ROMÂNIA
JUDEŢUL HUNEDOARA
Serviciul Unitatea Municipală pentru
Monitorizarea Serviciilor Comunitare de Utilităţi Publice
RAPORT
privind aprobarea Actului Adițional nr.6 la Contractul privind atribuirea directă a gestiunii serviciului de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate în municipiul Deva și localitățile aparținătoare nr.32518 din data de 21 aprilie 2020
Serviciul public de transport reprezintă o componentă a serviciilor comunitare de utilităţi publice, asigurând satisfacerea cu prioritate a nevoilor de deplasare ale populatiei, ale personalului instituțiilor publice și ale operatorilor economici pe teritoriul unităților administrativ-teritoriale.
Potrivit Legii nr.92/2007 privind serviciile publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale, cu modificările și completările ulterioare, Consiliile locale au ca obligație, cu caracter general, asigurarea, organizarea, reglementarea, coordonarea şi controlul modului de prestare a serviciilor publice de transport desfăşurat pe raza administrativ-teritorială a acestora iar, în situația gestiunii directe a serviciilor publice de transport persoane, art.22 alin.(1) din aceeași lege specifică faptul că „autorităţile administraţiei publice locale îşi asumă nemijlocit prestarea serviciului public de transport local şi toate sarcinile şi responsabilităţile, potrivit legii, privind organizarea, coordonarea, exploatarea, finanţarea şi controlul funcţionării serviciului public de transport local, precum şi administrarea sistemului de utilităţi publice aferente”.
Având în vedere Raportul auditorului financiar independent privind situația cheltuielilor și a veniturilor totale pentru stabilirea compensației pentru îndeplinirea obligației de serviciu pentru anii 1 și 2 de contract (mai 2020-aprilie 2021 și mai 2021-aprilie 2022), prin adresa nr. 92346 din data de 20.09.2022 Societatea Transport Public Local Deva a solicitat plata sumei de de 823 160 lei determinată de existența unei subfinanțări/subcompensări.
Aceasta subfinanțare/subcompensare este determinată de diferența dintre totalul compensației anuale facturate calculate potrivit rapoartelor lunare de constatare aprobate pentru anii 1 și 2 de contract în vederea îndeplinirii obligației de serviciu și totalul compensației anuale(efectul financiar net) rezultate în baza costurilor și veniturilor înregistrate în contabilitatea de gestiune și auditate, pentru anii 1 și 2 în vederea îndeplinirii obligației de serviciu, conform Anexei 8.2–„Calculul compensației pentru prestarea serviciilor de transport public/Raport Anual de Constatare” (Auditat) din Contractul privind atribuirea directă a gestiunii serviciului de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate în municipiul Deva și localitățile aparținătoare nr.32518 din data de 21 aprilie 2020.
Potrivit art.7 lit.h) din Normele-cadru privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local şi judeţean de persoane aprobate cu Ordinul președintelui ANRSC nr. 272/2007, cu modificările și completările ulterioare, compensația reprezintă suma acordată operatorului din fonduri publice care corespunde efectului financiar net echivalent cu totalitatea efectelor, pozitive sau negative, asupra costurilor şi veniturilor operatorului generate în îndeplinirea obligaţiei/obligaţiilor de serviciu public.
Subfinanțarea/subcompensarea evidențiată în Raportul auditorului financiar independent pentru anii 1 și 2 de contract (mai 2020-aprilie 2021 și mai 2021-aprilie 2022) a fost determinată de următoarele aspecte:
a) Contractul privind atribuirea directă a gestiunii serviciului de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate în municipiul Deva și localitățile aparținătoare a fost conceput și avizat de către Consiliul Concurenței în vederea atribuirii în anul 2018 dar, atribuirea efectivă s-a produs în anul 2020 urmare a:
- imposibilității achiziționării vehiculelor (ca și cerință obligatorie în perspectiva obținerii fondurilor europene destinate modernizării sistemului de transport) decât în luna decembrie 2019, această situație fiind determinată de lipsa ofertanților;
- perioada necesară îndeplinirii prevederilor legale premergătoare punerii în circulație a vehiculelor respectiv omologarea acestora, efectuarea inspecțiilor tehnice, eliberarea certificatelor de înmatriculare și a numerelor de înmatriculare...etc;
Prin existența acestui decalaj, prețul/costul unitar/km.(care determină valoarea compensației) avut în vedere la calculele corespunzătoare anului 2018, nu a putut reflecta cu acuratețe costurile de exploatare specifice anului 2020, chiar și în condițiile în care acesta a fost sensibil majorat(de la 7.74 la 7.81).
b) Debutul contractului respectiv anii 1 și 2 a coincis cu declanșarea unei situații de excepție, respectiv pandemia SARS-COV2 , situație care a generat costuri indirecte de administrare semnificative, materializate prin asigurarea măsurilor de protecție a personalului, achiziția de materiale necesare derulării activităților zilnice de igienizare, dezinsecție, dezinfecție, deratizare...etc. a vehiculelor și a spațiilor , inclusiv efectuarea unor curse suplimentare datorate necesității asigurării distanțării sociale în mijlocul de transport.
Toate aceste costuri neprevăzute au contribuit la creșterea decalajului existent între valoarea totală a compensației anuale facturate și efectul financiar net auditat , exprimate prin costul unitar/km., astfel:
1. - anul 1 de contract (mai 2020-aprilie 2021):
- costul unitar/km. atribuit (7.81);
- rezultat urmare a efectului financiar net auditat (9.46);
- diferență = - 976 005.04 lei .
2. - anul 2 de contract (mai 2021-aprilie 2022):
- costul unitar/km. atribuit (7.81):
- rezultat urmare a efectului financiar net auditat (8.89);
- diferență = - 753 312.69 lei.
TOTAL DIFERENȚĂ anii 1 și 2 de contract = - 1 729 317.73 lei, din care operatorul de transport, respectiv Societatea Transport Public Local Deva S.R.L. solicită doar suma de 823 159.63 lei reprezentând arieratele acumulate pe parcursul celor doi ani de contract.
În prezent, conform Actului Adițional nr.5 la Contractul privind atribuirea directă a gestiunii serviciului de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate în municipiul Deva și localitățile aparținătoare nr.32518 din data de 21 aprilie 2020, Anexă la H.C.L. 183/2022., costul unitar / kilometru pentru anii 3, 4 și 5 de contract reflectă costurile privind îndeplinirea obligației de serviciu și diferențele determinate de creșterea nivelurilor de preț folosite la calculul inițial.
Prin măsurile luate anterior privind modificarea/indexarea Costului Unitar pe Kilometru respectiv asigurarea diferenței dintre valoarea totală a compensației și valoarea cheltuielilor efective/eligibile pentru anii 1 și 2 de contract (mai 2020-aprilie 2021 și mai 2021-aprilie 2022), raportat la sumele avizate de către Consiliul Concurenței prin adresa cu numărul 43446 din 21.04.2021, rezultă o majorare a bugetului măsurii de 23,1% din care:
a) creșterea bugetului măsurii urmare a modificării/indexării Costului Unitar pe Kilometru pentru acoperirea pentru anii III, IV și V de contract a costurilor datorate creșterii nivelelor de preț folosite la calculul inițial
= +18.4%;
b) creșterea bugetului măsurii determinată de diferența dintre valoarea totală a compensației și valoarea cheltuielilor efective/eligibile pentru anii 1 și 2 de contract (mai 2020-aprilie 2021 și mai 2021-aprilie 2022)
= +4.7%.
Bază de calcul:
A. Anexa 17 – Estimarea anuală a compensației - AVIZAT
Calculul compensației pentru prestarea serviciilor de transport public
Lei fără TVA
Anul | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
(Km) Număr total de vehicul*kilometru | 630.924 | 672.656 | 672.656 | 672.656 | 672.656 |
(c unitar) Cost unitar per kilometru | 7,81 | 7,81 | 8,04 | 8,29 | 8,53 |
(I) (Ch) Cost Total ((Km) x (c unitar)) | 4.927.516 | 5.253.443 | 5.408.154 | 5.576.318 | 5.737.756 |
(II) (Pr) Profit rezonabil | 194.637 | 158.129 | 162.785 | 167.847 | 172.706 |
(III) (V) Venituri din servicii de transport | 1.956.000 | 1.956.000 | 2.014.680 | 2.075.120 | 2.137.374 |
(C) COMPENSAȚIE ANUALĂ (I+II-III)* | 3.166.153 | 3.455.572 | 3.556.259 | 3.669.045 | 3.773.088 |
(D) Din care, Diferența de Tarif cuvenită Operatorului* | 2.089.680 | 2.089.680 | 2.152.370 | 2.216.942 | 2.283.450 |
TOTAL BUGET MĂSURĂ (C)/ 5 ani = 17 620 117 lei
B. Anexa 17 – Estimarea anuală a compensației - EXISTENT
(urmare a modificării/indexării Costului Unitar pe Kilometru pentru acoperirea costurilor datorate creșterii nivelelor de preț folosite la calculul inițial)
Lei fără TVA
Anul | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
(Km) Număr total de vehicul*kilometru | 630.924 | 681.790 | 692.936 | 692.936 | 692.936 |
(c unitar) Cost unitar per kilometru | 7,81 | 7,81 | 9,39 | 9.56 | 9.75 |
(I) (Ch) Cost Total ((Km) x (c unitar)) | 4.927.516 | 5.324.780 | 6.506.670 | 6.624.468 | 6.756.126 |
(II) (Pr) Profit rezonabil | 194.637 | 158.129 | 247.253 | 251.730 | 256.733 |
(III) (V) Venituri din servicii de transport | 1.956.000 | 1.956.000 | 2.075.120 | 2.135.560 | 2.197.814 |
(C) COMPENSAȚIE ANUALĂ (I+II-III)* | 3.166.153 | 3.526.909 | 4.605.473 | 4.740.638 | 4.815.045 |
(D) Din care, Diferența de Tarif cuvenită Operatorului* | 2.089.680 | 2.089.680 | 2.152.370 | 2.216.942 | 2.283.450 |
Notă: Suma estimativă a compensației pentru anul 3 de contract(mai2022-aprilie2023) este calculată astfel:
- mai x 8.04 cost unitar/km.;
- iunie 2022-aprilie 2023 x 9.39 cost unitar/km..
TOTAL BUGET MĂSURĂ (C)/ 5 ani = 20 854 218 lei (+18.4% față de sumele avizate)
C. Creșterea bugetului măsurii determinată de asigurarea diferenței dintre valoarea totală a compensației și valoarea cheltuielilor efective/eligibile pentru anii 1 și 2 de contract (mai 2020-aprilie 2021 și mai 2021-aprilie 2022)
= 823 160 lei fără TVA
Anexa 17 – Estimarea anuală a compensației
(urmare a modificării/indexării Costului Unitar pe Kilometru pentru asigurarea costurilor datorate creșterii nivelelor de preț folosite la calculul inițiala și a asigurării diferenței dintre valoarea compensației anuale facturate și valoarea compensației anuale determinată de efectul financiar net auditat pentru anii 1 și 2 de contract )
Calculul compensației pentru prestarea serviciilor de transport public Lei fără TVA
Anul | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
(Km) Număr total de vehicul*kilometru | 630.924 | 681.790 | 692.936 | 692.936 | 692.936 |
(c unitar) Cost unitar per kilometru | 7,81 | 7,81 | 9,39 | 9.56 | 9.75 |
(I) (Ch) Cost Total ((Km) x (c unitar)) | 4.927.516 | 5.324.780 | 6.506.670 | 6.624.468 | 6.756.126 |
(II) (Pr) Profit rezonabil | 194.637 | 158.129 | 247.253 | 251.730 | 256.733 |
(III) (V) Venituri din servicii de transport | 1.956.000 | 1.956.000 | 2.075.120 | 2.135.560 | 2.197.814 |
(C) COMPENSAȚIE ANUALĂ (I+II-III)* | 3.166.153 | 3.526.909 | 5.428.633 | 4.740.638 | 4.815.045 |
(D) Din care, Diferența de Tarif cuvenită Operatorului* | 2.089.680 | 2.089.680 | 2.152.370 | 2.216.942 | 2.283.450 |
Notă : Suma estimativă a compensației pentru anul 3 de contract(mai2022-aprilie2023) este calculată astfel:
- mai x 8.04 cost unitar/km.;
- iunie 2022-aprilie 2023 x 9.39 cost unitar/km.;
- la sumele mai sus precizate se adaugă suma 823 159.63 lei reprezentând diferența dintre valoarea compensației anuale facturate și valoarea compensației anuale determinată de efectul financiar net auditat pentru anii 1 și 2 de contract.
TOTAL BUGET MĂSURĂ (C)/ 5 ani (B+C) = 21 677 378 lei (+23.1% față de sumele avizate)
Notă: Din totalul sumei de 823 160.00 lei, suma de 170 199.45 lei reprezentând redevența și chiria datorată pentru spațiul închiriat de la U.A.T. Municipiul Deva, va fi rambursată la bugetul local.
Cu referire la prevederile art.15 alin.(1) din Ordonanța de Urgentă nr. 77/2014, cu modificările și completările ulterioare, privind procedurile naționale in domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, potrivit caruia ”Modificările actelor normative sau administrative care implementează ajutoare de stat sau de minimis, care pot afecta evaluarea compatibilităţii măsurii de ajutor, prin referire la durată, instrument de acordare, condiţii de eligibilitate şi de acordare, majorarea bugetului măsurii sau a numărului de beneficiari cu mai mult de 20%, se realizează cu avizul Consiliului Concurenţei”, a fost înaintată documentația necesară avizării cu adresa nr. 96871 din 03.10.2022.
În considerarea adresei Societății Transport Public Local Deva cu nr.92346 din data de 20.09.2022, în concordanță cu Raportul auditorului financiar independent privind situația cheltuielilor și a veniturilor totale pentru stabilirea compensației pentru îndeplinirea obligației de serviciu pentru anii I și II de contract (mai 2020-aprilie 2021 și mai 2021-aprilie 2022 și a avizului Consiliului Concurenței înregistrat cu nr. 112141 din 14.11.2022 potrivit căruia “avizează favorabil cu privire la respectarea prevederilor specifice din domeniul ajutorului de stat, modificările aduse măsurii de ajutor pentru serviciul de transport public local în municipiul Deva și localitățile aparținătoare, în ceea ce privește majorarea bugetului acesteia...........”;
În baza Anexei 8.2–„Calculul compensației pentru prestarea serviciilor de transport public” din Contractul privind atribuirea directă a gestiunii serviciului de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate în municipiul Deva și localitățile aparținătoare nr.32518 din data de 21 aprilie 2020;
Ținând cont de prevederile art.1 alin.(4) lit.i), art. 16 alin.(1), art. 17 alin.(1) lit. n) și alin. (2), art.20 alin.(6), art.21 alin.(1) lit.a), art.22 alin.(1) și ale art.43 lit.a) din Legea 92/2007 privind serviciile publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale, cu modificările și completările ulterioare, art.7 lit.h), art.11 alin.(2) și alin.(3), art.15 alin.(3) și art. 16 lit.a) din Normele-cadru privind stabilirea, ajustarea şi modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local şi judeţean de persoane aprobate cu Ordinul președintelui ANRSC nr. 272/2007, cu modificările și completările ulterioare, art. 4 alin.(1) lit.b), art. 6 alin.(1) din Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European si al Consiliului privind serviciile publice de transport feroviar si rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 și nr. 1107/70 ale Consiliului și art.15 alin.(1) din Ordonanța de Urgență nr. 77/2014, cu modificările și completările ulterioare;
În temeiul prevederilor art.92 alin.(2) lit.b), art. 129 alin.(1), alin.(2) lit.d), alin.(7) lit.n), art.139 alin.(3) lit.g) și art.196 alin.(1) lit.a) din Ordonanța de urgentă nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;
Supunem atenției comisiilor de specialitate și plenului Consiliului local proiectul de hotărâre privind aprobarea Actului adițional nr.6 la Contractul privind atribuirea directă a gestiunii serviciului de transport public local de persoane efectuat prin curse regulate în municipiul Deva și localitățile aparținătoare nr.32518 din data de 21 aprilie 2020.
DIRECȚIA ADMINISTRARE DOMENIU PUBLIC ȘI PRIVAT DIRECȚIA ECONOMICĂ
Director executiv, Director executiv,
Lăcrămioara-Suzana PETRUȚESC-BOARU Claudia STOICA
DIRECȚIA JURIDICĂ și A.P.L.
Director executiv,
Oana MURA
Șef serviciu U.M.M.S.C.U.P., Intocmit,
Larisa STOICA Serviciul U.M.M.S.C.U.P.,
Gheorghe MIHAI