România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Raport Serviciul juridic, autoritate tutelară


JUDEŢUL HUNEDOARA

MUNICIPIUL DEVA

PRIMĂRIA MUNICIPIULUI DEVA

Direcția juridică, administrație publică locală

Serviciul juridic, autoritate tutelară

Piaţa Unirii nr. 4, RO – 330152 Deva

tel: +40 254 21 85 79, +40 254 21 34 35   fax: +40 254 22 61 76

e-mail: juridic @primariadeva.ro; web site: www.primariadeva.ro

 

 

RAPORT

la proiectul de hotărâre privind aprobarea efectuării tuturor demersurilor judiciare cu privire la 

constatarea nulității absolute/rezilierea contractului de asociere în participațiune nr. 3/2005 încheiat între Consiliul local al municipiului Deva și Societatea Star Mod S.R.L. și reglementarea situației construcțiilor edificate pe terenul proprietatea Municipiului Deva

 

Serviciul juridic, autoritate tutelară, analizând referatul de aprobare al Primarului municipiului Deva, domnul Nicolae-Florin Oancea, la proiectul de hotărâre privind aprobarea efectuării tuturor demersurilor judiciare cu privire la constatarea nulității absolute/rezilierea încetarea contractului de asociere în participațiune nr. 3/2005 încheiat între Consiliul local al municipiului Deva și Societatea Star Mod S.R.L. și reglementarea situației construcțiilor edificate pe terenul proprietatea Municipiului Deva, supunem atenției următoarele:

Prin Hotărârea Consiliului local al municipiului Deva nr. 261/2005 s-a aprobat asocierea Consiliului local al municipiului Deva cu Societatea Star Mod S.R.L. în vederea realizării obiectivului „Amenajarea bază sportivă”, asociere concretizată prin încheierea contractului  de asociere în participațiune nr. 3/2005.

În cadrul acestei asocieri, Consiliul local s-a obligat să pună la dispoziția  Societății Star Mod S.R.L. un teren în suprafață de 10.170 mp, teren situat în incinta Stadionului municipal Cetate Deva, iar Societatea Star Mod S.R.L. se obliga, printre altele, să refacă infrastructura terenurilor existente, să refacă conductele de alimentare și distribuție a apei, precum și canalizarea, să realizeze un sistem de iluminare nocturnă, să amenajeze un balon pentru două terenuri de tenis, să amenajeze bazinul existent, astfel încât să devină piscină neacoperită, să amenajeze clădirea denumită sediu bază sportivă, unde urmau să funcționeze spațiile administrative, fitness, club tenis, vestiare, grup sanitar, saună, precum și realizarea altor construcții a căror necesitate rezultă din derularea contractului.

Potrivit art. 11 alin. 1 lit. a) din Legea nr. 213/1998 privind regimul bunurilor din domeniul public, în vigoare la momentul încheierii contractului, bunurile din domeniul public sunt inalienabile, insesizabile și imprescriptibile, ele neputând fi înstrăinate, ci doar date în administrare, concesionate sau închiriate în condițiile legii.

În conformitate cu prevederile art. 11 alin. 2 din același act normativ, actele juridice încheiate cu încălcarea prevederilor art.1 privind regimul juridic al bunurilor din domeniul public sunt lovite de nulitate absolută.

Potrivit titlului XII din Legea nr. 215/2001 a administrației publice locale, în vigoare la momentul încheierii contractului, bunurile din domeniul   public al unităților administrativ-teritoriale pot face doar obiectul unor contracte de concesiune, închiriere sau dare în administrare în condițiile legii, cu mențiunea că darea în administrare se face doar către regii autonome, prefecturi, autorități ale administrației publice centrale și locale sau unor instituții publice de interes național, județean sau local. Închirierea se face numai prin licitație publică, iar concesionarea bunurilor se face conform procedurii prevăzute de Ordonanța de Urgență nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publică.

Așadar, legea nu permite încheierea altor tipuri de contracte   prin care să fie cedată folosința asupra bunurilor din domeniul public către societăți comerciale private, decât în modalitatea contractelor de concesiune cu plata unei redevențe sau în modalitatea contractelor de închiriere, cu plata unei chirii.

În conformitate cu dispozițiile art. 948 C.civ. de la 1864, aplicabil având în vedere data nașterii raporturilor juridice dintre părți, o cauză licită este o condiție esențială pentru validitatea unei convenții, iar potrivit art. 966 C.civ., obligația fără cauză sau fondată pe o cauză falsă sau nelicită nu poate avea nici un efect. Cauza este nelicită când este prohibită de legi, când este contrară ordinii publice și bunelor moravuri (art. 968 C.civ.).

Având în vedere aspectele menționate mai sus, este evident că asocierea nu s-a realizat în condiții de legalitate, fiind încălcate prevederile art. 11 din Legea nr. 213/1998 și art. 123 alin. 2 din Legea nr. 215/2001, art. 948, 966 și 968 C.civ. de la 1864., fiind transmis dreptul de folosință asupra unui teren aflat în domeniul public în temeiul unui contract de asociere, deși un atare drept putea fi transmis doar printr-un contract de administrare, concesiune sau închiriere, astfel hotărârea Consiliului local nr. 261/2005 este nulă.

În subsidiar, urmează a se solicita instanței de judecată să constate că a intervenit rezilierea de plin drept a contractului de asociere în participațiune nr. 3/2005, încheiat între Consiliul Local al municipiului Deva și Societatea Star Mod S.R.L., întrucât aceasta din urmă nu a respectat obligațiile contractuale asumate.

Astfel, conform dispozițiilor art. 11 din contract Societatea Star Mod S.R.L. se obliga să refacă infrastructura existentă, conductele de alimentare și distribuție a apei, precum și canalizarea, să realizeze un sistem de iluminare nocturnă, să amenajeze un balon pentru două terenuri de tenis, să amenajeze bazinul existent astfel încât să devină piscină neacoperită, să amenajeze clădirea denumită Bază sportivă unde vor funcționa spații administrative, fitness, club tenis, vestiare, grup sanitar, saună, precum și să realizeze alte construcții a căror necesitate rezultă din derularea contractului.

Societatea Star Mod S.R.L. a obținut autorizație de construire și a edificat  lucrarea constând în grup social-club și vestiare de vară, astfel după cum rezultă din procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor nr. 12787/28.05.2007 emis de Biroul Urbanism și Amenajarea Teritoriului. Procedând în această manieră, Societatea Star Mod S.R.L.  a încălcat prevederile art. 11 lit. f din contract , întrucât nu a amenajat spații administrative, sală fitness și saună, astfel cum prevedea contractul de asociere. Totodată, în mod culpabil, Societatea Star Mod S.R.L. nu a respectat obligația instituită prin art. 11 lit. d din contractul de asociere în participațiune conform căreia avea obligația de a amenaja un balon pentru două terenuri de tenis, realizarea unui sistem de iluminare nocturnă.

Pe de altă parte, asocierea în participațiune are caracter oneros, pentru că toți participanții la asociere urmăresc obținerea unui profit. 

Respectarea obligațiilor contractuale prevăzute de art. 11 lit. d și f din contract ar fi determinat realizarea unor venituri majorate și, pe cale de consecință,  cota de profit cuvenită asociatului participant în procent de 15% din cifra de afaceri ar fi fost superioară, având în vedere că în multe dintre deconturile lunare, la capitolul „venituri” Societatea Star MOD S.R.L. nu are nici un fel de încasări, luni la rând, figurând cu încasări 0(zero) atât la „venituri din servicii”, cât și la „venituri din închirieri terenuri de tenis” sau „venituri vânzări mărfuri”.

Astfel, de exemplu, potrivit fișei client în perioada 01.02.2018-31.05.2021 Societatea Star Mod S.R.L. a achitat asociatului participant, în cursului anul 2020 suma totală de 4.260,91 lei, compusă din:

-1.226 lei cotă de asociere aferentă lunii decembrie 2017;

-119,83 lei cota de asociere aferentă lunii martie 2018;

-1.226 lei reprezentând cotă de asociere pentru lunile iulie, august, decembrie 2018;

-620 lei cotă de asociere aferentă lunilor aprilie, septembrie, octombrie 2019;

-428,69 lei reprezentând majorări evidențiate pentru achitarea cu întârziere a cotei de asociere datorată;

-640,39 lei reprezentând cota de asociere pentru lunile martie, iulie, august, septembrie.

În atare condiții, în contextul în care doar unul dintre asociați este comerciant, celălalt asociat participant-Consiliul local al municipiului Deva păstrează dreptul de a i se da socoteală în legătură cu bunurile aduse în participație.

Pe de altă parte, constatând că Societatea Star Mod S.R.L. a realizat parțial construcțiile și lucrările care au făcut obiectul contractului, având calitatea de constructor de bună-credință în raport de construcțiile edificate în temeiul autorizațiilor de construire emise, Municipiul Deva, în calitate de proprietar al terenului, poate să păstreze construcțiile, instalațiile și lucrările, pentru sine, urmând ca Societatea Star Mod S.R.L. să fie despăgubită cu valoarea de circulație a investițiilor.

Totodată, prin Hotărârea Consiliului local nr. 96/2022 a fost aprobată documentația Plan Urbanistic Zonal „Revizuirea Plan Urbanistic Zonal-Zona Cetate Deva-Amenajare  zonă pietonală Piața Cetății și zona adiacentă din municipiul Deva ” generat de imobilul situat în intravilan, localitatea Deva, Piața Cetății și zona adiacentă. 

Pe terenul identificat prin C.F. nr. 63309, aflat în proprietatea municipiului Deva, ce face obiectul contractului de asociere în participațiune nr. 3/2005, prin Planul Urbanistic Zonal menționat s-a propus amenajarea a cinci terenuri de tenis și a unui teren de baschet. De asemenea, se vor amenaja spații verzi și locuri de parcare. Prin documentația de urbanism s-a urmărit crearea unei zone de agrement sportiv în legătură cu stadionul municipal și Complexul Aqualand, zonă  care să acopere necesitatea de activități sportive pentru cât mai multe categorii de persoane din municipiul Deva.

Conform art. 32 C. pr. civ. condițiile de exercitare a acțiunii civile sunt:

a) autorul are capacitate procesuală, în condițiile legii;

b) autorul are calitate procesuală;

c) autorul formulează o pretenție;

d) autorul justifică un interes.

Calitatea procesuală presupune identitatea dintre părți și subiectele raportului juridic litigios, astfel cum acesta este dedus judecății. Având în vedere că parte în contractul de asociere în participațiune este autoritatea deliberativă, aceasta va sta ca parte în litigiile rezultate din încheierea și derularea contractului de asociere în participațiune nr….

Pe de altă parte, Consiliul local este un  organ colegial, fără personalitate juridică și fără aparat de specialitate care să îi asigure reprezentarea în fața instanțelor de judecată. De altfel, chiar art. 109 din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ, prevede că parte în litigii, în mod obișnuit este unitatea administrativ-teritorială, iar reprezentarea în justiție a unităților administrativ-teritoriale se asigură de către primar sau de către președintele consiliului județean.

În acest context, este necesară mandatarea expresă a Primarului municipiului Deva să asigure reprezentarea Consiliului local în litigiile rezultate din încheierea și derularea contractului de asociere în participațiune nr. 3/2005.

Conform art.80 alin.1 C.pr.civ. „Părțile pot să exercite drepturile procedurale personal sau prin reprezentant. Reprezentarea poate fi legală, convențională sau judiciară”. Pentru aducerea la îndeplinire a mandatului acordart se va avea în vedere art. 109 alin. 3  din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ potrivit căruia „atribuția de reprezentare în justiție poate fi exercitată în numele primarului sau, după caz, al președintelui consiliului județean de către consilierul juridic din aparatul de specialitate ori de către un avocat angajat în condițiile legii”.

Prin art.154 alin. 6 din același act normativ se stipulează expres că Primarul, în calitatea sa de autoritate publică executivă a administrației publice locale, reprezintă unitatea administrativ-teritorială în relațiile cu alte autorități publice, cu persoanele fizice sau juridice române și străine, precum și în justiție.

În mod evident, textele de lege menționate nu reglementează calitatea primarului, autoritate publică executivă a administrației publice locale, de reprezentant  legal al consiliului local, autoritate  publică deliberativă a administrației publice locale. Rolul primarului este relevat de art. 154 din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ are la alin. 1 arată că Primarul asigură punerea în aplicare, printre altele, și a hotărârilor consiliului local, iar „pentru punerea în aplicare a activităților date în competența sa prin actele prevăzute la alin. 1, primarul are în subordine un aparat de specialitate”.

Norma invocată impune concluzia că prin hotărârile pe care le adoptă Consiliul local stabilește expres dacă Primarul trebuie să execute o anumită activitate și care este aceasta. De asemenea, printre atribuțiile primarului reglementate de art. 155 din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ se regăsesc atât unele „referitoare la relația cu consiliul local” ( alin. 1 lit. b și alin. 3), cât și unele „privind serviciile publice asigurate cetățenilor, de interes local” ( alin.1 lit. d și alin. 4), însă niciuna dintre acestea nu menționează reprezentarea consiliului local în fața instanțelor de judecată.

Față de aceste dispoziții legale și în lipsa unei norme care să stabilească expres procedura de urmat în situația în care consiliul local figurează ca parte într-un litigiu, exercitarea unei acțiuni în justiție în numele consiliului local trebuie să se facă doar după ce însăși autoritatea deliberativă a unității administrativ-teritoriale să își exprime voința în acest sens.

Având în vedere aspectele prezentate mai sus, în conformitate cu prevederile art. 129 alin. 2  lit. ”c”, alin. 14, art. 139 alin. 3 lit. ”g”, art. 196 alin. 1 lit. ”a”, alin. 3 lit. ”g” din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, supunem atenției comisiilor de specialitate și plenului Consiliului local al municipiului Deva, proiectul de hotărâre privind aprobarea efectuării tuturor demersurilor judiciare cu privire la constatarea nulității absolute/rezilierea încetarea contractului de asociere în participațiune nr. 3/2005 încheiat între Consiliul local al municipiului Deva și Societatea Star Mod S.R.L. și reglementarea situației construcțiilor edificate pe terenul proprietatea Municipiului Deva.

 

Direcția juridică și administrație                                                  Serviciul Juridic, autoritate tutelară

             publică locală                                                                                            Ana Bartha

               Oana Mura

                

                

 

   Direcția Deva 2020                                                                                    Serviciul Administrarea

   Director Executiv                                                                                    domeniului public și privat

     Manuela Stanciu                                                                                             Mărioara Avram