RAPORT
la proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale,
precum și a taxelor speciale pentru anul 2023
în Municipiul Deva
Prin Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal au fost adoptate noile reglementări în materie fiscală, inclusiv la nivel local. Astfel, în Titlul IX din actul normativ mai sus menționat sunt prezentate impozitele și taxele locale așa cum acestea au fost stabilite de către legiuitor.
În algoritmul de calcul al impozitelor și taxelor locale anumite valori au fost stabilite însăși prin Codul Fiscal, iar altele au fost determinate între anumite cote procentuale, lăsându-se la latitudinea Consiliilor Locale stabilirea valorilor între limitele prevăzute de lege.
Referitor la indexarea sumelor aferente oricărui impozit sau taxă stabilită pe baza unei anumite sume în lei, în funcție de rata inflației pentru anul fiscal anterior, sunt incidente în cauză prevederile art. 491 alin. 1. Astfel, întrucât rata inflației pentru anul 2021 are o valoare pozitivă, respectiv 5,1% (conform comunicatului Institutului Național de Statistică), în parametri fiscali actuali, se propune indexarea taxelor și impozitelor locale la nivelul anului 2023 cu indicele de inflație aferent anului 2021, respectiv cu 5,1%.
În ce privește segmentul facilităților fiscale reglementate de art. 456 alin. 2, art. 464 alin. 2 și art. 469 alin. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune ca pentru anul 2023 să fie acordate scutiri și reduceri de la plata a impozitului pe clădiri, a impozitului pe teren și a impozitului pe mijloace de transport, așa cum sunt detaliate în Anexa D din Anexa la prezentul proiect de hotărâre.
Facem precizarea că facilitățile fiscale menționate mai sus au fost aprobate prin:
· H.C.L. nr. 448/2020, cu modificările și completările ulterioare, iar criteriile și procedura de acordare a scutirilor se regăsesc în Anexele nr. 1-8 la H.C.L. nr. 448/2020, cu modificările și completările ulterioare;
· H.C.L. nr. 246/2021, iar schema de ajutor de minimis privind acordarea de facilități fiscale pentru atragerea și realizarea de noi investiții cu capital privat și crearea de noi locuri de muncă în Municipiul Deva se regăsește în Anexa la H.C.L. nr. 246/2021.
Detaliem în cele ce urmează propunerile privind cazurile în care deliberativul local poate stabili obligații fiscale în condițiile Codului Fiscal astfel:
Ø Se propune stabilirea cotei de impozitare de 0,1%, aplicată asupra valorii clădirii, în conformitate cu prevederile art. 457 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, pentru clădirile rezidențiale și clădirile – anexă aferente aflate în proprietatea sau deținute de persoanele fizice.
Ø Se propune stabilirea cotei de impozitare de 0,5%, aplicată asupra valorii clădirii, în conformitate cu prevederile art. 458 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, pentru clădirile nerezidențiale și clădirile – anexă aferente aflate în proprietatea sau deținute de persoanele fizice.
Ø Se propune stabilirea cotei de impozitare de 0,2%, aplicată asupra valorii clădirii, în conformitate cu prevederile art. 460 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, pentru clădirile rezidențiale și clădirile – anexă aferente aflate în proprietatea sau deținute de persoanele juridice.
Ø Se propune stabilirea cotei de impozitare de 1%, aplicată asupra valorii clădirii, în conformitate cu prevederile art. 460 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, pentru clădirile nerezidențiale și clădirile – anexă aferente aflate în proprietatea sau deținute de persoanele juridice.
Ø Nivelul impozitului pe teren prevăzut la art. 465 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, în cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la categoria de folosință, terenuri cu construcții, se stabilește prin înmulțirea suprafeței terenului exprimată în hectare cu suma corespunzătoare, prevăzute în tabelul următor:
Zona în cadrul localității | NIVELURILE PROPUSE PENTRU ANUL FISCAL 2023 – lei/ha – | |
Nivelurile impozitului/taxei, pe ranguri de localități | ||
II | V | |
A | 8.957,76 | 842,82 |
B | 6.249,05 | - |
C | 3.955,60 | - |
D | 2.090,84 | - |
Ø În cazul unui teren amplasat în extravilan prevăzut la art. 465 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, impozitul/taxa pe teren se stabilește prin înmulțirea suprafeței terenului exprimată în hectare cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor, înmulțită cu coeficientul de corecție corespunzător prevăzut la art. 457 alin. (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
Nr. crt. | Categoria de folosință | Niveluri propuse pentru anul fiscal 2023 (lei) |
1 | Teren cu construcții | 36,74 |
2 | Teren arabil | 59,28 |
3 | Pășune | 33,19 |
4 | Fâneață | 33,19 |
5 | Vie pe rod, alta decât cea prevăzută la nr. crt. 5.1 | 65,22 |
5.1 | Vie până la intrarea pe rod | 0 |
6 | Livadă pe rod, alta decât cea prevăzută la nr. crt. 6.1 | 66,41 |
6.1 | Livadă până la intrarea pe rod | 0 |
7 | Pădure sau alt teren cu vegetație forestieră, cu excepția celui prevăzut la nr. crt. 7.1 | 18,97 |
7.1 | Pădure în vârstă de până la 20 de ani și pădure cu rol de protecție | 0 |
8 | Teren cu apă, altul decât cel cu amenajări piscicole | 7,11 |
8.1 | Teren cu amenajări piscicole | 40,30 |
9 | Drumuri și căi ferate | 0 |
10 | Teren neproductiv | 0 |
Ø În cazul vehiculelor înregistrate prevăzute la art. 470, alin. (2), punctul II din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 4,74 lei/200 cm³ pentru cele cu capacitate sub 4800 cm³, la valoarea de 7,11 lei/200 cm³ pentru cele cu capacitate peste 4800 cm³ și la valoarea de 59,28 lei/an pentru cele fără capacitate cilindrică evidențiată.
Ø Pentru mijloacele de transport hibride, impozitul datorat se propune a fi redus cu 75%.
Ø În cazul mijloacelor de transport pe apă, respectiv nave de sport și agrement prevăzute la art. 470 alin. (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, impozitul se propune la valoarea de 1.327 lei/an.
Ø Taxa pentru eliberarea certificatelor de urbanism prevăzută de art. 474 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, în mediul urban este egală cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul următor:
Suprafața pentru care se obține certificatul de urbanism | Niveluri propuse pentru anul fiscal 2023 - lei - |
a) până la 150 m² inclusiv | 6,70 |
b) între 151 și 250 m² inclusiv | 7,81 |
c) între 251 și 500 m² inclusiv | 10,06 |
d) între 501 și 750 m² inclusiv | 13,42 |
e) între 751 și 1.000 m² inclusiv | 15,65 |
f) peste 1.000 m² | 15,65 + 0,01 lei/m2, pentru fiecare m2 care depășește 1.000 m2 |
Ø Taxa pentru avizarea certificatului de urbanism de către comisia de urbanism și amenajarea teritoriului, de către primari sau de structurile de specialitate din cadrul consiliului județean prevăzută de art. 474 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 17 lei .
Ø Taxa pentru eliberarea autorizației de foraje sau excavări prevăzută la art. 474 alin. (10) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se calculează prin înmulțirea nr. de m² de teren ce vor fi efectiv afectați la suprafața solului de foraje și excavări cu o valoare propusă de 17 lei.
Ø Taxa pentru autorizarea amplasării de chioșcuri, containere, tonete, cabine, spații de expunere, corpuri și panouri de afișaj, firme și reclame situate pe căile și în spațiile publice prevăzute la art. 474 alin. (14) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 8 lei pentru fiecare m² de suprafață ocupată de construcție.
Ø Taxa pentru eliberarea unei autorizații privind lucrările de racorduri, branșamente la rețelele publice de apă, canalizare, gaze termice, energie electrică, telefonie și televiziune prin cablu prevăzute de art. 474 alin. (15) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 14 lei pentru fiecare racord.
Ø Taxa pentru eliberarea certificatului de nomenclatură stradală și adresă prevăzute de art. 474 alin. (16) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 9 lei.
Ø Taxa pentru eliberarea autorizațiilor sanitare de funcționare prevăzute de art. 475 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal se propune la valoarea de 23 lei.
Ø Taxa pentru eliberarea atestatului de producător, respectiv pentru eliberarea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol prevăzută de art. 475 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 89 lei.
Ø Taxa pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizației privind desfășurarea activității de alimentație publică prevăzută la art. 475 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, în funcție de suprafețele aferente ativităților respective, după cum urmează:
1) Taxa pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizației privind desfășurarea unor activități, indiferent de zona din cadrul localității:
a) pentru o suprafață de până la 50m2 inclusiv se propune valoarea de 400 lei;
b) pentru o suprafață cuprinsă între 51m2-100m2 se propune valoarea de 550 lei;
c) pentru o suprafață mai mare de 100m2 se propune valoarea de 700 lei.
2) Taxa pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizației privind desfășurarea unor activități pentru o suprafață mai mare de 500 m2 se propune la valoarea de 3.350 lei indiferent de zona din cadrul localității.
Ø Cota taxei pentru servicii de reclamă și publicitate prevăzută de art. 477 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune a se stabili la 3% și se aplică la valoarea serviciilor de reclamă și publicitate.
Ø Taxa pentru afișaj în scop de reclamă și publicitate prevăzută de art. 478 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se determină prin înmulțirea nr. de m² sau a fracțiunii de m² a suprafeței afișajului pentru reclamă și publicitate cu valoarea propusă de 38 lei, în cazul unui afișaj situat în locul în care persoana derulează o activitate economică, și cu valoarea propusă de 27 lei în cazul oricărui altui panou, afișaj sau oricărei alte structuri de afișaj pentru reclamă și publicitate.
Ø În cazul impozitului pe spectacole prevăzut la art. 480 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune o cotă de impozit după cum urmează:
a) cota de 2% în situația prevăzută la art. 481 alin. 2 lit. a, respectiv în cazul unui spectacol de teatru, balet, operă, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competiție sportivă internă sau internațională;
b) cota de 5% în situația prevăzută la art. 481 alin. 2 lit. b din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, respectiv în cazul oricărei alte manifestări artistice decît cele enumerate la litera a.
Ø Nivelurile altor taxe locale prevăzute de art. 486 alin. 1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal se propun la valorile cuprinse în Anexa B a Anexei la prezentul proiect de hotărâre.
„Procedura privind ocuparea temporară a domeniului public și privat în Municipiul Deva și modalitatea de încasare a taxelor aferente” se regăsește în Anexa B.I. a Anexei la prezentul proiect de hotărâre.
Ø Nivelurile altor taxe locale prevăzute de art. 486 alin. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal se propun la valorile cuprinse în Capitolul IX a Anexei la prezentul proiect de hotărâre.
„Procedura privind declararea, modul de calcul și plată a taxei pentru deținere și utilizare tractoare agricole sau forestiere și mașini autopropulsate pentru lucrări înregistrate la Direcția Administrarea Domeniului Public și Privat – Serviciul Unitatea Municipală pentru Monitorizarea Serviciilor Comunitare de Utilități Publice” se regăsește în Anexa B.II. a Anexei la prezentul proiect de hotărâre.
Ø Taxa pentru îndeplinirea procedurii de divorț pe cale administrativă prevăzută de art. 486 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune la valoarea de 750 lei.
Ø Taxa pentru eliberarea de copii heliografice de pe planuri cadastrale sau de pe alte asemenea planuri deținute de consiliile locale prevăzută de art. 486 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se propune în sumă de 32 lei.
Pentru plata cu anticipație până la data de 31 martie a impozitului/taxei pe clădiri, a impozitului/taxei teren și a impozitului pe mijloacele de transport, datorat pentru întregul an de către contribuabili, se propune acordarea unei bonificații de 10%.
Ø În ce privește majorarea obligațiilor fiscale, se propune majorarea cu până la 500% a impozitului pentru clădirile și terenurile neîngrijite situate în intravilanul Municipiului Deva, potrivit art. 489, alin.5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal. Procedura Cadru de aplicare a majorărilor impozitului pentru clădirile și terenurile neîngrijite cu până la 500% și a Criteriilor de încadrare a imobilelor în categoria celor prevăzute la alin.1 s-a stabilit prin Hotărârea Consiliului Local nr. 447/2020.
Ø Referitor la regimul juridic al taxelor speciale, acestea sunt reglementate de art. 484 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
Prezentul proiect de hotărâre propune pentru anul 2023 instituirea taxelor speciale pentru prestări de servicii efectuate de către Direcția Impozite și Taxe Locale Deva, Direcția Publică Locală de Evidența Persoanelor și Stare Civilă Deva, Direcția Administrarea Domeniului Public și Privat, Direcția Urbanism, Compartimentul Autorizații de Funcționare, Direcția de Asistență Socială Deva conform Anexei A punctele I-VIII a Anexei la prezentul proiect de hotărâre;
Regulamentele privind instituirea taxelor speciale pentru prestări de servicii efectuate de către Direcția Impozite și Taxe Locale Deva, Direcția Publică Locală de Evidența Persoanelor și Stare Civilă Deva, Direcția Administrarea Domeniului Public și Privat, Direcția Urbanism, Compartimentul Autorizații de Funcționare și Direcția de Asistență Socială Deva se regăsesc în Anexele A.I.-A.VIII a Anexei la prezentul proiect de hotărâre.
Prezentul proiect de hotărâre propune pentru anul 2023 instituirea taxei specială pentru promovarea turistică a Municipiului Deva prevăzută în Anexa A punctul IX a Anexei la prezentul proiect de hotărâre.
Regulamentul privind instituirea taxei speciale pentru promovarea turistică a Municipiului Deva se regăsește în Anexa A.IX. a Anexei la prezentul proiect de hotărâre.
Faţă de cele prezentate mai sus şi în conformitate cu prevederile art. 129 alin. (1), alin. (2) lit. b), alin. (4) lit. c), art. 139 alin. (3) lit. c) și art. 196 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, supunem spre dezbatere şi aprobare Consiliului Local al Municipiului Deva, Proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale, precum și a taxelor speciale pentru anul 2023 în forma prezentată.
|
|
|
|