România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Raport Serviciul programe de dezvoltare

ROMÂNIA                                                                            

JUDEŢUL HUNEDOARA                                                                                       

MUNICIPIUL DEVA

DIRECŢIA TEHNICĂ 

SERVICIUL PROGRAME DEZVOLTARE

 

 

RAPORT

 la proiectul de hotărâre pentru aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții ,,Amenajare zonă pietonală centrul istoric", actualizat cu valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare

 

 

          Serviciul programe dezvoltare din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Deva, analizând Referatul de aprobare la proiectul de hotărâre inițiat de Primarul municipiului Deva, domnul Nicolae-Florin Oancea, privind aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții ,,Amenajare zonă pietonală centrul istoric”, actualizat cu valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, supunem atenției următoarele aspecte: 

În data de 02.12.2020 Municipiul Deva a semnat contractul de lucrări nr.91508 cu S.C. Construcții Erbașu S.A. pentru prestarea serviciilor de elaborare a documentațiilor tehnico-economice D.T.A.C. + D.T.O.E., documentații pentru obținere avize/acorduri, Proiect tehnic de execuție + Detalii de execuție, Caiete de sarcini, Liste de cantități, verificare tehnică, asistență tehnică din partea proiectantului și execuția lucrărilor pentru proiectul ,,Amenajare zonă pietonală centrul istoric", cod SMIS 125411. 

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă reducerea emisiilor de carbon în municipiul Deva prin realizarea lucrărilor de amenajare a zonei pietonale centrul istoric.

Prin adresele nr.939/04.07.2022, nr.940/04.07.2022, nr.1148/05.08.2022, nr.1172/09.08.2022 și nr.1164/09.08.2022, constructorul S.C. Construcții Erbașu S.A. a solicitat ajustarea prețului Contractului de lucrări nr.91508/02.12.2020, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2022. Acesta a depus documente justificative privind reechilibrarea contractului ca urmare a apariției unor cauze imprevizibile ce au condus la creșteri ale prețului contractului prin creșterea prețurilor la materiale, utilaje, manoperă, transport, dar și alte creșteri care pun în dificultate implementarea proiectului.

Criza provocată de conflictul militar din regiunea Mării Negre a afectat piața construcțiilor din întreaga Uniune Europeană, având în vedere că Ucraina este principalul furnizor și producător de oțel și materie primă pentru piața europeană a construcțiilor.

Consecința imediată a fost o creștere semnificativă a prețurilor la materiale, determinând creșteri și de peste 40% la unele materiale utilizate în proiectele de infrastructură, la echipamentele, utilajele și dotările independente livrate în cadrul proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, mai ales al proiectelor care au la baza contracte de furnizare echipamente, utilaje sau altele asemenea.

Totodată criza generată de virusul SARS-CoV-2 a determinat declararea stării de urgență la nivel național, dar și la nivel european, care la rândul ei a determinat o creștere a indicelui de cost total în construcții cu aproximativ 18%, din care 60% a fost generată de creșterea costului la materiale în construcții și 40% de creșterea costului cu manopera. 

Creșterea de preț generată de criza SARS-CoV-2 la materialele din construcții a afectat prețul ferm al contractelor de achiziție încheiate pentru cele trei categorii de contracte: contractele de lucrări,  de produse (livrare echipamente), respectiv contractele de servicii care au ca obiect realizarea studiilor de fezabilitate și/sau a proiectelor tehnice aferente infrastructurii publice și care includ studii geotehnice și/sau hidrogeologice. Creșterea de preț nu a putut fi avută în vedere de către ofertanți la data depunerii ofertelor.

Criza generată de contextul internațional a condus la creșteri ale prețului la carburanți, dar și creșteri semnificative ale prețului la gazele naturale și la energia electrică, determinând la rândul ei influențe majore asupra creșterii manoperei la proiectele de infrastructură, dar și la cele de furnizare bunuri, care se va reflecta în indicele de cost total în construcții cu impact semnificativ asupra implementării tuturor categoriilor de proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile. 

Toate situațiile mai sus menționate care au condus la declanșarea crizei pe piața construcțiilor au caracter imprevizibil și sunt considerate cauze care nu depind de acțiunea părților contractuale, dar care afectează în mod semnificativ implementarea proiectelor de infrastructură, dar și a celor de furnizare echipamente, consecința fiind blocarea implementării proiectelor și afectarea serioasă a indicatorilor pentru programe operaționale/naționale finanțate din fonduri,  denumite programe naționale pe care România le are de îndeplinit în cadrul politicii de coeziune 2014—2020 sau alte politici europene relevante.

Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 64/2022 pentru deblocarea proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri externe nerambursabile pentru realizarea unei reechilibrări contractuale în cadrul contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru aferente proiectelor de investiții finanțate din fonduri europene nerambursabile, afectate în mod serios de creșteri semnificative ale costurilor, în special în domeniul tuturor costurilor din construcții, dar și dificultăți și întârzieri semnificative în aprovizionare de materiale, pentru a evita blocarea implementării proiectelor de infrastructură, precum și a celor care au ca obiect furnizarea de echipamente, utilaje și dotări necesare pentru realizarea obiectului contractelor de finanțare din fonduri externe nerambursabile. 

Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2022 se reglementează unele măsuri pentru ajustarea preţurilor necesare actualizării costurilor investiţiei în contractele de achiziţie publică/contractele sectoriale/acordurile-cadru, precum şi în alte categorii de contracte, respectiv pentru ajustarea Devizelor generale de investiţii în cadrul contractelor de finanţare care au asigurate sursele financiare parţial sau integral din fonduri externe nerambursabile, precum şi metodologia de ajustare a preţurilor în vederea restabilirii echilibrului contractual în cadrul contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru, precum şi al altor categorii de contracte.

În conformitate cu prevederile art.3 alin.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.64/2022, prețul contractelor de achiziție publică aferente proiectelor de investiții finanțate integral sau parțial din fonduri externe nerambursabile, aflate în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență se ajustează în condițiile acesteia, pentru a ține seama de unele creșteri sau diminuări de costuri pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractelor de achiziție și care nu au putut fi prevăzute de ofertanți la data elaborării ofertelor, chiar dacă prețurile contractelor sunt ferme sau formulele de ajustare a prețului au fost cuprinse în documentațiile de atribuire, din cauza caracterului imprevizibil al acestor creșteri sau diminuări de costuri.

Ajustarea stabilită conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2022 se realizează exclusiv pentru restul rămas de executat la data intrării în vigoare a acesteia, respectiv 11.05.2022 și se aplică la fiecare solicitare de plată.

 

            În conformitate cu prevederile art.9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022: 

- beneficiarii fondurilor externe nerambursabile constituie o rezervă de implementare, în limitele şi condiţiile prevăzute de ordonanţa de urgenţă, destinată plăţii ajustărilor de preţ ale contractelor de achiziţie publică prin încheierea unui act adiţional la contractul de achiziţie publică, în limitele şi condiţiile prevăzute de OUG nr.64/2022.

- beneficiarii fondurilor externe nerambursabile încheie acte adiţionale la contractele de achiziţie după parcurgerea etapelor prevăzute la art. 10 din OUG nr.64/2022.

- rezerva de implementare pentru reechilibrarea contractelor se constituie iniţial, în procent de până la 23% din valoarea restului de executat a contractului de achiziţie, la momentul intrării în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă nr.64/2022 şi poate fi utilizată numai pentru plata diferenţelor de preţ aferente ajustării preţului contractelor de achiziţie, fără a depăşi pragurile stabilite de lege (50% din valoarea prețului inițial al contractului de achiziție).

- pe parcursul derulării contractelor, rezerva de implementare destinată plăţii ajustărilor de preţ se poate suplimenta cu procente de până la 10% din valoarea restului de executat a contractului de achiziţie, la data solicitării, prin încheierea de acte adiţionale la contracte, fără a depăşi pragurile stabilite de lege (50% din valoarea  prețului inițial al contractului de achiziție).

-suplimentarea rezervei de implementare poate avea loc numai dacă au fost efectuate plăţi de minimum 75% din valoarea rezervei. Suplimentarea rezervei de implementare nu poate conduce la depăşirea pragurilor stabilite de lege.

- beneficiarii fondurilor externe nerambursabile au obligația de a ține o evidență distinctă a rezervei de implementare destinată plății ajustărilor de preț, atât la momentul constituirii acesteia, cât și ulterior prin suplimentare și operarea plăților necesare finanțării ajustărilor de preț.

- rezerva de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț face parte din valoarea investiției de bază și se include în Devizul general de investiții reglementat de Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare. 

Valoarea rezervei de ajustare a valorii contractului de finanțare se va încadra pe o linie distinctă într-un nou  capitol - Capitol 7 din Devizul General, denumit ,,7.1 Rezerva de implementare", iar în bugetul proiectului va fi încadrată la Categoria de cheltuiala 15/310 subcategoria cheltuieli de natura ajustărilor de preț la construcții și instalații, conform prevederilor art.13.2, cap.V - Ajustarea valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile al Anexei la Ordinul Ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nr.1586/10.08.2022 – Metodologie privind ajustarea prețurilor și a valorii Devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.64/2022.

Rezerva de implementare majorează valoarea costului investiției și se include în indicatorii tehnico-economici ai investiției a căror valoare se regularizează potrivit art.11 alin.6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.64/20222.

Evidențierea plăților în cadrul rezervei de implementare se determină ca diferență între valoarea fiecărei plăți actualizată cu ajustările de preț și valoarea neactualizată cu ajustarea de preț.

Determinarea valorii finale a contractului de achiziție se realizează după depunerea ultimei solicitări de plată de către contractant, în baza situației centralizatoare ce va cuprinde totalitatea cheltuielilor efectuate în baza contractului, inclusiv în baza actelor adiționale la acesta, însușită de executant, diriginte de șantier și aprobată de beneficiar prin încheierea unui act aditional la contract.

În vederea ajustării valorii solicitării de plată a Contractului de lucrări nr.91508/02.12.2020, încheiat între Municipiul Deva și S.C. CONSTRUCȚII ERBAȘU S.A. pentru realizarea proiectului ,,Amenajare zonă pietonală centrul istoric", cod SMIS 125411, pentru decontarea restului rămas de executat - exclusiv servicii de asistență tehnică din partea proiectantului, la data de 11.05.2022, data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2022, s-a calculat valoarea rezervei de implentare.

Astfel, restul rămas de executat  la data de 11.05.2022 - data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2022, exclusiv servicii de asistență tehnică din partea proiectantului, determinat cantitativ și valoric, pe baza centralizatorului realizat de către executant și vizat de dirigintele de șantier este în valoare de 12.959.851,49 lei fără TVA, din care suma de 5.647.407,57 lei, fără TVA reprezintă valoarea aferentă cheltuielilor cu materialele. 

Rezerva de implementare  - necesarul de fonduri pentru ajustarea prețului contractului, este de 2.980.765,84  lei, fără TVA, respectiv 3.547.111,35 lei cu TVA, reprezentând 23% din valoarea restului rămas de executat din contract la momentul intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2022 şi poate fi utilizată numai pentru plata diferenţelor de preţ aferente ajustării preţului contractelor de achiziţie, fără să depăşească 50% din preţul iniţial al contractului de achiziţie. 

Devizul general al investiției a fost aprobat prin Hotărârea Consiliului local nr.515/2018 privind aprobarea Documentației de Avizare a Lucrărilor de Intervenție și a indicatorilor tehnico-economici pentru investiția ,,Amenajare zonă pietonală centrul istoric”, ulterior modificat prin Hotărârea Consiliului local nr.160/2019, iar la elaborarea Proiectului tehnic valoarea Devizului general a fost sub valoarea devizului aprobat la faza DALI.  

Ca urmare a calculării Rezervei de implementare, valoarea Devizului general actualizat este de 25.773.094,66 cu TVA, din care C+M este de 21.080.718,33 lei cu TVA.

În conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, ale art.44 alin.1 și 4 din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, ale Programului Operațional Regional 2014-2020, Axa Prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiții 4E – Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare, Obiectiv specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, ale Ordinul ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 1862/2019 pentru modificarea Ghidului solicitantului - Condiții specifice de accesare a fondurilor în cadrul apelului de proiecte cu numărul POR/2017/4/4.1/1, Obiectivul specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, aprobat prin Ordinul ministrului delegat pentru fonduri europene nr.3729/21.07.2017, 

În temeiul prevederilor art.129 alin.2 lit.”b”, alin.4 lit.”d”, art.139 alin.1, art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare s-a elaborat proiectul de hotărâre privind aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții ,,Amenajare zonă pietonală centrul istoric", actualizat cu valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor 

generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, pe care îl supunem spre dezbatere comisiilor de specialitate şi plenului Consiliului local. 

 

 

Direcţia juridică și administrație publică locală                              Direcția economică

           Director executiv                                                                    Director executiv                              

               Oana MURA                                                                  Claudia Maria STOICA              

                                                                                                        

    

 

       

Direcția Tehnică

Director executiv

Manuela STANCIU

 

 

 

 

Șef Serviciu programe dezvoltare                                       Șef Birou programe dezvoltare                                                        

        Mariana CODRIN                                                                   Claudia PĂTRU               

                                                                                                     

 

 

 

          Manager proiect                                                               Manager financiar

          Camelia ROȘCA                                                              Luminița RADU