ANEXA NR. 1 la proiectul de hotărâre nr. 594 din 23.12.2025

 

 


 

 

 

Scutirea de la plata impozitului/taxei pentru clădirile/terenurile aflate în proprietatea organizațiilor nonprofit și clădirile/terenurile utilizate de organizațiile nonprofit primite în folosință gratuită, folosite exclusiv pentru activitățile fără scop lucrativ; (art. 456 alin. 2 lit. c), art. 464 alin. 2 lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare)

 

  1. REGULI GENERALE
  2. Prin organizație nonprofit se înțelege orice asociație, fundație, ligă, federație, uniune înregistrată în România, potrivit OG. nr. 26/2000 privind asociațiile și fundațiile, care utilizează veniturile și activele proprii pentru o activitate de interes general, comunitar sau non patrimonial. “Persoanele fizice și persoanele juridice care urmăresc desfășurarea unor activități de interes general sau în interesul unor colectivități ori, după caz, în interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociații ori fundații în condițiile prezentei ordonanțe. Asociațiile și fundațiile constituite potrivit prezentei ordonanțe sunt persoane juridice de drept privat fără scop patrimonial” - art. 1 alin. 1, alin. 2 O.G. nr. 26/2000)
  3. Persoanele juridice fără scop lucrativ pot avea, potrivit art. 206 alin.(2) din Codul civil, doar acele drepturi și obligații care sunt necesare pentru realizarea scopului stabilit prin lege, actul de constituire sau statut. Profitul nu se împarte asociaților ci va fi utilizat conform scopului în vederea căruia a fost constituită organizația nonprofit.
  4. Sunt active în orice domeniu în care se manifestă nevoia societății: educație, știință, cercetare, cultură, sănătate, protecție socială, minorități, drepturile omului, protecția mediului, protecția copilului, etc.
  5. CRITERII DE ACORDARE A FACILITĂȚILOR
  6. Beneficiază de scutire de la plata impozitului/taxei pe clădiri/terenuri organizațiile nonprofit care desfășoară activități de tipul:
  7. recuperare și reabilitare;
  8. suport și asistență pentru familiile și copiii aflați în dificultate;
  9. educație informală extracuriculară pentru copii și adulți, în funcție de nevoia fiecărei categorii;
  10. asistență și suport pentru persoanele vârstnice, inclusiv pentru persoanele vârstnice dependente;
  11. asistență și suport pentru copii, persoane vârstnice, persoane cu handicap, persoane dependente de consumul de droguri, alcool sau alte substanțe toxice, persoane care au părăsit penitenciarele, familii monoparentale, persoane afectate de violența în familie, victime ale traficului de ființe umane, persoane infectate sau bolnave HIV/SIDA, fără venituri sau cu venituri mici, imigranți, persoane fără adăpost, bolnavi cronici, persoane care suferă de boli incurabile, precum și alte persoane aflate în situații de nevoie socială;
  12. sprijin și orientare pentru integrarea, readaptarea și reeducarea profesională;
  13. îngrijire social-medicală pentru persoanele aflate în dificultate, inclusiv paliative pentru persoanele aflate în fazele terminale ale unor boli;
  14. mediere socială;
  15. consiliere în cadru instituționalizat, în centre de informare și consiliere;
  16. orice alte activități și acțiuni care au drept scop menținerea, refacerea sau dezvoltarea capacităților individuale pentru depășirea unei situații de nevoie socială, respectiv în care se manifestă nevoia societății de educație, știință, cercetare, cultură, sănătate, protecție socială, minorități, drepturile omului, protecția mediului, protecția copilului;
  17. îngrijire socială și medicală gratuită în unități specializate.
  18. În cazul taxei pe clădiri/terenuri, scutirea se aplică exclusiv pentru cele utilizate de organizațiile nonprofit primite în folosință gratuită de la autoritățile administrației publice locale, folosite exclusiv pentru activitățile fără scop lucrativ (pentru care se datorează taxă clădiri/teren).
  19. Scutirea se acordă pentru clădirea și terenul aferent, care este folosit exclusiv pentru activitățile fără scop lucrativ pe tot parcursul anului fiscal.
  20. Scutirea se acordă numai în cazul în care până la data depunerii cererii sunt achitate toate creanțele fiscale restante și doar contribuabililor care și-au îndeplinit obligația de plată a impozitului/taxei pentru anul fiscal anterior în termenele prevăzute de lege.
  21. Scutirea la plata impozitului/taxei pe clădiri/teren se acordă pe bază de cerere depusă la organul fiscal, însoțită de următoarele documente:

-  actul de înființare organizației nonprofit;

-  statutul organizației nonprofit;

-  declarația fiscală de stabilire a impozitului/taxei;

- actul juridic prin care au primit în folosință gratuită clădirea/terenul de la unitatea administrativ teritorială Municipiul Deva (pentru care se datorează taxă);

- memoriu de activitate pentru anul fiscal anterior celui pentru care se solicită scutire, cu prezentarea și descrierea cronologică a activităților desfășurate în imobilul folosit exclusiv pentru activitățile fără scop lucrativ pe tot parcursul anului.

  1.  Beneficiarii scutirilor au obligația să depună declarații în termen de 30 de zile de la data apariției oricăreia dintre următoarele situații:

 - intervin schimbări privind domiciliul fiscal;

- intervin schimbări privind situația juridică de natură să conducă la modificarea impozitului/taxei pe clădiri/teren;

- intervin schimbări privind denumirea/identitatea;

- intervin schimbări în ceea ce privește misiunea/scopul/etc.;

- este retrasă licența de funcționare a serviciului social;

- orice alte schimbări/modificări intervenite față de situația existentă la data acordării scutirii/reducerii.

  1. Neanunțarea modificărilor intervenite conduce la ridicarea scutirii/reducerii începând cu data de 1 ianuarie a anului în care au intervenit modificările.
  2. Scutirile la plata impozitului/taxei pe clădiri/teren se acordă începând cu data de 1 ianuarie 2026 pentru persoanele care dețin documente justificative și le-au depus la Direcția impozite și taxe locale până la data de 31 martie 2026 inclusiv, pentru celelalte cazuri scutirea se aplică începând cu 1 ianuarie a anului fiscal următor celui în care s-a depus cererea.
  3. ANALIZA COST- BENEFICIU

1. Context general:

În baza de date a Direcției impozite și taxe locale a fost efectuată o inventariere privitoare la organizațiile nonprofit, cărora le sunt aplicabile prevederile art. 456 alin.2 lit. c) și art. 464 alin. 2 lit. e) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel:

  • Număr estimat de imobile: 32;
  • Estimare valoare totală reducere anul 2026 - suma prezumată este de cca. 180.000 lei;
  • Perioada de acordare: 1 an, cu posibilitate de prelungire încă un an fiscal (2027).

Notă: în conformitate cu prevederile legale, cuantumul total al scutirilor acordate nu poate depăși 5% din totalul veniturilor încasate până în ziua anterioară adoptării Hotărârii Consiliului Local, aferente anului fiscal precedent celui în care se aplică facilitatea.

 

2. Costuri pentru bugetul unității administrativ -teritoriale:

Tip cost

Impact bugetar

Venit de natură fiscală din impozitul/taxa pe clădiri/terenuri conform prevederilor art.456 alin.2 lit. c), art.464 alin.2 lit. e) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal

180.000 lei

3. Beneficii:

  • Dezvoltarea și diversificarea serviciilor: Cu resurse financiare crescute, organizațiile nonprofit pot extinde programele existente, pot dezvolta noi inițiative și pot ajunge la un număr mai mare de beneficiari, răspunzând astfel unor nevoi sociale diverse.
  • Profesionalizare și eficiență: Un flux constant de fonduri permite organizațiilor să investească în personal calificat (asistenți sociali, specialiști) și în infrastructură, crescând calitatea și eficiența serviciilor oferite.
  • Complementaritate cu serviciile publice: Organizațiile neguvernamentale joacă un rol esențial în completarea serviciilor sociale oferite de stat și autoritățile locale, acoperind adesea nișe sau nevoi specifice care nu sunt acoperite de către sectorul public.
  • Reducerea presiunii asupra bugetului : Prin preluarea de servicii sociale de către sectorul non-profit finanțat privat, se eliberează resurse publice care pot fi alocate altor domenii sau folosite pentru finanțarea directă a serviciilor sociale publice deficitare.

-    Inovare socială: Sectorul neguvernamental este adesea mai agil și poate experimenta soluții inovatoare la probleme sociale complexe, oferind modele noi de intervenție care pot fi preluate ulterior și de sectorul public

 

4. Analiza cost beneficiu:

Indicator

Observații

Cost direct pentru UAT - impact bugetar

180.000 lei - venit neîncasat la bugetul local din impozitul/taxa pe clădire și teren.

Beneficiu estimat

Este de natură indirectă și greu de cuantificat pecuniar, organizațiile sunt esențiale în identificarea nevoilor locale și mobilizarea resurselor pentru a răspunde acestora. Ele contribuie la dezvoltarea socială, culturală și economică prin accesarea de fonduri și know-how și au rolul de "gardian al interesului comun", apărând drepturile și interesele cetățenilor și acționând ca un element indispensabil al democrației. Ele încurajează cetățenii să se implice și să participe la procesul de luare a deciziilor.

Riscuri

Posibil impact asupra resurselor bugetare doar dacă numărul de beneficiari crește semnificativ, ori municipiul Deva a acordat și în anii fiscali precedenți aceste facilități, în baza hotărârilor de consiliu local  începând cu anul fiscal 2021. Asigurarea încadrării în plafonul legal de 5%.

Recomandare

Organizațiile facilitează colaborarea între diferiți actori - cetățeni, administrație publică, agenți economici și alte ONG-uri - creând relații și schimburi de resurse și expertiză pentru soluții mai sustenabile, fiind parteneri esențiali în construirea unor comunități mai reziliente, informate și implicate, de aceea considerăm justificată și oportună acordarea acestor facilități fiscale.

 



                                                                                                                                     Deva,_____________/2025

 

 

 

                                                                                                                             INIŢIATOR,                                                                          AVIZEAZĂ,

                                                                                                                             Primar,                                                                            Secretar general,

                                                                                                                         Lucian Ioan RUS                                                             Florina-Doris VISIRIN