La proiectul de hotărâre privind delegarea prin concesiune a gestiunii activități componente ale serviciului de salubrizare,respectiv colectarea separată şi transportul separat al deşeurilor menajere şi al deşeurilor similareprovenind din activităţi comerciale din industrie şi instituţii, inclusiv fracţii colectate separat din județulArad, zona 5, avizarea Strategiei de contractare, a Studiului de fundamentare/oportunitate și aDocumentației de atribuire pentru delegarea gestiunii unor activități componente ale serviciului de salubrizare în județul Arad, Zona 5
Având în vedere necesitatea delegării activităților anterior menționate, ADISIGD Arad, în calitate de autoritate contractantă, a decis întocmirea prezentei strategii de contractare în vederea justificării tuturor elementelor necesare derulării unei proceduri de achiziție publică și pentru a stabili oportunitatea demarării procedurii în conformitate cu prevederile legislației în domeniu, respectiv art. 9 coroborat cu art. 21 alin. (1) și alin. (3) lit. b) din H.G. 395/2016.
Delegarea gestiunii serviciului de salubrizare cu următoarele activități componente: colectare separată și transport separat al deșeurilor municipale în Zona 5 Arad reprezintă o componentă importantă în implementarea Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor Solide în Județul Arad (SMIDS), în scopul diminuării impactului asupra mediului și a riscurilor asupra sănătății umane.
Activitatea de colectare și transport a deșeurilor municipale, parte componentă a serviciului de salubrizare, fiind supusă regimului juridic al serviciilor de utilități publice, îi sunt aplicabile obligaţiile specifice de serviciu public în scopul asigurării unui nivel ridicat al calităţii siguranţei şi accesibilităţii, egalităţii de tratament, promovării accesului universal şi a drepturilor utilizatorilor şi are următoarele particularităţi:
a) are caracter economico-social;
b) răspunde unor cerinţe şi necesităţi de interes şi utilitate publică;
c)are caracter tehnico-edilitar;
d) are caracter permanent şi regim de funcţionare continuu;
e) regimul de funcţionare poate avea caracteristici de monopol;
f) presupune existenţa unei infrastructuri tehnico-edilitare adecvate;
g) aria de acoperire are dimensiuni locale: comunale, orăşeneşti, municipale sau judeţene;
h) este în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale;
i) este organizată pe principii economice şi de eficienţă în condiţii care să le permită să îşi îndeplinească misiunile şi obligaţiile specifice de serviciu public;
j) modalitatea de gestiune este stabilită prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale administraţiei publice locale;
k) sunt furnizate/prestate pe baza principiului "beneficiarul plăteşte";
l) recuperarea costurilor de exploatare şi de investiţie se face prin preţuri şi tarife sau taxe şi, după caz, din alocaţii bugetare. Măsura poate implica elemente de natura ajutorului de stat, situaţie în care autorităţile administraţiei publice locale solicită avizul Consiliului Concurenţei.
Obiectivele pe care trebuie să le atingă serviciul de salubrizare care face obiectul delegării sunt următoarele:
a) îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale populaţiei;
b) susţinerea dezvoltării economico-sociale a localităţilor;
c) promovarea calităţii şi eficienţei serviciului de salubrizare;
d) stimularea mecanismelor economiei de piaţă;
e) dezvoltarea durabilă a serviciului;
f) gestionarea serviciului de salubrizare pe criterii de transparenţă, competitivitate şi eficienţă;
g) promovarea programelor de dezvoltare şi reabilitare a sistemului de salubrizare, pe baza unui mecanism eficient de planificare multianuală a investiţiilor;
h) protecţia şi conservarea mediului înconjurător şi a sănătăţii populaţiei;
i) consultarea cu utilizatorii serviciului de salubrizare, în vederea stabilirii politicilor şi strategiilor locale şi regionale în domeniu;
j) adoptarea normelor locale referitoare la organizarea şi funcţionarea serviciului de salubrizare, precum şi a procedurilor de delegare a gestiunii acestuia;
k) informarea periodică a utilizatorilor asupra politicilor de dezvoltare a serviciului de salubrizare, precum şi asupra necesităţii instituirii unor taxe speciale;
l) respectarea cerinţelor din legislaţia privind protecţia mediului referitoare la salubrizarea localităţilor;
m) respectarea cerinţelor şi obiectivelor prevăzute în planurile de gestionare a deşeurilor la nivel naţional, judeţean, inclusiv al municipiului Bucureşti.
Urmare a celor expuse, în conformitate cu prevederile art. 136 alin. (1) şi alin. (3) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ al României, cu modificările și completările ulterioare, propun aprobarea proiectului de hotărâre.
PRIMAR,
Crina Melania MICULIT