ROMÂNIA
JUDEȚUL HUNEDOARA
MUNICIPIUL DEVA
DIRECȚIA TEHNICĂ
SERVICIUL PROGRAME DEZVOLTARE
RAPORT
la proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr.20/2021 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiție „Reabilitarea, modernizarea clădirilor și echiparea infrastructurii educaționale a Școlii Gimnaziale “Andrei Șaguna” - faza Proiect Tehnic”
Serviciul Programe Dezvoltare din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Deva, analizând Referatul de aprobare al Primarul municipiului Deva, domnul Nicolae-Florin Oancea, pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr.20/2021 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiție “Reabilitarea, modernizarea clădirilor și echiparea infrastructurii educaționale a Școlii Gimnaziale “Andrei Șaguna” - faza Proiect Tehnic”, supunem atenției următoarele aspecte:
În cadrul Programului Operaţional Regional (POR) 2014-2020, Axa prioritară 10, Prioritate de investiții 10.1, Obiectiv Specific 10.1, Municipiul Deva a semnat Contractul de finanțare nr.3656 din 28.12.2018 pentru Proiectul cod SMIS 121314 privind “Reabilitarea, modernizarea clădirilor și echiparea infrastructurii educaționale a Școlii Gimnaziale “Andrei Șaguna’- faza Proiect Tehnic”.
Semnarea Contractului de finantare nr.3656 din 28.12.2018 s-a făcut în baza Documentaţiei tehnico-economice de Avizare a Lucrărilor de Intervenție - D.A.L.I., care a fost aprobată prin Hotărârea Consiliului local nr.114/2018, și care, în urma evaluării din punct de vedere a conformitătii, eligibilității, tehnice și financiare a fost modificată și completată prin Hotărârea Consiliului local nr.275/2018.
Urmând pașii de implemetare ai proiectului, în conformitate cu legislația aplicabilă în domeniul construcțiilor, a fost elaborată documentația tehnico-economică în faza Proiectului Tehnic de execuție în cadrul căreia s-au dezvoltat și detaliat soluțiile tehnice conceptuale incluse și aprobate în Documentaţia tehnico-economică de Avizare a Lucrărilor de Interventie (D.A.L.I). Devizul general la faza PT și indicatorii tehnico-economici aferenți au fost aprobați prin Hotărârea Consiliului local nr.20/2021.
În data de 16.11.2021 s-a semnat Contractul de lucrări nr.119569 cu SC Proserv SA – pentru execuția lucrărilor aferente proiectului “Reabilitarea, modernizarea clădirilor și echiparea infrastructurii educaționale a Școlii Gimnaziale “Andrei Șaguna”, cod SMIS 121314.
În cadrul contractului de lucrări nr.119569/16.11.2021, constructorul SC Proserv SA a solicitat ajustarea prețului contractului, în conformitate cu prevederile Ordonanței nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile. Acesta a depus documentele justificative privind reechilibrarea contractului, ca urmare a apariției unor cauze imprevizibile ce au condus la creșteri ale prețului contractului datorită prin creșterii prețurilor la materiale, utilaje, manoperă, transport, dar și alte creșteri care pun în dificultate implementarea proiectului.
Criza provocată de conflictul militar din regiunea Mării Negre a afectat piața construcțiilor din întreaga Uniune Europeană, având în vedere că Ucraina este principalul furnizor și producător de oțel și materie primă pentru piața europeană a construcțiilor.
Consecința imediată a fost o creștere semnificativă a prețurilor la materiale, determinând creșteri și de peste 40% la unele materiale utilizate în proiectele de infrastructură, la echipamentele, utilajele și dotările independente livrate în cadrul proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, mai ales al proiectelor care au la baza contracte de furnizare echipamente, utilaje sau altele asemenea.
Totodată criza generată de virusul SARS-CoV-2 a determinat declararea stării de urgență la nivel național, dar și la nivel european, care la rândul ei a determinat o creștere a indicelui de cost total în construcții cu aproximativ 18%, din care 60% a fost generată de creșterea costului la materiale în construcții și 40% de creșterea costului cu manopera.
Creșterea de preț generată de criza SARS-CoV-2 la materialele din construcții a afectat prețul ferm al contractelor de achiziție încheiate pentru cele trei categorii de contracte: contractele de lucrări, de produse (livrare echipamente), respectiv contractele de servicii care au ca obiect realizarea studiilor de fezabilitate și/sau a proiectelor tehnice aferente infrastructurii publice și care includ studii geotehnice și/sau hidrogeologice. Creșterea de preț nu a putut fi avută în vedere de către ofertanți la data depunerii ofertelor.
Criza generată de contextul internațional a condus la creșteri ale prețului la carburanți, dar și creșteri semnificative ale prețului la gazele naturale și la energia electrică, determinând la rândul ei influențe majore asupra creșterii manoperei la proiectele de infrastructură, dar și la cele de furnizare bunuri, care se va reflecta în indicele de cost total în construcții cu impact semnificativ asupra implementării tuturor categoriilor de proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile.
Toate situațiile mai sus menționate care au condus la declanșarea crizei pe piața construcțiilor au caracter imprevizibil și sunt considerate cauze care nu depind de acțiunea părților contractuale, dar care afectează în mod semnificativ implementarea proiectelor de infrastructură, dar și a celor de furnizare echipamente, consecința fiind blocarea implementării proiectelor și afectarea serioasă a indicatorilor pentru programe operaționale/naționale finanțate din fonduri, denumite programe naționale pe care România le are de îndeplinit în cadrul politicii de coeziune 2014—2020 sau alte politici europene relevante.
Guvernul României a adoptat Ordonanța de urgență nr.64/2022 pentru deblocarea proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri externe nerambursabile pentru realizarea unei reechilibrări contractuale în cadrul contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru aferente proiectelor de investiții finanțate din fonduri europene nerambursabile, afectate în mod serios de creșteri semnificative ale costurilor, în special în domeniul tuturor costurilor din construcții, dar și dificultăți și întârzieri semnificative în aprovizionare de materiale, pentru a evita blocarea implementării proiectelor de infrastructură, precum și a celor care au ca obiect furnizarea de echipamente, utilaje și dotări necesare pentru realizarea obiectului contractelor de finanțare din fonduri externe nerambursabile.
Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2022 se reglementează unele măsuri pentru ajustarea preţurilor necesare actualizării costurilor investiţiei în contractele de achiziţie publică/contractele sectoriale/acordurile-cadru, precum şi în alte categorii de contracte, respectiv pentru ajustarea Devizelor generale de investiţii în cadrul contractelor de finanţare care au asigurate sursele financiare parţial sau integral din fonduri externe nerambursabile, precum şi metodologia de ajustare a preţurilor în vederea restabilirii echilibrului contractual în cadrul contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru, precum şi al altor categorii de contracte.
În conformitate cu prevederile art.3 alin.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.64/2022, prețul contractelor de achiziție publică aferente proiectelor de investiții finanțate integral sau parțial din fonduri externe nerambursabile, aflate în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență se ajustează în condițiile acesteia, pentru a ține seama de unele creșteri sau diminuări de costuri pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractelor de achiziție și care nu au putut fi prevăzute de ofertanți la data elaborării ofertelor, chiar dacă prețurile contractelor sunt ferme sau formulele de ajustare a prețului au fost cuprinse în documentațiile de atribuire, din cauza caracterului imprevizibil al acestor creșteri sau diminuări de costuri.
Ajustarea stabilită conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022 se realizează exclusiv pentru restul rămas de executat la data intrării în vigoare a acesteia, respectiv 11.05.2022 și se aplică la fiecare solicitare de plată.
În conformitate cu prevederile art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022:
- pe parcursul derulării contractelor, rezerva de implementare destinată plăţii ajustărilor de preţ se poate suplimenta cu procente de până la 10% din valoarea restului de executat a contractului de achiziţie, la data solicitării, prin încheierea de acte adiţionale la contracte, fără a depăşi pragurile stabilite de lege (50% din valoarea prețului inițial al contractului de achiziție).
-suplimentarea rezervei de implementare poate avea loc numai dacă au fost efectuate plăţi de minimum 75% din valoarea rezervei. Suplimentarea rezervei de implementare nu poate conduce la depăşirea pragurilor stabilite de lege.
- beneficiarii fondurilor externe nerambursabile au obligația de a ține o evidență distinctă a rezervei de implementare destinată plății ajustărilor de preț, atât la momentul constituirii acesteia, cât și ulterior prin suplimentare și operarea plăților necesare finanțării ajustărilor de preț.
- rezerva de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț face parte din valoarea investiției de bază și se include în Devizul general de investiții reglementat de Hotărârea Guvernului nr.907/2016, cu modificările și completările ulterioare.
Valoarea rezervei de ajustare a valorii contractului de finanțare se va încadra pe o linie distinctă într-un nou capitol - Capitol 7 din Devizul General, denumit ”7.1 Rezerva de implementare", iar în bugetul proiectului va fi încadrată la Categoria de cheltuiala 15/310 subcategoria cheltuieli de natura ajustărilor de preț la construcții și instalații, conform prevederilor art.13.2, cap.V - Ajustarea valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile al Anexei la Ordinul Ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nr.1586/10.08.2022 – Metodologie privind ajustarea prețurilor și a valorii Devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2022.
Rezerva de implementare majorează valoarea costului investiției și se include în indicatorii tehnico-economici ai investiției a căror valoare se regularizează potrivit art.11 alin. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/20222.
Evidențierea plăților în cadrul rezervei de implementare se determină ca diferență între valoarea fiecărei plăți actualizată cu ajustările de preț și valoarea neactualizată cu ajustarea de preț.
Determinarea valorii finale a contractului de achiziție se realizează după depunerea ultimei solicitări de plată de către contractant, în baza situației centralizatoare ce va cuprinde totalitatea cheltuielilor efectuate în baza contractului, inclusiv în baza actelor adiționale la acesta, însușită de executant, diriginte de șantier și aprobată de beneficiar prin încheierea unui act aditional la contract.
În vederea ajustării valorii solicitării de plată a Contractului de lucrări nr.119569/16.11.2021, încheiat între Municipiul Deva și SC Proserv SA pentru realizarea proiectului “Reabilitarea, modernizarea clădirilor și echiparea infrastructurii educaționale a Școlii Gimnaziale “Andrei Șaguna”, cod SMIS 121314, pentru decontarea restului rămas de executat, la data de 11.05.2022, data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022, s-a calculat valoarea rezervei de implentare.
Contractul de lucrari nr.119569/16.11.2021 a fost modificat conform art.221 alin.1 lit.”e” şi “f” din Legea nr.98/2016 privind achiziţiile publice. Astfel, prin Actul aditional nr.3 din data de 20.07.2022, pretul contractului a fost majorat de la 14.246.968,98 lei fara TVA la 14.735.663,97 lei fara TVA, respectiv o creştere de 488.694,99 lei fără TVA - respectiv 3,43% din pretul inițial al contractului. Prin Actul aditional nr.4 din data de 07.09.2022 prețul contractului s-a ajustat în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fisca-bugetare, respectând prevederile Ordinului nr.2050/2021 prin actualizarea prețurilor aferente materialelor cu coeficientul de ajustare care să reflecte creșterea sau diminuarea costului mateialelor pe baza căruia s-a fundamentat prețul contractului. Prin Actul adițional nr.5 din data de 07.09.2022 a fost aplicată ajustarea prețului contractului în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022, astfel prețul lucrărilor executate devenind 17.648.441,74 lei fără TVA.
Restul rămas de executat la data de 11.05.2022 - reprezentând data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022, determinat cantitativ și valoric, pe baza centralizatorului realizat de către executant, vizat de dirigintele de șantier și însușit de autoritatea contractantă este în valoare de 12.664.251,16 lei fără TVA, din care defalcat:
- rest de executat din articole existente contract 12.196.269,27 lei fara TVA,
- rest de executat din articole noi contract 467.981,89 lei fara TVA.
Rezerva de implementare - necesarul de fonduri pentru ajustarea prețului contractului, este de 2.912.777,77 lei fara TVA, respectiv 3.466.205,55 lei cu TVA, reprezentând 23% din valoarea restului rămas de executat din contract la momentul intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2022 şi poate fi utilizată numai pentru plata diferenţelor de preţ aferente ajustării preţului contractelor de achiziţie, fără să depăşească 50% din preţul iniţial al contractului de achiziţie.
Corespunzător modificărilor de mai sus a fost actualizată valoarea cheltuilelilor diverse și neprevăzute și a comisioanelor, cotelor, taxelor și costul creditului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
În urma revizuirii Devizul general pentru proiectul “Reabilitarea, modernizarea clădirilor și echiparea infrastructurii educaționale a Școlii Gimnaziale “Andrei Șaguna”, se prezinta astfel:
- valoarea totală estimată este de 26.541.114,95 lei, cu TVA, din care valoarea lucrărilor de construcții montaj (C+M) este de 17.343.119,40 lei cu TVA.
Finanțarea investiției se va face prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 10, Prioritate de investiții 10.1, Obiectiv Specific 10.1, în procentele stabilite prin Ghidul solicitantului, respectiv 98% din totalul cheltuielilor eligibile din FEDR şi de la bugetul de stat, iar diferenţa de 2% din totalul cheltuielilor eligibile, la care se adaugă cheltuieli neeligibile/conexe, după caz, fiind suportate din bugetul general al municipiului Deva.
Ţinând cont de prevederile POR 2014-2020, Axa Prioritară 10, Prioritatea de investiții 10.1, Obiectiv Specific 10.1, ale Ordinul ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr.4546/2018 pentru modificarea Ghidului solicitantului - Condiții specifice de accesare a fondurilor pentru apelul aferent POR, Axa Prioritară 10, Prioritatea de investiții 10.1, Obiectiv Specific 10.1,
În conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordonanței nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică, ale art.44 alin.1 și 4 din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare,
În temeiul prevederilor art.129 alin.2 lit.”b”, lit.”d”, alin.4 lit.”d”, alin.7 lit.”a”, art.139 alin.3 lit.”a” și art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, a fost elaborat proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii Consiliului local nr.20/2021, privind aprobarea indicatorilor tehnico - economici pentru obiectivul de investiție “Reabilitarea, modernizarea clădirilor și echiparea infrastructurii educaționale a Școlii Gimnaziale “Andrei Șaguna” - faza Proiect tehnic”, pe care îl supunem spre dezbatere comisiilor de specialitate și plenului Consiliului local.
Direcţia juridică și administrație publică locală Direcția Economică
Director executiv Director executiv
Mura Oana Stoica Claudia Maria
Direcția Tehnică
Director executiv
Stanciu Manuela
Serviciul programe dezvoltare Consilier economic Manager proiect
Șef serviciu
Codrin Mariana Groza Ancuta Dud Isabela