România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Raport Serviciul programe de dezvoltare

 

ROMÂNIA                                                                            

JUDEŢUL HUNEDOARA                                                                                        

MUNICIPIUL DEVA

DIRECŢIA TEHNICĂ 

SERVICIUL PROGRAME DEZVOLTARE

 

 

 

 

 

RAPORT

 la proiectul de hotărâre privind aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții „Creșterea eficienței energetice a blocului de locuințe 60, Aleea Streiului din municipiul Deva”, actualizat cu valoarea ajustării conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică și valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, 

cu modificările și completările ulterioare

 

 

 

          Serviciul programe dezvoltare din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Deva, analizând Referatul de aprobare la proiectul de hotărâre inițiat de Primarul municipiului Deva, domnul Nicolae-Florin Oancea, privind aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții „Creșterea eficienței energetice a blocului de locuințe 60, Aleea Streiului din municipiul Deva”, actualizat cu valoarea ajustării conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică și valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, supunem atenției următoarele aspecte: 

În data de 07.10.2020 Municipiul Deva a semnat contractul de lucrări nr.75953 cu Asocierea SC Semal Contrust SRL - SC Optim Sig   Instal  SRL – Birou de arhitectura Pop Oliviu Marius SRL  - prin lider de asociere SC Semal Contrust SRL pentru prestarea serviciilor de elaborare a documentațiilor tehnice PT, DTAC,verificare tehnică, asistență tehnică și execuție lucrări și organizare de șantier pentru proiectul Cresterea eficientei energetice a blocului de locuinte 60, Aleea Streiului din municipiul Deva”, cod SMIS 117066. 

            Având în vedere faptul că la data de 03.09.2021 s-a publicat Ordonanța Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică, prin care se prevede că, pentru obiectivele / proiectele de investitii finantate din fonduri europene pentru care ajustările de preț se realizează potrivit prevederilor art.12 alin.22 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014 - 2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, prețul contractelor de lucrări aflate în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței se ajustează prin actualizarea prețurilor aferente materialelor, prin aplicarea unui coeficient de ajustare, pentru a ține seama de orice creștere sau diminuare a costului materialelor pe baza căruia s-a fundamentat prețul contractelor, în condițiile prevazute de aceasta.

        Prin adresa nr.79/15.09.2021, înregistrată la Primăria municipiul Deva cu nr.94844/63/15.09.2021, Asocierea SC Semal Contrust SRL - SC Optim Sig  Instal   SRL – Birou de arhitectura Pop Oliviu Marius SRL  - prin lider de asociere SC Semal Contrust SRL a solicitat ajustarea valorii aferente cheltuielilor cu materialele pentru restul rămas de executat, prin utilizarea formulei și a celorlalte prevederi din O.G. nr.15/2021 și încheierea actului adițional la contractual de lucrări. Cu adresa de înaintare nr.83 din 28.09.2021, înregistrata la Primăria municipiului Deva cu nr.99736/67 din 28.09.2021 a fost transmis de către   constructor Centralizatorul financiar al situatiilor de lucrari cu devizele pe obiecte ofertate, întocmit pe formatul Anexei 1.1 din Metodologia privind ajustarea preturilor aferente materialelor de constructii pentru contractele de achizitie publica/contractelor sectoriale de lucrari finantate prin Programul Operational Regional 2014-2020, în vederea punerii in aplicare a Ordonantei Guvernului nr.15/2021 și toate documentele justificative necesare care atestă stadiul fizic și valoric al contractului la data de 03.09.2021, precum și restul de executat, cantitativ și valoric. 

            Astfel, a fost încheiat actul adițional nr.1 la contractul de lucrări nr.75953/07.10.2020 prin care prețul contractului se ajustează prin actualizarea prețurilor aferente materialelor de construcții, în conformitate cu prevederile O.U.G. nr.15/2021 și ale Ordinului nr.1336/2021.

            În data de 30.12.2021, Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a emis Ordinul nr.2050 pentru modificarea și înlocuirea Metodologiei privind ajustarea prețurilor aferente materialelor de construcții pentru contractele de achizitie publica/contractele sectoriale de lucrari finantate prin Programul Operational Regional 2014-2020, în vederea punerii în aplicare a Ordonanței Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor masuri fiscal bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică, Metodologie aprobată prin Ordinul Ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nr.1336/2021 și pentru modificarea anexei ”Ghidul Solicitantului, condiții generale pentru accesarea fondurilor în cadrul POR 2014-2020”, 

            Cu adresa de înaintare nr.33/01.04.2022, înregistrată la Primăria municipiului Deva cu nr. 36368/25/05.04.2022, SC Semal Contrust SRL a transmis Centralizatorul financiar al situațiilor de lucrări cu devizele pe obiecte ofertate, întocmit pe formatul Anexei 1.1 din Metodologia   privind ajustarea preturilor aferente materialelor de constructii pentru contractele de achizitie publica/contractele sectoriale de lucrari finanțate prin Programul Operațional Regional 2014-2020, în vederea punerii în aplicare a Ordonanței Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal bugetare pentru ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică, în conformitate cu prevederile Ordinului nr.2050/2021 și a fost încheiat Actul nr.2 la contractul de lucrări nr. 75953/07.10.2020 prin care prețul contractului se ajustează prin actualizarea prețurilor aferente materialelor de construcții, în conformitate cu prevederile O.G. nr.15/2021 și ale Ordinului nr. 2050/30.12.2021,

Criza provocată de conflictul militar din regiunea Mării Negre a afectat piața construcțiilor din întreaga Uniune Europeană, având în vedere că Ucraina este principalul furnizor și producător de oțel și materie primă pentru piața europeană a construcțiilor.

Consecința imediată a fost o creștere semnificativă a prețurilor la materiale, determinând creșteri și de peste 40% la unele materiale utilizate în proiectele de infrastructură, la echipamentele, utilajele și dotările independente livrate în cadrul proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, mai ales al proiectelor care au la baza contracte de furnizare echipamente, utilaje sau altele asemenea.

Totodată criza generată de virusul SARS-CoV-2 a determinat declararea stării de urgență la nivel național, dar și la nivel european, care la rândul ei a determinat o creștere a indicelui de cost total în construcții cu aproximativ 18%, din care 60% a fost generată de creșterea costului la materiale în construcții și 40% de creșterea costului cu manopera. 

Creșterea de preț generată de criza SARS-CoV-2 la materialele din construcții a afectat prețul ferm al contractelor de achiziție încheiate pentru cele trei categorii de contracte: contractele de lucrări,  de produse (livrare echipamente), respectiv contractele de servicii care au ca obiect realizarea studiilor de fezabilitate și/sau a proiectelor tehnice aferente infrastructurii publice și care includ studii geotehnice și/sau hidrogeologice. Creșterea de preț nu a putut fi avută în vedere de către ofertanți la data depunerii ofertelor.

Criza generată de contextul internațional a condus la creșteri ale prețului la carburanți, dar și creșteri semnificative ale prețului la gazele naturale și la energia electrică, determinând la rândul ei influențe majore asupra creșterii manoperei la proiectele de infrastructură, dar și la cele de furnizare bunuri, care se va reflecta în indicele de cost total în construcții cu impact semnificativ asupra implementării tuturor categoriilor de proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile. 

Toate situațiile mai sus menționate care au condus la declanșarea crizei pe piața construcțiilor au caracter imprevizibil și sunt considerate cauze care nu depind de acțiunea părților contractuale, dar care afectează în mod semnificativ implementarea proiectelor de infrastructură, dar și a celor de furnizare echipamente, consecința fiind blocarea implementării proiectelor și afectarea serioasă a indicatorilor pentru programe operaționale/naționale finanțate din fonduri, denumite programe naționale pe care România le are de îndeplinit în cadrul politicii de coeziune 2014—2020 sau alte politici europene relevante.

Guvernul României a adoptat Ordonanța de urgență nr.64/2022 pentru deblocarea proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri externe nerambursabile pentru realizarea unei reechilibrări contractuale în cadrul contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru aferente proiectelor de investiții finanțate din fonduri europene nerambursabile, afectate în mod serios de creșteri semnificative ale costurilor, în special în domeniul tuturor costurilor din construcții, dar și dificultăți și întârzieri semnificative în aprovizionare de materiale, pentru a evita blocarea implementării proiectelor de infrastructură, precum și a celor care au ca obiect furnizarea de echipamente, utilaje și dotări necesare pentru realizarea obiectului contractelor de finanțare din fonduri externe nerambursabile. 

Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.64/2022 se reglementează unele măsuri pentru ajustarea preţurilor necesare actualizării costurilor investiţiei în contractele de achiziţie publică/contractele sectoriale/acordurile-cadru, precum şi în alte categorii de contracte, respectiv pentru ajustarea Devizelor generale de investiţii în cadrul contractelor de finanţare care au asigurate sursele financiare parţial sau integral din fonduri externe nerambursabile, precum şi metodologia de ajustare a preţurilor în vederea restabilirii echilibrului contractual în cadrul contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru, precum şi al altor categorii de contracte.

În conformitate cu prevederile art.3 alin.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.64/2022, prețul contractelor de achiziție publică aferente proiectelor de investiții finanțate integral sau parțial din fonduri externe nerambursabile, aflate în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență se ajustează în condițiile acesteia, pentru a ține seama de unele creșteri sau diminuări de costuri pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractelor de achiziție și care nu au putut fi prevăzute de ofertanți la data elaborării ofertelor, chiar dacă prețurile contractelor sunt ferme sau formulele de ajustare a prețului au fost cuprinse în documentațiile de atribuire, din cauza caracterului imprevizibil al acestor creșteri sau diminuări de costuri.

Ajustarea stabilită conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2022 se realizează exclusiv pentru restul rămas de executat la data intrării în vigoare a acesteia, respectiv 11.05.2022 și se aplică la fiecare solicitare de plată.

Având în vedere aceste reglementări cu adresa de înaintare nr.54/07.06.2022, înregistrată la Primăria municipiului Deva cu nr.36368/25/05.04.2022, SC Semal Contrust SRL a solicitat ajustarea prețului Contractului de lucrări în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2022. 

Acesta a depus documente justificative privind reechilibrarea contractului ca urmare a apariției unor cauze imprevizibile ce au condus la creșteri ale prețului contractului prin creșterea prețurilor la materiale, utilaje, manoperă, transport, dar și alte creșteri care pun în dificultate implementarea proiectului

În conformitate cu prevederile art.9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.64/2022, a fost încheiat Actul aditional nr.5 la contractual de lucrări nr.75953/2020 și a fost calculată rezerva de implementare 

Valoarea rezervei de implementare aferenta acestui proiect este de 213.691,71 lei fără TVA 

Valoarea rezervei de ajustare a valorii contractului de finanțare se va încadra pe o linie distinctă într-un nou capitol - Capitol 7 din Devizul General, denumit ,,7.1 Rezerva de implementare", iar în bugetul proiectului va fi încadrată la Categoria de cheltuiala 15/310 subcategoria cheltuieli de natura ajustărilor de preț la construcții și instalații, conform prevederilor art.13.2, cap.V - Ajustarea valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile al Anexei la Ordinul Ministrului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nr.1586/10.08.2022 – Metodologie privind ajustarea prețurilor și a valorii Devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.64/2022.

Rezerva de implementare majorează valoarea costului investiției și se include în indicatorii tehnico-economici ai investiției a căror valoare se regularizează potrivit art.11 alin.6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.64/20222.

Evidențierea plăților în cadrul rezervei de implementare se determină ca diferență între valoarea fiecărei plăți actualizată cu ajustările de preț și valoarea neactualizată cu ajustarea de preț.

Determinarea valorii finale a contractului de achiziție se realizează după depunerea ultimei solicitări de plată de către contractant, în baza situației centralizatoare ce va cuprinde totalitatea cheltuielilor efectuate în baza contractului, inclusiv în baza actelor adiționale la acesta, însușită de executant, diriginte de șantier și aprobată de beneficiar prin încheierea unui act aditional la contract.

Devizul general al investiției a fost aprobat prin Hotărârea Consiliului local nr.419/2016 – privind aprobarea Documentației de Avizare a Lucrărilor de Intervenție și a indicatorilor tehnico-economici pentru investiția ,, Creșterea eficienței energetice a blocului de locuinte 60 – Aleea Streiului din Municipiul Deva ”, cu modificarile si completarile ulterioare, iar la elaborarea Proiectului tehnic valoarea Devizului general a fost sub valoarea devizului aprobat la faza DALI.  

Ca urmare a calculării ajustarilor realizate în conformitate cu O.G 15/2021 si a Rezervei de implementare, valoarea Devizului general actualizat este de 2.731.625,66 lei fara TVA, respectiv 3.243.509,55 lei cu TVA, din care C+M este de 1.992.014,84 lei fara TVA respectiv 2.370.497,67 lei cu TVA.

Rezerva de implementare  - necesarul de fonduri pentru ajustarea prețului contractului, este de 213.691,71  lei, fără TVA, respectiv 254.293,13 lei cu TVA, reprezentând 23% din valoarea restului rămas de executat din contract la momentul intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.64/2022 şi poate fi utilizată numai pentru plata diferenţelor de preţ aferente ajustării preţului contractelor de achiziţie, fără să depăşească 50% din preţul iniţial al contractului de achiziţie. 

În conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordonanței Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică, ale art.44 alin.1 și 4 din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, ale Programului Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 3, Prioritatea de investiții 3.1 - Sprijinirea eficienței energetice, a gestionării inteligente a energiei și a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice și în sectorul locuințelor, Operațiunea  A – Clădiri rezidențiale, 

În temeiul prevederilor art.129 alin.2 lit.”b”, alin.4 lit.”d”, art.139 alin.3 lit.”a”, art.196 alin.1 lit.”a” din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, 

S-a elaborat proiectul de hotărâre privind aprobarea Devizului general al obiectivului de investiții „Creșterea eficienței energetice a blocului de locuințe 60, Aleea Streiului din municipiul Deva”, actualizat cu valoarea ajustării conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr.15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică și valoarea rezervei de implementare destinată finanțării ajustărilor de preț, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2022 privind ajustarea prețurilor și a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, pe care îl supunem spre dezbatere comisiilor de specialitate şi plenului Consiliului local. 

 

Direcţia juridică și administrație publică locală                               Direcția economică

           Director executiv                                                                         Director executiv                              

               Oana MURA                                                                           Claudia Maria STOICA              

                                                                                                        

         

Direcția Tehnică

Director executive                                                        Șef Serviciu programe dezvoltare                                                       Manuela STANCIU                                                                           Mariana CODRIN         

 

 

 

                                                                                                            Manager financiar

                                                                                                             Luminița RADU