea acestora pe trimestre, lista de investiții pentru anul în curs și estimările aferente anilor 2026–2027.
În acest context, prin Decizia nr. 8/12.08.2025, s-a propus modificarea structurii bugetului aprobat, respectiv realocarea unor fonduri prevăzute în lista de investiții anexată Hotărârii Consiliului Local nr. 307/2025. Modificarea vizează renunțarea la achiziționarea unuia dintre cele două aspiratoare stradale și utilizarea fondurilor aferente pentru achiziționarea unei autoutilitare, considerată mai eficientă din punct de vedere operațional pentru activitățile curente ale societății (transportul pubelelor, materialelor și echipamentelor).
Această ajustare bugetară are la bază rațiuni de eficientizare a activităților operaționale și de optimizare a utilizării resurselor financiare disponibile.
În conformitate cu dispozițiile art. 4 alin. (1) lit. a) și art. 6 alin. (1) și (3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul operatorilor economici cu capital majoritar de stat sau al unităților administrativ-teritoriale, bugetele de venituri și cheltuieli se aprobă prin hotărâre a consiliului local, la inițiativa ordonatorului principal de credite în subordinea căruia se află operatorul economic.
Conform prevederilor actului constitutiv al societății:
- art. 5.1 lit. f) din Capitolul V prevede că Adunarea Generală a Asociaților are atribuția de a aproba bugetul de venituri și cheltuieli;
- art. 6.8 lit. c) din Capitolul VI stabilește obligația administratorilor de a elabora și supune spre aprobare Asociatului Unic bugetul de venituri și cheltuieli.
Aprobarea bugetului reprezintă un instrument fundamental în realizarea obiectivelor strategice ale societății și în asigurarea unui răspuns prompt și eficient la nevoile comunității locale.
În acest sens, actualizarea documentelor menționate este necesară pentru asigurarea continuității și eficienței activității societății, în concordanță cu scopul său de serviciu public.
Se menționează că, în urma acestei modificări, valoarea totală a bugetului de venituri și cheltuieli aprobată prin Hotărârea nr. 307/2025 rămâne nemodificată, atât la partea de venituri, cât și la cea de cheltuieli.
În temeiul prevederilor art. 129 alin. (2) lit. a) și alin. (3) lit. d), alin.14 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, Consiliul Local exercită:
- atribuții privind organizarea și funcționarea aparatului de specialitate al primarului, al instituțiilor publice de interes local, precum și al societăților comerciale și regiilor autonome aflate în subordinea autorității locale;
- toate drepturile și obligațiile aferente participațiilor deținute de unitatea administrativ-teritorială la societăți comerciale sau regii autonome, conform legii.
Analizând temeiurile juridice, respectiv:
- art. 1 lit. b), art. 4 alin. (1) lit. a) și art. 6 alin. (1) și alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013;
- art. 3 alin. (1) lit. k) din O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice;
- Ordinul Ministrului Finanțelor Publice nr. 3818/2019 privind aprobarea formatului și structurii bugetului de venituri și cheltuieli al operatorilor economici și a anexelor de fundamentare aferente;
- Legea nr. 9/10.02.2025 privind bugetul de stat pe anul 2025;
În conformitate cu prevederile art.129 alin.(2) litera ”a”, alin.(3) litera ”d”, alin.14 respectiv art.139 alin.(1) și ale art. 196 alin.(1) litera ”a” din Ordonanţa de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, îmi exprim inițiativa de promovare a proiectului de hotărâre privind actualizarea programului de investiții, a planului de dotări și a surselor de finanțare pentru anul 2025 ale Societății Salubrizare Deva S.R.L.
PRIMAR,
Lucian Ioan Rus