Investiția se va realiza pe amplasamentul din Aleea Constructorilor, Deva, jud. Hunedoara, CF 82107.
Prin realizarea acestei investiții în Municipiul Deva, beneficiarul dorește să reabiliteze locuri de joacă pentru copii și să ofere o alternativă cât mai sigură pentru activitățile de joacă în aer liber.
În vederea atingerii obiectivului general al proiectului a fost realizată o analiza minuțioasă a alternativelor optime legate de reabilitarea locului de joacă, astfel încât evaluarea acestora sa conducă la alegerea unei alternative durabile (alternativa fezabila din punct de vedere tehnic si economic si cu impact pozitiv asupra calității mediului socio-economic).
Astfel, în elaborarea diverselor alternative au fost luate în calcul următoarele aspecte:
- Dimensiunea și situația fizică a spațiului destinat amenajării;
- Posibilitatea de realizare a proiectului propus prin eforturi financiare locale.
Pentru aceasta, Municipiul Deva a prevăzut în bugetul anului 2025 cheltuielile necesare pentru elaborarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenții (D.A.L.I.), a documentației tehnice pentru obținerea autorizației de construire și a documentației pentru organizarea execuției lucrărilor (D.T.A.C. + D.T.O.E.), a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție (P.T. + D.D.E.) având ca scop reabilitarea și modernizarea locului de joacă amplasat pe Aleea Constructorilor din Municipiul Deva, luând în considerare faptul că în ultimii ani au fost cheltuiți bani cu repararea și menținerea acestuia în condiții atractive pentru cei ce îl folosesc.
2.1. Scurtă prezentare privind:
a) Deficiențe ale situației actuale
Locul de joacă este într-o stare de uzură avansată din punct de vedere al siguranței în exploatare a dotărilor existente și prezintă necesitatea reabilitării locale a zonei plane de joacă (tartan), pentru asigurarea unui spațiu de joacă sigur pentru copii.
Prin realizarea acestei investiții se urmărește crearea condițiilor optime de desfășurare a activităților de joacă, prin amenajarea unui loc de joacă inovativ care să ajute la dezvoltarea corespunzătoare a copiilor, atât din punct de vedere social, cât şi cognitiv, lingvistic şi fizic.
De aceea, reabilitarea locurilor de joacă care să ofere condiții calitative ridicate şi care oferă o siguranță maximă a copiilor este oportună şi prezintă multiple avantaje:
- asigurarea unor condiții calitative ridicate pentru funcțiunea propusă;
- asigurarea atragerii tinerilor către mișcare în aer liber în detrimentul activităților sedentare prin reabilitarea unor locuri de joacă la nivelul unor standarde ridicate;
- asigurarea unui plus de valoare însemnat prin crearea unui impact vizual plăcut, în condiții calitative ridicate, cu o durată de viață mare şi cu costuri de exploatare foarte reduse. În majoritatea cazurilor, copiii, își petrec timpul la telefon, sau jucându-se pe terenuri de sport în locuri neamenajate sau improvizate, adesea improprii.
b) efectul pozitiv previzionat prin realizarea obiectivului de investiții
Investițiile propuse pentru reabilitarea locului de joacă vor conduce la îmbunătățirea condițiilor de joacă pentru copii.
c) impactul negativ previzionat în cazul nerealizării obiectivului de investiții
Incapacitatea de realizare a unei reabilitări a locului de joacă va conduce la imposibilitatea desfășurării unor activități sportive, de recreere și sociale pentru copiii Municipiului Deva.
2.2. Prezentarea, după caz, a obiectivelor de investiții cu aceleași funcțiuni sau funcțiuni similare cu obiectivul de investiții propus, existente în zonă, în vederea justificării necesității realizării obiectivului de investiții propus
În zona municipiului Deva nu există suficient de multe alte locuri de joacă publice cu caracter similar care să poată prelua cererea estimată, în special în perioada vacanțelor. Investiția este justificată prin lipsa alternativelor locale moderne.
2.3. Existența, după caz, a unei strategii, a unui master plan ori a unor planuri similare, aprobate prin acte normative, în cadrul cărora se poate încadra obiectivul de investiții propus
Realizarea obiectivului de investiții se înscrie pe linia principiilor care guvernează dezvoltarea socio-economică a municipiului Deva, respectând implementarea indicatorilor de performanță în concordanță cu prioritățile și necesitățile comunităților locale.
2.4. Existența, după caz, a unor acorduri internaționale ale statului care obligă partea română la realizarea obiectivului de investiții
Nu este cazul.
2.5. Obiective generale, preconizate a fi atinse prin realizarea investiției
- Îmbunătățirea calității vieții cetățenilor (copii și adulți) municipiului Deva. Prin reabilitarea și modernizarea locului de joacă, se oferă populației locale acces la facilități moderne de agrement, relaxare și petrecere a timpului liber în condiții de siguranță și confort.
- Revitalizarea zonei de agrement a municipiului. Reamenajarea și modernizarea locului de joacă contribuie la crearea unui spațiu atractiv pentru evenimente recreative, sportive sau culturale, transformându-l într-un pol de interes public.
- Sprijinirea dezvoltării economice locale. Investiția poate duce la crearea de locuri de muncă directe (personal operare, mentenanță, pază, etc.) și indirecte (în turism, alimentație publică, servicii), stimulând mediul de afaceri local.
- Promovarea unui stil de viață sănătos. Prin facilitățile moderne oferite (echipamente noi, moderne, sigure), locul de joacă va încuraja practicarea activităților fizice și recreative în aer liber.
- Valorificarea durabilă a resurselor naturale și a patrimoniului urban.
3. ESTIMAREA SUPORTABILITĂȚII INVESTIȚIEI PUBLICE
- Modernizarea infrastructurii urbane de agrement;
- Creșterea atractivității turistice și a calității vieții;
- Utilizarea eficientă și sustenabilă a resurselor publice.
3.1. Estimarea cheltuielilor pentru execuția obiectivului de investiții, luându-se în considerare, după caz: costurile unor investiții similare realizate; standarde de cost pentru investiții similare:
Estimarea costurilor pentru realizarea obiectivului de investiții se va face în etapa de proiectare, faza DALI, cu luarea în considerare a costurilor unor investiții similare, respectiv a prețurilor aferente pentru serviciile practicate pe piață, corelat cu caracteristicile și parametrii specifici obiectivului de investiție.
Valoarea cuprinsă în Lista obiectivelor de investiții pe anul 2025 pentru obiectivul de investiții: DALI + PT - REABILITARE, MODERNIZARE LOC DE JOACĂ ALEEA CONSTRUCTORILOR este de 25.000,00 lei cu TVA.
3.2. Estimarea cheltuielilor pentru proiectarea, pe faze, a documentației tehnico-economice aferente obiectivului de investiție, precum și pentru elaborarea altor studii de specialitate în funcție de specificul obiectivului de investiții, inclusiv cheltuielile necesare pentru obținerea avizelor, autorizațiilor și acordurilor prevăzute de lege
Costul elaborării documentației tehnico-economice pentru obiectivul de investiții DALI + PT - REABILITARE, MODERNIZARE LOC DE JOACĂ ALEEA CONSTRUCTORILOR este de maxim: 25.000,00 lei (cu TVA) conform sumei bugetate.
Această sumă include elaborarea DALI + PT, expertiză tehnică, studii topografice, studiu geotehnic, precum și toate cheltuielile necesare pentru întocmirea documentațiilor suport și obținerea avizelor, autorizațiilor și acordurilor prevăzute de lege, așa cum sunt prevăzute în HG nr. 907/2016 Metodologia de elaborare a devizului general, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1061 din 29 decembrie 2016, SECȚIUNEA a 3-a și Anexa nr. 4.
3.3. Surse identificate pentru finanțarea cheltuielilor estimate (în cazul finanțării nerambursabile se va menționa programul operațional/axa corespunzătoare, identificată)
Sumele necesare pentru realizarea obiectivului de investiții vor fi cuprinse în Bugetul general al Municipiului Deva după aprobarea documentației tehnico-economice în faza DALI, de către Consiliul Local Deva.
Suma necesară pentru elaborarea DALI + PT este prevăzută în Lista obiectivelor de investiții pentru anul 2025, Cap. 67.02 - CULTURĂ, RECREERE ȘI RELIGIE, Litera C – Alte cheltuieli de investiții / IV - Cheltuieli de proiectare pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate și a studiilor de fezabilitate aferente obiectivului, Titlul 71, Poz 115
4. INFORMAȚII PRIVIND REGIMUL JURIDIC, ECONOMIC ȘI TEHNIC AL TERENULUI ȘI/SAU AL CONSTRUCȚIEI EXISTENTE
Terenul este în proprietatea publică a Municipiului Deva și este înscris în Cartea funciară nr. 82107, cu o suprafață totală de 317 mp. Nu există litigii, servituți majore sau impedimente legale pentru modernizare.
5. PARTICULARITĂȚI ALE AMPLASAMENTULUI/AMPLASAMENTELOR PROPUS(E) PENTRU REALIZAREA OBIECTIVULUI DE INVESTIȚII:
a) descrierea succintă a amplasamentului/amplasamentelor propus(e) (localizare, suprafața terenului, dimensiuni în plan)
Obiectivul principal al investiției constă în reabilitarea locului de joacă situat pe Aleea Constructorilor, Deva, jud. Hunedoara, CF 82107. Suprafața terenului conform CF este de 317 m2.
b) relațiile cu zone învecinate, accesuri existente și/sau căi de acces posibile
Locul de joacă este situat pe Aleea Constructorilor, Deva, jud. Hunedoara, CF 82107.
c) surse de poluare existente în zonă
Nu sunt identificate surse majore de poluare industrială sau fonică în imediata vecinătate. Zona este preponderent rezidențială și destinată activităților recreative. Sursa de poluare existentă e cea provenită din traficul auto.
d) particularități de relief
Terenul este fără declivități considerabile. Relieful este plan, specific zonelor urbane amenajate. Nu sunt prezente denivelări semnificative sau instabilități de teren.
e) nivel de echipare tehnico-edilitară a zonei și posibilități de asigurare a utilităților
În prezent, locul de joacă nu beneficiază de utilități.
f) existența unor eventuale rețele edilitare în amplasament care ar necesita relocare/protejare, în măsura în care pot fi identificate
Nu este cazul.
g) posibile obligații de servitute
Nu este cazul.
h) condiționări constructive determinate de starea tehnică și de sistemul constructiv al unor construcții existente în amplasament, asupra cărora se vor face lucrări de intervenții, după caz
Nu este cazul.
i) reglementări urbanistice aplicabile zonei conform documentațiilor de urbanism aprobate - plan urbanistic general/plan urbanistic zonal și regulamentul local de urbanism aferent
Conform Planului Urbanistic General al Municipiului Deva în vigoare, zona este încadrată în UTR 2, subzona funcțională LI2, subzona rezidențială, unde funcțiunea dominantă a zonei este locuirea, compusă din locuințe colective cu regim de înălțime cuprins între P+3-P+10, iar funcțiuni complementare admise ale zonei: instituții și servicii publice, spații verzi amenajate, accese pietonale, carosabile, parcaje. Funcțiunea existentă și propusă (loc de joacă pentru copii) este permisă și conformă cu regulamentul local de urbanism.
j) existența de monumente istorice/de arhitectură sau situri arheologice pe amplasament sau în zona imediat învecinată; existența condiționărilor specifice în cazul existenței unor zone protejate
Nu există monumente istorice clasate sau situri arheologice în amplasament sau în zona imediat apropiată, conform Listei Monumentelor Istorice și a avizelor emise de Direcția Județeană pentru Cultură Hunedoara. Nu se aplică restricții specifice pentru zone protejate.
6. DESCRIEREA SUCCINTĂ A OBIECTIVULUI DE INVESTIȚII PROPUS, DIN PUNCT DE VEDERE TEHNIC ȘI FUNCȚIONAL:
a) destinație și funcțiuni
Destinație generală:
În prezent, locul de joacă necesită lucrări de reabilitare și modernizare. Lucrările propuse spre realizare sunt reprezentate de cele de mai jos:
- Reabilitare loc de joacă pentru copii;
- Reabilitare împrejmuire loc de joacă;
- Utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care necesită montaj(echipamente specifice, mobilier urban);
b) caracteristici, parametri și date tehnice specifice, preconizate
Suprafață totală teren: cca. 317 m²
Capacitate estimată vizitatori: cca. 20 persoane/zi
Durată exploatare estimată: min. 10 ani
c) durata minimă de funcționare apreciată corespunzător destinației/funcțiunilor propuse:
Durata de viață estimată: min. 10 ani
d) nevoi/solicitări funcționale specifice:
Locul de joacă necesită redarea siguranței în exploatare prin înlocuirea echipamentelor existente cu echipamente moderne, noi și sigure și necesitatea reabilitării locale a zonei plane de joacă (tartan), pentru asigurarea unui spațiu de joacă sigur pentru copii.
7. Justificarea necesității elaborării, după caz, a:
– studiului de prefezabilitate, în cazul obiectivelor/proiectelor majore de investiții:
Nu este cazul
– expertizei tehnice și, după caz, a auditului energetic ori a altor studii de specialitate, audituri sau analize relevante, inclusiv analiza diagnostic, în cazul intervențiilor la construcții existente:
Expertiza tehnica
– unui studiu de fundamentare a valorii resursei culturale referitoare la restricțiile și permisivitățile asociate cu obiectivul de investiții, în cazul intervențiilor pe monumente istorice sau în zone protejate:
Nu se intervine asupra monumentelor istorice, amplasamentul locului de joacă nu este într-o zonă istorică – nu este necesar un studiu de fundamentare culturală.
Data: 07.11.2025
Întocmit
Serviciul public de întreţinere şi gospodărire municipală Deva
Șef Serv. Buget, Contab., Ru, Arhiva Șef Serv.Administrare Fântâni Parcuri
Laura VÎRDEA Gabriel Florin POIENAR
Consilier Juridic
Cristiana VALEA