RAPORT
la proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale,
precum și a taxelor speciale pentru anul 2026
în Municipiul Deva
Prin Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, actualizată, au fost adoptate noile reglementări în materie fiscală, inclusiv la nivel local. Astfel, în Titlul IX din actul normativ mai sus menționat sunt prezentate impozitele și taxele locale așa cum acestea au fost stabilite de către legiuitor.
În algoritmul de calcul al impozitelor și taxelor locale anumite valori au fost stabilite însăși prin Codul Fiscal, iar altele au fost determinate între anumite cote procentuale, lăsându-se la latitudinea Consiliilor Locale stabilirea valorilor între limitele prevăzute de lege.
Cadrul legal actual pentru stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2026 este reglementat prin Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, actualizată, modificată prin Legea nr. 239/15.12.2025 privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative (art. XII pct.22-50, art. XIII și art. XV pct.1), modificată prin O.U.G. nr. 78/17.12.2025.
Învederăm că, anterior Legii nr. 239/15.12.2025, Legea nr.227/2015 a fost modificată prin O.G. nr. 16/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale, prin care s-a propus un nou mod de calcul a valorii impozabile pentru clădirile rezidențiale/nerezidențiale pe baza valorilor cuprinse în Studiile de piață referitoare la valorile orientative privind proprietățile imobiliare din România, administrate de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România. Procesul de trecere la sistemul de impozitare a proprietății bazat pe valoarea de piață în forma prevăzută de O.G. nr. 16/2022 a relevat unele neajunsuri cu privire la punerea sa în practică, aplicarea prevederilor acestui act normativ fiind prorogate în mod succesiv, ultima prorogare a termenului fiind prevăzută prin O.U.G. nr.124/2024 până la data de 01.01.2026, dată până la care trebuiau luate măsurile prevăzute de actul normativ în ceea ce privește înființarea în cadrul Ministerului Finanțelor a structurii de specialitate privind implementarea procesului de evaluare a proprietăților imobiliare în scop fiscal precum și cu privire la conectarea la sisteme informatice conținând date și informații cu privire la proprietățile imobiliare.
Aceste măsuri nu au fost realizate în cursul anului 2025, nefiind posibilă punerea în practică a prevederilor O.G. nr.16/2022 începând cu 01.01.2026.
În această situație, Guvernul României a inițiat Proiectul de Lege privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative, înregistrat la Camera Deputaților la data de 30.08.2025 cu nr. PL-x nr. 246/2025, fiind propuse o serie de modificări fiscale majore prevăzute a intra în vigoare la 1 ianuarie 2026 și care afectează direct prevederile Titlului IX din Codul Fiscal (Impozite și Taxe Locale).
Legea în forma inițială adoptată de Parlament a fost supusă în mai multe rânduri controlului de constituționalitate, procesul legislativ fiind finalizat prin publicarea Legii nr. 239/15.12.2025 privind stabilirea unor măsuri de redresare și eficientizare a resurselor publice și pentru modificarea și completarea unor acte normative în Monitorul Oficial al României din data de 15.12.2025, ulterior modificată prin O.U.G. nr. 78/17.12.2025.
Având în vedere data publicării în Monitorul Oficial al României a Legii nr. 239/15.12.2025 - act normativ care reglementează cadrul legal pentru stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul fiscal 2026, este necesară adoptarea de urgență a hotărârii de consiliu local privind stabilirea impozitelor și taxelor locale precum și a taxelor speciale pentru anul 2026 în Municipiul Deva, în speță fiind aplicabile prevederile art.7 alin.(13) din Legea nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică locală, republicată.
Referitor la indexarea sumelor aferente oricărui impozit sau taxă stabilită pe baza unei anumite sume în lei, în funcție de rata inflației pentru anul fiscal anterior, sunt incidente în cauză prevederile art. 491 alin. 1. Astfel, întrucât rata inflației pentru anul 2023 are o valoare pozitivă, respectiv 5,6% (conform comunicatului Institutului Național de Statistică), în parametri fiscali actuali această indexare a fost aprobată prin H.C.L. nr. 156 din 24.04.2025 privind Indexarea cu rata inflației a impozitelor și taxelor locale care constau într-o anumită sumă în lei sau care sunt stabilite pe baza unei anumite sume în lei și actualizarea limitelor amenzilor prevăzute la art.493 alin.3 și alin.4 al Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, pentru anul 2026.
Detaliem în cele ce urmează propunerile privind cazurile în care deliberativul local poate stabili obligații fiscale în condițiile Codului Fiscal astfel:
Ø Se propune stabilirea cotei de impozitare de 0,1%, aplicată asupra valorii clădirii, în conformitate cu prevederile art. 457 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, pentru clădirile rezidențiale și clădirile – anexă aferente aflate în proprietatea sau deținute de persoanele fizice.
Ø Se propune stabilirea cotei de impozitare de 0,5%, aplicată asupra valorii clădirii, în conformitate cu prevederile art. 458 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, pentru clădirile nerezidențiale și clădirile – anexă aferente aflate în proprietatea sau deținute de persoanele fizice.
Ø Se propune stabilirea cotei de impozitare de 0,2%, aplicată asupra valorii clădirii, în conformitate cu prevederile art. 460 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, pentru clădirile nerezidențiale și clădirile – anexă aferente aflate în proprietatea sau deținute de persoanele juridice.
Ø Se propune stabilirea cotei de impozitare de 1,3%, aplicată asupra valorii clădirii, în conformitate cu prevederile art. 460 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, pentru clădirile și clădirile – anexă aferente aflate în proprietatea sau deținute de persoanele juridice.
Ø Nivelul impozitului pe teren prevăzut la art. 465 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, în cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la categoria de folosință, terenuri cu construcții, se stabilește prin înmulțirea suprafeței terenului exprimată în hectare cu suma corespunzătoare, prevăzute în tabelul următor:
Zona în cadrul localității | NIVELURILE PROPUSE PENTRU ANUL FISCAL 2026 – lei/ha – | |
Nivelurile impozitului/taxei, pe ranguri de localități | ||
II | V | |
A | 12.918,25 | 1.215,44 |
B | 9.011,93 | - |
C | 5.704,49 | - |
D | 3.015,24 | - |
Ø În cazul unui teren amplasat în extravilan prevăzut la art. 465 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, impozitul/taxa pe teren se stabilește prin înmulțirea suprafeței terenului exprimată în hectare cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor, înmulțită cu coeficientul de corecție corespunzător prevăzut la art. 457 alin. (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
Nr. crt. | Categoria de folosință | Niveluri propuse pentru anul fiscal 2025 (lei) |
1 | Teren cu construcții | 72 |
2 | Teren arabil | 123 |
3 | Pășune | 65 |
4 | Fâneață | 65 |
5 | Vie | 139 |
6 | Livadă | 140 |
7 | Pădure sau alt teren cu vegetație forestieră | 33 |
8 | Teren cu apă | 9 |
9 | Drumuri și căi ferate | 0 |
10 | Teren neproductiv cu excepția celor de la pct. 11 | 0 |
11 | Plaja folosită pentru activități economice | 9 |
Ø În cazul vehiculelor înregistrate prevăzute la art. 470, alin. (2)2, punctul II din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 6,28 lei/200 cm³ pentru cele cu capacitate sub 4800 cm³, la valoarea de 9,43 lei/200 cm³ pentru cele cu capacitate peste 4800 cm³ și la valoarea de 78,64 lei/an pentru cele fără capacitate cilindrică evidențiată.
Ø Pentru mijloacele de transport hibride cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 50g/km, impozitul datorat se propune a fi redus cu 30%.
Ø În cazul mijloacelor de transport pe apă, respectiv nave de sport și agrement prevăzute la art. 470 alin. (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, impozitul se propune la valoarea de 1.760 lei/an.
Ø Taxa pentru eliberarea certificatelor de urbanism prevăzută de art. 474 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, în mediul urban este egală cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor:
Suprafața pentru care se obține certificatul de urbanism | Niveluri propuse pentru anul fiscal 2026 - lei - |
a) până la 150 m² inclusiv | 8,88 |
b) între 151 și 250 m² inclusiv | 10,34 |
c) între 251 și 500 m² inclusiv | 13,32 |
d) între 501 și 750 m² inclusiv | 17,79 |
e) între 751 și 1.000 m² inclusiv | 20,75 |
f) peste 1.000 m² | 20,75 + 0,01 lei/m2, pentru fiecare m2 care depășește 1.000 m2 |
Ø Taxa pentru avizarea certificatului de urbanism de către comisia de urbanism și amenajarea teritoriului, de către primari sau de structurile de specialitate din cadrul consiliului județean prevăzută de art. 474 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 22 lei .
Ø Taxa pentru eliberarea autorizației de foraje sau excavări prevăzută la art. 474 alin. (10) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se calculează prin înmulțirea nr. de m² de teren ce vor fi efectiv afectați la suprafața solului de foraje și excavări cu o valoare propusă de 22 lei.
Ø Taxa pentru autorizarea amplasării de chioșcuri, containere, tonete, cabine, spații de expunere, corpuri și panouri de afișaj, firme și reclame situate pe căile și în spațiile publice prevăzute la art. 474 alin. (14) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 11 lei pentru fiecare m² de suprafață ocupată de construcție.
Ø Taxa pentru eliberarea unei autorizații privind lucrările de racorduri, branșamente la rețelele publice de apă, canalizare, gaze termice, energie electrică, telefonie și televiziune prin cablu prevăzute de art. 474 alin. (15) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 19 lei pentru fiecare racord.
Ø Taxa pentru eliberarea certificatului de nomenclatură stradală și adresă prevăzute de art. 474 alin. (16) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 12 lei.
Ø Taxa pentru eliberarea autorizațiilor sanitare de funcționare prevăzute de art. 475 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal se propune la valoarea de 31 lei.
Ø Taxa pentru eliberarea atestatului de producător, respectiv pentru eliberarea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol prevăzută de art. 475 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 118 lei.
Ø Taxa pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizației privind desfășurarea activității de alimentație publică prevăzută la art. 475 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, în funcție de suprafețele aferente activităților respective, se propune după cum urmează:
1) Taxa pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizației privind desfășurarea unor activități, indiferent de zona din cadrul localității:
a) pentru o suprafață de până la 50m2 inclusiv se propune valoarea de 450 lei;
b) pentru o suprafață cuprinsă între 51m2-100m2 se propune valoarea de 600 lei;
c) pentru o suprafață mai mare de 100m2 se propune valoarea de 800 lei.
2) Taxa pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizației privind desfășurarea unor activități pentru o suprafață mai mare de 500 m2 se propune la valoarea de 3.500 lei indiferent de zona din cadrul localității.
Ø Cota taxei pentru servicii de reclamă și publicitate prevăzută de art. 477 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune a se stabili la 3% și se aplică la valoarea serviciilor de reclamă și publicitate.
Ø Taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate prevăzută de art. 478 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se determină prin înmulțirea nr. de m² sau a fracțiunii de m² a suprafeței afișajului pentru reclamă și publicitate cu valoarea propusă de 50 lei, în cazul unui afișaj situat în locul în care persoana derulează o activitate economică, și cu valoarea propusă de 36 lei în cazul oricărui altui panou, afișaj sau oricărei alte structuri de afișaj pentru reclamă și publicitate.
Ø În cazul impozitului pe spectacole prevăzut la art. 480 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune o cotă de impozit după cum urmează:
a) cota de 2% în situația prevăzută la art. 481 alin. 2 lit. a, respectiv în cazul unui spectacol de teatru, balet, operă, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competiție sportivă internă sau internațională;
b) cota de 5% în situația prevăzută la art. 481 alin. 2 lit. b din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, respectiv în cazul oricărei alte manifestări artistice decît cele enumerate la litera a).
Ø Nivelurile altor taxe locale prevăzute de art. 486 alin. 1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal se propun la valorile cuprinse în Anexa B a Anexei la prezentul proiect de hotărâre.
„Procedura privind ocuparea temporară a domeniului public și privat în Municipiul Deva și modalitatea de încasare a taxelor aferente” se regăsește în Anexa B.I. a Anexei la prezentul proiect de hotărâre.
Ø Nivelurile altor taxe locale prevăzute de art. 486 alin. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal se propun la valorile cuprinse în Capitolul IX a Anexei la prezentul proiect de hotărâre.
„Procedura privind declararea, modul de calcul și plată a taxei pentru deținere și utilizare tractoare agricole sau forestiere și mașini autopropulsate pentru lucrări înregistrate la Direcția Administrarea Domeniului Public și Privat – Serviciul Unitatea Municipală pentru Monitorizarea Serviciilor Comunitare de Utilități Publice” se regăsește în Anexa B.II. a Anexei la prezentul proiect de hotărâre.
Ø Taxa pentru îndeplinirea procedurii de divorț pe cale administrativă prevăzută de art. 486 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 750 lei.
Ø Taxa pentru eliberarea de copii heliografice de pe planuri cadastrale sau de pe alte asemenea planuri deținute de consiliile locale prevăzută de art. 486 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune astfel:
Eliberare extras din documentațiile de urbanism aprobate: PUG, PUZ, PUD și DTAC, DTAD, DTOE pe suport hârtie sau suport digital | *A4 sau Splanșă < 0,12 m2 | 2,50 |
*A3 sau Splanșă < 0,25 m2 | 5,00 | |
*A2 sau Splanșă < 0,5 m2 | 10,00 | |
*A1 sau Splanșă < 1 m2 | 20,00 | |
*A0 sau Splanșă > 1 m2 | 32,00 |
Pentru plata cu anticipație până la data de 31 martie a impozitului/taxei pe clădiri, a impozitului/taxei teren și a impozitului pe mijloacele de transport, datorat pentru întregul an de către contribuabili persoane fizice, se propune acordarea unei bonificații de 10%.
Pentru plata cu anticipație până la data de 31 martie a impozitului/taxei pe clădiri, a impozitului/taxei teren și a impozitului pe mijloacele de transport, datorat pentru întregul an de către contribuabili persoane juridice, se propune acordarea unei bonificații de 10%.
Ø În ce privește majorarea obligațiilor fiscale, se propune majorarea cu până la 500% a impozitului pentru clădirile și terenurile neîngrijite situate în intravilanul Municipiului Deva, potrivit art. 489, alin.5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal. Procedura cadru de aplicare a majorărilor impozitului pentru clădirile și terenurile neîngrijite cu până la 500% și a criteriilor de încadrare a imobilelor în categoria celor prevăzute la alin. 1 s-a stabilit prin Hotărârea Consiliului Local nr. 447/2020.
Ø Referitor la regimul juridic al taxelor speciale, acestea sunt reglementate de art. 484 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
Prezentul proiect de hotărâre propune pentru anul 2026 instituirea taxelor speciale pentru prestări de servicii efectuate de către Direcția Impozite și Taxe Locale Deva, Serviciul Public Local de Evidența Persoanelor și Stare Civilă Deva, Direcția Administrarea Domeniului Public și Privat, Direcția Urbanism, Compartimentul Autorizații de Funcționare, Direcția de Asistență Socială Deva, Direcția Tehnică și Direcția Baze Agrement conform Anexei A punctele I-XI a Anexei la prezentul proiect de hotărâre;
Regulamentele privind instituirea taxelor speciale pentru prestări de servicii efectuate de către Direcția Impozite și Taxe Locale Deva, Serviciul Public Local de Evidența Persoanelor și Stare Civilă Deva, Direcția Administrarea Domeniului Public și Privat, Direcția Urbanism, Compartimentul Autorizații de Funcționare și Direcția de Asistență Socială Deva, Direcția Tehnică și Direcția Baze Agrement se regăsesc în Anexele A.I.-A.XI. a Anexei la prezentul proiect de hotărâre.
Față de cele prezentate mai sus și în conformitate cu prevederile art. 129 alin. (1), alin. (2) lit. b), alin. (4) lit. c), art. 139 alin. (3) lit. c) și art. 196 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, supunem spre dezbatere și aprobare Consiliului Local al Municipiului Deva, Proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale, precum și a taxelor speciale pentru anul 2026 în forma prezentată.
|
|
|
|